Varhaisultra

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Menettekö varhaisraskauden ultraan ennen nt-ultraa? Julkiselle vai yksityiselle? Tänne voi tulla myös kertomaan ultrakuulumiset!
 
Mä luulen että haluan itsekin mennä varhaisultraan. Nyt on 4+5 eli jonkin aikaa pitää vielä odotella. 😊
 
Mä oon aatellut että selviäisin ilman varhaisultraa, mutta en oo vielä varma. Jostain kattelin että niitä löytyy alle satasellakin, joten jos rupee kutkuttamaan siinä rv6-7 tienoilla niin ehkä sittenkin 🤔
 
Eka ajattelin, että tottakai meen, mutta nyt pelko nostanut päätään, että entäs jos menee kesken sen jälkeen kun on jo kuullut sydänäänet… Itselläni ainakin henkinen toipuminen olisi vielä rankempaa sydänäänien jälkeen 😵‍💫❤️ Pitää miettiä vielä
 
Varhaisultra varattu 19.4, jolloin pitäs olla 6+6. Takana kohdunulkoinen, niin mielenrauhan takia pakko mennä.
 
Mä varasin nyt kans ajan ja oikeen perinatologille 26.4. (menkoista laskettuna olisi rv7+6). Perinatologi on siis gyne, jolla on vielä lisäksi erityispätevyys kaikkiin raskausasioihin ja ongelmiin. Tää tyyppi on super kokenut ja oikein HUSin linjajohtaja, joten ei ainakaan kokemusta puutu. Varasin noin ”myöhäselle” ajankohdalle, kun en halua sellastakaan ettei siel näy mitään ja sit sanotaan et tule viikon päästä uudestaan.

Miksi varasin? Menetin yöunet viime yönä kun googlettelin kaikkea tuulimunaraskaudesta. Aivan järkyttävää, että tuulimunassa on kaikki ihan samat raskausoireet kuin normaalissakin raskaudessa, eikä välttämättä yhtään mitään km-oireita. Enkuksi löytyi myös tietoa kuinka tuulimunan riskiä lisää infektio alkuraskaudessa (olin 2 viikkoa koronassa ennen plussatestiä) ja löytyi enkuksi tietoa myös kuinka alkuraskauden koronainfektio lisää km-riskiä entisestään. Yöllisten googlettelujen jälkeen tuli jotenkin varma tunne, ettei tuolla mahassa mitään ole, koska se korona + ikä. Mutta ei auta kuin tuulta päin…
 
Mulla oli edellinen kierto tuulimunaraskaus, minkä vuoksi haluan kyllä nytkin käydä varhaisultrassa. Viimeksi kävin 6+jotain viikoilla ja sillon varhaisultrassa oli vähän epäselkeetä oliko kyseessä tuulimuna vai eikö syke vielä näkynyt. Siitä viikon kuluttua varasin ajan gynelle ja tuulimuna vahvistui ja alkoikin melko pian menemään itsekseen kesken. Ja siis kaikki raskausoireet oli varsin vahvana ihan loppuun asti.
Nyt ajattelin mennä viikon 7/8 aikana suoraan gynelle ja mulla ainakin helpottaa saada tietää mikä on meininki. Hyvä ystäväni oli julkisen puolen ultraan asti tietääkseen ihan normaalisti raskaana, ja sitten kuitenkin vkolla 13 löytyi tuulimuna ja se oli tosi masentava kokemus. Hänelläkin oli kaikki raskausoireet. Näistä kokemuksista oppineena en pystyisi enää olemaan menemättä varhaisultraan 😬
 
Varhaisultra varattu 28.4 jolloin olisi menossa viikko 7+0 🤩

Esikoisesta kävin myös varhaisultrassa pariinkin kertaan, ja tästä kesken menneestä ennätin käydä pienen seksin jälkeisen verenvuodon takia tarkistuttamassa tilannetta, mutta oli vielä niin aikaista, että ei sieltä näkynyt kuin tyhjä raskausontelo, ei vielä asukkia tai sykettä. Eikä sinne asti sitten ikinä päässytkään, kun raskaus meni kahta päivää ennen seuraavaa ultraa kesken.

Odottavan aika on pitkä, mitenhän sais nää viikot tässä kulumaan...
 
Varhaisultra-aika varattuna 20.4, jolloin viikot 7+1. Tuntuu, etten uskalla tätä pientä edes uskoa todeksi, ennenkuin näen hänet ruudulla 💛
 
Mullakin varhaisultra 20.4, klinikka suosittelee kun hedelmöityshoidoista kyse. Halusin varata ajan vähän myöhemmäksi, että näkyy paremmin, tuolloin olis viikkoja 7+5.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli edellinen kierto tuulimunaraskaus, minkä vuoksi haluan kyllä nytkin käydä varhaisultrassa. Viimeksi kävin 6+jotain viikoilla ja sillon varhaisultrassa oli vähän epäselkeetä oliko kyseessä tuulimuna vai eikö syke vielä näkynyt. Siitä viikon kuluttua varasin ajan gynelle ja tuulimuna vahvistui ja alkoikin melko pian menemään itsekseen kesken. Ja siis kaikki raskausoireet oli varsin vahvana ihan loppuun asti.
Nyt ajattelin mennä viikon 7/8 aikana suoraan gynelle ja mulla ainakin helpottaa saada tietää mikä on meininki. Hyvä ystäväni oli julkisen puolen ultraan asti tietääkseen ihan normaalisti raskaana, ja sitten kuitenkin vkolla 13 löytyi tuulimuna ja se oli tosi masentava kokemus. Hänelläkin oli kaikki raskausoireet. Näistä kokemuksista oppineena en pystyisi enää olemaan menemättä varhaisultraan 😬
Samaa mieltä, vaikka varhaisultra ei voi antaa varmuutta siitä, että kehitys jatkuisi normaalisti, niin selviää siellä ainakin, että raskaus on oikeassa paikassa ja ettei ole tuulimuna. Itsekin oon niin monesta tällaisesta tapauksesta kuullut, että np-ultrassa vasta selviää tuulimuna :crying-face:
 
Mä oon tosi kahden vaiheilla varhaisultrasta. Hirveesti haluaisin mennä, ja sit taas en. Ensi viikko olis 7+, ja ainakin sinne asti haluaisin odottaa.

Neuvola mulla on sitten seuraavan viikon ke, eli periaatteessa sillä viikolla ma tai ti olis järkevä, olisi ehtinyt tulla päiviä lisää. Ensi viikolla mulla on töitä, ja jotenkin tuntuis paremmalta mennä vapaalla.

Ja tosiaan jollain tapaa en haluaisi mennä. Mutta sitten taas jos sinne kunnallisen ultraan asti odottaa ja vasta siellä selviää jotain pahaa, niin onhan se ihan kauheeta.
 
Mä oon nyt pitkään vatvonut tätä varhaisultrakysymystä, mutta lopulta varasin varhaisultran 24.4. jolloin on 7+2 koska saan sillä jotain mielenrauhaa ja varmuutta, sekä niitä ultrakuvia joita haluaisin käyttää vanhemmilleni kertomisessa. Tiedän että jotain voi edelleen tapahtua sen jälkeenkin, mutta on kuitenkin asioita joita siinä saa todettua, kuten juuri tämä tuulimuna ja sijoittelu. Loppujen lopuksi Helsingissä on paikkoja joissa homman saa hoidettua ~90€:llä ja päätin että mun mielenrauha ja ilo on sen arvoista.
 
Samaa mieltä, vaikka varhaisultra ei voi antaa varmuutta siitä, että kehitys jatkuisi normaalisti, niin selviää siellä ainakin, että raskaus on oikeassa paikassa ja ettei ole tuulimuna. Itsekin oon niin monesta tällaisesta tapauksesta kuullut, että np-ultrassa vasta selviää tuulimuna :crying-face:

Toisaalta olen lukenut, että jos varhaisultrassa kaikki kuten pitää, niin keskenmenoriski vaan 3 % tämän jälkeen.
 
Toisaalta olen lukenut, että jos varhaisultrassa kaikki kuten pitää, niin keskenmenoriski vaan 3 % tämän jälkeen.
Joo, se keskenmenon riski tosiaan laskee aika roimasti kun sydän on alkanut sykkiä, joten tuo ainakin yksi syy itsellä käydä katsomassa tilanne varhaisultrassa. Että jos syke löytyy, niin ollaan jo paljon turvallisimmilla vesillä, ainakin henkiseltä kannalta, jos ei muuten.
 
Takaisin
Top