Neuvolakäynnit

Mä koin ekan neuvola vähän tarpeettomaksi. Paljon puhuttiin samoja juttuja kuin jo puhelimessa ja vaikka tämä on mulle toinen ja sanoin asioiden olevan vielä hyvin muistissa, kerrattiin kaikki ohjeet vielä läpi. Olin aika väsynytkin sinä päivänä ja olis tehny vaan mieli pistää silmät kiinni ja antaa terkan höpistä... Paremmin ois voitu huomioida se, että olen nämä kaikki kertaalleen jo käynyt läpi. Mut tulipa nyt kaikki lähetteet tehtyä ja sain jo ajan ekaan ultraan aprillipäivälle :grin
 
Meillä oli viime viikon keskiviikkona eka neuvolakäynti, eilen oli seulontalabrat ja tänään tuli postissa kutsu uä-seulontaan! Voi jee kuinka innoissaan voi olla jo, että pääsee paaperon näkemään ekaa kertaa :Heartbigred täytyy vaan odottaa tämän kuun loppuun saakka, mutta eiköhän sitä jaksa odottaa!

Kotihoidontuella kun tässä mennään, niin ei ole ollut varaa irroittaa varoja yksityiselle varhaisultraan, niin tätä on odotettu :love017
 
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola. Mulla terveydenhoitajana keski-ikäinen nainen, jolla jo omia lapsenlapsia. Sellainen ihanan sydämellinen, mutta ehkä toi reilun puolentoista tunnin juttutuokio oli vähän liikaa :grin Hän oli kuitenkin lähettänyt jo etukäteen kaikki ruokavalioon ja seulontoihin liittyvät infot luettavaksi.
Ihana oli, kun lopuksi sanoi, että voin mennä ultrattavaksi ennen nt-ultra, jos vaan siltä tuntuu :) Tuo aika kuitenkin vasta noin viiden viikon päästä...
Kiva myös, kun sain ihan paperisen äitiyskortin, niin jääpi ihan konkreettinen muisto tästä odotusajasta :)
 
Hei miten sulla meni neuvolassa, olitkohan päivittänyt jo johonkin ketjuun, pahoittelut jos en muista? :)

Täälläkin eka virallinen neuvola takana (varhaisultra tehtiin kans omassa neuvolassa), tänään 9+2. Ultrattiin ja hyvin vastasi mittoja, eka mittauksella 9+4 (28mm) ja tokalla täsmälleen viikkoja vastaava sintti (25mm), joka jo hieman liikuskelikin :happy: eli ainakin sen suhteen aikataulussa. Sain ensi viikolle seulontaverikokeet ja samalla pyysin ferritiinin, kun se on mitattu viimeksi marraskuun lopussa ja oli sillon alhainen (21 muistaakseni). Näkee onko rautakuuri yhtään purrut. Muuten perus eka käynti, terveystietojen läpikäyntiä ja neuvolakortin täyttäminen :)

Jäänyt päivitys tekemättä, kun olin neuvolakäynnin jälkeen niin tohkeissani :Heartbigred
Eli tasan viikko sitte käytiin ja ultraus näytti, että oikeassa paikassa ollaan :happy4, ruskuaispussi olis ollu vielä matkassa mukana, joten viikot arvioitiin silloin 7+4 tienoille (tänään 8+4):cheers Huomenna käyn uudestaan neuvolassa niin osataan ajottaa tulevat käynnit oikeille raskausviikoille :happy093
Innolla odotan, että kuulen "jäpikän" sykkeen uudestaan :blob7
 
Meillä oli tänään eka neuvola! Ihan superkiva ja pätevä ja tehokas neuvolatäti! Mutta ilmoitti että ei se ole mun lähineuvola eikä ymmärrä miksi aika on sinne varattu, ja laittoi seuraavan ajan sitten lähineuvolaan eri tyypille. Nyt jännittää voiko tulla yhtä kiva tyyppi enää... jos ei niin saako vaihtaa takas jos ei haittaa vähän istua bussissa :hilarious:
 
Itellä ensimmäinen neuvolakäyti saatiin suoritettua samalla kun esikoisen 2v neuvola. En siis saanut varattua neuvola aikaa itelleni kun neuvolan soittoaika niin ärsyttävään aikaan. No sitten meidän pikkuneidin 2v neuvolassa sanoin et niin oon muuten raskaana ja terkka alkoi hirveellä tohinalla kirjottaan lähetteitä yms. Muuten raskauteen liittyvät asiat käytiin tosi pikasesti läpi kun ihan hyvin muistissa vielä.
 
Meillä tosi mukavan oloset terveydenhoitajat. Kaksi kappaletta siis on, ilmeisesti molemmat tekee osittaista työaikaa ja käynti on sille kumpi sattuu olemaan töissä. Toinen th on ultraustaitoinen ja teki varhaisultrankin. Mukava tietää, että on mahdollisuus ultraukseen raskauden aikana neuvolassakin jos tarve vaatii :)
 
Meillä tosi mukavan oloset terveydenhoitajat. Kaksi kappaletta siis on, ilmeisesti molemmat tekee osittaista työaikaa ja käynti on sille kumpi sattuu olemaan töissä. Toinen th on ultraustaitoinen ja teki varhaisultrankin. Mukava tietää, että on mahdollisuus ultraukseen raskauden aikana neuvolassakin jos tarve vaatii :)

Meillä on kans ultra neuvolassa, en tiedä miten usein sillä kurkataan, nyt oon saanut varhaisultran ja ekan neuvolakäynnin yhteydessä myös katottiin. On kyllä tosi hyvä lisä! Esikoisen aikana tulin kesken odotuksen tänne neuvolaan ja siellä missä olin alun ei ollut mitään toivoa ylimääräisistä ultrauksista. Täällä sitten loppuraskaudessa seurattiin vauvan kokoa melkein joka kerralla, kun olin huolissani kun kasvoi viikkoja edellä koko ajan. Silloin oli vielä jotkut vanhemmat ja huonommat laitteet, olivat muuton yhteydessä saaneet vissiin paremmat nyt :pompus:
 
:dance008Meillä oli jo toinen neuvolakäynti :Heartred Opiskelija oli mukana, th:n resurssit tuntui menevän enemmän siihen opiskelijaan kuin meihin... kuunneltiin lisäksi sydänääniä, opiskelija ei saanut niitä kuuluviin ja alkoi jo itsellä kylmähiki nousta otsalle. Lopulta syke saatiin kuuluviin ja kaikki hyvin
 
:dance008Meillä oli jo toinen neuvolakäynti :Heartred Opiskelija oli mukana, th:n resurssit tuntui menevän enemmän siihen opiskelijaan kuin meihin... kuunneltiin lisäksi sydänääniä, opiskelija ei saanut niitä kuuluviin ja alkoi jo itsellä kylmähiki nousta otsalle. Lopulta syke saatiin kuuluviin ja kaikki hyvin

Meillä ekalla käynnillä sama homma terkkarin ja opiskelijan osalta, katsotaan kuinka toisella käynnillä käy, ymmärsin että on jonkin aikaa opiskelija mukana...

Onneksi syke löytyi! :Heartred
 
Meilläkin oli opiskelija mukana, mutta terkkari tuntui joka tapauksessa keskittyvän lähinnä omiin juttuihinsa joten meni ihan mukavasti siinä sivussa - lähinnä taisi päästä mittaamaan verenpaineet ja hemoglobiinin. Odottelen onko harjoittelijoita mukana myös muissa vaiheissa, etenkin kun synnytyskin on (todennäköisesti) opetussairaalassa :wink

Mä soitin neuvolaan jo aika aikaisessa vaiheessa testin tehtyäni, mikä olikin hyvä koska sitten oli helppo soittaa 7.vkolla pienestä verenvuodosta (päästiin suoraan varhaisultraan ja kaikki oli hyvin, thank god!). Pitkä odottelu oli kyllä se 4 vkoa ennen neuvolaa. En ihan tiedä mitä odotin, mutta aika lailla sitä kai saatiin, parasta antia varmaan selkeys hoidon/tapaamisten kulusta raskauden aikana. Terkkari vaikutti tosi erirytmiseltä kuin mitä itse olen, mutta sellaiselta jonka kanssa kyllä tullaan toimeen. Ihanan tosissaan ainakin otti tuon verenvuotohuolen (jotenkin päättelin kantaan kirjatusta lääkärin lausunnosta että ei ihan välttämätöntä olisi ollut...), niin eiköhän ota hyvin vastaan myös kaikki tulevat kysymykset.
 
Takaisin
Top