Korona ja raskaus

Mä toivon että rakenne uä jälkeen saisin rokotteen keväällä, mutta tällä hetkellä ei enää työntekijöitä rokoteta huonon saatavuuden vuoksi, vaikka korona potilaita hoitaisikin.

Mä koen rokotteen turvalliseksi, mutta nämä on aina vaikeita asioita ja kaikki tekee oman ratkaisunsa. Ajattelen asian niin, että koronan on todettu olevan raskaana oleville haitallinen, ja infektion mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista sikiöön ei tiedetä. Rokotehaitat taas ovat enemmän teoreettisia, ulkomailla on rokotettu jo tuhansia, pitkäaikaishaitat mahdollisia mutta epätodennäköisiä.
 
Ennakko-odotukseni on, että olen rokotusvuorossa vasta, kun vauva on syntynyt, joten en ole paljoakaan miettinyt asiaa. Ottaisin rokotteen, jos en olisi raskaana. Jos taas saadaan tutkimustuloksia, joilla voidaan osoittaa, että rokote ei ole haitallinen raskauden aikana ja rokotetta jopa suositeltaisiin ja tarjottaisiin raskaana oleville, voisin harkita sen ottavani. Mutta niin kauan kun sitä ei suositella, en ole sitä ottamassa (enkä näillä näkymin saisikaan vaikka haluaisin).
 
Minä taas haluaisin rokotteen sen takia, että töissä on suuri riski saada korona (työskentelen rakennustyömaalla). Ihmisiä ei voi täällä kokonaan vältellä, ja vaikka tuskin kukaan täällä on töissä kipeänä, on oireettomia tapauksia ilmennyt kun jollakin on todettu korona ja altistuneet on testattu.

Mutta tosiaan en usko että rokotusvuoro tulisi edes kohdalle ennen elokuun alkua.
 
Mä en kyllä tohdi ottaa raskausaikana koska kuulun niihin jotka haluaa että rokotetta on tutkittu laajemmin myös raskaana oleville ennenkuin suostun sitä harkitsee. Mutta vahvasti myös syynä se että olen lapsena sairastanut paljon allergioita yms herkkyyttä ja lukenut että allergisilla oireet voivat olla vahvemmat. Meidän äiti otti maanantaina rokotteen (moni allergikko) ja hänellä on hirvittävän voimakkaat oireet eikä vieläkään helpottanut. En halua raskaana ollessani ottaa riskiä että minulle tulisi rokotteesta myös hirveät oireet , eri ehkä jos en olisi raskaana mutta huoli tulisi varsinkin pienestä pavusta mahassa. En väitä etteikö sitä kannata ottaa ollenkaan sitten myöhemmin ,vain päin vastoin toivon että kaikki jotka sen pystyvät ottamaan sen myös tekee. Helpompi nyt olla kotona ja välttää ihmis massoja kuin ottaa rokote jota ei ole omasta mielestäni tarpeeksi tutkittu:happy:
 
Minulle lääkäri sanoi, että olisi pahempi, jos sairastuisin kun että otan rokotteen. Tämä varmasti sen vuoksi, että olen korkeassa riskiryhmässä perussairauden vuoksi. Varmaan, jos en olisi riskiryhmää, eikä lääkäri suosittelisi, niin tilanne olisi toinen... vaikeita päätöksiä, joita ei tee kevein sydämin. Tärkeimpänä pidän silti sitä, että suojaa itseä ja vähentää kontakteja.
 
Mä en kyllä tohdi ottaa raskausaikana koska kuulun niihin jotka haluaa että rokotetta on tutkittu laajemmin myös raskaana oleville ennenkuin suostun sitä harkitsee. Mutta vahvasti myös syynä se että olen lapsena sairastanut paljon allergioita yms herkkyyttä ja lukenut että allergisilla oireet voivat olla vahvemmat. Meidän äiti otti maanantaina rokotteen (moni allergikko) ja hänellä on hirvittävän voimakkaat oireet eikä vieläkään helpottanut. En halua raskaana ollessani ottaa riskiä että minulle tulisi rokotteesta myös hirveät oireet , eri ehkä jos en olisi raskaana mutta huoli tulisi varsinkin pienestä pavusta mahassa. En väitä etteikö sitä kannata ottaa ollenkaan sitten myöhemmin ,vain päin vastoin toivon että kaikki jotka sen pystyvät ottamaan sen myös tekee. Helpompi nyt olla kotona ja välttää ihmis massoja kuin ottaa rokote jota ei ole omasta mielestäni tarpeeksi tutkittu:happy:


Saanko kysellä, mikä rokote oli? Tämä kiinnosti, kun itsellä myös allergioita ☹️
 
Minäkin olen aika kahden vaiheilla rokotteen kanssa. Varmasti jos en olisi raskasna ja kuuluisin riskiryhmään, niin ilman muuta haluaisin rokotteen, mutta nyr en tosiaan ehkä ottaisi. Vaikeita asioita joka tapauksessa.
 
Meillä on töissä sosiaalipuolella kohta rokotusvuoro, mutta en kyllä ota. Pelottaisi liikaa mahdolliset haittavaikutukset sikiölle. Meillä päin ei ihan hirveesti oo koronaa ilmennyt ja uskon terveellisten elämäntapojen, hyvän käsihygienian ja turhien menojen karsimisen edesauttavan terveenä pysymistä.
 
Itse kanssa sairaalassa työskentelevänä jännitän vähän koko ajan milloin käy huonosti. Mutta työkaveritkaan ei vielä ole saamassa rokotetta kuulemma hetkeen, joten mun suunnitelmani laumasuojasta hieman ontuu. Nyt käytän vaan neuroottisesti suojavälineitä ja huolehdin hygieniasta
 
Kuinkahan moni lopulta meistä elokuisten odottajista sai koronavirus-tartunnan raskaana ollessaan? Taisi kesäaika auttaa aika paljon asiaan. Nyt jos olisin raskaana, olisin varmasti aika paniikissa koronan suhteen, kun sitä on nyt niin paljon kaikkialla. :sad-face:
 
Sairastikohan joku meistä tai ainakin joku perheenjäsen, nyt en ole ihan varma. Salaisella puolella on ollut puhetta, että muutamat ovat sairastaneet vauvan syntymän jälkeen (minä ja perheeni mukaan lukien). Me selvittiin onneksi lievin oirein.

Mä ite raskaana jännitin eniten sitä, että joko itse olisin synnytyksessä koronassa tai puoliso niin, ettei olisi päässyt mukaan synnytykseen – se olisi ollut kamalaa. Kesällä riski oli kuitenkin aika paljon pienempi kuin nyt, joten enemmän tosiaan stressaisi nyt vaikka itse tautia en ole missään vaiheessa juurikaan osannut pelätä.
 
Takaisin
Top