Neuvolakäynnit

Meillä kanssa kuulemma aikaisemmin on katsottu itse, nyt koronasta johtuen muki luukkuun ja terkka katsoo. En ole iiihan varma, miten tämä liittyy koronaan, mutta näin nyt on.
 
Alkuraskaudessa useinmiten proteiini plussalla johtuu mm epäpuhtauksista esim valkovuodosta näytteen seassa. Muutoinkin proteiinin erittyminen raskauden aikana on yleistä, eikä tule säikähtää.
Proteiinia voi muutenkin myös tilapäisesti olla virtsassa mm fyysisen rasituksen jälkeen, kuumeen, tai pissatulehduksen yhteydessä.

Raskausmyrkytys alkaa kehkeytyä rv 20 jälkeen ja tällöin nousevat myös verenpaineet. Jos tässä kohtaa alkaa proteiini olemaan usealla plussalla ja lisäksi verenpaine on koholla, tulee asiaa tarkemmin seurata.
 
Avoneuvolassa käytiin etsimässä sydänääniä (vatsaa on niin menin ajatuksella ettei löydy) ja löytyihän ne :angelic: liikkuvainen nallukka oli kun ne hävis koko ajan mutta 170 sykki siellä :3some
 
Mä en ole vieläkään selvinnyt sinne sokerirasitukseen asti. Viimeksikin edellisen illan hampaiden pesun jälkeen tuli sen verran kova yökkäys että koko vatsa tyhjeni kerralla ja paasto oli siinä taputeltu. Maanantaina uusi yritys ja mietin, että ehkä varmuuden vuoksi skippaan sunnuntai-illan hammaspesun kokonaan. Alkaa olla viimeisiä hetkiä käydä testissä, jos se ensimmäinen piti 12-16 viikoilla saada tehtyä.
 
Teettekö alapesut ennen virtsakoetta?
Neuvolan ohjeissa ei ollut mainintaa.

Yleensä muistelen tehneeni varmuuden vuoksi.
Viimeksi unohdin tehdä, kun olin lähtenyt liian myöhään kotoa ja neuvola aika oli alkamassa viiden minsan päästä.

Tikussa proteiini näytti hieman vihreältä. Itse pitää siis tehdä testi täällä. Jätin ohjeiden mukaan pissan uusinta koetta varten, terkkari uusittuaan sanoi pissan olevan puhdas. Kuulemma väri voi näyttää eri valossa toiselta.
 
Teettekö alapesut ennen virtsakoetta?
Neuvolan ohjeissa ei ollut mainintaa.

Yleensä muistelen tehneeni varmuuden vuoksi.
Viimeksi unohdin tehdä, kun olin lähtenyt liian myöhään kotoa ja neuvola aika oli alkamassa viiden minsan päästä.

Tikussa proteiini näytti hieman vihreältä. Itse pitää siis tehdä testi täällä. Jätin ohjeiden mukaan pissan uusinta koetta varten, terkkari uusittuaan sanoi pissan olevan puhdas. Kuulemma väri voi näyttää eri valossa toiselta.


https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk05090#s3

Tässä linkki näytteenottoon kotona.
Mut hyvä jos oli puhdas uusintatestissä.
 
Meillä kanssa kuulemma aikaisemmin on katsottu itse, nyt koronasta johtuen muki luukkuun ja terkka katsoo. En ole iiihan varma, miten tämä liittyy koronaan, mutta näin nyt on.

@Nuppis90 minua jäi nyt vähän hämäämään että mistä tässä et ollut samaa mieltä? Kun eihän tuossa edes ollut mitään mielipidettä alun perinkään...? o_O
 
Lopultakin selvisin sokerirasitukseen asti. Näin tästä painajaisia, missä mm. terveyskeskuksen väki oli ilman maskeja ja naureskelivat minulle (joka olin maski päässä) että hölmö, luuletko vielä että korona olisi totta. Joka paikassa oli paljon väkeä - lähes kaikki ilman maskeja, ja rasituksen puolessa välissä terveydenhoitaja tuli syöttämään minulle jonkin tabletin sekä ruohoa :grin

...todellisuus ei ollut onneksi ihan tällainen ja glukoosiliuos meni yllättävän helposti alas.
 
Raskausdiabetesdiagnoosihan sieltä tuli. Jotenkin osasin sitä jo odottaakin, kun riskitekijät olivat niin suuret ja koronan takia ruokavalio on ollut surkea ja liikunta hyvin yksipuolista ja tavallista vähäisempää. Toisaalta tämä on oikein hyvä motivaattori pistää elintavat taas kuntoon. Toivottavasti onnistuisi pelkällä ruokavaliotarkkailulla ettei tarvitsisi lääkehoitojakin.
 
Täällä myös tuli radi diagnoosi. Tänään kävin ylimääräisen käynnin neuvolassa. Sain verensokerimittarin ja juteltiin asiasta terkkarin kanssa. Toivon myös, että ruokavaliolla pysyisi arvot hyvänä. Toki liikuntaa pitäs taas alkaa harrastamaan. Tänä vuonna ei oo paljon tullu liikuttua. :joyful:
 
Onko vakio että jos sokerirasituksessa tulee poikkeavia tuloksia, niin siitä soitetaan heti tai lähipäivinä?
Kävin maanantaina rasituksessa eikä mitään ole kuulunut. Mulla on ensi maanantaina myös neuvola, että voiko olla että tulos tulee siellä sitten vasta. Vai uskallanko huokaista helpotuksesta? Jotenkin oletusasetuksena oli itellä että diagnoosi tulee.
 
Onko vakio että jos sokerirasituksessa tulee poikkeavia tuloksia, niin siitä soitetaan heti tai lähipäivinä?
Kävin maanantaina rasituksessa eikä mitään ole kuulunut. Mulla on ensi maanantaina myös neuvola, että voiko olla että tulos tulee siellä sitten vasta. Vai uskallanko huokaista helpotuksesta? Jotenkin oletusasetuksena oli itellä että diagnoosi tulee.
Eikö sulle oo tullut Maisaan ilmoitusta että olisi tuloksia tullut? Mulle sanottiin että varmaan seuraavana päivänä tulee tulokset ja oletin vaan että sinne ne menee. Sitä en tiedä kun itsekin aloin miettimään, että pitääkö sit ite soittaa neuvolaan jos niissä jotain on vai soitetaanko sieltä mulle...
 
Mulla on aina nopeasti näkynyt Kannassa sokerirasituksen tulokset. En millään olisi kestänyt odotella, että joku ilmoittaisi miten meni.:smiley-ashamed004
 
Sama täällä, omakannassa ja Maisassa näkyi jo samana iltana. Neuvolan täti soitteli heti seuraavana päivänä (koska oli poikkeavat tulokset)
 
Ja tajusin että seulontatuloksetkaan ei oo tullut kirjeenä tällä viikolla vaikka piti. Huoh.
Täs on vähän stressiä kun ei saa tuloksia ja sit toisista verikoeuloksista tuli sellaiset uutiset että siirryn kaupungilta erikoissairaanhoidon piiriin raskauden seurantaan. Jotkut tukos arvot otettii kun on tulppariski reumantakia ja ne oli vähän koholla.
 
Takaisin
Top