Pakastealkion siirto (PAS)

Ja kiitos Toiveikasss kysymästä. Tänään alkoi vuoto 14 päivää myöhässä. Hienoa on. Ensimmäinen siirto siis toivottavasti marraskuun lopulla.

Minua on alkanut huolestuttaa, että tuhosinko munasarjani liian aikaisella juoksemisella. Niitä särkee nykyään koko ajan. Välillä myös sähköiskumaista hermokipua.

Nyt on myös kohtu kipeä. Ehkä se on kuukautiskipua, mutta paikantuu tuohon bikinirajan alle tarkasti, toisin kuin ennen. Yleensä menkkakipu on selässä ja laajemmin alavatsassa.
Minä en pystynyt käymään melkein kuukauteen juoksemassa punktion jälkeen, kun munasarjat tuntuivat niin aroilta. Kaikki muu tekeminen tuntui jo ihan normaalilta, mutta juostessa ja sen jälkeen iski aina tukalat fiilikset. Ja jos olo muuttuu kovin tukalaksi niin kannattaa käydä kyllä tarkistamassa. Mielestäni yksi syy raskaan liikunnan välttämiselle oli se, että munasarjat ovat stimuloinnin jäljiltä niin isot ja raskaat, että voivat kierähtää jotenkin mutkalle. Mutta itsellä oli kyse kyllä ihan vaan siitä, että mulla palautuivat paikat tosi hitaasti!

Sitten hieman omaa napaa: kirjoittelin aiemmin, että täällä on alkanut henkinen valmistautuminen PAS:iin, kun tammikuussa päästään ilmoittautumaan PAS-esikoisen täytettyä vuoden. Noh, nyt alustavasti näyttää siltä, ettei tätä tarvitakaan. Tein tänä aamuna positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen luomuplussa ikinä. Jään seuraamaan tilannetta, että miten tämä pallero tarraa kiinni. En oikein osaa sisäistää tätä, lapsettoman identiteetti on yhä niin tiukassa, että vaikka järjellä tiedosti luomuplussan mahdollisuuden, niin oikeasti siihen ei uskonut yhtään.
 
Minä en pystynyt käymään melkein kuukauteen juoksemassa punktion jälkeen, kun munasarjat tuntuivat niin aroilta. Kaikki muu tekeminen tuntui jo ihan normaalilta, mutta juostessa ja sen jälkeen iski aina tukalat fiilikset. Ja jos olo muuttuu kovin tukalaksi niin kannattaa käydä kyllä tarkistamassa. Mielestäni yksi syy raskaan liikunnan välttämiselle oli se, että munasarjat ovat stimuloinnin jäljiltä niin isot ja raskaat, että voivat kierähtää jotenkin mutkalle. Mutta itsellä oli kyse kyllä ihan vaan siitä, että mulla palautuivat paikat tosi hitaasti!

Sitten hieman omaa napaa: kirjoittelin aiemmin, että täällä on alkanut henkinen valmistautuminen PAS:iin, kun tammikuussa päästään ilmoittautumaan PAS-esikoisen täytettyä vuoden. Noh, nyt alustavasti näyttää siltä, ettei tätä tarvitakaan. Tein tänä aamuna positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen luomuplussa ikinä. Jään seuraamaan tilannetta, että miten tämä pallero tarraa kiinni. En oikein osaa sisäistää tätä, lapsettoman identiteetti on yhä niin tiukassa, että vaikka järjellä tiedosti luomuplussan mahdollisuuden, niin oikeasti siihen ei uskonut yhtään.
ooooh mahtavaa!!! 🤩 :smiling face with heart-eyes: paljon tarrasukkia!!
 
Minä en pystynyt käymään melkein kuukauteen juoksemassa punktion jälkeen, kun munasarjat tuntuivat niin aroilta. Kaikki muu tekeminen tuntui jo ihan normaalilta, mutta juostessa ja sen jälkeen iski aina tukalat fiilikset. Ja jos olo muuttuu kovin tukalaksi niin kannattaa käydä kyllä tarkistamassa. Mielestäni yksi syy raskaan liikunnan välttämiselle oli se, että munasarjat ovat stimuloinnin jäljiltä niin isot ja raskaat, että voivat kierähtää jotenkin mutkalle. Mutta itsellä oli kyse kyllä ihan vaan siitä, että mulla palautuivat paikat tosi hitaasti!

Sitten hieman omaa napaa: kirjoittelin aiemmin, että täällä on alkanut henkinen valmistautuminen PAS:iin, kun tammikuussa päästään ilmoittautumaan PAS-esikoisen täytettyä vuoden. Noh, nyt alustavasti näyttää siltä, ettei tätä tarvitakaan. Tein tänä aamuna positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen luomuplussa ikinä. Jään seuraamaan tilannetta, että miten tämä pallero tarraa kiinni. En oikein osaa sisäistää tätä, lapsettoman identiteetti on yhä niin tiukassa, että vaikka järjellä tiedosti luomuplussan mahdollisuuden, niin oikeasti siihen ei uskonut yhtään.
Ihania uutisia!! Onnea ja tarrasukkia😍
 
Minä en pystynyt käymään melkein kuukauteen juoksemassa punktion jälkeen, kun munasarjat tuntuivat niin aroilta. Kaikki muu tekeminen tuntui jo ihan normaalilta, mutta juostessa ja sen jälkeen iski aina tukalat fiilikset. Ja jos olo muuttuu kovin tukalaksi niin kannattaa käydä kyllä tarkistamassa. Mielestäni yksi syy raskaan liikunnan välttämiselle oli se, että munasarjat ovat stimuloinnin jäljiltä niin isot ja raskaat, että voivat kierähtää jotenkin mutkalle. Mutta itsellä oli kyse kyllä ihan vaan siitä, että mulla palautuivat paikat tosi hitaasti!

Sitten hieman omaa napaa: kirjoittelin aiemmin, että täällä on alkanut henkinen valmistautuminen PAS:iin, kun tammikuussa päästään ilmoittautumaan PAS-esikoisen täytettyä vuoden. Noh, nyt alustavasti näyttää siltä, ettei tätä tarvitakaan. Tein tänä aamuna positiivisen raskaustestin. Ensimmäinen luomuplussa ikinä. Jään seuraamaan tilannetta, että miten tämä pallero tarraa kiinni. En oikein osaa sisäistää tätä, lapsettoman identiteetti on yhä niin tiukassa, että vaikka järjellä tiedosti luomuplussan mahdollisuuden, niin oikeasti siihen ei uskonut yhtään.
Siis hei wau! Näitä tarinoita on upea kuulla! Onnittelut🥰😍 ilmeisesti raskaus buustaa hedelmällisyyttä ja teilläkin kun selittämätön lapsettomuus kyseessä. Tarrasukkia nyt vaan❤
 
Moikka! Täällä uutena tyyppinä. Meillä on miehen kans (37v molemmat) ollut ehkäisy pois vuodesta 2017, hoidossa on oltu kohta 2v. Keväällä 2021 ensimmäisestä inseminaatiosta tulin raskaaksi, mutta siitä tuli varhainen kkm, joka havaittiin vasta vk 6 varhaisultrassa. Lääkkeellinen tyhjennys seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen on tullut pari kemiallista, mutta kunnollista plussaa ei ole tullut kertaakaan ennen viime viikkoa😁

Takana siis 3inseminaatiota ja kaksi keräystä, joista kaksi tuoresiirtoa ja 3 pakastesiirtoa. Useampi kierto jäi viime kevään jälkeen välistä kesäsukun, sairastumisen ja ovulaation osuessa viikonlopulle.

Nyt tosiaan pitäisi olla laskennallisesti vk 5 menossa. Viime viikolla maanantaina hcg 109 ja tällä viikolla käyty seurannassa, jolloin hcg 1900. Varhaisultra varattuna vasa vuodenvaihteen jälkeen.

Vaikka onkin tosi onnellinen olo, niin vaikea luottaa onnistumiseen ja pelko uudesta keskenmenosta on tosi suuri. Yritän ajatella koko ajan, että mitään en voi tehdä, mikä asiaan vaikuttaisi, mutta eihän se paljoa auta 😅 miten ihmeessä selviydyn tammikuun ekalle viikolla saakka? 🙈

Te, ketkä olette raskautuneet hoidoista, niin että on ollut progesteronilisä käytössä, millaisia oireita teillä on ollut näin alkuvaiheessa? Mulla ei oikeastaan ole muuta kuin aivan JÄRKYTTÄVÄ turvotus, minkä takia on vaikea jopa nukkua, kun on jatkuvasti epämukava olo vatsassa. Cyclogest on aiheuttanut aiemminkin mulle turvotusta, niin toivon, että se helpottaa, kun saan lopettaa puikot torstaina. Millaisia kokemuksia muilla?
 
Moikka! Täällä uutena tyyppinä. Meillä on miehen kans (37v molemmat) ollut ehkäisy pois vuodesta 2017, hoidossa on oltu kohta 2v. Keväällä 2021 ensimmäisestä inseminaatiosta tulin raskaaksi, mutta siitä tuli varhainen kkm, joka havaittiin vasta vk 6 varhaisultrassa. Lääkkeellinen tyhjennys seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen on tullut pari kemiallista, mutta kunnollista plussaa ei ole tullut kertaakaan ennen viime viikkoa😁

Takana siis 3inseminaatiota ja kaksi keräystä, joista kaksi tuoresiirtoa ja 3 pakastesiirtoa. Useampi kierto jäi viime kevään jälkeen välistä kesäsukun, sairastumisen ja ovulaation osuessa viikonlopulle.

Nyt tosiaan pitäisi olla laskennallisesti vk 5 menossa. Viime viikolla maanantaina hcg 109 ja tällä viikolla käyty seurannassa, jolloin hcg 1900. Varhaisultra varattuna vasa vuodenvaihteen jälkeen.

Vaikka onkin tosi onnellinen olo, niin vaikea luottaa onnistumiseen ja pelko uudesta keskenmenosta on tosi suuri. Yritän ajatella koko ajan, että mitään en voi tehdä, mikä asiaan vaikuttaisi, mutta eihän se paljoa auta 😅 miten ihmeessä selviydyn tammikuun ekalle viikolla saakka? 🙈

Te, ketkä olette raskautuneet hoidoista, niin että on ollut progesteronilisä käytössä, millaisia oireita teillä on ollut näin alkuvaiheessa? Mulla ei oikeastaan ole muuta kuin aivan JÄRKYTTÄVÄ turvotus, minkä takia on vaikea jopa nukkua, kun on jatkuvasti epämukava olo vatsassa. Cyclogest on aiheuttanut aiemminkin mulle turvotusta, niin toivon, että se helpottaa, kun saan lopettaa puikot torstaina. Millaisia kokemuksia muilla?

Isot Onnittelut plussasta! :Heartred Ymmärrän oikein hyvin nuo pelkotilat...
Progesteronista ensin...Turvotus oli kyllä yksi oire, myös ollut rintojen turvotusta ja arkuutta. Ihan negasiirroistakin tuli raskauden kaltaisia oireita.
Itselle progesteronituki on ollut ihan ehdoton raskauden onnistumiseen. Oli tässä raskaudessa käytössä extratuki, koska mulla on endometrioosi. Endo aiheuttaa progesteroni resistenttiyttä, eli kroppa tarvitsi enemmän keltarauhashormonitukea että edes imeyttää ns. hyvän tuen verran. Eli mulla oli 800mg/päivä Lugesteron annos sekä progesteron piikit alkuraskaudessa 2 x päivä. Multa seurattiin verikokein progesteronitasoja pitkin raskautta ja myöhemmin tiputettiin yksi piikki pois päivästä, mutta mulla oli tukea rv17 asti, koska sitä ennen arvo ei pysynyt stabiilina. Verikoetta ennen piti olla joko 24H tai 48H lääkepaastolla jotta lääkäri näki mikä oikea arvo oli ilman tukea. Ja mun istukka oli tarpeeksi kypsä tuottaakseen progesteronia tarpeeksi vasta tuolloin rv17. Että itse jatkaisin tukea paljon pidemmälle raskautta varmuuden vuoksi. Noita oireita lukuun ottamatta kun progesteronista ei ole odottajalle haittaa, mutta niille jotka sitä tukea tarvitsee, voi tarkoittaa epäonnistumista vs. elävää lasta.

Itse olen aina sen kannalla että jos lääkärit ei seuraa verikokein arvoa niin eivät voi väittää ettei progesteron tuki auta, kun se auttaa pitämään yllä niiden raskauksia joilla on häikkää omassa progesteronituotannossa. Mun mielestä kaikille IVF hoidoissa raskautuneilla ainakin pitäs olla pitkä progesterontuki ja vaikka ny-ultran jälkeen eka verikoe voiko tuen lopettaa. Ihan vaan varmuuden vuoksi kun hoidot on jo niin arvokkaat/rankat, niin miksei raskauksia tuettaisi kunnolla.

Täällä foorumilla on myös menetyksiä kokeneet osio, jossa salainen osa on todella aktiivinen, lämminhenkinen ja tarjolla paljon vertaistukea myös raskauksiin menetysten jälkeen. Tervetuloa sinne myös keskustelemaan :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Moikka! Täällä uutena tyyppinä. Meillä on miehen kans (37v molemmat) ollut ehkäisy pois vuodesta 2017, hoidossa on oltu kohta 2v. Keväällä 2021 ensimmäisestä inseminaatiosta tulin raskaaksi, mutta siitä tuli varhainen kkm, joka havaittiin vasta vk 6 varhaisultrassa. Lääkkeellinen tyhjennys seuraavalla viikolla. Tämän jälkeen on tullut pari kemiallista, mutta kunnollista plussaa ei ole tullut kertaakaan ennen viime viikkoa😁

Takana siis 3inseminaatiota ja kaksi keräystä, joista kaksi tuoresiirtoa ja 3 pakastesiirtoa. Useampi kierto jäi viime kevään jälkeen välistä kesäsukun, sairastumisen ja ovulaation osuessa viikonlopulle.

Nyt tosiaan pitäisi olla laskennallisesti vk 5 menossa. Viime viikolla maanantaina hcg 109 ja tällä viikolla käyty seurannassa, jolloin hcg 1900. Varhaisultra varattuna vasa vuodenvaihteen jälkeen.

Vaikka onkin tosi onnellinen olo, niin vaikea luottaa onnistumiseen ja pelko uudesta keskenmenosta on tosi suuri. Yritän ajatella koko ajan, että mitään en voi tehdä, mikä asiaan vaikuttaisi, mutta eihän se paljoa auta 😅 miten ihmeessä selviydyn tammikuun ekalle viikolla saakka? 🙈

Te, ketkä olette raskautuneet hoidoista, niin että on ollut progesteronilisä käytössä, millaisia oireita teillä on ollut näin alkuvaiheessa? Mulla ei oikeastaan ole muuta kuin aivan JÄRKYTTÄVÄ turvotus, minkä takia on vaikea jopa nukkua, kun on jatkuvasti epämukava olo vatsassa. Cyclogest on aiheuttanut aiemminkin mulle turvotusta, niin toivon, että se helpottaa, kun saan lopettaa puikot torstaina. Millaisia kokemuksia muilla?
Onnea ja tarrasukkia alkuraskauteen! Toivotaan että jatkuu ja saatte pitkään toivotun pikkuisen. Mulla oli kans Cyclogest molemmissa raskauksissa rv10+0 asti. Aiheutti turvotusta, nippailuja ja jopa pahaaoloa ekassa PASsissa, joka ei onnistunut. Kaikki samat olivat myös onnistuneissa raskauksissa. Täällä onnistuimme raskaudessa vasta lääkkeellisessä kierrossa, vaikka oma kierto vaikutti toimivan hyvin. Kiinnostava tuo tieto CherryRed, että endo voisi vaikuttaa progesteroniin. Mulla epäilty lievää endoa.
 
Mulla on proget otettu melkein kaikissa hoitokierroissa hcg:n kans yhtä aikaa ja arvot on ollu aina hyvät. Toki sillon on ollu aina cyclogestikin käytössä 🤷 hoitojen alussakin muistaakseni otettiin ennen kuin mitään tehtiin ja silloinkin arvo oli hyvä.

Mulla ei ole rakenteellisia poikkeuksia tai tullut muuta epäilystä, kuin ovulaatiohäiriöstä, mut toisaalta välillä sekin tulee ihan ilman ovitrelleä.

Tänään on ollut taas jotenkin tosi erilainen olo, ei mitään tuntemuksia vatsassa tai muuallakaan ja jotenkin sellainen fiilis, että kaikki ei ole kunnossa (Ekassa raskautumisessa se olo oli alusta asti). Millä ihmeellä sitä selviää tammikuulle asti 😭 mietin jo, et pitäiskö käydä omakustanteisesti ensi viikolla uudessa hcg mittauksessa kattomassa onko lähtenyt laskuun/kasvu hidastunut.
 
Moikka, susanie ja faunitius onnea js tsemppiä alkuraskauteen :Heartred

Oon pitänyt hiljaiseloa, ivf hoitojen välissä, 3.11. siirrettiin 5pv blasto josta nyt plussa ja kahesti oon käyny vathaisultrassakin, eka husissa ja nyt yksityisellä, mulla ei juurikaan oo mitäön oireita, tai en osaa ainakaan luokitella oireiksi.

Mutta oon jääny miettimään että viuhkassa ne sanoi varhaisultrassa, missä näkyi syke ja alkio 7+4, että onnea ja menestystä, me lopetamme osaltamme nyt tähän ja katkaisemme terveyspolun.
Eli laskiko he nyt tämän onistuneeksi raskaudeksi?
Mitä jos tämä ei onnistukaan vaikka perjantaina 8+6 kävin yksityisellä, missä kaikki erinomaisesti.
Pitäökö mun sit uudestaan hakee lähete uuteen ivf hoitoon ja jonottaa etc.
Ja korvaako kela?

Mulla siis kaks ivf kiertoa tehty joista yks tuore siirto ekassa ja nega. Toisessa ivf hoidossa sain hyperin ja ainoastaan yksi alkio pakkaseen...
 
Moikka, susanie ja faunitius onnea js tsemppiä alkuraskauteen :Heartred

Oon pitänyt hiljaiseloa, ivf hoitojen välissä, 3.11. siirrettiin 5pv blasto josta nyt plussa ja kahesti oon käyny vathaisultrassakin, eka husissa ja nyt yksityisellä, mulla ei juurikaan oo mitäön oireita, tai en osaa ainakaan luokitella oireiksi.

Mutta oon jääny miettimään että viuhkassa ne sanoi varhaisultrassa, missä näkyi syke ja alkio 7+4, että onnea ja menestystä, me lopetamme osaltamme nyt tähän ja katkaisemme terveyspolun.
Eli laskiko he nyt tämän onistuneeksi raskaudeksi?
Mitä jos tämä ei onnistukaan vaikka perjantaina 8+6 kävin yksityisellä, missä kaikki erinomaisesti.
Pitäökö mun sit uudestaan hakee lähete uuteen ivf hoitoon ja jonottaa etc.
Ja korvaako kela?

Mulla siis kaks ivf kiertoa tehty joista yks tuore siirto ekassa ja nega. Toisessa ivf hoidossa sain hyperin ja ainoastaan yksi alkio pakkaseen...
Mä vaan soitin sinne ja kerroin että meni kesken... kertoivat että yksi välikierro pitää olla ja sen jälkeen voi ilmottautua taas sieltä omapolun kautta eli avasivat sen sieltä suoraan uusiksi, ei tarvinnut jonotella
 
Heippa,

En tiedä vaikuttaako tänne ketjuun kirjoitella kun vaikuttaa tosi hiljaiselta mutta täällä tosiaan kirjoiteltu viimeksi 2021 1.ivf aikoihin jonka blaston tuoresiirrosta saatiin plussa ja neiti syntyi 11/21 ❤️

Nyt tosiaan olimme juuri 1. Pas, kyytiin siirrettiin blasto ja tänään pp4, jännittää kovasti. Virallinen testipäivä 31.1. Tuoresiirrosta tein ensimmäisen haamulaisen pp5 josta lähti pikkuhiljaa viiva vahvistumaan ja tavallaan tekisi mieli huomenaamulla testailla mutta tällä kertaa pelottaa miljoona kertaa enemmän. Luultavasti siksi, että pakkaseen ei jäänyt kuin 3 blastoa ja uusia hoitoja ei julkiselta enää saada eli suuntana olisi sitten yksityinen puoli mutta rehellisyyden nimissä en tiedä mistä revittäisiin tarvittavat +5t rahaa 🤯

Siirtopäivänä myöhemmin iltapäivästä tuli aavistus punertavaa vuotoa, niinkuin tuoresiirronkin aikoihin. Ota ja tiedä 💁
Ristiriitaisia fiiliksiä siis.

Onko linjoilla ketään jännäilijöitä? 😊
 
PAS keskustelua on ollut kans tuolla IVF keskustelussa joka on aktiivinen, siks ei varmaan oo tänne eksyny niin paljon keskustelua :) me päästään PASiin ensi kierrosta meidän ainokaisen pakkaspalleron kanssa. Teillä on vielä hyvin palleroita pakkasessa, toivoa siis on vaikka tästä ei vielä nappaiikaan! Mutta toivotaan kovasti että sieltä tulisikin taas plussa! :)
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että montako hoitoa nykyisin julkisella puolella tehdään, onko muuttunut vuosien varrella? Kun 2012 vuonna meille tehtiin eka ivf niin silloin siihen kuului 3 keräystä (ei siis 3 onnistunutta siirtoa). Meillä taysissa vielä pakkasessa 7 tai 8 alkiota ja silloin siis sanottiin että nämä kaikki kuuluu ensimmäiseen hoitokertaan ja vielä jäisi kaksi keräys kertaa jäljelle jos ei näistä yksikään lähtisi. PAS seuraavaksi jos tässö kierrossa ei letroilla tärppää. Meillä PAS lapset 2013 ja 2016. Ja sen jälkeen ollut toiveissa että saa tulla normaalisti lisää jos on tullakseen, mutta yksityiseltä sain reseptin letroihin jos niillä koitettaisiin ensin jos lähtisi "normaalisti" raskaus aluilleen ennenkuin pakaste alkion siirtoon taas mennään. Neljä kiertoa nyt menty näillä ja viimeinen menossa.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että montako hoitoa nykyisin julkisella puolella tehdään, onko muuttunut vuosien varrella? Kun 2012 vuonna meille tehtiin eka ivf niin silloin siihen kuului 3 keräystä (ei siis 3 onnistunutta siirtoa). Meillä taysissa vielä pakkasessa 7 tai 8 alkiota ja silloin siis sanottiin että nämä kaikki kuuluu ensimmäiseen hoitokertaan ja vielä jäisi kaksi keräys kertaa jäljelle jos ei näistä yksikään lähtisi. PAS seuraavaksi jos tässö kierrossa ei letroilla tärppää. Meillä PAS lapset 2013 ja 2016. Ja sen jälkeen ollut toiveissa että saa tulla normaalisti lisää jos on tullakseen, mutta yksityiseltä sain reseptin letroihin jos niillä koitettaisiin ensin jos lähtisi "normaalisti" raskaus aluilleen ennenkuin pakaste alkion siirtoon taas mennään. Neljä kiertoa nyt menty näillä ja viimeinen menossa.

Meillä siis se tilanne, että minun esikoinen on aiemmasta suhteesta, 2017 syntynyt nykyisen miehen kanssa luomutärppi (hoitosuunnitelmat kerettiin tekemään) ja 2021 tosiaan eka ivf mutta koska nyt meillä on kaksi yhteistä lasta niin sen takia uutta ivf-hoitoa meille ei julkinen tarjoa. Saadaan toki käyttää loput 3 pakkasessa olevaa alkiota mutta uusi ivf jos halutaan niin joudutaan yksityiselle.
Käsittääkseni julkisella rajana 2 yhteistä lasta + pakastealkiot saa käyttää pois tai maksimissaan 3 ivf-hoitoa, joissakin poikkeuksissa tehty neljäkin.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top