Neuvolakäynnit

Oon miettinyt miten sen sokerirasituksen pystyy tekemään kun pitäisi 10h paastota ennen, ja mulla on jatkuvasti nälkä. Yölläkin on usein pakko napata pari pähkinää tai suolakeksin, että saa uudestaan nukahdettua, kun muuten vatsa huutaa tyhjyyttään. Ensi viikolle varasin ajan rasitukseen, mutta taidan vielä koittaa siirtää sitä hiukan eteenpäin, jos vaikka tämä jatkuva nälkä tästä helpottuisi...

Usein tuo paasto suositellaan olevan 12h. Kokeile syödä tuhdimpi iltapala/illallinen jossa enemmän proteiinia, jos se auttaisi ettei tarvitse yöllä syödä?
 
Usein tuo paasto suositellaan olevan 12h. Kokeile syödä tuhdimpi iltapala/illallinen jossa enemmän proteiinia, jos se auttaisi ettei tarvitse yöllä syödä?

Näyttää Huslabinkin ohjeessa olevan 10-14h. Täytyypä kokeilla josko kananmunan tai parin lisääminen iltapalaan auttaisi asiaa. Tosin pahimman pahoinvoinnin aikoihin söin iltaisin keitetyn kananmunan jotta sain nälän pysymään kauemmin loitolla, niin nyt ei enää oikein maistuisi... :D
 
Meillä oli tänään eka neuvola, terkkari oli oikein mukava ja jäi hyvä fiilis. Sain varattua ajan tänään nt-ultraan.Täällä ei ole labrojen yhteydessä pissanäytettä.
Hb oli melko matala 117, joten laittaa seulontaverikokeiden yhteyteen lähetteen senkin mittaamiseen. Rautalisä täytyy varmaan joka tapauksessa ottaa käyttöön, kun näin alussa on jo noin alhainen.
 
Ääh katsoin omakannasta tuloksia ja pissatulehdushan siellä oli :banghead: Ei mitään erityisiä oireita, toki pissalla ravaan jonkun verran, mutta se nyt tässä kohtaa muutenkin on usein oireena, niin enpä osannut ajatella. No nyt sitten vaan antibioottia odotellessa..
 
Täällä makoilen sokerirasituksessa. Aloitettiin vasta ja aika äklö olo on :hungover: Eilen päivällä ja illalla oli järkyttävä olo ja illalla oksensin ihan kunnolla ja koitin vielä syödä illalla jotain, että selviäisin tästä... Inhottavaa, että välillä oli jo parempi tuo pahoinvointi ja nyt se alkoi uudestaan ja mun oli tultava jo näin aikaisin rasitukseen, koska on ylipainoa ja sukurasitus. Positiivinen hetki oli, että mun paastosokeri sormenpäästä mitattuna oli alle rajojen! Olin varma, että rajat ottaa ja paukkuu heti kättelyssä :angelic:
 
Minä onneksi jo vähän aiemmin siirsin tälle päivälle varattua sokerirasitusta eteenpäin. Ei olisi tullut mitään, kun eilen illalla kaikki mitä söi tuli myös ylös. Onneksi terveydenhoitaja sanoi että riittää kun viikoilla 12-16 käy tekemässä, niin on vielä pari viikkoa joustovaraa sen kanssa.
 
Yllätyin kun tänään toisella neuvolakerralla katsottiin ihan ultralla pikkuista ja siellä se jumppasi kovasti. :Heartpink
Olin ajatellut, että vain dopplerilla kuunnellaan. Ensimmäinen tulossa, niin kaikki on vielä kovin uutta ja ihmeellistä.
 
Soitin tänään neuvolaan kun perjantaina kävin verikokeissa. Mulle ei oltu sanottu, että sieltä soitetaan, jos joku on pielessä niin halusin kuulla tuloksia.
Täällä Turussa ei sitä Hcgta mitata ellei ole joku terveydellinen syy, tätä vähän odotin eniten. Muuten kaikki oli kunnossa, osa verikokeista oli vielä vastaamatta. Hb yli 140.
Kerroin samalla huolesta että onko kaikki hyvin, niin kertoi Avoneuvolapalveluista johon voi mennä ilman ajanvarausta, on auki muutaman tunnin kertaa viikossa eri neuvoloissa. Meinaan heti mennä keskiviikkona kuuntelemaan sydänääniä.
 
^Oliko sulla siis joku muu verikoe, ei seulaan kuuluva? Koska eikös siinä seulassa nimenomaan ole toisena hcg? Kiva tuollainen avoneuvola-mahdollisuus, onkohan muualla käytössä? Meillä ei ainakaan ole käynnillä mainittu, kai ne kertoisi, jos täällä olisi käytössä vastaava.
 
Tänään toka neuvola ja kaikki hyvin :happy: paino laskenut 200g, mutta arvelinkin kun oli sitä pahoinvointia.

Sykkeet kuunneltiin, istukka tulee mulle etuseinään ja kohtu on taaksepäin kallistunut, niin vähän aluksi saatiin vain kaukaa kuulumaan. Sitten saatiin paremmat sydänäänet ja lukemakin, 150.

Torstaina sokerirasitus, kuukauden päästä lääkärineuvola ja ens kuun lopussa rakenneultra!
 
Sokerirasitukseen liittyen: mä varasin sen itelleni vasta rv 15 tienoille, koska tiesin, etten selviä pahoinvoinnin kanssa siitä. Missään lähimmässä labrassa ei oo pötkötysvaihtoehtoa, vaan pitää istua odotustilassa se koko aika. En kyllä tiedä, miten siitäkään selviydyn maskin kanssa. :confused005 Mulla ekaa odottaessa diagnosoitiin radi, mutta lopulta ihan normaalilla (melko herkkupitoisella :smiley-angelic006) ruokavaliolla ylityksiä oli koko raskausaikana ihan muutama, nekin lähinnä liian pitkistä paastoista johtuvia. Mutta odotettavasti radi-tuomio sieltä nytkin koittaa.

Ylipäänsä yllätyin, miten vähässä neuvolakäynnit nykyään on, etenkin ei-ensiodottajilla. 6 th-käyntiä ja 2 lääkärikäyntiä. Esikoista odottaessani oon käynyt varmaan 13 kertaa ihan pelkästään neuvolassa. Eipä sillä että välttämättä välittäisin siellä alvariinsa nyt ravatakaan.
 
Mul oli kans tänään toinen neuvola. Sykettä ei meinattu aluks saada kuuluviin, aikamoisen homman teki et lopulta kuulu. Vissiin niin liikkuvainen tai sit istukka taas edessä...

Mitään muuta sinänsä ei siellä ollu ihmeellistä. Paitsi nyt mua jotenki jäi kaivelemaan, et tulkitsinko sen pissitikun oikein, jos se oliki jo vihreä enempi ku keltainen :confused005 No, eipä se ainakaan hälyttävästi sit vissiin ollu...

Aavistelin jo etukäteenki, et tulee olee raskas neuvolareissu ku jouduin ottaa esikoisen messiin. Johan se sit saiki veskissä tehtyä jostain nappulasta hälytyksen... :facepalm: Ja sit vielä 3min ennen mun aikaa keksi tehä kakan ja mentiin sit hikihatussa äkkiä pesulle :rolleyes: Et jos sit seuraavilla kerroilla vaikka sais pojan hoitoon...
 
Mitään muuta sinänsä ei siellä ollu ihmeellistä. Paitsi nyt mua jotenki jäi kaivelemaan, et tulkitsinko sen pissitikun oikein, jos se oliki jo vihreä enempi ku keltainen :confused005 No, eipä se ainakaan hälyttävästi sit vissiin ollu...

Eikö teillä oo semmonen laite, jonne se laitetaan analysoitavaksi?

Mua jotenki kyllä stressas noi itse tutkimiset, syke oli tällä kertaa 89 ku viimeks terkkarin mittaamana 76 :hilarious: ja ilmeisesti verenpaineet otetaan ite ettei tuu just valkotakkikammon takia korkeita lukemia.. Se pissa-analyysi laite ei heti vetänyt tikkua sisäänsä, kerkesin jo ainutta painiketta painella ainakin viidesti kunnes huomasin näytöstä että laskee sekuntteja analyysin aloittamiseen. Ja on kyl hyvä et se printtaa myös kuitin, jossa tulokset.
 
Mä sain jo ekasta neuvolasta luvan mitata jatkossa paineet jo kotona, juurikin tuon mittausjännityksen takia. Tänään sitten melko kiireessä koitin kotona mitata että olis ehtinyt käydä vielä suihkussakin, niin olivatpa taas niin korkealla että päätin skipata suihkun ja odottaa rauhassa että saan mitattua hetken levon jälkeen. Ja samalla kauhea vessahätä, kun ajattelin ettei voi käydä kun pitää neuvolassa antaa se näyte :rolleyes: (muille mahdollisille jännittäville ensikertalaisille tiedoksi: sen näytteen voi kuulemma yrittää tikistää ulos vasta käynnin lopuksikin, eikä tarvitse tunteja odottaa välissä - tämän kun olisin tiennyt, niin olisin ehkä saanut mitattua vähän paremmat paineetkin :hilarious:)

Huomenna olisi sokerirasitus, ja taas jännittää tuleeko siitä mitään vai tuleeko oksu ja pitää uusia. Ja jännittää myös onko tuolla labrassa mitään makoilumahdollisuutta.
 
Eikö teillä oo semmonen laite, jonne se laitetaan analysoitavaksi?

Mua jotenki kyllä stressas noi itse tutkimiset, syke oli tällä kertaa 89 ku viimeks terkkarin mittaamana 76 :hilarious: ja ilmeisesti verenpaineet otetaan ite ettei tuu just valkotakkikammon takia korkeita lukemia.. Se pissa-analyysi laite ei heti vetänyt tikkua sisäänsä, kerkesin jo ainutta painiketta painella ainakin viidesti kunnes huomasin näytöstä että laskee sekuntteja analyysin aloittamiseen. Ja on kyl hyvä et se printtaa myös kuitin, jossa tulokset.
Ei oo mitään laitetta, ai semmosiaki on! Höh ei meillä. Ei nykyisessä, eikä edellisessä ollu. Ite pitää vertailla seinällä olevaan kuvaan...

Mitä se muuten kertois jos olis se prot (?) plussalla?
 
Mä mittasin kotona paineet, koska tiesin et tosiaan pojan kanssa rankka reissu tulossa :hilarious: ja et jos jotain pysty ees etukäteen tekemään... Painon otin kans aamulla jo kotona.
 
Joo, voin liittää tähän kuvan kuitista, jonka se printtaa.

IMG-20210308-WA0004.jpeg
 
^Oliko sulla siis joku muu verikoe, ei seulaan kuuluva? Koska eikös siinä seulassa nimenomaan ole toisena hcg? Kiva tuollainen avoneuvola-mahdollisuus, onkohan muualla käytössä? Meillä ei ainakaan ole käynnillä mainittu, kai ne kertoisi, jos täällä olisi käytössä vastaava.

Oli siihen seulontaan liittyvät verikokeet, perusverenkuva, veriryhmä ja hiv yms. Ei kuulunut muuta tosiaan.
Meil ei ainakaan neuvolassa kerrottu mitään avoneuvolasta :confused: Vasta kun soitin sinne.
 
Ei oo mitään laitetta, ai semmosiaki on! Höh ei meillä. Ei nykyisessä, eikä edellisessä ollu. Ite pitää vertailla seinällä olevaan kuvaan...

Mitä se muuten kertois jos olis se prot (?) plussalla?

Meillä edellisessä raskaudessa terkka sanoi, että voi puhelimella ottaa kuvan siitä tikusta, jos on epävarma väristä. Ja voidaan sitten yhdessä katsoa sitä vastaanotolla. Meidän neuvolassakaan ei siis ole mitään laitetta.

Mulla oli kerran lievästi proteiini plussalla edellisessä raskaudessa. Määräsi varmuuden vuoksi virtsakokeen, jossa ei sitten näkynyt mitään erityistä. En muista kyllä mihin se olis voinut viitata.
 
Takaisin
Top