Yleinen keskustelu

Neuvolaan soittelin heti joulun pyhien jälkeen kun olin plussannut. Ihan sillä että pystyy myös vaikuttamaan aikaan monelta eka neuvola on.

Ja seulontoihin osallistutaan ehdottomasti 👌🏻

Heippa 👋🏼 Esikoista on yritetty puolisen vuotta ja eilen plussasin 😍 Tänään on DPO13 ja menkat virallisesti myöhässä. Hassua, kun meidän yrityskierroista tämä on ollut ainoa kierto, jonka mahdollisuuksiin en uskonut ollenkaan, koska oltiin ovulaatioaika eri paikkakunnilla. Tää on mun eka raskaus ja jännittää melkoisesti 🥰 Laskettu aika on päivää ennen mun omaa syntymäpäivää. Olisipa ihana lahja, jos tämä jatkuu sinne asti.

Plussasin eilen🥹 Kkm(syyskussa) takana, nyt mielenkiinnolla odottamaan varhaisultraa. Helmikuun toisena viikonloppuna mennään😅 Vähän epäilen, onko tuolla sisällä elämää vai tuulimuna, mutta katsotaan😄
Sormet ristissä ja peukut pystyssä! ❤️

Tervetuloa uusille ❤️

Missä vaiheessa ootte aatellu kertoa raskaudesta? Me pidettiin perheille kahesta ekasta kunnon yllätyspaljastusextravaganzat rv 12 ja 14, mut nyt mä halusin kertoa omille vanhemmille heti ja teinkin jo hirmu ajoissa viime su DPO 12 😅 ystäville ollaan nyt kerrottu vähän sitä mukaa mitä on nähty ja parille laitoin ihan erikseen viestiä 🥰 en oo malttanu nyt yhtään pidätellä

Tervetuloa uusille ❤️

Missä vaiheessa ootte aatellu kertoa raskaudesta? Me pidettiin perheille kahesta ekasta kunnon yllätyspaljastusextravaganzat rv 12 ja 14, mut nyt mä halusin kertoa omille vanhemmille heti ja teinkin jo hirmu ajoissa viime su DPO 12 😅 ystäville ollaan nyt kerrottu vähän sitä mukaa mitä on nähty ja parille laitoin ihan erikseen viestiä 🥰 en oo malttanu nyt yhtään pidätellä
Täältä myös tervetuloa uusille, ihanaa kun meidän määrä kasvaa 😍

Mä emmin ihan hirveästi tuon kertomisen kanssa, kun tavallaan haluaisi kertoa kaikille ihan heti ja tavallaan tuntuu, ettei haluais paljastaa vielä pitkään aikaan. Oon kertonut vain yhdelle ystävälle, en kenellekään muulle.. Syyskuinen kemiallinen varmasti myös vaikuttaa asiaan.

Ensimmäisen kohdalla ei saatu kaikilta niin positiivisia reaktioita, mitä ehkä odotettiin, niin senkin vuoksi jännittää.. Vaikka kuka oikeasti voisi olla olematta onnellinen tällaisista pienistä ihmeistä? 🥹❤️

Ehkä täytyy päästä näkemään, että pieni sydän siellä sykkii, niin sitten uskaltaa rohkeammin kertoa 🥹

Tervetuloa uusille ❤️

Tervetuloa uusille ❤️

Me ollaan kerrottu muutamille ystäville, muuten yritetään pitkittää mutta vaikeeta on 🙈 ensi viikolla olisi varhaisultra niin ehkä sen jälkeen uskaltaa kertoa ainaki joillekin perheenjäsenille ☺️

Tervetuloa uusille ❤️

Paljastin tässä vaiheessa jo yhdelle ystävälle, kun asiaan liittyy myös vähän ahdistusta, ja piti jollekin päästä puhumaan. Muutamille hyville ystäville joita tapaan lähiaikoina kasvokkain ajattelin kertoa - he ovat tukena myös, jos taas tulee murheita. Yleisesti ottaen odotetaan ainakin nt-ultra ja nipt ennen kuin kerrotaan esim. perheille. Viimeksi oli niin raastavaa kun mentiin kertomaan heti ultran jälkeen, ja piti sitten kertoa kaikille pian perään, että ei meille ole tulossa sittenkään vauvaa.

Heippa! Uutukaisena uskaltauduin nyt liittymään tänne, vaikka oireet ovat minimaaliset ja itsellä vähän epäuskoinen olo josko niinkään olen edes raskaana (testien ja yhden "varhaisvarhais-ultrauksen" perusteella näin olisi, mutta katsotaan vielä puolentoista viikon päästä yksitysellä gynellä).

Voimakkaiden toispuoleisten vatsakipujen takia jouduin käymään viime viikolla päivystävällä lääkärillä, joka ultrasi tulokkaan oikeassa paikassa, mutta sykettä ei vielä löytynyt. Pituuden perusteella silloin olisi ollut 5+6 ja nyt siis olisi sen mukaan tänään 7+0. Varhaisultra tulossa ma 27.1., joten siellä sitten näkyy mikä tilanne oikeasti on.

Oireiden vähyys on ehkä "huolestuttanut", erityisesti kun meidän suvussa kaikilla on ollut hyperemeesiin asti pahoinvointia. Mutta katsellaan kuinka tässä nyt käy.

Tervetuloa uusille ❤️

Meillä yksi kkm takana, joten olen kertonut muutamille läheisille ystäville(jotka voivat olla tukena km sattuessa), muuten kerrotaan nt ultran jälkeen kun riskit ovat pienemmät🥰

Meillä taas keskeytynyt keskenmeno tapahtui vasta rv15 vaikka kaikki näytti täydellisen hyvältä nt-ultrassa. Siksi laajemmin kerrotaan varmasti vasta sitten kun ei enää pysty piilottamaankaan. Läheisille kerrotaan ehkä varhaisultran jälkeen koska vaikeiden kokemusten jälkeen tarvitaan tukea odotukseen, kävi miten kävi. Ei siis olla vielä kerrottu kenellekään, vain mä ja mies tiedetään. Tällä kertaa kaivattiin tähän alkuun rauhaa sulatella ensin itse asiaa.

Ei oo tarkoitus pelotella, noin myöhäinen selittämätön kkm on hurjan harvinainen mutta koska me se jouduttiin kokemaan kaikesta epätodennäköisyydestä huolimatta, niin meille nt-ultra ei takaa yhtään mitään. Luotto siihen meni ihan täysin. Osin myös sen takia että oli ihan tosi pienestä kiinni, että sitten viime raskaudessa kätilö huomasikin juuri lopetellessaan, että sikiöllähän onkin muuten useita vakavia löydöksiä.

Näiden jälkeen ollaan hyvin varuillaan kertomisen kanssa. Ollaan myös opittu ketkä läheisistä on tukena ja ketkä perääntyy kun murhe osuu kohdalle ja tukea tarvitaan. Sekin vaikuttaa kertomistapaan ja -aikaan.

Me ei myöskään ajateltu kertoa sukulaisille ja ystäville ennenkuin vasta viikon 12 jälkeen, koska tässä nyt ei voi tietää mitä tapahtuu. Toisaalta tekisi hirveästi mieli lähimmille ystäville sanoa, koska kaipaisin vähän vertaistukea (erityisesti apua tämän kiellettyjen/ei kiellettyjen ruokien viidakkoon, kun google antaa niin hähmäisiä vastauksia välillä kun pohdin saanko syödä jotain
🙈).

Mutta yhden kerran olen joutunut asian tuomaan esiin vieraalle ihmiselle jo. Olen siis terveydenhuoltoalalla, ja jouduin varmistamaan onko turvallista tulla tiettyihin tilanteisiin, joiden säteilyriskeistä en ollut ihan varma, mutta tämä oli yksityisesti kahden henkilön kanssa, ja painottaen sitä, että raskaus hyvin alkuvaiheessa eikä ole vielä mihinkään suuntaan julkista.

Tervetuloa uusille ❤️

Tätä ollaan pyöritelty nyt miehen kanssa pari päivää, kun plussasin. Eka raskaus siis kyseessä. Haluaisin kertoa ehkä ihan lähimmille ystäville lähiviikkoina. Jotkut lähisukulaiset tietävät myös, että yritetään lasta, joten heille voisi ehkä kertoa - ja olisivat varmasti tukena jos jotain sattuisikin. Toisaalta tekisi mieli vaan odotella varmemmille viikoille, varsinkin kun ollaan niin alussa vielä. Työpaikalla pomolle on pakko kertoa, koska raskaus tulee vaikuttamaan jonkun verran työtehtäviin (raskasta nosteltavaa, kemikaaleja jne).

Kylläpä aika matelee. Olen koittanut haalia kaikkea tekemistä itselleni ja töissä on kiirettä, mutta haluaisin vaan pikakelata nt-ultraan ja niptiin 😫 Ehkä sitten voisi vähän iloita ja olla rennosti, tai ainakin rennommin kuin nyt…

Meillä taas keskeytynyt keskenmeno tapahtui vasta rv15 vaikka kaikki näytti täydellisen hyvältä nt-ultrassa. Siksi laajemmin kerrotaan varmasti vasta sitten kun ei enää pysty piilottamaankaan. Läheisille kerrotaan ehkä varhaisultran jälkeen koska vaikeiden kokemusten jälkeen tarvitaan tukea odotukseen, kävi miten kävi. Ei siis olla vielä kerrottu kenellekään, vain mä ja mies tiedetään. Tällä kertaa kaivattiin tähän alkuun rauhaa sulatella ensin itse asiaa.

Ei oo tarkoitus pelotella, noin myöhäinen selittämätön kkm on hurjan harvinainen mutta koska me se jouduttiin kokemaan kaikesta epätodennäköisyydestä huolimatta, niin meille nt-ultra ei takaa yhtään mitään. Luotto siihen meni ihan täysin. Osin myös sen takia että oli ihan tosi pienestä kiinni, että sitten viime raskaudessa kätilö huomasikin juuri lopetellessaan, että sikiöllähän onkin muuten useita vakavia löydöksiä.

Näiden jälkeen ollaan hyvin varuillaan kertomisen kanssa. Ollaan myös opittu ketkä läheisistä on tukena ja ketkä perääntyy kun murhe osuu kohdalle ja tukea tarvitaan. Sekin vaikuttaa kertomistapaan ja -aikaan.
Apua, eikä. Ymmärrän, tuommosen kokemuksen jälkeen varmasti vaikea luottaa uuteen raskauteen🥺 Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee hyvin❣️

Ihan hirmusesti tsemppiä kokemasi pohjalta, tuota ei toivoisi yhtään kenellekään tapahtuvan 🥺

Itse oon kertonut tähän mennessä kahdelle kaverille, joiden kanssa oon aikalailla päivittäin tekemisissä. Tietävät sitten mistä kiikastaa jos toimintakyky ei aina ookkaan ihan sitä mitä odottais 😅

Tätä ollaan pyöritelty nyt miehen kanssa pari päivää, kun plussasin. Eka raskaus siis kyseessä. Haluaisin kertoa ehkä ihan lähimmille ystäville lähiviikkoina. Jotkut lähisukulaiset tietävät myös, että yritetään lasta, joten heille voisi ehkä kertoa - ja olisivat varmasti tukena jos jotain sattuisikin. Toisaalta tekisi mieli vaan odotella varmemmille viikoille, varsinkin kun ollaan niin alussa vielä. Työpaikalla pomolle on pakko kertoa, koska raskaus tulee vaikuttamaan jonkun verran työtehtäviin (raskasta nosteltavaa, kemikaaleja jne).
Ekasta kerrottiin kavereille just aikalailla plussasta lähtien mut perheelle ja suvulle sitten myöhemmin. Nyt on ollu ihanaa kun meidän äiti tietää jo ku kerroin mun vanhemmille ekana nii saa rehellisesti puhua kaikista tuntemuksista. Se muuttu taas heti nii ihanaks semmoseks huolehtivaks hössöttäjäks ku sai kuulla etten saanu mitään kassejakaan tyyliin autoon kantaa 😂❤️

Tervetuloa uusille ❤️

Mekin on päätetty toistaiseksi pitää asia vaan meidän välisenä (toinen raskautuminen ikinä), kun viimeksi päädyttiin kertomaan miehen vanhemmille jo hyvin aikaisin. Miehen isä sairastui yllättäen vakavasti (on onneksi toipunut tästä hyvin), niin haluttiin tuoda iloa siihen tilanteeseen. Viikko tästä sairaskohtauksesta meidän eka raskaus koskaan meni kesken ja oli todella raskasta kertoa suru-uutiset heille. 💔

Olen menossa ensi viikolla pariksi yöksi toisessa kaupungissa asuvan ystävän luokse ja voi olla, että hän arvaa jos tarjoaa jotain alkoholipitoista ja kun mun kahvinjuonti on loppunut kokonaan.. Katsotaan pitääkö pokka 😅

Me ei olla ajateltu vielä kertoa vähään aikaan. Kunhan nyt pääsisi sinne varhaisultraan ja näkis, että onko siellä mitään. Sitten ollaan puhuttu, että voisi joskus vk 10 tienoilla kertoa tarpeen perusteella, eli kun alkaa tulla hankalia tilanteita, niin sit kerrottaisiin 😊 Varmaan ensin omille vanhemmille, sit pikku hiljaa ystäville. Yhdelle ystävälle olen siis jo kertonut, ja töissä lähimmälle työkaverille ja esimiehelle, koska työssä on pieni loukkaantumisvaara, ja kaikki ei myöskään oikein onnistu jos oireet ovat kauhean pahat.

Yksi ystävä on ollut tietoinen kaikesta mahdollisesta siitä lähtien, kun aloitettiin yrittämään ja hänelle kerroin plussastakin heti. Nyt odotetaan ainakin nt-ultra ennen kuin kerrotaan muille läheisimmille ihmisille ja töissä/julkisesti vasta kun on aivan pakko.

Takaisin