IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alun perin ei ollut tosiaan tarkoitus testata kuin vasta virallisena testipäivänä ja sovittiin puolison kanssa, että saan tehdä yhden välitestin puolivälissä. Mutta kun tuli se aiempi roskishaamu, niin olen tehnyt siitä lähtien joka aamu ja seurannut viivan kehittymistä. Tähän mennessä joka päivä on käynyt samalla tavalla - testiajan jälkeen näkyy haamu. Tänä aamuna en nähnyt enää sitäkään. Tämä on YA-testi ja 10ml herkkä. Pitäisi kai sen verran olla jo istukkahormonia, jos olisin raskaana. 😕

Oletteko te muut intoutuneet testaamaan? Mulla on joku ihmeellinen kadutus/häpeä, että testasin ajoissa.

Liitteet

• IMG_7611.jpeg
    IMG_7611.jpeg
    657.9 KB · Katsottu: 147
Olen niin pahoillani 😭

Onko vuotoa vielä? Voiko positiivinen hcg johtua istukanpalasta kohdussa? Pääsetkö ultraan? Mulla johtui siitä. Piti kaapia.

Kiitos! ❤️ Nyt jo taas voiton puolella tämän pettymyksen osalta. Kunnon vuoto loppui jo viikko sitten, pientä tiputtelua ollut, nyt sekin loppumassa. Ja eilen oli tuttuja tuntemuksia niin tein ovulaatiotestin, ja oli plussa! Eli uskon että hormonit on laskussa ja uusi kierto tästä köynnistyy 😊 Ajattelin kyllä lähipäivinä tehdä vielä uuden raskaustestin ja soitella sitten hoitavalle taholle tarpeen mukaan.

Ja mehän käytiin nyt jo yksityiselläkin suunnittelukäynnillä. Eli jos viimeisessä siirrossa ei tärppää, niin näillä näkymin koitetaan vielä toinen ivf-kierros yksityisellä 😊

@pääskyläinen Suosittelen lämpimästi kirjaa Jatulintarha - lisääntymisemme oudot polut. Todella laadukas kirja! Sekoitus tietokirjaa ja kirjoittajien pitkien lapsettomuuspolkujen kokemuksia. Ja onnellinen loppu.

@Ehtoo kyseli,onko kellään vastentahtoinen olo hoitoon lähdöstä. Me olimme selittämättömiä ja yksi raskaus olikin alkanut luomuna. Se jarrutti paljonkin ajatusta rankempiin hoitoihin lähdöstä. Nyt meillä on esikoinen ivf-hoidosta (pas). Kesti yli vuoden,ennenkuin olin kevyempien hoitojen jälkeen henkisesti valmis ivf:ään. Kolmen julkisella tehdyn inseminaation jälkeen oli vuorossa enää ivf. Sitä ennen ravasin yksityisellä kääntymässä kaikki kivet, mm aukiolotutkimus,hysteriskopia (poistettiin polyyppi) ja inseminaatioita erilaisilla OI-hoidoilla. Mietin ivf:ssä paljon sekä omaa jaksamista että eettisiä kysymyksiä. Lopulta tuli seinä vastaan, me olisimme tippuneet pois lapsettomuuspolin listalta,jos emme olisi edenneet hoidoissa. Olin todella stressaantunut hoidon aikana, ja lääkkeiden sivuvaikutukset olivat niin pahat että yhdistettynä stressiin jouduin monen viikon saikulle. Se oli toisaalta hyvä,sillä kaikki voimat menivät hoitoon. Saimme yhden selviytyneen alkion ja siitä esikoisen, joten kaikki se kuitenkin kannatti.

Miksi sulla ol ollut yökötys? Mulla aivan järkyttävä kuvotus. Nyt keräyksestä 4 päivää. Väittivät, että ei johdu ivf-lääkkeistä, koska on mun kolmas hoito jo.
Olen itsekin ihmetellyt yökötystä. Tuntui, ettei sitä ole makuultaan, mutta heti pystyasennossa yököttää. Jatkui neljä päivää ja oli vaikea syödä. Söin lähinnä pakastepizzoja, kun ne meni alas. Jossain kohden tajusin, etten olosta huolimatta oksenna, joten laajensin ruokarepertuaaria. Olisi kiva tietää mistä johtuu ja jos mennään uuteen hoitoon, niin miten voisi estää. Käynyt mielessä voiko liittyä äkilliseen hormonitasojen muutokseen ja keräyksessä käytettyihin lääkkeisiin. Sain vahvaa kipulääkettä ja samalla pahoinvointilääkettä. Aion kysyä asiaa lääkäriltä seuraavalla kerralla.

@pääskyläinen Suosittelen lämpimästi kirjaa Jatulintarha - lisääntymisemme oudot polut. Todella laadukas kirja! Sekoitus tietokirjaa ja kirjoittajien pitkien lapsettomuuspolkujen kokemuksia. Ja onnellinen loppu.

@Ehtoo kyseli,onko kellään vastentahtoinen olo hoitoon lähdöstä. Me olimme selittämättömiä ja yksi raskaus olikin alkanut luomuna. Se jarrutti paljonkin ajatusta rankempiin hoitoihin lähdöstä. Nyt meillä on esikoinen ivf-hoidosta (pas). Kesti yli vuoden,ennenkuin olin kevyempien hoitojen jälkeen henkisesti valmis ivf:ään. Kolmen julkisella tehdyn inseminaation jälkeen oli vuorossa enää ivf. Sitä ennen ravasin yksityisellä kääntymässä kaikki kivet, mm aukiolotutkimus,hysteriskopia (poistettiin polyyppi) ja inseminaatioita erilaisilla OI-hoidoilla. Mietin ivf:ssä paljon sekä omaa jaksamista että eettisiä kysymyksiä. Lopulta tuli seinä vastaan, me olisimme tippuneet pois lapsettomuuspolin listalta,jos emme olisi edenneet hoidoissa. Olin todella stressaantunut hoidon aikana, ja lääkkeiden sivuvaikutukset olivat niin pahat että yhdistettynä stressiin jouduin monen viikon saikulle. Se oli toisaalta hyvä,sillä kaikki voimat menivät hoitoon. Saimme yhden selviytyneen alkion ja siitä esikoisen, joten kaikki se kuitenkin kannatti.
Kuulostaa tutuilta ajatuksilta. Meillä oli pientä kynnystä lähteä selvittämään miksi ei tärppää. Mies oli sitä mieltä, ettei tässä vielä mitään ja katsotaan pidempi aika josko tärppäisi. Ollaan jokaisessa vaiheessa keskusteltu ja mietitty pitkään seuraavaan vaiheeseen etenemistä. Tuntui todella isolta asialta aloittaa inseminaatiot ja Letrozol-lääkkeet. Kahden inseminaation jälkeen kävin yksityisellä aukiolotutkimuksessa, koska sitä ei julkisella tehty. Molemmat munanjohtimet auki, mikä loi uskoa siihen, että ehkä kolmas inseminaatio toisi toivotun tuloksen. Kyselin aukiolotutkimuksen tehneeltä lääkäriltä kannattaisiko meidän käydä julkisella tehtävän kolmen inseminaation lisäksi heillä muutamassa inseminaatiossa. Oletin, että hän sitä suosittelee ja olin jo tutkinut hinnastoa, mutta hän ei suositellut, vaan ihmetteli miksi emme ole jo ivf-jonossa. Noh, siitä meni kuukausi ja saatiin tieto, että kolmas inseminaatio tulokseton. Tuntui maailmanlopulta ilmoittaa klinikalle tuloksesta ja että jouduttaisiin miettimään raskaampia hoitoja. Siinä helpotti, että kun ilmoitin tuloksen Omapolulle, niin hoitaja soitti aika pian empaattisen ja pahoittelevan puhelun ja kertoi laittavansa meidät ivf-jonoon. Ei siis kysynyt halutaanko edetä ja mitä mieltä olemme asiasta, vaan laittoi suoraan jonoon. Erikoista, mutta se poisti mietinnän paikan ja oli helpompi edetä ja sain jo samana päivänä Omapolulle ivf-hoidon videon, jotka katsoin saman tien.

Nyt kun saatiin tieto, että yksikään kahdeksasta munasolusta ei hedelmöittynyt, niin karisi usko, että voisi joskus onnistua luontaisesti. Ehkä hiukan harmittaa, ettei olla edetty polulla nopeammin, koska alussa olin 35-vuotias ja nyt ikää 38, mutta on helppo olla jälkiviisas. Ollaan jokaisessa kohdassa toivottu, että vähempi tai kevyempi riittäisi. Niin kai se on kaikilla, ettei halua lähteä kokeilemaan rankkoja ja kalliita asioita, vaan elätellä toivoa onnistumisesta, mutta sitten huomaakin pettyvänsä joka kuukausi ja olevansa valmis seuraavaan hoitomuotoon.

@Sarsabutt onnea!! 🥰 kaikki tsempit pikkuiselle nyt!

@ElinaHelmi oon pahoillani :( Tuo tyhjän valkoisen kohdan tuijottaminen on kyllä pahinta... Mutta, aina on mahiksia ennen virallista testipäivää!

@Onnenomena mulla taas oli nimenomaan toisinpäin, oikein odotin, että pakolliset oi:t ja inseminaatiot oli ohi ja päästiin ivf. Veikkaan, että se on helpompi hyväksyä kun tietää, ettei raskaudu luomusti eikä noilla muillakaan tavoilla. Jos mulla ei olis tota endoa ja molemmat munanjohtimet auki, niin sitten tilanne olisi varmasti eri. Toki jännitti ja mietin myös, että kuuluuko musta äitiä tullakaan, kun ei luonnollisesti onnistu. Sitten hyväksyin, että mulla on sairaus ja vanhemmaksi tuleminen vaan vaatii vähän apukeinoja. Se osaltaan on varmasti myös vähentänyt stressiä, kun tiedän etten voi itse tehdä mitään tämän enempää. Me ei myöskään olla enää edes yritetty luomusti, se vie myös paineita pois ja on vähän palauttanut normaaleita haluja takaisin. Oon ulkoistanut tän homman nyt täysin lääkärien huomaan. Sitä en tiedä, että haluanko joskus siirtyä yksityiselle, jos nää julkisen hoidot eivät tuota tulosta. Epäilen.

Tosi kivaa lukea teidän muiden fiiliksiä, kokemuksia ja pohdintoja!

@pikkupandanen Joo, toivoa on! 😌

Onko teille Cyclogest aiheuttanut tiputtelua? Laitoin aamulla ekan puikon ja heti alkoi tiputtaa. Mietin, että enteileeköhän nyt runsaampaa vuotoa. Aika myöhäinen kiinnittyminen olisi, kun kyseessä on 5 päiväinen blasto.

@ElinaHelmi oon tosi pahoillani negatestistä. Siirrosta on siis nyt viikko? Mulla on aina alkanut cyclot tuoresiirrosta jo heti punktiota seuraavana päivänä, eli aina ennen siirtoa joka tapauksessa, pas kohallakin jo kolme päivä ennen siirtoa. Kerran on alkanut menkat läpi cyclojen, mutta kaikkina muina kertoina vasta tukilääkkeen lopetuksen jälkeen. Eli siihen aloitukseen ei ole tiputtelua liittynyt. Muistanko oikein että sulla oli tuoresiirto myös? Saitko jotain perusteluja miksi tukilääkkeet aloitetaan vasta nyt?

@Sarsabutt varovaiset onnittelut täältä

Alun perin ei ollut tosiaan tarkoitus testata kuin vasta virallisena testipäivänä ja sovittiin puolison kanssa, että saan tehdä yhden välitestin puolivälissä. Mutta kun tuli se aiempi roskishaamu, niin olen tehnyt siitä lähtien joka aamu ja seurannut viivan kehittymistä. Tähän mennessä joka päivä on käynyt samalla tavalla - testiajan jälkeen näkyy haamu. Tänä aamuna en nähnyt enää sitäkään. Tämä on YA-testi ja 10ml herkkä. Pitäisi kai sen verran olla jo istukkahormonia, jos olisin raskaana. 😕

Oletteko te muut intoutuneet testaamaan? Mulla on joku ihmeellinen kadutus/häpeä, että testasin ajoissa.
Ihan turhaan koet häpeää testaamisesta, ihan normaalia on haluta tietää! Hirmuisesti tsemppiä!

Olitteko tekin Helsingissä Felicitaksella? Meille ei tuoresiirrossa tullut väliaikatietoja, mutta siirtoaamuna päivittyi sovellukseen hoitopolulle tieto ”siirtoon valittu alkio”.
Aa okei, hyvä tietää. Eilen lääkäri sanoi, että olisi soittanut tänään, mutta niin ei tapahtunut. Mutta ehkä nyt oletan, että joku noista kolmesta olisi siirrettävissä torstaina 😅

@ElinaHelmi äh no niin olikin 🙈 ja tosiaan ajoissa testaamista ei kannata hävetä. Mä oon aina tainnut testata päivittäin/joka toinen päivä pp6 alkaen. Jääpähän ne (mahdolliset) kemiallisetkin itselle kiinni. Vaikka samalla siinä usein tietysti pettyy monta kertaa

@Evli meillä on myös mennyt sanalla tavalla kuin @Mariamimi llö. Ainoastaan hedelmöittyneiden määrä on soiteltu (ja tullut sovellukseen) punktiota seuraavana päivänä.

Olen itsekin ihmetellyt yökötystä. Tuntui, ettei sitä ole makuultaan, mutta heti pystyasennossa yököttää. Jatkui neljä päivää ja oli vaikea syödä. Söin lähinnä pakastepizzoja, kun ne meni alas. Jossain kohden tajusin, etten olosta huolimatta oksenna, joten laajensin ruokarepertuaaria. Olisi kiva tietää mistä johtuu ja jos mennään uuteen hoitoon, niin miten voisi estää. Käynyt mielessä voiko liittyä äkilliseen hormonitasojen muutokseen ja keräyksessä käytettyihin lääkkeisiin. Sain vahvaa kipulääkettä ja samalla pahoinvointilääkettä. Aion kysyä asiaa lääkäriltä seuraavalla kerralla.
Onko helpottanut jo? Mulla menopurista ja ganirelixistä viikko. Pientä kuvotusta vielä. Ovitrellestä 6 päivää.

Varovaiset onnittelut @Sarsabutt lle haamusta! Keep us updated 😉 @Evli lle tsemppiä, toivottavasti pääsette siirtoon ja kaikki menee hyvin! @Onnenomena kiitos kirjasuosituksesta, menee ehdottomasti lukulistalle 🤩

Alkionsiirtojen jälkeen Lugesteronia ja Terolutia yhdessä käyttäneet: kuinka nopeasti menkat on alkaneet lääkkeiden lopumisesta? Miulla meni joulukuun PAS:n jälkeen reilu viikko, että kunnon menkat alkoi (pari rusehtavan tuhrun päivää edelsi, yleensä en tuhruttele). Kp-ultran tehnyt lri kotipaikkakunnalla sanoi, että kierto voi viivästyä keltarauhastuen takia, mut eilen oma lapsettomuushoito-lri sanoi, että vuodon pitäisi kyllä alkaa muutamassa päivässä eikä pistäis venymistä keltarauhastuen syyksi 🤔 Tuli puhelun jälkeen mieleen, että oisko joulukuun PAS:n jälkeinen voinut olla jotain kiinnittymisyritystä, mikä viivästytti kiertoa? Testipäivänä puhdas nega, mutta kemiallisen mahdollisuus kaiketi on, koska en testannut ennen virallista testipäivää. Just wondering 🤷🏻‍♀️

@ElinaHelmi äh no niin olikin 🙈 ja tosiaan ajoissa testaamista ei kannata hävetä. Mä oon aina tainnut testata päivittäin/joka toinen päivä pp6 alkaen. Jääpähän ne (mahdolliset) kemiallisetkin itselle kiinni. Vaikka samalla siinä usein tietysti pettyy monta kertaa

@Evli meillä on myös mennyt sanalla tavalla kuin @Mariamimi llö. Ainoastaan hedelmöittyneiden määrä on soiteltu (ja tullut sovellukseen) punktiota seuraavana päivänä.
Niinpä.. Epäilen, että mullakin oli tosiaan joku kemiallinen/kiinnittymisyritys tai sitten Ovitrelle kuitenkin vielä vaikutti. Eilen tuli oudosti vain yksi tippa verta ja nyt toivon, että se olisikin myös kiinnittymisestä ja HCG ei vain ole vielä kohonnut. Tosin onhan se kai epätodennäköistä kun eilen oli jo pp7. Mutta mieli kehittää koko ajan uusia ajatuksia. Raskasta kun tunteet vaihtelee niin äkkiä. Toivon kovasti, että kaikille meille koittaisi onnistuminen pian, olisimme sen ansainneet. ❣️

Takaisin