Neuvolakäynnit

Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja sain lääkäriltä määräyksen alkaa syömään aspiriinia rv 36 asti. Syy oli siis se, että edellisessä raskaudessa epäiltiin vauvan olevan pieni kokoinen joten synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä. Tyttö oli kuitenkin ihan normaali painoinen syntyessään eikä mitenkään pieni joten jotenkin ton lääkkeen alottaminen tuntuu vähän nihkeeltä. Puhuttiin kyllä ettei siitä mitään haittaakaan oo, mutta silti tuntuu vähän jotenkin oudolta. Onko kellään ollut tälläistä edellisissä raskauksissa?

Mulla kätilö määräsi aspiriinia laskimoveritulpan ja raskausmyrkytyksen ehkäisyyn kun kaksosraskaudessa on iso riski molempiin.
 
Minulla äippäpolin lääkäri määräsi primaspania istukan toiminnan tueksi sitä syönyt nyt rv 12 asti… mulla 2006 ja 2009 syntyneet tytöt syntynyt pienikokoisina ja papp-A arvo oli ihan mitätön seulonnoissa niin sen seurauksena nyt syön aspiriinia…
 
Minulla äippäpolin lääkäri määräsi primaspania istukan toiminnan tueksi sitä syönyt nyt rv 12 asti… mulla 2006 ja 2009 syntyneet tytöt syntynyt pienikokoisina ja papp-A arvo oli ihan mitätön seulonnoissa niin sen seurauksena nyt syön aspiriinia…

Kiitos kun kerroit! Saako kysyä minkä kokoisina tytöt ovat syntyneet sitten ja mikä tuo sun papp-A arvo oikein sit oli jos oli niin mitätön?
 
Kiitos kun kerroit! Saako kysyä minkä kokoisina tytöt ovat syntyneet sitten ja mikä tuo sun papp-A arvo oikein sit oli jos oli niin mitätön?
2006 syntynyt yliaikainen oli 2690 ja 2009 syntynyt laskettuna päivänä 2980 tai vähemmän sen verran aikaa etten nuorimman painoa muista ja papp-A mom oli 0,03 :crying-face: eli todella mitätön ja se jos mikä pelottaa ja paljon
 
Eka lääkärikäynti takana. Aivan täysin turha käynti. Se sanoi, ettei nykyään tehdä sisätutkimusta, jos ei ole mitään vuotoja ollut. Onko teille muille tehty?

Lisäksi virtsassa oli kyllä proteiinia, mutta sanoi ettei sillä tässä raskauden vaiheessa ole merkitystä ja saattaa helposti näyttää siltä tässä vaiheessa, että ois proteiinia vaikka ei ole. Mun mielestä se kuitenkin oli selkeästi vaihtunut väri siinä liuskassa. Jotenki ristiriitainen olo.
 
Eka lääkärikäynti takana. Aivan täysin turha käynti. Se sanoi, ettei nykyään tehdä sisätutkimusta, jos ei ole mitään vuotoja ollut. Onko teille muille tehty?

Lisäksi virtsassa oli kyllä proteiinia, mutta sanoi ettei sillä tässä raskauden vaiheessa ole merkitystä ja saattaa helposti näyttää siltä tässä vaiheessa, että ois proteiinia vaikka ei ole. Mun mielestä se kuitenkin oli selkeästi vaihtunut väri siinä liuskassa. Jotenki ristiriitainen olo.

Mulle sanottiin myös, että yksi lääkärikäynti on ja sisätutkimuksen tarvetta katsotaan sitten tapauskohtaisesti. Ihan vähän muuttuneet ohjeistukset 11 vuoden takaisesta....
 
Nykyään vaihtelee tosi paljon, toisissa paikoissa tehdään sisätutkimus automaattisesti. Itse en meinannut saada edes useampaan kertaan pyytämällä sisätutkimusta ( loppuraskauden lääkärikäynnillä), kun halusin tietää kohdunkaulan tilanteen. Myös jälkitarkastuksen lääkäri olisi tehnyt vain haastattelemalla ja piti vaatia, että katsoo alapäähän ja poistaa itsepäiset sulamattomat langanpätkät.

Enpä ole kuullut tuollaisesta, että virtsassa voisi olla vaarattomasti proteiinia tässä vaiheessa raskautta. Kyllähän se proteiini virtsassa viittaa joko tulehdukseen tai pre-eklampsiaan, joka tosin yleensä alkaa kehittyä raskausviikon 20 jälkeen.
 
Ei tehty sisätutkimusta, kun ei kuulemma ollut mitään erityistä syytä. Vältetään turhaa tulehdusriskiä. Silloin ajattelin, että hyvä. Mutta nyt jälkikäteen pari viikkoa myöhemmin tuntuu, että olisinkin halunnut tutkimuksen. En ole käynyt perusgynelläkään useaan vuoteen, joten olisi ollut kiva sellainen yleistsekkaus että paikat on kuten pitää.. :Eyes:
 
Ei tehty sisätutkimusta, kun ei kuulemma ollut mitään erityistä syytä. Vältetään turhaa tulehdusriskiä. Silloin ajattelin, että hyvä. Mutta nyt jälkikäteen pari viikkoa myöhemmin tuntuu, että olisinkin halunnut tutkimuksen. En ole käynyt perusgynelläkään useaan vuoteen, joten olisi ollut kiva sellainen yleistsekkaus että paikat on kuten pitää.. :Eyes:
Vai tulehdusriskiä :Eyes: sit varmaan panemistakin on syytä välttää, jos steriili suojahanska aiheuttaa tulehdusriskin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Eka lääkärikäynti takana. Aivan täysin turha käynti. Se sanoi, ettei nykyään tehdä sisätutkimusta, jos ei ole mitään vuotoja ollut. Onko teille muille tehty?

Lisäksi virtsassa oli kyllä proteiinia, mutta sanoi ettei sillä tässä raskauden vaiheessa ole merkitystä ja saattaa helposti näyttää siltä tässä vaiheessa, että ois proteiinia vaikka ei ole. Mun mielestä se kuitenkin oli selkeästi vaihtunut väri siinä liuskassa. Jotenki ristiriitainen olo.
Mulla oli myös tänään eka lääkärineuvola. Teki sisätutkimuksen, jossa tarkasti kohdunkaulan tilanteen. Lisäksi tunnusteli kohdun koon vatsan päältä ja katsottiin RR ja virtsa. Lisäksi olisi aloittanut raskausmyrkytyksen estoon (iän + hoitoalkuisuuden vuoksi) Primaspanin, mutta se olikin jo ehditty aloittaa Lapsettomuusklinikan kautta. Kivana yllärinä tsekkasi vielä ultralla vauvan sykkeen ja lapsiveden määrän (kun ei nopeasti saanut sykettä dopplerilla kuulumaan). Eli itsellä oli hyvä käynti. On kyllä paljon eroja kuntien ja lääkäreiden välillä.
 
Eka lääkärikäynti takana. Aivan täysin turha käynti. Se sanoi, ettei nykyään tehdä sisätutkimusta, jos ei ole mitään vuotoja ollut. Onko teille muille tehty?

Lisäksi virtsassa oli kyllä proteiinia, mutta sanoi ettei sillä tässä raskauden vaiheessa ole merkitystä ja saattaa helposti näyttää siltä tässä vaiheessa, että ois proteiinia vaikka ei ole. Mun mielestä se kuitenkin oli selkeästi vaihtunut väri siinä liuskassa. Jotenki ristiriitainen olo.
Sisätutkimus tehtiin automaattisesti enkä osannut siihen sen kummemmin reagoida. Aiheutti menkkamaista jomotusta alavatsalla muutaman päivän ajan sekä aavistuksen veristä vuotoa. Jatkossa en anna paikkoja ronkkia kuin vasta synnytyksen lähestyessä.
 
Toi sisätutkimus on nykyään vapaaehtoinen. Hyvin harvoin jos ei tosiaan vuotoja tai kipuja ole ollut niin ois jotain muutoksia kohdunsuulla tässä vaiheessa.
 
Täällä tehtiin lääkärineuvolassa sisätutkimus automaattisesti. Tarkisti kohdunkaulan ja tunnusteli kohtua. Samalla otti pikatestin, ettei ole tulehduksia. Ns. turha tutkimus omalla kohdalla, mutta ei siitä mitään haittaakaan ollut. Tosi hellävarainen lääkäri oli.
 
Mitä neuvolääkäri tekee sisätutkimuksen lisäksi? Neuvolassa sanoi että tulee olemaan nopea käynti, tutkitaanko siis mitään muuta siellä?
 
Missä vaiheessa tuo neuvolalääkäri yleensä on? Meillä täällä ei ole neuvolalääkärille vapaita aikoja, mutta ei sillä varmaan suurta merkitystä ole mihin aikaan raskautta se tehdään?!?
 
Mulla ainakin on tulossa parin viikon päästä, jolloin 19+4, ehdotti viikkoa aiempaa aikaa mikä ei mulle käynyt, niin totesi vaan ettei sen niin väliä, laitetaan viikkoa myöhemmäksi
 
Mitä neuvolääkäri tekee sisätutkimuksen lisäksi? Neuvolassa sanoi että tulee olemaan nopea käynti, tutkitaanko siis mitään muuta siellä?

Mulla nyt kyseli vaa kuulumisia, ennen lääkäriä katottii paine, paino ja pissa.
Mut lääkäri ei siis juuri muuta, katto vähä tietoja jne.. Mulla nyt 15+0 ja oli eka lääkäri tässä raskaudessa.
 
Mulla ei vielä ole ollut, nyt viikkoja 18+1. Seuraava neuvolakin vasta joskus rv 24+, sokerirasituksen jälkeen. Joten varmaan jossain viikoilla 30, toivoisin saavani sen mahdollisimman lähelle laskettua aikaa ja aion pyytää sisätutkimusta. Tietää vähän miten paikat on kypsyneet, kun itseä vähän jännittää se sairaalaan kerkeäminen..
 
Missä vaiheessa tuo neuvolalääkäri yleensä on? Meillä täällä ei ole neuvolalääkärille vapaita aikoja, mutta ei sillä varmaan suurta merkitystä ole mihin aikaan raskautta se tehdään?!?

Riippuen kunnasta ja raskaudesta ( onko riskejä tms.) on raskauden aikana yleensä kaksi lääkärikäyntiä. Ensimmäinen on yleensä viikoilla 17-18 ja toinen käynti jossakin viikon 35 paikkeilla. Itselläni on neuvolalääkäri parin viikon päästä, kun on nyt riskiraskaus (se etinen istukka). Viime raskaudessa sisätutkimuksen sai pyytämällä, samat verenpaineet, paino ja pissanäyte, sekä kuunteli dopplerilla, paineli vatsaa ja kyseli miten menee. Kirjoitti tuolloin myös närästyslääkereseptin, kun pyysin.
 
Takaisin
Top