Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Lähes kaikki eineamajot sisältää joko pastöroitua kananmunamassaa tai keltuaisjauhetta eli ei tarvii jättää pois :) vai oliko joku muu peruste kuin raa'an kananmunan välttely?
Korvienväli. Esikoisen raskaudessa pelasin 150% varmanpäälle ettei km ainakaan omista teoista johdu. Halusin ettei olisi tarvinnut jossitella jos menee 3.kerran.
 
Ravintosuositukset on tullut syynättyä aika tarkasti läpi. Kahvia en ole enää rv 6-7 alkaen juonut aversion vuoksi ollenkaan. Salmiakkia on tehnyt valtavasti mieli, joten tilasin niitä glykyrritsiinittömiä salmiakkeja useamman pussin eri lajeja. Ovat kyllä aika vahvoja enkä pysty syömään niitä kovin montaa kerralla.

Oon syönyt kalaa tosi paljon, lämpimistä ruuista se menee alas parhaiten. Yritän vaihdella lajeja, mutta silti erityisesti tietyn tuotemerkin kirjolohiruuat on olleet aktiivisesti käytössä. Äsken iski sitten paniikki, että missähän tää mun syömä viljelty suomalainen kirjolohi on oikein kasvatettu. Sitä kun ei selviä pakkausmerkinnöistä ollenkaan ja kaiketi sitä edelleen myös Itämeressä kasvatetaan. Anxious Face With Sweat- Piti sitten ihan laittaa kuluttajaneuvontaan kysymys ja ko. safkat jäähylle.
 
Melko tarkkaan olen syönyt mahdollisuuksien mukaan suositusten mukaisesti, kahvin määrä on vähentynyt niin ettei tule juotua oikeastaan yhtään. Ja ei oikeastaan edes tee mielikään.

Kalaa itselläni kuluu yhä melko vähän, jotenkin hankala sitä lisätä kun tuorekala on niin kallista... Myös neuvolassa laskettu päivittäinen maitotuotteiden tarvittava määrä on kyllä yllättänyt, ennen raskautta olen kyllä elänyt kalsiumvajeessa. :D

Karkkia tai muuta makeaa on tullut syötyä, ei suuria määriä koskaan mutta kuitenkin - siitäkin pitäisi koettaa päästä eroon.
 
Muutama salmiakki tai lakritsi ei haittaa joskus.
Muuten tulee noudatettua.
Kalaa tulee syötyä varmasti liian vähän.
 
Yrttiteiden välttely on vaikeaa. Onko mintunlehti tai rosmariini kuumassa vedessä yrttiteetä? Helpointa on juoda kuumaa vettä… Kahvikin jäi, kun ällöttää. Seuraan hyvin mutta kalaa ei ole tehnyt mieli hetkeen.
 
Himoitsen lakritsaa aivan päättömästi. Suklaata on kaapissa, samaten hedelmäkarkkeja ja jäätelöä mutta lakritsi on ainoa jota haluisin syödä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: no oon nyt syöny muutaman palan täytelakua, jos himo menis ohi. Muuten kyllä oon kyllä pyrkinyt mahdollisimman tarkasti noudattamaan suosituksia.
 
Yrttiteiden välttely on vaikeaa. Onko mintunlehti tai rosmariini kuumassa vedessä yrttiteetä? Helpointa on juoda kuumaa vettä… Kahvikin jäi, kun ällöttää. Seuraan hyvin mutta kalaa ei ole tehnyt mieli hetkeen.

Ei ole. Olikohan se heinäkuisten ryhmässä jossa joku oli laittanut saksalaisten yrttiteesuosituksia. Suomen rajoituksissa taitaa olla vedetty mutkat suoriksi ja kielletty kaikki. :Grimacing Face:
 
Himoitsen lakritsaa aivan päättömästi. Suklaata on kaapissa, samaten hedelmäkarkkeja ja jäätelöä mutta lakritsi on ainoa jota haluisin syödä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: no oon nyt syöny muutaman palan täytelakua, jos himo menis ohi. Muuten kyllä oon kyllä pyrkinyt mahdollisimman tarkasti noudattamaan suosituksia.

muakin ärsyttää kun ei voi syödä lakua. Himoitsen ihan tavallista pandan lakua tai sitten Kouvolan lakritsin sitä ihanaa luonnonlakua mitä saa punnitse ja säästä-kaupasta. itse en oo syöny ollenkaan koska himo varmaan vaan kasvaisi ja sitten tulis vaan morkkis :Crying Cat Face: en oo ikinä ollu mikään hedelmäkarkkien syöjä ja suklaatakaan normisti syön ehkä muutaman palan, nyt en sitäkään kun ei tee mieli.
 
muakin ärsyttää kun ei voi syödä lakua. Himoitsen ihan tavallista pandan lakua tai sitten Kouvolan lakritsin sitä ihanaa luonnonlakua mitä saa punnitse ja säästä-kaupasta. itse en oo syöny ollenkaan koska himo varmaan vaan kasvaisi ja sitten tulis vaan morkkis :Crying Cat Face: en oo ikinä ollu mikään hedelmäkarkkien syöjä ja suklaatakaan normisti syön ehkä muutaman palan, nyt en sitäkään kun ei tee mieli.
Fazerin Salta Katteneita, TvMix suolaisia ja Namituvan raskaussalmiakkia voi syödä, niissä ei ole glykyrritsiiniä:Winking Face:
 
Fazerin Salta Katteneita, TvMix suolaisia ja Namituvan raskaussalmiakkia voi syödä, niissä ei ole glykyrritsiiniä:Winking Face:

noita namituvan salmiakkeja oonkin testannut jo, ei aja mun kohdalla asiaansa :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Mitä mitä mitä! TvMix salmiakit glykyrritsiinittömiä? Eli mikä pussi? Ja Salta Kattenit? Ja mistä tieto on tullut? :Grinning Face:

Mullakin jäi Namituvan salmiakit kaapin perälle. Ne sais olla vaikka pehmeitä ja joku hedelmäkarkki yhdistettynä niihin. Laku se vasta olis ihanaa..
 
3CE2342A-6645-4FED-9AE4-0BA9F6F1893D.jpeg 736C657A-3841-489B-A8E0-2F5DF7BD07C1.jpeg
Mitä mitä mitä! TvMix salmiakit glykyrritsiinittömiä? Eli mikä pussi? Ja Salta Kattenit? Ja mistä tieto on tullut? :Grinning Face:

Mullakin jäi Namituvan salmiakit kaapin perälle. Ne sais olla vaikka pehmeitä ja joku hedelmäkarkki yhdistettynä niihin. Laku se vasta olis ihanaa..
TvMixin suolaiset:) Mun sairaanhoitaja-ystävältä:wink
 
Muokattu viimeksi:
Minäpä reippaana tyttönä päätin varmistaa asian Fazerilta ja Cloettalta. :Grinning Face:

Cloetta vastasi, että heidän Mini tv mix suolainen 110g ei sisällä glykyrritsiiniä. :Slightly Smiling Face:
(vastauksen kuvakaappaus liitteenä).

Fazer ei vielä vastannut.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211214_122818.jpg
    Screenshot_20211214_122818.jpg
    133.5 KB · Katsottu: 16
Minäpä reippaana tyttönä päätin varmistaa asian Fazerilta ja Cloettalta. :Grinning Face:

Cloetta vastasi, että heidän Mini tv mix suolainen 110g ei sisällä glykyrritsiiniä. :Slightly Smiling Face:
(vastauksen kuvakaappaus liitteenä).

Fazer ei vielä vastannut.

Kiitos tästä! :smiling face with heart-eyes: Meinasin tehdä saman ja kysyä, mutta en saanut aikaiseksi:rolling:
 
Kiitos tästä! :smiling face with heart-eyes: Meinasin tehdä saman ja kysyä, mutta en saanut aikaiseksi:rolling:

Ehkä ne kohta hoksaa sen kirjoittaa isolla siihen pussin kylkeen tai ainakin kyseisen tuotteen sivuille. Varsinkin jos kaikki raskaana olevat naiset salmiakkihimoissaan pommittaa niiden asiakaspalvelun sähköpostin täyteen. :tears:
 
Muokattu viimeksi:
Yritän noudattaa aika tarkastikin, mutta tuntuu, etten millään muista niitä kaikkia. Tykkään juustoista, niiden kanssa joudun olemaan tarkkana. Ja se kala-ohje on todella hämmentävä. "Syö kalaa, lohi on hyvää, mutta ei saa syödä itämeren tai sisävesien lohta", eli ilmeisesti sitten vain norjalaista kasvatettua lohta, suomalaiset tiskiin. Sisävesien muita kaloja saa kuitenkin syödä, kai. En tiedä. Ehkä syön kalapuikkoja :D

Itselläkin sama mietityttänyt kovasti. Kalaa pitäisi syödä kaksi kertaa viikossa, mutta minkälaista sitä uskaltaa syödä :loudlycrying:Juustot myös mietityttää ja pitää olla tarkkana..
 
Fazerilta sain myös vastauksen.
Salta katten 70g ei sisällä glykyrritsiiniä. :)

Itse tykkään kyllä myös noista Namituvan karkeista. Niitä on ihana imeskellä. ☺️
Mutta oonkin kaivannut tämmöisiä pehmeitä mitä voi napostella hedelmäkarkkien kanssa samaa aikaa. :Face With Stuck Out Tongue:
 

Liitteet

  • Screenshot_20211221_152145_com.google.android.apps.docs_edit_38003379859304.jpg
    Screenshot_20211221_152145_com.google.android.apps.docs_edit_38003379859304.jpg
    257.9 KB · Katsottu: 4
Fazerilta sain myös vastauksen.
Salta katten 70g ei sisällä glykyrritsiiniä. :)

Itse tykkään kyllä myös noista Namituvan karkeista. Niitä on ihana imeskellä. ☺️
Mutta oonkin kaivannut tämmöisiä pehmeitä mitä voi napostella hedelmäkarkkien kanssa samaa aikaa. :Face With Stuck Out Tongue:

Hyvä, että vahvistui vielä tätä kautta :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mä nimittäin googlasin ja luin pakkausselostetta ja niiden perusteella söin jo yhden pussillisen Salta Katteneita :tears:

Mä tykkäsin myös niistä Namituvan kovista, mut kyl pehmeillä salmiakeilla on aina oma paikkansa :smiling face with heart-eyes: Ja just hedelmäkarkkien kans samal ihan parasta :thumbs-up:
 
Takaisin
Top