Neuvolakäynnit

Ääh täällä kyllä sellaset raskausaivot, että terve. Huomenna sokerirasitus ois, ja mä vaan tossa äsken söin iltapalaa. No, paasto jää nyt vähän alle 10h. Täytyy aamulla soittaa, et kannattaako edes lähteä paikalle. Toki virtsanäyte pitös sinne kuitenkin viedä. Ääh. Ärsyttävää. Olin vaan terottanu itelle päähäb et pitää aamulla pissata siihen purkkiin ja unohin kokonaan ton! Periaatteessa voisin myöhemminkin käydä sokerirasituksessa, mut siitä tulee vaan aikapaljon hankalempaa opiskeluaikataulujen vuoksi.
 
Mikä ihmeen häkämittaus? :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Uloshengityksestä mitataan häkäpitoisuuksia. Mittari antaa luvun, josta voidaan nähdä tupakoinnin vaikutukset vauvaan, kuten heikentynyt hapen saanti. Minulle sanottiin, että käytännössä kenellekään ei silti tule tulokseksi 0, sillä myös ilman saasteet vaikuttavat tulokseen.
 
Uloshengityksestä mitataan häkäpitoisuuksia. Mittari antaa luvun, josta voidaan nähdä tupakoinnin vaikutukset vauvaan, kuten heikentynyt hapen saanti. Minulle sanottiin, että käytännössä kenellekään ei silti tule tulokseksi 0, sillä myös ilman saasteet vaikuttavat tulokseen.
Kiitos tiedosta :smiling-eyes:
Ei ole itselle koskaan tullut asia eteen eikä neuvolassakaan mainittu mitään. Liekö täällä ei sitten automaattisesti tehdä kaikille, tupakoitsija kun en ole.
 
Kiitos tiedosta :smiling-eyes:
Ei ole itselle koskaan tullut asia eteen eikä neuvolassakaan mainittu mitään. Liekö täällä ei sitten automaattisesti tehdä kaikille, tupakoitsija kun en ole.
Täällä on kai vasta otettu kaikille automaattisesti testattavaksi, kun tupakoinnista ei kysytty mitään ja aiemmin olen ilmoittanut, että en tupakoi. 2020 ei vielä ollut tätä.
 
Nt-ultra takana ja kaikki oli hyvin. Istukka on takaseinässä, mikä onkin mulle uutta. Esikoisen istukka oli etuseinässä ja vaimensi liikkeitä. Näkyvyys oli hyvä niin kätilö sai vilkaistua aika monen elimen alustavasti. Sain samalla kuulla seulontatulokset ja riskiluvutkin oli matalia. Eli rauhallisin mielin voi jatkaa odotusta. Selvästi pää alkoi käsitellä tätä raskausasiaa ihan uudella tavalla, kun sai varmistuksen normaalista raskauden etenemisestä.
 
Nt-ultra takana ja kaikki oli hyvin. Istukka on takaseinässä, mikä onkin mulle uutta. Esikoisen istukka oli etuseinässä ja vaimensi liikkeitä. Näkyvyys oli hyvä niin kätilö sai vilkaistua aika monen elimen alustavasti. Sain samalla kuulla seulontatulokset ja riskiluvutkin oli matalia. Eli rauhallisin mielin voi jatkaa odotusta. Selvästi pää alkoi käsitellä tätä raskausasiaa ihan uudella tavalla, kun sai varmistuksen normaalista raskauden etenemisestä.


Ihana kuulla, että siellä kaikki hyvin!
 
Mä meen seuraavan kerran neuvolaan vasta rakenneultraan. Olisi muuten ollut köynti h16, mutta en koe, että neuvolalla olisi mitään lisää tarjottavaa, kun kotonakin voin mitata verenpaineet ja kuunnella sydänäänet
 
Tänään kävin lääkärineuvolassa, oli kyllä tosi pikainen käynti. Lääkäri oli sitä mieltä että ihan turhaan syön rautaa joka päivä kun niin se ei imeydy ollenkaan muka. En kyllä nyt ihan usko ja mitä nyt oon lukenut noita tutkimuksia ja rauta-asioihin perehtyneen lääkärin juttuja ym. aiheesta niin eikai se nyt ihan noin mene :Face Without Mouth:
Mutta en sitte osannut väittää vastaankaan. Ja hän oli myös sitä mieltä että turha odottaa että ferritiini nousee, kun ei sitä oikein saa raskaana ollessa nostettua, että kaikki syömäni rauta menee vauvalle.
 
Tänään kävin lääkärineuvolassa, oli kyllä tosi pikainen käynti. Lääkäri oli sitä mieltä että ihan turhaan syön rautaa joka päivä kun niin se ei imeydy ollenkaan muka. En kyllä nyt ihan usko ja mitä nyt oon lukenut noita tutkimuksia ja rauta-asioihin perehtyneen lääkärin juttuja ym. aiheesta niin eikai se nyt ihan noin mene :Face Without Mouth:
Mutta en sitte osannut väittää vastaankaan. Ja hän oli myös sitä mieltä että turha odottaa että ferritiini nousee, kun ei sitä oikein saa raskaana ollessa nostettua, että kaikki syömäni rauta menee vauvalle.
No ei kai se nyt turhaa ole, voihan se pysyä esim samalla tasolla, jos syö lisärautaa, vaikka vauva ottaakin omansa. Ihmeellinen kommentti lääkäriltä :Grimacing Face: Ilmeisesti olisi parempi antaa vauvan imeä rautavarastot täysin tyhjäksi ja ihmetellä sitten, kun vauvavuosi meni mustassa sumussa ja vuodet sen jälkeenkin, kun rautavarastot ovat tyhjät.
 
No ei kai se nyt turhaa ole, voihan se pysyä esim samalla tasolla, jos syö lisärautaa, vaikka vauva ottaakin omansa. Ihmeellinen kommentti lääkäriltä :Grimacing Face: Ilmeisesti olisi parempi antaa vauvan imeä rautavarastot täysin tyhjäksi ja ihmetellä sitten, kun vauvavuosi meni mustassa sumussa ja vuodet sen jälkeenkin, kun rautavarastot ovat tyhjät.

Lääkäri siis tarkoitti että pitäis syödä jokatoinen päivä, että joka päivä syötynä ei imeydy ollenkaan. Näköjään vähän huonosti ilmaisin ton asian :Grimacing Face:
 
Tänään kävin lääkärineuvolassa, oli kyllä tosi pikainen käynti. Lääkäri oli sitä mieltä että ihan turhaan syön rautaa joka päivä kun niin se ei imeydy ollenkaan muka. En kyllä nyt ihan usko ja mitä nyt oon lukenut noita tutkimuksia ja rauta-asioihin perehtyneen lääkärin juttuja ym. aiheesta niin eikai se nyt ihan noin mene :Face Without Mouth:
Mutta en sitte osannut väittää vastaankaan. Ja hän oli myös sitä mieltä että turha odottaa että ferritiini nousee, kun ei sitä oikein saa raskaana ollessa nostettua, että kaikki syömäni rauta menee vauvalle.

Juu ei mene noin ollenkaan. Rautaa imeytyy suhteellisesti enemmän esim. joka toinen päivä otettuna, mutta koska silloin annostus on yleensä pienempi, niin absoluuttinen imeytyminen jää vähemmäksi. Jos haluaisi maksimaalisen hyödyn, niin pitäisi joka toinen päivä syödä tuplasti niin paljon rautaa kuin söisi joka päivä. Ja päivittäin otettuna sen yleensä muistaa paremmin ottaa, niin siksi se on ihan hyvä vaihtoehto.

Ja just niin kuin Chard sanoi, vaikkei varastot nousisikaan, niin eivätpähän ainakaan laske (niin paljoa) kuin ilman lisärautaa!
 
Juu ei mene noin ollenkaan. Rautaa imeytyy suhteellisesti enemmän esim. joka toinen päivä otettuna, mutta koska silloin annostus on yleensä pienempi, niin absoluuttinen imeytyminen jää vähemmäksi. Jos haluaisi maksimaalisen hyödyn, niin pitäisi joka toinen päivä syödä tuplasti niin paljon rautaa kuin söisi joka päivä. Ja päivittäin otettuna sen yleensä muistaa paremmin ottaa, niin siksi se on ihan hyvä vaihtoehto.

Ja just niin kuin Chard sanoi, vaikkei varastot nousisikaan, niin eivätpähän ainakaan laske (niin paljoa) kuin ilman lisärautaa!

Jep, näyttää vaan nyt olevan joku trendi tämä että joka toinen päivä vain pitäis ottaa. Ja varmasti hyvä vaihtoehto sekin, jos annostus on vaan vaikka se 100mg päivässä, mut en mä nyt neljää tablettia ala päivässä ottamaan. (Otan siis 200mg päivässä, niin jos ottaisin vaan jtp niin pitäis ottaa 400)
 
Lääkäri siis tarkoitti että pitäis syödä jokatoinen päivä, että joka päivä syötynä ei imeydy ollenkaan. Näköjään vähän huonosti ilmaisin ton asian :Grimacing Face:
Niin noh, mulla nousi ferritiini joka päivä otetulla 100mg annoksella 5 -> 85 noin 9kk aikana. Aika suppea näkemys lääkärillä. Toki joillakin toimii paremmin joka toinen päivä otettuna ja joillakin ihan hyvin myös joka päivä otettuna.
 
Mulla on mitattu vaan hemoglobiini, ei ferritiiniä. Saako kysyä, että paljonko teillä on näyttänyt hemoglobiini silloin, kun ferritiini on jo ollut alhainen? Tuntuu, että ferritiinin mittaukseen on hankala päästä kun hemoglobiini on vielä ok.
 
Mulla on mitattu vaan hemoglobiini, ei ferritiiniä. Saako kysyä, että paljonko teillä on näyttänyt hemoglobiini silloin, kun ferritiini on jo ollut alhainen? Tuntuu, että ferritiinin mittaukseen on hankala päästä kun hemoglobiini on vielä ok.

No siis, mulla on koko aikuisiän ollu hemoglobiini just ja just viitteissä tai vähän jopa alle, mutta ferritiiniä ei ikinä tutkittu, kun hb oli "omissa normaaliarvoissa". Lopulta kävin puhtilabin kautta itse verikokeissa viitisen vuotta sitten, ja ferritiini oli vaan 15, vaikka olin jo syönyt rautaa. Nyt viime keväänä, kun sain ferritiinin ekaa kertaa yli 50, niin hemoglobiinikin alkoi nousta yli 130. Mutta itse asiassa taitaa olla niin, että hemoglobiini voi raudanpuutteessa hämäävästi myös nousta, eli voi olla viitteiden ylärajoilla. Mutta siis jos mitään raudanpuutteen oireita ei oo ja hb hyvä, niin ei ferritiiniä silloin oo tarve mitata :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja sain lääkäriltä määräyksen alkaa syömään aspiriinia rv 36 asti. Syy oli siis se, että edellisessä raskaudessa epäiltiin vauvan olevan pieni kokoinen joten synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä. Tyttö oli kuitenkin ihan normaali painoinen syntyessään eikä mitenkään pieni joten jotenkin ton lääkkeen alottaminen tuntuu vähän nihkeeltä. Puhuttiin kyllä ettei siitä mitään haittaakaan oo, mutta silti tuntuu vähän jotenkin oudolta. Onko kellään ollut tälläistä edellisissä raskauksissa?
 
Mulla on mitattu vaan hemoglobiini, ei ferritiiniä. Saako kysyä, että paljonko teillä on näyttänyt hemoglobiini silloin, kun ferritiini on jo ollut alhainen? Tuntuu, että ferritiinin mittaukseen on hankala päästä kun hemoglobiini on vielä ok.
Hemppa oli 107 siinä kohtaa kun ferritiini oli enää 5. Mulla on aina ollut tosi hyvä hemoglobiini, mutta sehän laskeekin vasta ihan viimeisenä siinä kohtaa kun varastot on jo tyhjät. Koska mulla tuo hemoglobiini oli alle viitteiden niin sain diagnoosin raudanpuuteanemia.
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja sain lääkäriltä määräyksen alkaa syömään aspiriinia rv 36 asti. Syy oli siis se, että edellisessä raskaudessa epäiltiin vauvan olevan pieni kokoinen joten synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä. Tyttö oli kuitenkin ihan normaali painoinen syntyessään eikä mitenkään pieni joten jotenkin ton lääkkeen alottaminen tuntuu vähän nihkeeltä. Puhuttiin kyllä ettei siitä mitään haittaakaan oo, mutta silti tuntuu vähän jotenkin oudolta. Onko kellään ollut tälläistä edellisissä raskauksissa?

Siis mihin ihmeeseen tätä aspiriinia käskettiin syödä? En ole ikinä kuullutkaan, että aspiriinin syönnillä voisi vaikuttaa lapsen kokoon. Nyt on kyllä niin outo ohjeistus, että pyytäisin siihen lisäselvitystä. Pienellä annostuksella aspiriinia raskauden ajan voidaan ehkäistä pre-eklampsiaa (raskausmyrkytys). Onko sulle tehty joku riskikartoitus ja oliko sulla aiemmassa raskaudessa raskausmyrkytys?
 
Niin noh, mulla nousi ferritiini joka päivä otetulla 100mg annoksella 5 -> 85 noin 9kk aikana. Aika suppea näkemys lääkärillä. Toki joillakin toimii paremmin joka toinen päivä otettuna ja joillakin ihan hyvin myös joka päivä otettuna.

No niinpä, tätä vähän ihmettelin että ei imeydy ollenkaan, että eihän se niin voi olla
Mulla on mitattu vaan hemoglobiini, ei ferritiiniä. Saako kysyä, että paljonko teillä on näyttänyt hemoglobiini silloin, kun ferritiini on jo ollut alhainen? Tuntuu, että ferritiinin mittaukseen on hankala päästä kun hemoglobiini on vielä ok.

Mulla oli nyt hb 130 ja ferritiini 6
 
Hemppa oli 107 siinä kohtaa kun ferritiini oli enää 5. Mulla on aina ollut tosi hyvä hemoglobiini, mutta sehän laskeekin vasta ihan viimeisenä siinä kohtaa kun varastot on jo tyhjät. Koska mulla tuo hemoglobiini oli alle viitteiden niin sain diagnoosin raudanpuuteanemia.

Juuri näin, silloin kun hemppa lähtee laskuun, on varastoraudat jo syöty, eli ollaan jo aika pahasti ojassa asian suhteen. Raskausaikana lapsi kuluttaa todella paljon äidin rautavarastoja ja raskauden aikana jo raskausviikolle 16 mennessä 2/3 äideistä on jo raudanpuutteisia. Itse kun olen kärsinyt todella pahoista oireista ferritiinin ollessa alle 30, en halua niitä oireita enää kokea. Lisäksi raudanpuute raskausaikana vaikuttaa myös syntyvään lapseen, hän saa heikommat eväät elämän alkutaipaleelle. Usein raudanpuutteisilla vauvoilla on enemmän koliikkia, kuivaa ihoa, runsasta pulauttelua ja uniongelmia. Lisäksi voi myöhemmin ilmaantua kasvukipuja, levottomuutta, keskittymishäiriöitä jne. Eli yhteisen elämän alkutaipale saa melko huonon alun, jos lapsella on paha olla ja kipuja raudanpuutteisena syntymisen vuoksi ja lisäksi äiti kärsii raudanpuutteen oireista mm. väsymys, aivosumu, lihaskivut, näön sumentuminen, hengästyminen, lihasten hapottaminen ja voimattomuus, nivelkivut, hengenahdistus, huimaus, muistihäiriöt, levottomat raajat, leposykkeen huomattava nousu, rytmihäiriötuntemukset, hiusten tippuminen, iho-ongelmat jne.
 
Takaisin
Top