IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keskusteluun lääkkeistä ja ulkomaanmatkoista. Seuraan Kellie Gerardia instagramissa ja hän esitteli diabeteslääkkeille käytettävän pussukan, joka pitäisi pysyä kylmänä jopa 48 tuntia! Tuo ainakin auttaisi matkustamisen ajaksi. Googlettelemalla varmasti löytyy!

Täällä onkin paljon mielenkiintoisia tilanteita kaikilla ja paljon plussanneitakin ☺️💪 Onnea paljon kaikille!

Meillä on piinailu alkanut, keskiviikkona oli Pas ja tähän heti alkoi joku nielutulehdus nähtävästi, että ei ole liikaa kerennyt miettiä asiaa. Buranaa kuitenkin välttelen.

Tämä oli meidän eka siirto ja vielä yksi alkio on pakkasessa. Mutta on yllättävän rauhallinen olo, varmasti olot tulee vaihtelemaan tässä taas päivien kuluessa 😅

Näin tiistaina eli päivää ennen siirtoa kaverin, joka kertoi olevansa raskaana. He olivat suunnitelleet ihan minkä horoskooppimerkin haluavat lapselle ja hetihän se oli onnistunut. Hän valitti väsymystä ja mittavia raskausoireita ja olen ylpeä miten sain oltua empaattinen koko illan. Hän ei siis tiedä meidän tilanteesta. Ja totta kai saa valittaa raskausoireita, mutta tässä vaiheessa on vähän pinna kireällä tietystä syystä 😅

Tuntuu että tässä samalla on kyllä saanut ihan erityisen arvostamisen lahjan. Lapsia ei ota millään lailla itsestäänselvyytenä. Ehkä olisi toisin jos se onnistuisi aina kerrasta.

Sori vielä jatkan, koska kävin omakannasta lukemasta viimeisintä tekstiä, ja huomasin lopussa lukevan diagnoosin: Infertilitas feminae eli naisen hedelmättömyys.

Tämä tuli nyt vähän puskista, koska pitkään puhuttiin vain selittämättömästä, mutta eli punktion jälkeen kun vain 2/15 hedelmöittyi, niin diagnoosi on muutettu?

Eipä sillä, uskon että onkin kyse minun kehoni haasteista ja näin olen alusta asti epäillyt, mutta diagnoosi pääsi yllättämään. Onko muilla käynyt samaa?

Sori vielä jatkan, koska kävin omakannasta lukemasta viimeisintä tekstiä, ja huomasin lopussa lukevan diagnoosin: Infertilitas feminae eli naisen hedelmättömyys.

Tämä tuli nyt vähän puskista, koska pitkään puhuttiin vain selittämättömästä, mutta eli punktion jälkeen kun vain 2/15 hedelmöittyi, niin diagnoosi on muutettu?

Eipä sillä, uskon että onkin kyse minun kehoni haasteista ja näin olen alusta asti epäillyt, mutta diagnoosi pääsi yllättämään. Onko muilla käynyt samaa?
Naisen ja miehen hedelmättömyydelle on eri diagnoosikoodit, joten sun diagnoosi on naisen hedelmättömyys, vaikka olettekin selittämättömiä. Tuo merkintä ei siis tarkoita, että lääkäri olisi todennyt "syyn" olevan yksin sinussa. Mekin ollaan selittämättömiä, ja mulla on tiedoissa koodi N97.9 määrittämätön naisen hedelmättömyys.

Mullakin on muistaakseni diagnoosina suunnilleen "Miehestä johtuva naisen hedelmättömyys". Et naisen hedelmättömyydeksi sekin väännetty lopulta.

Naisen ja miehen hedelmättömyydelle on eri diagnoosikoodit, joten sun diagnoosi on naisen hedelmättömyys, vaikka olettekin selittämättömiä. Tuo merkintä ei siis tarkoita, että lääkäri olisi todennyt "syyn" olevan yksin sinussa. Mekin ollaan selittämättömiä, ja mulla on tiedoissa koodi N97.9 määrittämätön naisen hedelmättömyys.
Aa kiitos selityksestä 🙏

En muista oonko tänne kirjottanut mitään tästä, kun oon ollut tuolla Pas-ketjussa, mutta täällä siis yksi Pas-piinailija myös! 🙋🏼‍♀️ Oon yrittänyt olla tulkitsematta oireita (niitä hyvin vähäisiä), mutta todellla tietoinen olen kyllä jatkuvasti omasta kropastani ja se on vähän ärsyttävää 😅 No, kohta se tulos jo selviää!

Mun mielestä lääkäri käski pidättäytymään petipuuhista jos vuotoa ilmenee, mutta jos ei sitä tule niin uskaltaiskohan sitä viikonloppuna jo hiukan peittoa heilutella? Mulla ei siis ole oikeen mitään tuntemuksia, ainoastaan vasemmalla puolen hiukan kun sitä ronkittiin kovemmin. Mutta kipuja ei ole.
Mulla ei ollut keräyksen jälkeen lainkaan vuotoa ja kuukautiskierto oli pari päivää normaalia pidempi. Muistelen, että oli viikon suositus välttää seksiä, uintia ja saunaa. Odotettiin kyllä selkeästi pidempään ja silloinkin teki vielä kipeää, vaikka muuten olin ihan kunnossa.

Onnea lupaavasta munasolumäärästä ja hedelmöittyneistä!

Moi kaikille! Uutena hyppään mukaan tähän ketjuun - lyhyesti nyt tämmöinen omaan napaan keskittyvä intro! Olen s35v ja HUSissa hoidossa, lyhyesti ehdimme pyörähtää OI+IUI hoidoissa, mutta valitettavasti siittiöt eivät selvinneet pakastamisesta kovin hyvin, joten yhden inssikierron jälkeen meidät siirrettiin jo ivf-jonoon. Nyt sitten luvassa on ivf/icsi. Periaatteessa seuraavasta kierrosta saisi ilmoittautua mukaan, mutta näyttää uhkaavasti siltä että kaksi varattua reissua osuvat niin huonoon saumaan että vasta kesätauon jälkeen päästään aloittamaan nämä hoidot :( Mietin kyllä jo että pitäiskö ottaa pistohommat reissuun mukaan jos kierto osuisi niin että uä aikoihin olisi jo takaisin kotona, mut tuntuu toi pistäminen kyllä kaikkinensa niin kammottavalta et en tiedä meneekö koko loma siinä pilalle... Harmittaa ihan sikana että ollaan joka välissä saatu odottaa pisin mahdollinen aika ja nyt sit parin sinänsä mukavan menon vuoksi siirtyy taas ties kuinka kauas...mut hyppään tänne linjoille mukaan jo fiilistelemään ja oppimaan :) Meillä on kumppanin vakavan sairastumisen vuoksi luomuna yrittämisen kielto ollut jo pidempään ja nyt kun hänellä hoidot ovat ohi ja vointi vakaa, saimme lähetteen hoitoihin.
Tässä on juuri tuo hankaluus, että sen kerran kun sopii ja suunnittelee jotain kivaa, niin menee hoitojen kanssa päällekäin. Mulla oli maaliskuussa tilanne, jossa selvittelin lääkkeiden kanssa matkustamista ja sain täältä hyviä neuvoja ja kannustusta. Lääkkeet saa viedä käsimatkatavaroissa, eikä niitä läheskään kaikkia tarvitse säilyttää kylmässä. Pistämistä tehdään yleensä vain iltaisin, siihen menee valmisteluineen vain joitakin minuutteja ja pistämiseen tottuu nopeasti. Isoin juttu on, että olet joka päivä samaan aikaan pistämässä. Itse pistin aina noin 21.15, kun arvelin olevani silloin aina jo kotona päivän menoista.

Hoitoon ilmoittautuessa kysytään onko tuleville kuukausille matkoja. Tuossa kannattanee olla varovainen mitä vastaa.

Hei onko joku muu tutkaillut uusia Kela-korvauksia, jotka julkaistiin eilen? Miten ne mun silmään vaikuttavat aika huonoilta vai enkö vain tajua jotain? Esim ivf saisi korvausta 250e ja pari lääkärikäyntiä 2x70e ja kokonaissummahan on helposti yli 4000e. Sehän jää alle 10%, vaikka puhe oli että ovat paljon paremmat korvaukset kuin viimeksi (13 %).

Hei onko joku muu tutkaillut uusia Kela-korvauksia, jotka julkaistiin eilen? Miten ne mun silmään vaikuttavat aika huonoilta vai enkö vain tajua jotain? Esim ivf saisi korvausta 250e ja pari lääkärikäyntiä 2x70e ja kokonaissummahan on helposti yli 4000e. Sehän jää alle 10%, vaikka puhe oli että ovat paljon paremmat korvaukset kuin viimeksi (13 %).
Laitoin eilen korvauksista kuvakaappaukset tähän ketjuun: https://forum.vau.fi/threads/kela-korvausten-poistuminen-ja-lapsettomuushoidot.1605668/. Korvauksia tulee myös esimerkiksi ICSI:stä, alkion viljelyistä sekä folliultrista.

Tein laskelman, että kun ensimmäinen kierroksemme yksityisellä maksoi 5747 euroa, olisi se uusien korvausten kanssa tullut maksamaan 4337 euroa.

Muokattu viimeksi:
Katsoin ihan samaa, aika pienet korvaukset lopulta. Meillä meni reilusti yli 6000e kun pakastettiin kahdessa erässä. Myös siirtoihin menee yhden ultran kanssa n. 1600e josta saa n.200e korvausta.

@Kochanie tiedätkö löytyykö jostain jo ne tarkemmat perustettiin? Ne kiinnostaisi, oma lehmä ojassa syystä, mutten itse nyt niitä löytänyt. Ja miten se muuten on, onko julkisen hoidot hyvinvointivaltioiden maksamia vai korvaako kela niistäkin osan hyvinvointialueille. Toisaalta oli maksaja kumpi vaan niin onhan ne luonnollisesti ne kaikkein eniten tuetut hoidot.

@Kaihonkukka mun mielestä niiden esimerkkilaskelmien perusteellakin kokonaiskorvausprosentti tulisi jäämään johonkin 10-20% välille ivf/icsi hoidoissa. Niissä kun on myös enemmän niitä laitososia yms ei korvattavia osia. Mutta nyt en ole tutustunut enää tarkemmin.

Omanapialua: Täällä oli tänään taas punktio. 20 munasolua kerättiin, joka on kyllä oma ennätys. Tuntuu myös kropassa.

Meillä hedelmöittyneiden määrä on aina ollut aika vakio (ja kato tässä kohtaa suurta) niin vielä en uskalla yhtään iloita. Tuoresiirtoon olisi kuitenkin tarkoitus mennä ensi viikolla ja toivottavasti sinne päästäänkin. Nyt mulla mitattiin ekaa kertaa proge tässä kohtaa, koska liian aikaisin kohoava arvo voi kuulema huonontaa onnistumisen todennäköisyyttä kun limakalvo onkin eri vaiheessa (tms).

@Sarsabutt vaikka kuinka läheiset ei tarkottaisi kyselyiden olevan ikäviä, niin onhan tuo todella tahditon kysymys. Ja harmitus olisi varmasti iso itselläkin.

Laitoin eilen korvauksista kuvakaappaukset tähän ketjuun: https://forum.vau.fi/threads/kela-korvausten-poistuminen-ja-lapsettomuushoidot.1605668/. Korvauksia tulee myös esimerkiksi ICSI:stä, alkion viljelyistä sekä folliultrista.

Tein laskelman, että kun ensimmäinen kierroksemme yksityisellä maksoi 5747 euroa, olisi se uusien korvausten kanssa tullut maksamaan 4337 euroa.
Okei hyvä! Ja kiitos! En ollut löytänyt yhtä kolmesta taulukosta eli sitä keskimmäistä, onkohan toi niin että kaikista ultrista tulee korvaus? Toivottavasti näillä päästäisiin tosiaan parempiin prosentteihin kuin se 13... Mulla seuraava käynti tietenkin 30.4.🤣

Okei hyvä! Ja kiitos! En ollut löytänyt yhtä kolmesta taulukosta eli sitä keskimmäistä, onkohan toi niin että kaikista ultrista tulee korvaus? Toivottavasti näillä päästäisiin tosiaan parempiin prosentteihin kuin se 13... Mulla seuraava käynti tietenkin 30.4.🤣
Mun mielestä kaikista ultrista pitäis kyllä tulla - onhan ne joko hoidon folliultria tai kuukautiskierron folliultria (tai mitkä ne nimet niissä taksalistoissa oli).

Äh ja voi harmi että osuu just tuohon ennen korvausten voimaanastumista. Seuraavista sitten toivottavasti korvaukset saatte 🤞🏼

Mun mielestä kaikista ultrista pitäis kyllä tulla - onhan ne joko hoidon folliultria tai kuukautiskierron folliultria (tai mitkä ne nimet niissä taksalistoissa oli).

Äh ja voi harmi että osuu just tuohon ennen korvausten voimaanastumista. Seuraavista sitten toivottavasti korvaukset saatte 🤞🏼
Toivottavasti kaikista saisi, mutta kun katson omia maksuerittelyjäni niin ensikäynnin ja punktion ultrat ovat olleet käyntisyykoodilla LC2BE kohdun, sivuelinten ja alavatsan UÄ emättimen kautta eikä kyseinen koodi löydy taksaluettelosta. Folliultrat ovat olleet koodilla LA2AE munasarjarakkulan UÄ, josta saisi jatkossa 35 euron korvauksen.

Jäin myös miettimään lääkärin vastaanottopalkkion korvauksia, koska omat käyntini ovat olleet koodilla 0101L käynti erikoislääkärillä, kun uuden 70 euron korvauksen saisi koodeilla H101L hedelmöityshoitokäynti ja N101L naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin vastaanotto. Onko jollain kokemusta, että olisi käytetty H101L- tai N101L-koodeja?

@Kaihonkukka Korvausten pitäisi olla tuhannen euron luokkaa yhdessä IVF-kierroksessa! ICSI ja alkionviljelyt maksavat paljon niin hyvä, että juuri niistä saa noin 30 % korvauksen. Minullakin osuu ensimmäinen folliultra vappuaatolle, joten ihan vielä ei pääse hyötymään korvauksista, mutta onneksi sen saa sitten keräyksestä ja viljelyistä.

Mitenhä luotettavia noi rfsu herkät testin on? Aamulla tein testin ja virallinen testaus pv on maanantaina vasta. Silmä kovana kattelin
20250426_075924.jpg
ku värit lipuu testin läpi ja kirosin että taas nega ja heitin testin roskiin. Uudella vessa käynnillä piti kuitenkin vielä kerran kaivaa roskista esille ja tälläiseltä näyttää😅 Pregchek eilen nega.

Muokattu viimeksi:
Meille myös sanottiin Dextrasta, että Kelan korvaukset pitää myös itse aluksi hakea Kelalta eli lomakkeiden täyttöä luvassa... Saavat vasta syksyksi sellaiset systeemit, että korvauksen saa heti siinä kassalla... Toivon että iskevät mahdollisimman moneen hommaan sopivan koodin ihan vaan asiakkaan eduksi. Ainakin sanoivat että lääkärikäynnistä saa 70 e.

Ja tietoisesti aloitettiin hoitokierto jo nyt, vaikka ekat käynnit eivät vielä ole korvattavia, mutta kunhan kalliimmat hommat ovat toukokuun puolella ja korvauksen piirissä. Icsiä meillä ei ole suunniteltu, mutta tosiaan alkiodiagnostiikka, jos tulisi alkioita enemmän kuin yksi... Tänään ekaa kertaa sellainen lääke kuin Elonva piikitettävänä.

Takaisin