Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ehdottomasti alatie. Ja todennäköisesti niin tapahtuukin kun kaikki aiemmat syntyneet at ongelmitta.Onko muilla selvä mielipide (jo tässä vaiheessa) siitä miten haluaa synnyttää?
Itse olen 100% varma, että haluan sektionoon aina ollut sitä mieltä kun olen lapsista haaveillut, ja positiivisen testin jälkee en ole edes miettinyt muita vaihtoehto
Olen aiemmat kaksi synnyttänyt alateitse aikoinaan ja näin toivon nytkin tapahtuvanOnko muilla selvä mielipide (jo tässä vaiheessa) siitä miten haluaa synnyttää?
Itse olen 100% varma, että haluan sektionoon aina ollut sitä mieltä kun olen lapsista haaveillut, ja positiivisen testin jälkee en ole edes miettinyt muita vaihtoehtoja
![]()
Oletteko vielä miettineet kummeja tulevalle lapselle? Tuleeko monta? Täytyykö tehdä "karsintaa" mahdollisista ehdokkaista vai onko ihan selvää pässinlihaa kuka/ketkä kunnian saa?Entä jos on esim aviopari, josta vain toinen osapuoli on oikeasti läheinen, onko tökeröä pyytää vain toista vai pitäisikö pyytää molempia?
Meillä varmuudella tiedossa yksi miehen pitkäaikaisimmista ystävistä, jota ainakin kysytään. Minulla niin vähän ystäviä, että oikeastaan vain yksi vaihtoehto, mutta tiedän että hänellä jo ennestään paljon kummilapsia eikä meinaa heidänkään elämissään ehtiä olla mukana niin paljon kuin haluaisiniin pitää vähän pohtia asiaa.
Ymmärrän toki jos toiveena nimenomaan se uskonnollinen kasvatus kummeilta, mutta olisiko mahdollista olla sekä että jos sopivia on hankala löytää? Että saisi esim. Sisaruksista niitä turvallisia aikuisia ja seurakunnasta niitä jotka kasvattaisi uskossa? Toivottavasti löytyy joka tapauksessa hyvät!Mekään ei kuuluta kirkkoon, mutta ollaan tunnustuksellisia kristittyjä, joten kaste Jeesuksen nimeen ja sitä myötä kummit on ihan ehdoton juttu.
Kummien valinnasta oon hieman jo ehtinyt ahdistua. Sisaruksista ja sukulaisista olisi nimittäin kyllä tarjolla useita mahdollisia, mutta haluamme että kummit todella tunnustavat uskoa, rukoilevat lapsen puolesta ja auttavat meitä kasvattamaan lapsesta kristityn. Se karsii ehdokkaat aika vähiin. Käytännössä kummit pyydetään varmaan seurakunnasta, mutta aina tämä tuntuu vähän mutkikkaalta ja mietin, loukkaantuvatko sukulaiset, kun emme pyydä heitä. Seurakunnassakaan meillä ei ole kovin montaa niiin läheistä tuttavaa, ja kerran oon kokenut senkin, että kummipyynnöstä on kieltäydytty. Sen vuoksi on ehkä vähän traumaa tähän liittyen.
Vaikka kastetta niin tärkeänä pidänkin, niin myös ristiäisten järjestäminen ahdistaa jo etukäteen, sillä en ole yhtään juhlajärjestäjätyyppiä ja sukujuhlien sosiaalinen ympäristö uuvuttaa.![]()
Ymmärrän toki jos toiveena nimenomaan se uskonnollinen kasvatus kummeilta, mutta olisiko mahdollista olla sekä että jos sopivia on hankala löytää? Että saisi esim. Sisaruksista niitä turvallisia aikuisia ja seurakunnasta niitä jotka kasvattaisi uskossa? Toivottavasti löytyy joka tapauksessa hyvät!
En itse ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta sain jostain syystä olla kummipoikani kirkollinen kummi, ja olen ollut mukana myös esim. Hänen rippijuhlissaan siinä osuudessa jossa rukoillaan kummilapsen puolesta. Hänen kastepappi oli musta tosi ihana, hän siis tiesi etten kuulu kirkkoon. Kummipoikaani kastettaessa hän puhui ensin kummin uskonnollisista velvollisuuksista kahdelle kirkkoon kuuluvalle kummille, ja sitten kääntyi meidän kaikkien puoleen ja puhui lapsen tukemisesta ja hänen kanssaan kasvamisesta sekä yleisesti hengellisestä opastuksesta viittaamatta enää uskontoon. Sain myös saman kummitodistuksen. Olen ottanut itse erityisesti kulttuuri- ja taidekasvatuksesta koppia hänen osaltaan kun en kristillistä puolta niin tunne tai koe luontevaksi, mutta kastepapin suhtautuminen muutti omaa lapsuudesta ja melko vanhoillisesta koulusta jäänyttä hieman vaikeaa suhdetta kirkkoon paljon positiivisemmaksi.