Hei,
Onko teillä kokemuksia tutkimuksiin hakeutumisesta toistuvien keskenmenojen takia? Saako teidän kokemuksen mukaan julkisella puolella apua näihin asioihin, aika moni on tainnut hakeutua yksityiselle?
Itselläni oli juuri 3. peräkkäinen keskenmeno puolen vuoden sisällä. Kaikki tapahtuneet rv 5 tai 6. Lapsia ei ole ennestään.
Varasin lääkäriajan terveyskeskuksesta (tai siis olen kiireettömässä jonossa..).
Mitähän tutkimuksia/kokeita on odotettavissa? Kannattaako pyytää jotain tiettyä tutkimusta?
Ja mikä tärkeintä, onko tutkimuksista ollut hyötyä ja löydetty joku syy keskenmenoihin?
Kuulisin mielelläni kokemuksia. Pelko siitä, ettei mitään syytä löydy tai mitään apua ei ole tarjolla, vaivaa mieltä.
Onko teillä kokemuksia tutkimuksiin hakeutumisesta toistuvien keskenmenojen takia? Saako teidän kokemuksen mukaan julkisella puolella apua näihin asioihin, aika moni on tainnut hakeutua yksityiselle?
Itselläni oli juuri 3. peräkkäinen keskenmeno puolen vuoden sisällä. Kaikki tapahtuneet rv 5 tai 6. Lapsia ei ole ennestään.
Varasin lääkäriajan terveyskeskuksesta (tai siis olen kiireettömässä jonossa..).
Mitähän tutkimuksia/kokeita on odotettavissa? Kannattaako pyytää jotain tiettyä tutkimusta?
Ja mikä tärkeintä, onko tutkimuksista ollut hyötyä ja löydetty joku syy keskenmenoihin?
Kuulisin mielelläni kokemuksia. Pelko siitä, ettei mitään syytä löydy tai mitään apua ei ole tarjolla, vaivaa mieltä.
Itsellä taustalla alle 1,5v vuoden sisään viisi keskenmenoa rv 5-8. Meillä alkoi tulla 1v yritystä kahden km:n jälkeen, joten hakeuduimme jo silloin tk:n kautta tutkimuksiin. Lähetteen naistenpolille kirjoittanut tk-lääkäri määräsi tuolloin muistaakseni alkukokeiksi verensokerit, keliakian ja kilpirauhasarvot. Julkisen tutkimuksista tuli kuitenkin hylky, koska km:iä olisi pitänyt olla enemmän ja tuo vuoden yritys katkeaa aina alkaneesta raskaudesta. Hylyn jälkeen hakeuduimme yksityiselle ja, kun kolmas tuli, päätimme jatkaa tutkimuksia yksityisellä, kun siellä oli jo pyörähtänyt hyvä hoitosuhde käyntiin. Ei siis omakohtaista kokemusta julkisen tutkimuksista, mutta käsitykseni mukaan siellä katsotaan kilpirauhasarvot, ferritiini (?), keliakia, prolaktiini, verensokerit, tukostaipumus ja kromosomit sekä mieheltä että naiselta. Ehkä tämän lisäksi joitain perushormoniarvoja, kuten keltarauhasarvo? Joku muu voi korjata/täydentää, jos omaa kokemusta julkiselta.
Toki jos nyt parissa vuodessa tullut jotain uutta, mutta se ei sitten selitä aiempia km. 
Ja voi itse netissä diagnosoida itseään. 

Mutta joo, ainakin meidän lääkärin mukaan se pitäisi olla vissiin siellä 50 kieppeillä mielellään. Jos rautalisät ei nosta tarpeeksi, niin on olemassa myös mahdollisuus käydä suonensisäisessä rautatankkauksessa yksityisellä. Tämä on tosin melkoisen kallista, noin 300 euroa. Rautalisän kautta arvojen nostaminen osalla ihmisistä vaan kestää tosi kauan ja joillain ei ota noustakseen niilläkään.
Kyllä julkisellakin lääkäri ihan suoraan sanoi, että pitäis olla korkeampi ja kyseli mitä rautavalmisteita olin jo kokeillut ja miten vatsa sietänyt (omatoimi labroilla ja lääkäriajalla väliä 1-2kk). Päädyin siihen, että olen syönyt älyttömästä hinnasta huolimatta 1*sideral aamuisin, kun saa ottaa samaan aikaan ruoan, maitotuotteiden yms kanssa. Ja sitten iltaisin pari kolme kertaa viikossa ferrodania tai yhtä muuta rautaa c-vitamiinin kanssa pari tuntia maidottoman iltapalan jälkeen, näitä toisia vatsa ei kestä montaa päivää putkeen, niin täytyy vaihdella ja pitää välipäiviä. Sideral ei tee mitään.