Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Sama täällä, noudatan kyllä hyvinkin tarkasti. Keskenmenojen jälkeen en halua jäädä jossittelemaan, olisinko voinut tehdä jotain toisin.

Eniten mua ehkä mietityttää kahvin määrä. Ootteko muut menneet sillä muutama kuppi päivässä? Yleensäkin juon vaan kaksi kuppia, mutta kyllä ne kupit on isompia kuin normi "yksi kupillinen". Viime raskaudessa vaihdoin kofeiinittomaan keskenmenon pelossa, mutta niin vaan sekin meni kesken, joten ehkä en siihen tällä kertaa ryhdy..

Mä vaihdoin kofeiinittomaan ja sitä juon kupin pari päivässä. Niissäkin toki kannatti olla tarkkana siinä valmistusmenetelmässä. Josko pystyn huijaamaan kehoani tällä :wink
 
Asiaa vähän sivuten, miten tarkkaan noudatatte raskausajan kosmetiikkasuosituksia?

Mä oon nyt koittanut vähentää kemikaalikuormaa ja selvitä vähemmällä sekä vaihtanu osittain apteekin tuotteisiin. Oon jättäny jotain kauneudenhoitorutiineja kokonaan pois. Säästyy rahaakin samalla. :D

Tää onkin mielenkiintoinen aihe!

Olen elänyt melko vähällä kemikaalikuormalla (ainakin niin kuvittelen) ekan raskauden jälkeen, joten en oo nyt vielä juurikaan edes kiinnittänyt aiheeseen huomiota. Ainoa mitä jo mietin oli dödön muuttaminen luonnollisempaan, alumiinittomaan. Sellainen löytyy kaapistaa, mutta en ollut sen käytöstä vielä innostunut kovin paljoa aiemmin.

Hajusteetonta kasvovoidetta, meikkivoidetta ja ripsaria en ehkä hylkää, mutta muuten olen yrittänyt minimoida kosmetiikan käyttöä. Pesutuotteet on hajusteettomia ja pakolliset puhdistusaineet myös ekomerkittyjä/vähempi haitallisia kuin osa markkinoilla olevista tuotteista.
 
Mulle tää on aika helppoa, kun ei tarvii niin paljon jättää ruokavaliosta pois, kun oon jo valmiiksi vegaani, niin en syö mitään juustoja, lihoja, kaloja jne. Ainoastaan siemenet on sellainen, mikä pitää huomioida. Ja toki toi kofeiini. Oon nyt juonut kolmisen kuppia päivässä, niin yritän nyt vähentää 1-2 kuppiin. Viimeksi kyllä jäi kanssa kahvi jossain vaiheessa kokonaan pois, kun ei vaan tehnyt mieli.

kosmetiikan suhteen ei myöskään juuri tarvitse miettiä, kun käytön valmiiksi paljon luonnonkosmetiikkaa jne pesuaineissa sun muissa. Ja meikkiä en käytä juuri koskaan
 
Mulle tää on aika helppoa, kun ei tarvii niin paljon jättää ruokavaliosta pois, kun oon jo valmiiksi vegaani, niin en syö mitään juustoja, lihoja, kaloja jne. Ainoastaan siemenet on sellainen, mikä pitää huomioida. Ja toki toi kofeiini. Oon nyt juonut kolmisen kuppia päivässä, niin yritän nyt vähentää 1-2 kuppiin. Viimeksi kyllä jäi kanssa kahvi jossain vaiheessa kokonaan pois, kun ei vaan tehnyt mieli.

kosmetiikan suhteen ei myöskään juuri tarvitse miettiä, kun käytön valmiiksi paljon luonnonkosmetiikkaa jne

Vähän ohi tän ketjun aiheen, mutta jee, täällä toinen vegaani! Beaming Face With Smiling Eyes

Tosiaan ei tarvii muuten jättää mitään pois raskausaikana kuin nuo sun mainitsemat siemenet ja kahvi. Tai vähentää, ei ne kai ehdottomia ole. Ja ehkä se merilevä on sellainen minkä kanssa oon myös ollu tarkkana ainakin edellisen raskauden kohdalla.
 
Vähän ohi tän ketjun aiheen, mutta jee, täällä toinen vegaani! Beaming Face With Smiling Eyes

Tosiaan ei tarvii muuten jättää mitään pois raskausaikana kuin nuo sun mainitsemat siemenet ja kahvi. Tai vähentää, ei ne kai ehdottomia ole. Ja ehkä se merilevä on sellainen minkä kanssa oon myös ollu tarkkana ainakin edellisen raskauden kohdalla.

Jee! Tosiaan tuo merilevä myös, mutta enpä sitä kyllä kovin usein tuu syötyä, niin en sitä muistanut miettiä
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Jee! Tosiaan tuo merilevä myös, mutta enpä sitä kyllä kovin usein tuu syötyä, niin en sitä muistanut miettiä

Totta, ei sitä kovin usein tuu syötyä. Beaming Face With Smiling Eyes Täytyykin tarkastaa siitä ne suositukset nyt kun tuli puheeksi niin tietää viittiikö jossain välissä syödä kasvissusheja jos sellainen mieliteko iskee.
 
Kosmetiikan kanssa ei ole suurempia haasteita, kun en käytä itse kun dödöä ja hajuvettä. Viime kerralla kävin ostamassa aurinkorasvan apteekista ja se jos mikä on kauhean kökkö tuote. Huono levittää ja muuttuu väriltään hopeanvalkoiseksi ja se vielä maksaakin hunajaa. Parempi auringossa peittää vaan itsensä ja laittaa nenään tms. sitä.
 
Kosmetiikan kanssa ei ole suurempia haasteita, kun en käytä itse kun dödöä ja hajuvettä. Viime kerralla kävin ostamassa aurinkorasvan apteekista ja se jos mikä on kauhean kökkö tuote. Huono levittää ja muuttuu väriltään hopeanvalkoiseksi ja se vielä maksaakin hunajaa. Parempi auringossa peittää vaan itsensä ja laittaa nenään tms. sitä.

Vaate ja varjo on parhaat suojat kyllä :)

Mulla on hyviä kokemuksia sekä itsellä että lapsella sellasesta Alga Maris fysikaalisesta aurinkosuojavoiteesta. Kallis sekin on, mut levittyy hyvin eikä mun mielestä jätä kovin näkyvää sotkevaa kalvoa kuten jotkut.
 
Asiaa vähän sivuten, miten tarkkaan noudatatte raskausajan kosmetiikkasuosituksia?

Mä oon nyt koittanut vähentää kemikaalikuormaa ja selvitä vähemmällä sekä vaihtanu osittain apteekin tuotteisiin. Oon jättäny jotain kauneudenhoitorutiineja kokonaan pois. Säästyy rahaakin samalla. :D


Vaihdoin aurinkorasvan fysikaaliseen ja jätin pari seerumia ja yhden putsarin pois ihonhoitorutiinista. Maskin kanssa ei tartte meikata haha :) Oon värjännyt hiukset viimeksi vuosi sitten ja yksittäiset harmaat vähän harmittaa mut aion sinnitellä hiusten kanssa raskauden loppuun. Dödöö en oo käyttänyt vuosikymmeneen enkä haise, mutta jännittää nää hormonitoiminnan muutokset tässä asiassa

Englanniksi löytyy tosi paljon tietoa raskauden aikana vältettävistä ja haitallisista kemikaaleista. Käytän hajusteettomia joten useimmat ekokosmetiikan tuotteet ei käy mulle, tähän just törmäsin tänään kun kuukkeloin voiteita ja öljyjä masun rasvaukseen.
 
Muokattu viimeksi:
Pyrin noudattamaan ruokasuosituksia. Kahvi on kaikista vaikein ku sitä on ennen vetänyt pannun päivässä Collision nyt heti saanut tiputettua sen että mukillinen aamulla ja toinen iltapäivällä. Paha kun töissäki tietävät et juon aivan hemmetisti kahvia ni nämä perheelliset työkaverit saattaa kiinnittää huomiota... En usko että mistään ruokajutusta jäisin niille "kiinni" mutta saa nähdä kuinka tuon kahvin kanssa vielä käy, paljastunko Beaming Face With Smiling Eyes
 
Noudatan suosituksia. Hoitoalkuista raskautta ei uskalla riskeerata, kun tähänkin pisteeseen pääsy on ollut vuosien ja tuskan takana.
Kahvia menee yksi espresso päivässä mulla edelleen. Pari viikkoa sitten alkoi etomaan enempi kahvi, niin ei tarvinnut miettiä että haittaako mun kahvin juonti. Normaalisti menisi 3 kuppia päivässä.
 
Mä olen vähentänyt vuosia sitten omaa kemikaalikuormaa ja syynäsin omaa rutiinia vielä tarkemmin, kun aloitettin hoidot.
En käytä muuta kun hyvin tarkkaan syynätyistä raaka-aineista tehtyjä Ruohonjuuren täytettäviä shampoota, (en käytä hoitoainetta) vartalonpesuainetta. Sekä dödönä on kotimainen luonnonkosmetiikka dödö. En käytä enää alumiinisia kohonneen rintasyöpäriskin takia. Naamarasvana ja vartalonrasvana on vuosia ollut apteekin hajusteeton perusvoide. Muutenhan noi kauneustuotteet on tieteellisesti ihan höpöjä, niin en niihin rahojani laita. Aurinkosarvaa 50 suojalla käytän normaalisti, mutta nyt en ole käyttänyt. Talvella koitan vaan peittää itseni ja täytyy miettiä sitten mitä tekee keväällä jos ulkoilee. Hattuja varmaan pitää käyttää :)
 
Mää oon lukenut niitä ja ahdistuin aivan hemmetisti. Rakastan juustoja, ja näin maitotilallisena maitotuotteita oon käyttänyt aina ja paljon. Varsinkin raakamaito on ollut vaikea jättää, mikään muu ei kahvin kanssa maistu Beaming Face With Smiling Eyes kalat ym. Merenelävät ei kuulu ruokavalioon muutenkaan. Opettelemista vaatii Beaming Face With Smiling EyesBeaming Face With Smiling Eyes
 
Noudatan niinkuin esikoisenkin kanssa. Vaikein on sushi, koska tuntuu että siihen ihan iski himo tässä alkuraskaudessa ja sitä ei voi syödä. Etätöissä olevana ei ole pitkään aikaan tullut kauheasti meikattua niin ajattelin jatkaa samaa rataa. Juhliin yms. varmaan laittaudun melko normaalisti.
 
Pyrin kyllä noudattamaan suosituksia. Otin kylläkin yhtenä päivänä muutaman salmiakkikarkin kun en heti muistanut...no ei mennyt montaa.
Kahvinjuonti on vähentynyt automaattisesti, jotenkin nyt riittää hyvin yksi kuppi aamulla. Normaslisti olen juonut aamulla paljon kahvia. Kahvi ei mitenkään ällötä, mutta niin paljon sitä ei nyt tee mieli, kupillinen riittää mainiosti.
Kalaa pyrin lisäämään ruokavalioon nyt raskausaikana (ei haukea eikä itämeren lohta ja mitähän muita niitä vielä oli joita ei suositella).
 
Huoh, ostin Lidlistä viikonloppuna monihedelmämehua pillimehuina monipakkauksessa, yhden pakkauksen ehdin viikonloppuna vetää kunnes tänään huomasin että niihin on lisätty aika paljon A-vitamiinia Anxious Face With Sweat
 
Pyrin noudattamaan ruokasuosituksia. Kahvi on kaikista vaikein ku sitä on ennen vetänyt pannun päivässä Collision nyt heti saanut tiputettua sen että mukillinen aamulla ja toinen iltapäivällä. Paha kun töissäki tietävät et juon aivan hemmetisti kahvia ni nämä perheelliset työkaverit saattaa kiinnittää huomiota... En usko että mistään ruokajutusta jäisin niille "kiinni" mutta saa nähdä kuinka tuon kahvin kanssa vielä käy, paljastunko Beaming Face With Smiling Eyes

Mitenkä sun kahvinjuonnin kanssa on käynyt? :D Ootko jäänyt "kiinni"?
 
Itsellä kävi kahvin kanssa niin että olin niin paranoidi keskenmenon ja lapsen hermoston suhteen ensimmäisessä raskaudessa että jätin heti kaiken kofeiinin pois ja sitten totesin että en oikeastaan imettäessäkään voinut käyttää kuin kofeiinitonta kahvia kun lapsi reagoi heti yhteenkin kuppiin. Olin vähän alkanut juoda taas aamukahvia sen jälkeen kun lapsi lähti hoitoon ja tiesin että saa maitoa vasta iltapäivällä kun tulin nyt taas raskaaksi ja taasen jopa kofeiiniton kahvi ällöttää hajullaan niin paljon että en pysty juomaan. Ja oikeastaan en uskallakaan kun olen lukenut että kahvi voi lisätä keskenmenon riskiä ekalla kolmanneksella (toki varmasti THL:n suositusten rajoissa lienee turvallista, että en halua säikäytellä ketään :))
 
Takaisin
Top