Neuvolakäynnit

Mulle sanottiin et Maisassa näkyy nopeesti mut ei siel mitää oo.. mut neuvoasta tuli viesti seuraavana aamuna et kaikki ok.
Luulis nimenomaan jos on jotain ’vikana’ niin sitä varmemmin ne ottas nopeesti yhteyttä..
 
Voithan sä toki myös soittaa sinne neuvolaan. Itse tein näin seulontatulosten kanssa kun täällä niissä menee n. viikko ja soittavat vain jos niissä on jotain häikkää ja halusin tietää ne tulokset enkä elää reilu viikon epävarmuudessa.
 
Voithan sä toki myös soittaa sinne neuvolaan. Itse tein näin seulontatulosten kanssa kun täällä niissä menee n. viikko ja soittavat vain jos niissä on jotain häikkää ja halusin tietää ne tulokset enkä elää reilu viikon epävarmuudessa.
No onneks maanantaina on neuvola ni kysyn sitten. Tääl Turussa tuonne neuvolaan soittaminen on tehty hankalaksi, ei ees välttämättä soiteta samana päivänä takaisin. Täytyy vielä totutella näihin kuvioihin.
 
Toinen neuvola takana. Pyydettiin että jos puoliso tulee mukaan, mutta eipä häneltäkään mitään ihmeitä kysytty. Ihan kuin olisi haluttu varmistaa hänen olemassa olo, etten puhu pehmoja ja väitä että sellainen on:grin

No mutta, sokerirasitustulokset oli oikein hyvät, RR oli koholla lievästi mutta kotimittaukset on olleet hyviä.
Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta toisesta saatiin ihan sekunnin pätkä kuuluviin kun hävis taas ja toisesta ei saatu kuuluviin. En tie jaksanko huolestua. Keskiviikkona on tyksin äitipolin kontrolli, toivottavasti siellä ultraavat.
Saatiin perheneuvonnan yhteystiedot että voidaan ottaa yhteyttä lastenhoitoasioissa ja saada tukea niihin.
Hoitaja oli sijainen taas, mutta eri kuin viimeksi ja oikein kiva ja mukava.
 
Neuvolalääkärissä käyty ja sielläkin yllätykseksi ultrattiin. Lääkäri sanoikin, että mulla on hyvä tuuri kun jokaisella neuvolakäynnilläkin on mahdollista ultrata. Siellä se pikkuinen heilutteli taas ja sain muutaman kuvan muistoksi :)
Lääkäri oli lähes varma, että pieni pippelikin siellä vilahteli ja epäilikin että poika olisi tulossa. Muutama viikko sitten hoitaja taas oli varma, että sykkeen perusteella tulee tyttö. Hauska jännittää mitä sieltä lopulta sitten löytyykään :)
 
Tänään kävin erikoissairaanhoidossa lääkärillä, siirryn sinne kaupungilta, mulla on sjögrenin syndrooma, kohonnut kardiolipiiniarvo ja kaksosraskaus. Aloitetaan Primaspan lääkitys ja reumaan mulla on jo mennyt lääkkeet.
Parin viikon välein seurataan vauvoja ja loppuraskaudesta vähän harvenee.
On tää jännää edelleenkin, kun on ollut nii vähäoireinen, maha ehkä vähän kasvanut, mutta muuten ei huomaa olossa mitään. Kun liikkeitäkään ei vielä tunne. Tänään 14+6.
Kaikki oli hyvin kun lääkäri ultrasi. Rakenneultra 12.5 ja siinä välissä ultataan muutaman kerran.
 
Jännä, miten erilailla neuvolat toimii eri paikkakunnilla... Mulla on takana vasta 1 neuvolakäynti, pääsiäisen jälkeen on toinen.

Ei sillä ekalla käynnillä oikeestaan mitään ihmeellistä ollut. Mulla on takana kkm lokakuulta, joten aika tuoreessa muistissa oli kaikki "läpikäytävät" asiat. Mä kävin ennen neuvolaa 2 kertaa lääkärillä ultrassa, joten olin saanut jo tärkeimmät tiedot/ohjeet lääkäriltä.
Ekalla lääkärin ultrauskerralla viikkoja oli niin vähän (koon mukaan 6+4, vaikka olin laskenut että olisi ehkä 8+0), että otettiin vielä toinen ultra myöhemmäksi ennen ekaa neuvolakäyntiä, jotta en menis neuvolaan turhaan, edellisessä raskaudessa kun alkio oli lopettanut kasvun juuri 7-8 viikolla. Tokassa ultrassa viikot oli 9+3 ja käikki näytti onneksi hyvältä.
Viime viikolla oli NT-ultra (jossa kaikki hyvin) ja nyt alkaa pikkuhiljaa uskoa, että tästä tulee ehkä vauva :)

Mies tulee mukaan nyt tälle toiselle neuvolakäynnille, ja odotan mielenkiinnolla mitä siellä tapahtuu. Toivottavasti ei puhuta mistään sellaisesta, joka järkyttää herkkää miehen mieltä :D
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Lähdin itkusilmässä vastaanotolta koska kommentoi painoa vähän ikävään sävyyn. Mulla siis tullut nyt 6 kiloa yhteensä ja olihan se alkupainokin turhan korkea. Viimeiset kaksi kiloa tullut kahden viime viikon aikana. Sanoin kyllä että en oo kolmeen kuukauteen pystynyt juuri mitään tekemään, kun ensin oli ekat kaksi kk niin kauhea pahoinvointi ja sit kun se helpotti, niin onkin alkaneet pahat häpyliitoskivut, joten kävelystä ei meinaa tulla mitään. Kyseli moneen kertaan että syönkö ihan normaalisti vai onko annoskoot lisääntyneet yms. Mulla niin huono itsetunto painoon liittyen ja muutenkin ollut nyt viimeaikoina niin ahdistava olo omasta kropasta ja painosta niin ei ollut yhtään kivaa. Oli muutenkin ihan outo ja vähäpuheinen lääkäri. Istuin käynnin jälkeen puoli tuntia autossa itkemässä ja mietin että koskaan en kyllä enää vaa'alle neuvolassa suostu menemään. Verenpaineistakin alkoi nipottaa että kotona pitäisi seurata vaikka yritin sanoa että mulla verenpaineet aina korkealla neuvolassa/lääkärissä alkuun. Että sit kun sen tunnin jälkeen oon tarpeeks rentona ni sit ovat ihan ok. Mutta jankutti vaan että pitäisi varmaan alkaa kotona mittaamaan... Muuten kaikki oli kyllä hyvin, sykkeet löytyi heti ja sokerirasituksenkin tulokset kuulema ihan hyvät.
 
Neuvolalääkäri oli tänään täälläkin. Masussa kaikki hyvin edelleen, kun sykkeet kuunneltiin. Ei muutenkaan mitään ihmeellistä, sokerirasitus on tulossa ens viikolla minkä lääkäri koki tärkeäksi. Kiva lääkäri oli, hyvin nopea käynti.
Mut muuten neuvolaan oon vähän pettynyt. Eka käynti tuntui turhalta ja nyt ku oon välissä joutunut olemaan sinne yhteydessä, on meidän terkkari osoittautunut huonoksi. Se on unohtanut kirjata tärkeitä asioita mun tietoihin ja soittelee niistä sit jälkikäteen ja tarkistelee asioita. Lisäksi en koe saaneeni apua kun kerran sinne vähän hädissäni soitin ja kyselin, sain vaan kummallista käytöstä osakseni ja jouduin siinä selittelemään miksi jotain kysyin/kommentoin (harmittelin siis, että seulojen tuloksia joutuu viikonkin odottamaan ultran jälkeen, sain tosi ikävää palautetta tästä ihmettelystäni, minkä kyllä tein ystävälliseen sävyyn). Onneks meillä vaihtuu neuvola muuton myötä...
 
Onko muilla muuten otettu hemoglobiini joka neuvolakerralla? Mä vasta tän päivän lääkärikäynnin jälkeen tajusin, että multa on otettu vain ihan ekassa neuvolassa. Eipä ole kyllä ollut väsymystäkään normaalia enempää, joten sen puoleen varmaan ihan ok arvot, mutta jostain luin että joka kerralla neuvolassa otettaisiin hemoglobiini.
 
Onko muilla muuten otettu hemoglobiini joka neuvolakerralla? Mä vasta tän päivän lääkärikäynnin jälkeen tajusin, että multa on otettu vain ihan ekassa neuvolassa. Eipä ole kyllä ollut väsymystäkään normaalia enempää, joten sen puoleen varmaan ihan ok arvot, mutta jostain luin että joka kerralla neuvolassa otettaisiin hemoglobiini.

Multa ei otettu viime kerralla kun oli NT ultra. Sama homma oli myös viimeraskaudessa että ottivat n joka toinen kerta. Johtui varmasti osittain mun piikkikammosta ja osittain siitä että mulla oli hemoglobiini koko raskauden 150 luokkaa..
 
Multa ei otettu viime kerralla kun oli NT ultra. Sama homma oli myös viimeraskaudessa että ottivat n joka toinen kerta. Johtui varmasti osittain mun piikkikammosta ja osittain siitä että mulla oli hemoglobiini koko raskauden 150 luokkaa..

Mulla on otettu siis vain sen yhden kerran helmikuun alussa, eli melkein 2kk sitten. Sen jälkeen olen käynyt kolme kertaa neuvolassa eikä niillä kerroilla ole otettu.
 
Mulla on otettu siis vain sen yhden kerran helmikuun alussa, eli melkein 2kk sitten. Sen jälkeen olen käynyt kolme kertaa neuvolassa eikä niillä kerroilla ole otettu.

Siis itsekin olin ekassa neuvolassa n 2kk sitten ja silloin otettiin hb. Sen jälkeen käynyt ottamassa verikokeet NT ultraa varten ja NT ultrassa, näillä kerroilla ei otettu hb, ja sama homma oli muistaakseni viimeksikin. Seuraava neuvola huhtikuun alkupuolella ja siellä varmaan otetaan taas hb.

Katsotaan joutuuko taas jossain kohtaa pyytämään erikseen ferritiinin mittausta, sillä vaikka oli tosiaan viimeksi 150luokkaa hb koko ajan, niin puolen välin tienoilla ihan jäätävä väsymys ja ferritiini vain 18tms. Lähdin silloin sitten syömään lisärautaa. Nyt syönyt alusta asti rautaa säännöllisesti ja ainakin eka hb oli samaa luokkaa kuin ekassa raskaudessa
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Lähdin itkusilmässä vastaanotolta koska kommentoi painoa vähän ikävään sävyyn. Mulla siis tullut nyt 6 kiloa yhteensä ja olihan se alkupainokin turhan korkea. Viimeiset kaksi kiloa tullut kahden viime viikon aikana. Sanoin kyllä että en oo kolmeen kuukauteen pystynyt juuri mitään tekemään, kun ensin oli ekat kaksi kk niin kauhea pahoinvointi ja sit kun se helpotti, niin onkin alkaneet pahat häpyliitoskivut, joten kävelystä ei meinaa tulla mitään. Kyseli moneen kertaan että syönkö ihan normaalisti vai onko annoskoot lisääntyneet yms. Mulla niin huono itsetunto painoon liittyen ja muutenkin ollut nyt viimeaikoina niin ahdistava olo omasta kropasta ja painosta niin ei ollut yhtään kivaa. Oli muutenkin ihan outo ja vähäpuheinen lääkäri. Istuin käynnin jälkeen puoli tuntia autossa itkemässä ja mietin että koskaan en kyllä enää vaa'alle neuvolassa suostu menemään. Verenpaineistakin alkoi nipottaa että kotona pitäisi seurata vaikka yritin sanoa että mulla verenpaineet aina korkealla neuvolassa/lääkärissä alkuun. Että sit kun sen tunnin jälkeen oon tarpeeks rentona ni sit ovat ihan ok. Mutta jankutti vaan että pitäisi varmaan alkaa kotona mittaamaan... Muuten kaikki oli kyllä hyvin, sykkeet löytyi heti ja sokerirasituksenkin tulokset kuulema ihan hyvät.

Jos on oikeasti huono lääkäri/terkkari kommunikoimaan herkistä asioista tai mistä vaan niin kannattaa pistää palautetta. Asiallisesti ja ystävällisesti pitäisi aina osata näiden antaa palautetta/neuvoja/kyselyitä jne etenkin kun ollaan yleisesti ottaen herkillä puheaiheilla (paino,seksi,lapsettomuus jne).

Kannattaa kuitenkin muistaa että painonnousua seurataan neuvolassa useasta eri syystä ja nopea painonnousu indikoi herkästi esim radia ja raskausmyrkytystä jotka vaativat usein jonkinlaisia hoitotoimenpiteitä ja etenkin raskausmyrkytys on pahimmillaan hengenvaarallinen sekä äidille että vauvalle. Mutta yksilöllisiä asioitahan nämä aina ovat, toisella nousee koko raskaudessa 5kg paino ja toisella 40kg ja molemmat voivat silti olla täysin normaaliraskauksia ilman kummempia vaivoja jne.

Tsemppiä jokatapauksessa ja ainahan voit pyytää toista lääkäriä jos niin haluat.

Itse vaihdoin tähän raskauteen toisen neuvolaterkkarin kun en tykännyt ensimmäisen raskauden terkkarista yhtään. Yhdessä kohtaa hän luki mun painon väärin niin että olisi muka noussut 6,1kg 2viikossa, vaikka oikeasti nousua oli 0,1kg... Ja isoin moka oli mun mielestä siinä että terkkari ei tätä lähtenyt millään tavalla kommentoimaan tai kyseenalaistamaan (ts miettimään että tuliko luettua oikein). Etenkin kun ottaa huomioon että tuossa kohtaa raskautta mulla oli paino noussut keskimäärin luokkaa 0,5kg/kk tms, niin tuollainen hyppäys olisi todellakin pitänyt olla huolestuttavaa ja nostaa jonkinlaisia hälytyskelloja soimaan terkkarin päässä.
 
Ikävän kuuloisia kokemuksia nämä viimeisimmät neuvolasta, pahoittelut varsinkin Pulina83.
Painoasiasta täytyy sanoa sen verran, että muakin kyllä häiritsee, kun neuvolakortin mukaan olis tullut painoa jo 4kg lisää (alkupaino vs. 1. neuvolakäynti 10+0), vaikka todellisuudessa mun paino oli pudonnut vähän tuona aikana. Kommentoin kyllä painoa käynnillä, mutta sillä kortin kirjauksella mennään.. Olin siis mitannut aamupainon neuvolapäivänä (vähissä vaatteissa kuten aina mittaan) ja neuvolassa iltapäivällä painoa oli huppari ja farkut päällä (ja runsaan lounaan + välipalan jälkeen) 4 kg enemmän! Toki vaa'atkin ovat erilaisia. Noh, totesin, että jätän omaan arvoonsa neuvolan painolukemat ja seuraan vain omia mittauksia jatkossa.
Kaveri kertoi juuri, että häntä syyllistettiin myös esikoisraskaudessa joka käynnillä, kun painoa tuli n. 30kg lisää. Mitään kummempia muutoksia hän ei ruokavaliossa tai liikunnassa tehnyt, painoa vain jotenkin kertyi hirmuisesti. Sitten toisen kanssa painoa ei tullut läheskään noin paljon.

Mä olen siinä käsityksessä, että hemoglobiini mitataan joka neuvolakerralla. Ei multakaan ole mitattu ultrassa mitään.
 
Ikävän kuuloisia kokemuksia nämä viimeisimmät neuvolasta, pahoittelut varsinkin Pulina83.
Painoasiasta täytyy sanoa sen verran, että muakin kyllä häiritsee, kun neuvolakortin mukaan olis tullut painoa jo 4kg lisää (alkupaino vs. 1. neuvolakäynti 10+0), vaikka todellisuudessa mun paino oli pudonnut vähän tuona aikana. Kommentoin kyllä painoa käynnillä, mutta sillä kortin kirjauksella mennään.. Olin siis mitannut aamupainon neuvolapäivänä (vähissä vaatteissa kuten aina mittaan) ja neuvolassa iltapäivällä painoa oli huppari ja farkut päällä (ja runsaan lounaan + välipalan jälkeen) 4 kg enemmän! Toki vaa'atkin ovat erilaisia. Noh, totesin, että jätän omaan arvoonsa neuvolan painolukemat ja seuraan vain omia mittauksia jatkossa.
Kaveri kertoi juuri, että häntä syyllistettiin myös esikoisraskaudessa joka käynnillä, kun painoa tuli n. 30kg lisää. Mitään kummempia muutoksia hän ei ruokavaliossa tai liikunnassa tehnyt, painoa vain jotenkin kertyi hirmuisesti. Sitten toisen kanssa painoa ei tullut läheskään noin paljon.

Mä olen siinä käsityksessä, että hemoglobiini mitataan joka neuvolakerralla. Ei multakaan ole mitattu ultrassa mitään.

Multa ei ole mitattu kuin nt-ultraan liittyvän seulontaverikokeen yhteydessä hb. Sekään ei siis ollut neuvolassa vaan labrassa. Neuvolassa kuulemma mitataan seuraavan kerran eli oletan, että ensi viikon lääkärineuvolassa hb-mittaus.
 
Multa mitattiin ekassa neuvolassa. Tokalla kertaa terkkari totes että oli niin hyvä (146) sillon ekalla kertaa, ettei mitata tällä kertaa. Meillä ultrat äitipolilla, niillä kerralla vaan ultrataan eikä tehdä muuta.
 
Mullakin mitattu hb vaan ekalla neuvolakerralla. Ultrat on täälläkin vaan äitipolilla. Ja en varmaan ees tapaa neuvolalääkäriä kun oon siellä äitipolin seurannassa. Toisaalta en kyl oo kaivannut neuvolalääkäriä. Terkkari meillä on onneksi musta loistava. Mulla on ollut lasten kanssa 4 eri terkkaa ja tää on tähän mennessä ollut parhain. Tiedä sit johtuuko siitä et ollaan pienellä paikkakunnalla kun aiemmat olleet isossa kaupungissa.
 
Mulla kolmas raskaus tääl Helsingissä, jokaisessa ollu eri neuvola, ku ollaan muutettu aina välissä, mut ei multa oo koskaan mittailtu täs alkuvaiheessa hb:ta.. ja ultria on tosiaan vaan ne 2.
Mun sisko asuu Lapissa niin niillä oli kaikilla käynneillä mahdollisuus ultrata.
 
Neuvolalääkärissä käyty ja sielläkin yllätykseksi ultrattiin. Lääkäri sanoikin, että mulla on hyvä tuuri kun jokaisella neuvolakäynnilläkin on mahdollista ultrata. Siellä se pikkuinen heilutteli taas ja sain muutaman kuvan muistoksi :)
Lääkäri oli lähes varma, että pieni pippelikin siellä vilahteli ja epäilikin että poika olisi tulossa. Muutama viikko sitten hoitaja taas oli varma, että sykkeen perusteella tulee tyttö. Hauska jännittää mitä sieltä lopulta sitten löytyykään :)

Ootko jossakin isommassa neuvolassa? Mä vähän jännittelen, et mahdetaanko meillä ultrata.. Muistaakseni 10v sitten ultrattiin :laughing002
 
Takaisin
Top