Pulinaketju

Tuo rokotusasia minuakin kiinnostaa, koska itselleni riskiryhmäläisenä ei suositeltu rokotusta kun vauva oli vielä kasvamassa yksiössään. Onko linjaukset nyt muuttuneet?
Toki nyt saankin sen hakea heti kun vain saadaan arki tasaantumaan ja löydän sopivan raon ajallisesti että pääsen menemään.
Meil neuvolalääkäri sanoi että kannattaa ottaa. Raskaana on 2 kertaa isompi mahdollisuus saada se vakavampi korona. Mulla siis reuma niin oli mun vuoro - riskiryhmä 2.
 
Hokasin tuossa justiinsa, että jos en olisi aloittanut painonpudotusprojektia taannoin, niin olisin saanut ruveta tilailemaan aikaa koronarokotukseen. Mutta nyt en sitten pääsekään vielä, kun painoindeksi tipahti alle sen rokotusoikeuden rajan :D Mutta on kai minulla aikaa odotella. Sitähän saattaisi joutua palaamaan työpaikalle töihin mahdollisesti jo kesällä, kun juuri ajattelin, että kesäaikaan etätyöt voikin olla paljon mukavampi juttu kuin talvella :p
 
Lapsista mitään tietämätön täällä kyselee taas, kun ihmettelin jälleen tänään pojan avuliaisuutta! Onko se tyypillistä tietyn ikäisillä lapsilla, että haluavat auttaa melkein joka asiassa? Harva se päivä yllätyn, kun poika auttaa ihan pyytämättä kaikenlaisissa asioissa, mitä nyt tässä kotosalla on tehtävänä. Ulkona osallistuu pihatöihin vaikkei olisi mikään pakko, oksasakset on lempityökalu kun saa katkoa niillä puskia ja haravointikin on kivaa. Ehkä tämä on jokin ohimenevä vaihe, 10 vuoden päästä menee ehkä jo karkuun kun joku mainitseekin haravoinnin ja puutarhatyöt :rolleyes:

Toinen juttu on kannustaminen, ei ole väliä mitä olen tekemässä, niin välillä poika vaan katselee vieressä ja sanoo välillä "hyvä äiti, hyvä äiti!", ja saattaa taputtaa selkään. Ollaan kyllä itse kehuttu poikaa aina kun siihen on ollut aihetta, olisiko siitä sitten saanut vaikutteita. Päiväkodissakin tällaisia asioita kyllä lasten kanssa käsitellään aika ajoin, joten ehkä sieltäkin on jotain tarttunut mukaan. Hienoja juttujahan nämä ovat, mutta on kyllä välillä vähän koomistakin, kun esim. perunoita kuoriessa lapsi seisoo pikkutuolilla vieressä ja kannustaa :hilarious:
 
Taitaa kuulua ikään myös ja toki on persoonasta kiinni miten haluaa osallistua. Teillä myös varmasti yksi tekijä on se että poika on ainokainen niin haluaa olla sinun kanssa mukana. :) Meillä 4v auttaa ja osallistuu aina aamupäivisin kun isoveljet on koulussa. Kun isoveljet kotiutuu ei 4v näy eikä kuulu, leikkivät keskenään tai pyöräilevät ulkona. :)
 
Meilläkin lapset oli at kovin avuliaita tuossa 3-6-vuotiaina. Nyt kun on kaksi teiniä ja yksi 10-vuotias, niin kovinkaan vapaaehtoisesti ei autella. Hoitavat kuitenkin omat hommansa pyynnöstä (nuorin yleensä kiukun kera).
 
Meilläkin lapset oli at kovin avuliaita tuossa 3-6-vuotiaina. Nyt kun on kaksi teiniä ja yksi 10-vuotias, niin kovinkaan vapaaehtoisesti ei autella. Hoitavat kuitenkin omat hommansa pyynnöstä (nuorin yleensä kiukun kera).
Komppaan tätä. Nuorempina just toi ikä oli sitä avuliainta aikaa, nyt teinit just ja just hoitavat oman huoneensa :joyful:

En taas muistanutkaan miten piinaavaa aikaa piina viikot on. Nyt dpo 3, menis nyt aika nopeammin..... :confused:
 
Mun täytyy nyt tähän sanoo ja taas pakko kehuu meidän teinejä että on niin mahtova tulla töistä illalla sisälle ku monesti menee myöhään niin on paikat tiptop..iltapalat tehty pienille..pesut ym ilta hommat ja ylipäänsä kaikki mitä mulla ois vielä tekemättä eli pyykit..astiat ym..niin ei tartte saa ottaa illan rennosti:love7
 
Lapsista mitään tietämätön täällä kyselee taas, kun ihmettelin jälleen tänään pojan avuliaisuutta! Onko se tyypillistä tietyn ikäisillä lapsilla, että haluavat auttaa melkein joka asiassa? Harva se päivä yllätyn, kun poika auttaa ihan pyytämättä kaikenlaisissa asioissa, mitä nyt tässä kotosalla on tehtävänä. Ulkona osallistuu pihatöihin vaikkei olisi mikään pakko, oksasakset on lempityökalu kun saa katkoa niillä puskia ja haravointikin on kivaa. Ehkä tämä on jokin ohimenevä vaihe, 10 vuoden päästä menee ehkä jo karkuun kun joku mainitseekin haravoinnin ja puutarhatyöt :rolleyes:

Toinen juttu on kannustaminen, ei ole väliä mitä olen tekemässä, niin välillä poika vaan katselee vieressä ja sanoo välillä "hyvä äiti, hyvä äiti!", ja saattaa taputtaa selkään. Ollaan kyllä itse kehuttu poikaa aina kun siihen on ollut aihetta, olisiko siitä sitten saanut vaikutteita. Päiväkodissakin tällaisia asioita kyllä lasten kanssa käsitellään aika ajoin, joten ehkä sieltäkin on jotain tarttunut mukaan. Hienoja juttujahan nämä ovat, mutta on kyllä välillä vähän koomistakin, kun esim. perunoita kuoriessa lapsi seisoo pikkutuolilla vieressä ja kannustaa :hilarious:
Minua on kehuttu mm. siitä että pissasin hienosti pönttöön.

Kyllä tuo melkein 4v haluaa usein auttaa, välillä pyydettäessä ja välillä pyytämättä. Välillä taas on joku mielenkiintoisempi juttu menossa eikä halua osallistua kotitöihin. Eipä siinä mitään, yleensä hommat saa hoidettua nopeammin yksin. Yritän kuitenkin että hän tottuisi jo pienenä siihen että kaikkien on tehtävä kotitöitä.
 
Tänään kävin taas istukkakontrollissa. Kiinnittymishäiriötä ei ole, joten tulossa on ihan normaali sektio paikallisessa keskussairaalassa. Alustava arvio leikkausajankohdalle on rv 39, ellei tule vuotoja tai muita ongelmia sitä ennen. Nyt siis rv 32+1.
 
Peppipupulle onnea hyvistä Vompatille onnea pienestä nyytistä olipa hurja kokemus onneksi kaikki hyvin!

Meillä vajaa 2 vee, 4 vee ja vajaa 6 v ja kaikki vielä tosi innokkaana kotihommia auttelee. Nyt kun asutaan yhessä kerroksessa onkin paljon helpompi ottaa apulaisia mukaan. Välillä koin siitä huonoo omaatuntoo kun otin niin vähän mukaan hommiin kun onhan ne helpommat ite tehä.

Ja anteeksi tää satunnainen kommentointi ja lueskellu.
 
Meillä tämä kuopus osallistuu kaikkeen! Ei pelkästään ole auttavainen vaan myös ihan oma-aloitteisesti imuroi, sillä imurit ovat parasta maan päällä tietokoneiden jälkeen. Hän myös huoltaa imurit, tyhjentää pökysäiliön ja puhdistaa harjat. Ei tule äitiinsä! Minä pystyn hyvin elämään ilman imuria enkä todellakaan koske siihen tarpeettomasti. Isommat lapset eivät ole pienenäkään olleet yhtä innokkaita, mutta hyvin osaavat silti siivota.

Kehumisessa minä taidan meillä olla ahkerin, kehun estotta myös itseäni.
 
Taas yksi ihmetyksen aihe. Pojalla on välillä ihan ihmeellisiä kuumepiikkejä. Muutaman kerran on ollut sellaista, että on ollut päiväkodista tullessa jopa lähelle 39 kuumetta, mutta seuraavina päivinä ei sitten enää yhtään. Olen siihen akuuttiin korkeaan kuumeeseen koittanut antaa lääkettä, mutta nestemäiset kipulääkkeet ei oikein tahdo kelvata pojalle, eihän ne kyllä kovin maukkaita ole, joten en ihmettele. Joskus on muita flunssaoireita, tukkoinen nenä ja vähän yskää, joskus ei niitäkään, vaikka kuume onkin noussut. Eihän nuo silleen haittaa, hyvähän se on, ettei ole päivätolkulla korkeaa kuumetta, mutta joskus vaan ihmettelen, mistä on kyse.
 
Pamol F on hyvä lääke jo 4v, puruskeltava ja maistuu hyvälle :)

En osaa sanoa kuumepiikkeihin, meillä on aina selvästi sitten tukkoisuutta lisänä jos on kuumetta. Mutta jos teillä on näitä toistuvasti niin voihan sitä aina käydä lääkärissä tarkastaa asiaa :)
 
Taas yksi ihmetyksen aihe. Pojalla on välillä ihan ihmeellisiä kuumepiikkejä. Muutaman kerran on ollut sellaista, että on ollut päiväkodista tullessa jopa lähelle 39 kuumetta, mutta seuraavina päivinä ei sitten enää yhtään. Olen siihen akuuttiin korkeaan kuumeeseen koittanut antaa lääkettä, mutta nestemäiset kipulääkkeet ei oikein tahdo kelvata pojalle, eihän ne kyllä kovin maukkaita ole, joten en ihmettele. Joskus on muita flunssaoireita, tukkoinen nenä ja vähän yskää, joskus ei niitäkään, vaikka kuume onkin noussut. Eihän nuo silleen haittaa, hyvähän se on, ettei ole päivätolkulla korkeaa kuumetta, mutta joskus vaan ihmettelen, mistä on kyse.
Lääkäriin ilman muuta!
 
Lapset kun touhuaa, saattaa lämpö nousta. Mutta 39 kuulostaa aika hurjalta lukemalta :think005

Täällä alkaa uusi kierto, kp 1........:yuck:
 
Noh, nyt tuli sitten tukkoisuus mukaan pojalle kuumeen lisäksi, mutta ei muuta. Pojan yleisvointi on kuitenkin ihan hyvä. Tänään kuume nousi päivällä vähän yli 39:een, mutta tuli nopeasti alas kun sain pojan suostuteltua ottamaan edes vähän Panadolia. Sitten kun kuume helpotti, alkoi taas normaali touhukkuus. Illalla nukahti kyllä nopeasti. Katsotaan nyt, miltä huomenna näyttää, täytyy lääkäriin sitten lähteä, jos ei helpota tuo kuume muutoin kuin lääkkeellä. Syliä oli poika vailla tänään koko ajan, mutta ei sanonut, että johonkin sattuisi kun kyselin, miltä milloinkin tuntuu.
 
Meidän esikoisella oli tässä yhtenä päivänä kuumetta yli 38. Oli vähän väsynyt, mutta ei mitään muita oireita. Seuraavana päivänä ei enää mitään. Eikä mitään hajua mistä tämä yhden päivän kuume mahdollisesti johtui.
 
Meillä lapsella oli pari kolme vuotta sitten selittämätön 1 päivän korkea kuume... sitten kurkkukipu... siitä muutaman päivän jälkeen varpaisiin tuli punaisia arkoja täpliä ja enterorokkohan se. Minä sairastuin samaan tautiin, oireina minulla oli silloin vain kurkkukipu ja ne punaiset kipeät täplät jaloissa. Pari päivää konttasin polvillani, koska jos punaisiin täpliin edes sormella hipaisi, se tuntui kuin joku olisi veitsellä leikannut. Ei voinut pitää sukkia tai kenkiä, saati kävellä.
 
Noh, nyt tuli sitten tukkoisuus mukaan pojalle kuumeen lisäksi, mutta ei muuta. Pojan yleisvointi on kuitenkin ihan hyvä. Tänään kuume nousi päivällä vähän yli 39:een, mutta tuli nopeasti alas kun sain pojan suostuteltua ottamaan edes vähän Panadolia. Sitten kun kuume helpotti, alkoi taas normaali touhukkuus. Illalla nukahti kyllä nopeasti. Katsotaan nyt, miltä huomenna näyttää, täytyy lääkäriin sitten lähteä, jos ei helpota tuo kuume muutoin kuin lääkkeellä. Syliä oli poika vailla tänään koko ajan, mutta ei sanonut, että johonkin sattuisi kun kyselin, miltä milloinkin tuntuu.
Noilla oireilla teillä on edessä koronatesti.
 
Täällä edelleen yhdessä kasassa. Eilen olin Tayssissa vauva voi hyvin ja paikat oli pehmentyneet entisestään, lääkäri sanoi että synnytys voi käynnistyä koska vaan. Sain kuitenkin vielä ajan 17.5 milloin mietitään käynnistystä. Hirvittää vaan kun painoarvio oli nyt jo 2900g kuinka iso tästä tulee:nailbiting: Huomenna alkaa jo rv 37.
Olimme koko perhe viime viikolla korona karanteenissa kun pojan Eskari ryhmässä todettiin tartunta. Rankkaa ollut:sad001 onneksi pojan testi oli negatiivinen.

ihanaa loppu viikkoa kaikille ja ensi viikolla toivottavasti saadaan nauttia auringon tuomasta lämmöstä. Niin ja oikein hyvää tulevaa äitienpäivää kaikille mammoille:Heartbigred
 
Takaisin
Top