Haluan kertoa oman tarinan jos joku etsii tietoa ja lohtua.
Sain keskenmenon kesällä, ja halusimme yrittää stressittömästi uudelleen.
Joulukuun alussa plussasin. Olin varovasti onnellinen, ja viikolle 5 meni hienosti. Valkovuotoa tuli, mutta muita raskausoireita ei ollut. Kuukautismaisia kipuja ja kolotuksia kyllä.
5+2 tuli aamulla verinen pieni holaus. Soitin neuvolaan ja pyysin päästä tutkimuksiin. Muistan tuosta päivästä vain suuren pelon ja ahdistuksen. Taisin huutoitkeä koko päivän.
Vuoto muuttui ruskeaksi tuhrutteluksi, josta tiesin ettei kaikki ole ok. Minulla oli edelleen KU keväällä 2020 joka alkoi samalla tavalla. Se hoidettiin kahdella metatreksaatilla: sain 3 kk yrityskiellon ja pakollisen kierukan ehkäisyksi .
Pääsin verikokeeseen ja muutaman päivän päästä pistävä alavatsakipu tuntui kävellessä. Menin päivystykseen ka uuteen verikokeeseen. Kohdussa ei näkynyt mitään ja hcg oli noussut kahden verikokeen välillä 1200-> 1225.
Lääkäri laittoi kontrollin viikon päähän ja sanoi että viikot ovat myös niin pienet ettei vielä voi nähdä alkiota. Myöskään kohdunulkoista ei nähty.
19.12. Hcg oli 1000 ja raskaus löytyi vasemmasta tuubasta. Sain metatreksaatin ja itkin silmät päästä jo naistenpolilla. En tiedä miten pystyin ajamaan kotiin.
4 päivän päästä 23.12. Kävin verikokeessa, hcg oli noussut 1000-> 1600. Lääkäri soitti huolestuneena ja halusi antaa toisen piikin metatreksaattia. Kieltäydyin ja sanoin eträ vaikka leikkaus mieluummin. Kompromissina päädyttiin seuraamaan ja odottamaan seuraavaa kontrollia naistenpolille 27.12.
Joulu oli kamala. Pelkäsin ettei hcg laske, metatreksaatti aiheutti kamalia kipuja ja sydän oli rikki toisesta menetyksestä lyhyen ajan sisään. Polipäivänä moni asia meni pieleen: aamun verikokeissa oli unohdettu ohjelmoida hcg, taksikyydin tilaus meni väärään kaupunkiin jne.
Lääkäri oli kuitenkin hyvä. Ultrassa ei näkynyt isoa muutosta, mutta hän sanoi että on todella todella tavallista että hcg ensin nousee ennen kuin se alkaa laskea. Tätä ei minulle koskaan kerrottu, se olisi helpottanut joulun ahdistusta ja epätoivoa.
Lääkäri myös kertoi ettei mitään säästävää leikkausta tehdä, munanjohdin poistetaan kokonaan jos leikkaus tehdään.
Iltapäivällä verikokeen tulos saapui ja lääkäri soitto. Hcg oli laskenut 1600-> 1200.
Uusi verikoe seuraavana maanantaina.
Kolme pv myöhemmin 1200->780. Ei tarvetta uudelle piikille ja kontrolli 4 pv päähän.
Nyt odottelen vaan jatkoa. Koska sain yhden piikin, raskauskieltoa on vain yhden kuukauden verran. Vuodan koko ajan vaihtelevia määriä, ilmeisesti se tasoittuu kun hcg on 0. Toivottavasti siihen ei mene hirveän montaa kuukautta.
Tunteet menee aivan vuoristorataa. En jaksa yhtään mitään ylimääräistä ja tuttavien lasketut ajat ja raskaudet satuttavat.
Minulla on kaksi lasta ennestään, mutta taustalla myös lapsettomuuden pitkä taival ja yksi kohdunulkoinen ennen heitä.
Lasten takia on myös pakko jaksaa uuteen päivään.
Voimia sinulle joka tätä käyt läpi!