Helmikuisten höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja annana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on se mama monivita, lisäksi rautatabletteja. Hemoglobiini on matala ja samoin ferritiini ja tiedän et ne vaan laskee ja laskee nyt ku verimäärä lisääntyy. Onneks nyt seurataan tarkasti

Mulla oli käytössä jo yritysaikana foolihappo, ja nyt sitten tuo mama monivitamiini. Se on helppo, kun ei tarvitse itse miettiä määriä. Siinä on kaikki :)

Söin muuten edellisen purkin loppuun keskenmenon jälkeen, ja arvatkaas mitä. En ollut koko sen syksyn aikana kipeänä kertaakaan, vaikka lapset kävivät läpi perinteiset flunssat ja kuumeet!

Mä olen syönyt (raskaus- ja imetys) monivitamiinia, D-vitamiinia, C-vitamiinia, folaattia, b12 (koska kasvissyöjä), maitohappobakteereja ja omegaa :grin näitä siis mennyt säännöllisen epäsäännöllisesti jo pari vuotta. Lisäksi rautaa syksystä 2018 lähtien alhaisen ferritiinin takia. Sitä nyt vihdoin aletaan neuvolassa seuraamaan, kun se rauta ei meinaa imeytyä.

Oon tosi harvoin kipeänä, vaikka meillä lapset tuntuu keräävän jokaisen flunssan itselleen :wacky:

Mä olen syönyt (raskaus- ja imetys) monivitamiinia, D-vitamiinia, C-vitamiinia, folaattia, b12 (koska kasvissyöjä), maitohappobakteereja ja omegaa :grin näitä siis mennyt säännöllisen epäsäännöllisesti jo pari vuotta. Lisäksi rautaa syksystä 2018 lähtien alhaisen ferritiinin takia. Sitä nyt vihdoin aletaan neuvolassa seuraamaan, kun se rauta ei meinaa imeytyä.

Oon tosi harvoin kipeänä, vaikka meillä lapset tuntuu keräävän jokaisen flunssan itselleen :wacky:

Hei! Raudan imeytymisestä tuli mieleen, että luin juuri aiheesta. Pointti siinä oli, että pienet määrät rautaa imeytyy helpommin kuin yksi iso annos. Suositeltiin jakamaan päivän annos kahteen ja joskus jopa ottamalla vain joka toinen päivä. Ei jäänyt mieleen, mitä elimistössä tapahtui siitä suuresta rautamäärästä, joka estää imeytymisen, vaikka oli se siinä selitetty.

Hyvä, että sitä aletaan nyt seuraamaan..

Hei! Raudan imeytymisestä tuli mieleen, että luin juuri aiheesta. Pointti siinä oli, että pienet määrät rautaa imeytyy helpommin kuin yksi iso annos. Suositeltiin jakamaan päivän annos kahteen ja joskus jopa ottamalla vain joka toinen päivä. Ei jäänyt mieleen, mitä elimistössä tapahtui siitä suuresta rautamäärästä, joka estää imeytymisen, vaikka oli se siinä selitetty.

Hyvä, että sitä aletaan nyt seuraamaan..

Tästä on lääkärit vähän kahta eri mieltä onko parempi ottaa rauta joka vai jokatoinen päivä. Mä olen ottanut yleensä 200mg eli kaksi tablettia ja vähän eri aikaan vuorokaudesta (en uskalla kerralla ottaa niin isoa määrää ettei ota mahan päälle). Mutta kokeilemallahan se selviää mikä toimii itsellä :) Yhtä rautavalmistetta on tarkoitus kokeilla, sen pitäisi imeytyä kai tosi hyvin, kunhan saan haettua sitä apteekista.

Tosin nyt on jäänyt raudan syöminen kun tämä pahoinvointi on niin voimakasta, ettei tule mieleenkään koittaa saada vielä tabletteja nieltyä. Eiköhän se siitä taas pure kun pääsen näistä pahimmista oloista ohi.

Kannattaako rautalisää syödä ihan läpi raskauden?
Vaikka monivitamiineissa olisikin jo valmiina se isohko annos?
Oon aivan hukassa näiden tarvittavien vitamiinien ja lisien kanssa:hilarious:

Sama kalsiumlisän kanssa. En käytä mitään maitotuotteitakaan:sorry:

Rautaa ei suositella syötäväksi ellei ole syytä sille :) Toki varmasti lähes jokaiselle se tekee hyvää, mutta uskoisin että raskausvitamiinin rauta riittää sun tilanteessa, jos sulla ei ole todettu raudanpuutetta tai hb ole alhainen :)

Kalsiumlisää kannattaa kyllä ottaa, mikäli ei käytä riittävästi kalsiumia sisältäviä tuotteita :)

Mä kävin eilen hakemassa mama vitamiinit. Niitä oon syöny 2 edellisessäkin raskaudessa. Ainoo, että tulee huono olo niistä loppuvaiheessa.

Kyllä ne neuvolassa sitten kertoo, jos rautalisälle on tarve...

Moikka. Olen raskaana menkoista laskettuna rv 5+0. Join alkoholia, kun olin rv 4+4, rv 4+5. Onkohan tällä ollut vaikutusta vauvaan.. Raskaustesti näytti negaa aiemmin, mutta eilen sain plussan.

Moikka. Olen raskaana menkoista laskettuna rv 5+0. Join alkoholia, kun olin rv 4+4, rv 4+5. Onkohan tällä ollut vaikutusta vauvaan.. Raskaustesti näytti negaa aiemmin, mutta eilen sain plussan.

Pienistä määristä tuskin olet mitään haittaa saanut aikaiseksi. Suurista määristä, hmm tuskin kerrasta, mutta saattaa joissakin tapauksissa altistaa esim. keskenmenolle. Tiedän tapauksia että reippaamminkin otettu, kun ei ole tiedetty raskaudesta, mutta mitään ongelmia ei sitten kuitenkaan tullut. Ei ole mitenkään harvinaista että noin käy.

Mulla ei pahoinvointia oo lainkaan, eikä ollut edellisissäkään raskauksissa… Mutta väsymys on ihan jäätävää:wideyed: Varsinkin töissä näkyy, ja semmonen työ itellä että pitäs jaksaa ja olla skarppina kokoajan… Toisaalta kun pysyy liikkeessä niin ei ongelmaa, mutta istuppa hetkeksi koneelle niin johan ollaan kieli poskella samantien:hilarious: Enkä vielä halua kertoa töissä kenellekkään (sit olis pakko jos ois jotain rajya pahoinvointia, ei tulis muuten mitään) Kolme tuöpäivää niin alkaa loma, kerron sitten loman jälkeen jos kaikki etenee raskaudessa hyvin:rolleyes:
Missä vaiheessa te muut ootte ajatelleet töissä kertoa? :grin
Mää vastailen vähän myöhään, mut en kyl tiiä yhtää koska kerrotaan pomolle.. Kaiken lisäks hän on vielä mun anoppi.. :grin

Mulla on käytössä multivitan raskaus ja imetysvitamiinit. Ollu aiemmissakin.

Meille tää raskaus on todella toivottu, vaikka yllättävän nopsasti tärppäsikin. Oltiin varauduttu pitempään yritykseen.

Maanantaina aattelin uskaltautua soittaan neuvolaan ja kyselen sieltä varhaisultran. Peruutan jo varatun yksityiseltä, jos saanki kunnalliselle. :)

Mä ehdin elellä esikoista odottaessa pari kuukautta normaalisti, ennen kuin edes tiesin raskaudesta. Ja siihen sisältyi myös alkoholia silloin töllöin (yhdet kännitkin ehdin vetää). Terve lapsi vaikuttaisi nyt 6v:nä olevan.

Ja kuopusta odottaessa juhlin vappua alkon kanssa, ja pari päivää myöhemmin plussasin. Kerroin neuvolassa asiasta, ja siellä mua rauhoiteltiin, että ei mitään hätää, kun on niin alussa ja en tiennyt odottavani :)

Kunhan nyt jää se alkoholi pois, niin en usko olevan haittaa. Mutta aina voi (ja kannattaa) kääntyä neuvolan puoleen, jos huolettaa. Vaikka et olisi vielä ilmottautunutkaan sinne, niin puhelintuntien aikana voi soittaa ja kysyä :happy:

Mää vastailen vähän myöhään, mut en kyl tiiä yhtää koska kerrotaan pomolle.. Kaiken lisäks hän on vielä mun anoppi.. :grin

Minä mietin tätä samaa:hilarious:
Onneksi palaan vasta elokuun lopuilla lomalta töihin ja silloin on jo viikkoja takana 13 niin ehkä sitä uskaltaa kertoa siinä vaiheessa työyhteisölle raskaudesta.
Vielä kun ei ole väsymystä tai pahoinvointia, että omat olotilat paljastaisi.

Oon jo miettinyt "valmiiksi" töihinpaluu suunnitelmankin, koska tiedän esimiehen haluavan sen tietää:rolleyes: Ollaan jo sovittu, että oon itse vuoden kotona ja sitten mies jää sen jälkeen kotiin lapsen kanssa, jos kaikki menisi siis ihanteellisesti ja rahallisesti pärjäisi niinkin pitkälle.

Mites juhannus on sujunut?

Meillä oli mökillä eilen vieraita, saattoivat ihmetellä kun en mitään juonut kukaan ei kuitenkaan kysynyt mitään. Jaksoin valvoa muiden mukana puol 3 asti, tämä päivä on kyllä mennyt lähinnä lepäillessä.

Hyvää juhannusta!

Ihan mukavasti @lovelife !
Oltiin mökillä, mutta piti jättää pidot kesken ja tulla kotiin, kun väsymys painoi päälle ja moni ihmetteli miksi en jaksanu pysyä hereillä yli yhteen enää:angelic:
Oon aina ollut se joka jaksaa paahtaa menemään vielä neljältä aamuyöstä.
Ja paha vellova olo ja alavatsakivut vaivasi koko kahdenpäivän reissun, varmaan tuo riittämätön uni yhistettynä helteeseen teki vielä tehtävänsä.

Onneksi ne tietää mun endometrioosista ja sillä livulla nyt livahdin kotiin niin eivät kyselleet enempää:rolleyes:

Minä mietin tätä samaa:hilarious:
Onneksi palaan vasta elokuun lopuilla lomalta töihin ja silloin on jo viikkoja takana 13 niin ehkä sitä uskaltaa kertoa siinä vaiheessa työyhteisölle raskaudesta.
Vielä kun ei ole väsymystä tai pahoinvointia, että omat olotilat paljastaisi.

Oon jo miettinyt "valmiiksi" töihinpaluu suunnitelmankin, koska tiedän esimiehen haluavan sen tietää:rolleyes: Ollaan jo sovittu, että oon itse vuoden kotona ja sitten mies jää sen jälkeen kotiin lapsen kanssa, jos kaikki menisi siis ihanteellisesti ja rahallisesti pärjäisi niinkin pitkälle.
Periaatteessahan ei tarvis kertoa ku vasta 2kk ennen äippälomaa, mut mää en sitä vois anopille tehä... :D jos ois ulkopuolinen pomo ni sitten ehkä

Ah, totta @Lumiprinsessa !

Mua haluttaisi hirveästi shoppailla vain parit vauvanvaatteet jo:hilarious: Gugguulla on alennukset ja löytyisi vielä ne ihanat Sea glass- värin kypärämyssyt ja haamari

Niin ennen 2kk ei oo pakko kertoa, mutta mulla kyllä maha paljastaa ennen sitä!

juhannus meni omalla porukalla eli me esikoisen kanssa koko perhe + kummitäti. Ei tarvinnut kenellekään paljastua! Toisaalta saatan olla muutenkin juomatta, joten alkoholi ei mua paljastaisi. Graavikalat sun muut herkut kyllä.

Takaisin