Himot ja ällötykset

Mulla ei varsinaisia himoja tai allötyksiä ole ollut, mutta nyt muistui yksi ”hauska” hetki mieleen 8+ viikolta. Tällä viikolla mulla oli pahin pahoinvointi (muuten ollut aika lievää) ja teki kauheasti mieli kaikkea rasvaista ja suolaista. Kaupassa ollessani hieman nälkäisenä metsästin jotain pientä herkkua tähän vaivaan. Siinä ”roiskeläppä-välipalahyllyllä” silmiin osui aivan tavallinen lähdevesipullo, joka loppujen lopuksi lähti matkaan mukaan. Se niistä epäterveellisyyksistä siinä kohtaa :p

Ei se vesi sitten kotona niin kummoiselta maistunut kuitenkaan :rolleyes:
 
Himoja ei täälläkään varsinaisesti ole ollut, kaikki terveellinen maistuu ja happamiin hedelmiin on ehkä jotain himoa havaittavissa. Kahvi ei oikein maistu, eikä mikään makea tai kauhean rasvainen ruoka. Myöskään tulinen ruoka ei maistu. Närästys ja turvotus on aika jäätävää, eli sekin vähän sanelee syömisiä.
 
Täällä on ollut viimeisen viikon himo vaaleaan leipään jossa on päällä kalkkunaleikettä, juustoa ja kurkkua :joyful: tuossa oli yksi päivä kun söin melkein vaan leipää pitkin päivää kun se oli ainoa mitä teki mieli :hilarious: ja lisäksi piimää voisin juoda loputtomasti.

Kana ällöttää edelleen(paitsi jauhelihan muodossa), samoin kahvi :wtf: jogurttikaan ei oikein uppoa, paitsi smoothien seassa.
 
Mua on lähinnä ällöttänyt keitetyt kananmunat siitä lähtien kun tulin raskaaksi. Myös peruskahvi ei oikeen maistu, mutta jonkun makusiirapin kanssa kyllä kahvikin maistuu...

Pari viikkoa olisi tehnyt mieli lakritsaa, mutta sitä kun ei saa syödä niin ei auta muu kuin kärvistellä ja olla ilman. Miehelle tosin jo totesin, että tilaan ison paketin lakritsaa synnärille mukaan otettavaksi :angelic:
 
Mua on lähinnä ällöttänyt keitetyt kananmunat siitä lähtien kun tulin raskaaksi. Myös peruskahvi ei oikeen maistu, mutta jonkun makusiirapin kanssa kyllä kahvikin maistuu...

Pari viikkoa olisi tehnyt mieli lakritsaa, mutta sitä kun ei saa syödä niin ei auta muu kuin kärvistellä ja olla ilman. Miehelle tosin jo totesin, että tilaan ison paketin lakritsaa synnärille mukaan otettavaksi :angelic:
Mulla on kans tehnyt mieli lakuja ja sitten salmiakkia! Sanoin kans että ostan ison säkin molempia sitten kun saan taas syödä niitä :hilarious:
 
Mulla on kans tehnyt mieli lakuja ja sitten salmiakkia! Sanoin kans että ostan ison säkin molempia sitten kun saan taas syödä niitä :hilarious:

Se on hyvä, kun on vielä reilu puoli vuotta aikaa suunnitella mitä kaikkia lakuja ostaa ja sit vetää puolen vuoden lakusatsin parissa viikossa. Sittem ehkä voi taas olla hetken ilman :rolleyes:
 
Se on vaan jännä et sit kun niitä kiellettyjä juttuja saa taas syödä niin niitä syö tyyliin yhtenä iltana ja sit ne himot onki jo poissa :hilarious: paitsi itsellä ei kylmäsavulohi himo lopu vaikka söisin sitä joka päivä kiloittain :grin
 
Siis kaikkea kiellettyä kyllä tekee mieli, salmiakkia erityisesti (vaikka karkkia ei muuten) ja sushia myös.

Ja koko ajan on kauhea nälkä kyllä, tuntuu, että mikään ei sitä tyydytä.
 
Tuli vaan mieleen että jos on koko ajan nälkä niin juotteko varmasti riittävästi? Joskus saattaa tuntea nälkää vaikka olisi vain nestevajausta. Se on aika paljon mitä nyt raskaana pitäisi juoda.
 
Minä syön kyllä seuraavat viikot pelkkää lakritsia siitä ku oon synnyttänyt :D (salmiakista aiheutin itselleni traumat ku söin niitä pahoinvoinnin aikaan, siis niitä raskaus salmiakkeja.. Oksettaa ajatuskin niistä)
 
Mulla on ollut yks lemppari salmiakki jota tuli aina laivan tax freestä ostettua nuorempana eikä sitä ole oikein koskaan ollut kaupoissa saatavilla. Nyt tuli vuosien tauon jälkeen vastaan (erikoistilanne tämäkin eikä perus ruokakaupasta) niin pakko oli ostaa pari pussia. Tuolla ne nyt laatikossa odottaa kesää :hilarious:

Voi hyvin olla, että kotiutumisen jälkeen eka ateria on sushia. Sitä olen himoinnut ihan alusta asti, koska se on ollut mulle erinäisistä syystä tosi nostalginen ruoka sen lisäksi että suoliston temppuillessa varma valinta rauhoittamaan tilannetta.
 
Tuli vaan mieleen että jos on koko ajan nälkä niin juotteko varmasti riittävästi? Joskus saattaa tuntea nälkää vaikka olisi vain nestevajausta. Se on aika paljon mitä nyt raskaana pitäisi juoda.


Eikö se ohjeistus ollut että puoli kiloa kasviksia päivässä ja minimi määrä ois 2 litraa vettä. Onneksi tuli aikoinaan ostettua niitä tupperwaren 2 litran juomapulloja, toinen on kotona ja toinen töissä työpöydällä. laughing7
 
Mulla on ollut yks lemppari salmiakki jota tuli aina laivan tax freestä ostettua nuorempana eikä sitä ole oikein koskaan ollut kaupoissa saatavilla. Nyt tuli vuosien tauon jälkeen vastaan (erikoistilanne tämäkin eikä perus ruokakaupasta) niin pakko oli ostaa pari pussia. Tuolla ne nyt laatikossa odottaa kesää :hilarious:

Voi hyvin olla, että kotiutumisen jälkeen eka ateria on sushia. Sitä olen himoinnut ihan alusta asti, koska se on ollut mulle erinäisistä syystä tosi nostalginen ruoka sen lisäksi että suoliston temppuillessa varma valinta rauhoittamaan tilannetta.
Sushia voi myös tehdä kotona. Ei vaan saa vetää sushiövereitä, kun merilevässä on jonkun verran jodia. Itse laskeskelin, että ostamaani noria saa syödä melkein kolme levyä ennen kuin jodin suositeltu raja ylittyy ja normaalisti kotona tehtyä sushia syödessä muutenkin syön max kaksi levyä. Täytyy vaan jättää raa'at kalat sushista pois.
 
Sushia voi myös tehdä kotona. Ei vaan saa vetää sushiövereitä, kun merilevässä on jonkun verran jodia. Itse laskeskelin, että ostamaani noria saa syödä melkein kolme levyä ennen kuin jodin suositeltu raja ylittyy ja normaalisti kotona tehtyä sushia syödessä muutenkin syön max kaksi levyä. Täytyy vaan jättää raa'at kalat sushista pois.

Minä vaan himoitsen erityisesti niitä missä on raakaa kalaa. Kasvissushit menettelee mutta ei niillä sitä himoa lievitä.
 
Minä vaan himoitsen erityisesti niitä missä on raakaa kalaa. Kasvissushit menettelee mutta ei niillä sitä himoa lievitä.
Voi ei. Kasvatettu lohi ollut ihan ok? Varsinkin jos sen kalan hakee torilta tai suoraan kasvattajalta, niin on takuulla tuoretta.
 
Voi ei. Kasvatettu lohi ollut ihan ok? Varsinkin jos sen kalan hakee torilta tai suoraan kasvattajalta, niin on takuulla tuoretta.


Mut tää ei auta mistä se kala on
kun raakana sitä ei saa silti syödä olipa peräisin mistä tahansa :arghh:
 
Tuli vaan mieleen että jos on koko ajan nälkä niin juotteko varmasti riittävästi? Joskus saattaa tuntea nälkää vaikka olisi vain nestevajausta. Se on aika paljon mitä nyt raskaana pitäisi juoda.
Hyvä pointti! Riittävästä vedenjuonnista tosin olen huolehtinut, laitan vettä kannuun, että voin seuratakin. Ja itse asiassa ”nälkäkausi” oli tuossa hieman aiemmin, nyt tasaantunut, vaikka ruokamäärissä tai -rytmissä ei ole ollut varsinaisia muutoksia.
 
Mut tää ei auta mistä se kala on
kun raakana sitä ei saa silti syödä olipa peräisin mistä tahansa :arghh:
Tuokin hieman riippuu minkä maan suosituksia seuraa, esim Japanissa raaka kala on ok. Suomessa listeriatapauksia dokumentoidaan alle sata vuodessa. Itsellä on ruokarajoitteita on A4-pitkä lista (osa allergioita, osa sairauksista johtuvia) ja neuvolalääkäri kehoitti seuraamaan maalaisjärkeä eikä tarkkaa neuvolan ei-sallitut ruoka-aineet listaa omien rajoitteiden lisäksi. Oma ruokavalio on aikanaan ihmetelty kuntoon sisätautipolin ravintoterapeutin kanssa ja neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että minun kannattaa mieluummin noudattaa sitä ravintoterapeutin kanssa ihmeteltyä ruokavaliota kuin karsia lisää. Lähtökohtaisesti hänen mielestään ensiarvoisen tärkeää on alkoholin ja tupakoinnin välttäminen ja muu on toisarvoista.
Kaikki allergiasiedätys lopetettiin nyt raskauden ajaksi, koska raskauden aikana keho on herkempi reagoimaan (tuli tämä huomattua ihan neuvolassakin, kun neuvolan liukkari sisältää muunnettua tärkkelystä ja sain siitä sitten allergisen reaktion ja ensi kerralla oma sopiva liukaste mukaan).
 
Tuokin hieman riippuu minkä maan suosituksia seuraa, esim Japanissa raaka kala on ok. Suomessa listeriatapauksia dokumentoidaan alle sata vuodessa. Itsellä on ruokarajoitteita on A4-pitkä lista (osa allergioita, osa sairauksista johtuvia) ja neuvolalääkäri kehoitti seuraamaan maalaisjärkeä eikä tarkkaa neuvolan ei-sallitut ruoka-aineet listaa omien rajoitteiden lisäksi. Oma ruokavalio on aikanaan ihmetelty kuntoon sisätautipolin ravintoterapeutin kanssa ja neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että minun kannattaa mieluummin noudattaa sitä ravintoterapeutin kanssa ihmeteltyä ruokavaliota kuin karsia lisää. Lähtökohtaisesti hänen mielestään ensiarvoisen tärkeää on alkoholin ja tupakoinnin välttäminen ja muu on toisarvoista.
Kaikki allergiasiedätys lopetettiin nyt raskauden ajaksi, koska raskauden aikana keho on herkempi reagoimaan (tuli tämä huomattua ihan neuvolassakin, kun neuvolan liukkari sisältää muunnettua tärkkelystä ja sain siitä sitten allergisen reaktion ja ensi kerralla oma sopiva liukaste mukaan).

toki jokainen syököön mitä itse tahtoo . :hilarious: Mutta ite en kyllä raakaa kalaa raskaana ollessa syö , kala on kuitenkin oma lukunsa.
Ja kyllä , Suomessa on järjetön lista kiellettyjä ruokia , mutta kukin noudattaa niitä niitä niin orjallisesti kun itse parhaakseen kokee.
Itse myös käytän järkeä niiden kanssa , mutten myöskään tuomitse heitä ketkä ovat todella tarkkoja :)
 
Takaisin
Top