Korona ja raskaus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Meillä siirtyi juuri huomisen varhaisultra koronaepäilyn takia. Onneksi testiin pääsee nopeasti (kahden tunnin päästä ilmoituksesta) ja tuloksenkin saa nopeasti (päivässä).

Kävin Elokuussa myös testissä ja satuin siihen ruuhkapiikkiin, kun koulut oli alkaneet viikkoa aikaisemmin. Ajan sain 4 päivän päähän ja tuloksen sain 5 päivän päästä, eli olin 9 päivää karanteenissa.

Me ollaan oltu keväästä saakka maskit päällä aina kun poistutaan kotoa, sekä todella tarkkoja missä edes käydään maskit päällä, koska asutaan Helsingissä ja täällä on ollut enemmän tapauksia kuin muualla. Jos minulla on korona niin en oikeasti keksi mistä se on tullut! Meillä on käytössä ns. kansanmaskit, mutta 2-suodatuskerrosta, joten suojaus pitäisi olla n.80%. Onhan siinä se pieni virhemarginaali.

Vaikka virallisia tuloksia koronan haitallisuudesta alkuraskauteen ei kauheasti ole, niin minkälaisia tunteita tämä pandemia-aika teissä muissa herättää?
 
Kyllä herättää tunteita. Saatan joutua töissä altistamaan itseni koronalle, vaikka varsinaisesta koronatyöstä voinkin kieltäytyä:mad:
 
Oletteko miettineet otatteko koronarokotteen raskaana ollessa jos Suomessa sitä raskaana oleville edes tarjotaan? Briteissähän sitä ei anneta alussa ollenkaan raskaana oleville tai lapsille. Itse en heti rokotetta halua ottaa, ennen kun on enemmän tutkittua tietoa, mitä haittavaikutuksia siitä voi mahdollisesti olla sikiölle...
 
Jos en olisi raskaana, ottaisin rokotteen varmasti, koska mulla on töissä suurehko todennäköisyys saada korona.
Nyt raskaana ollessa odotan viranomaisten ohjeistusta. Jos tulee ohje että ei rokoteta, päätös on aika helppo. Jos rokotetta taas tarjotaan pitää punnita sen mahdollisten haittavaikutusten tai koronan aiheuttamien haittojen välillä... o_O
 
Samoilla linjoilla @Plumeria sun kanssa, että jos ei suositella raskaana oleville, niin en ota. Jos/kun sitä suositellaan, aion punnita tilannetta sen hetkisen parhaan tiedon mukaan. Sitäkin kertyy koko ajan, nyt kun rokotukset etenee,
 
Minä en ole aikeissa ottaa korona rokotetta raskaana ollessa. Työn puolesta sitä meille varmasti tarjotaan. Olen kertonut töissä raskaudesta ja nyt on suunniteltu niin, että jos tulee tarve koronatyöskentelyyn, niin se en missään tapauksessa ole minä, kuka sitä työskentelyä joutuu tekemään. Altistus tietysti voi töissä tapahtua milloin tahansa, kun asiakastyötä tehdään.
 
Voihan korona. Ollaan maskijuttujen takia siirrytty kauppakassipalveluun. Miehellä on astma ja itseä ahdistaa käyttää maskia jo pelkästään sen vuoksi että en pysty kuitenkaan olemaan aseptinen sen kanssa. Eli toisin sanoen kerään sillä näppärästi itselleni kaikki pöpöt :rolleyes:.
Tästä syystä ostin sitten itselleni sen halvatun kalliin kuparimaskin. Se oli mulla eilen viisi minuuttia kaupassa, alkoi ahdistaa tosi paljon, ei ollut pyörtyminen kaukana. Taitaa jäädä muille maskit :confused:. Onneksi asutaan periferiassa, täällä on tilaa hengitellä ilman maskia.

Rokote jää myös muille, melko haipakkaa sen tekaisivat :nailbiting:.
 
Nipanderi,
mulla samantyyppinen tilanne, paitsi että en ole vielä kertonut töissä. Olen sitä tässä pähkäillyt, ja varmaan kerron pian kun pahoinvointikin yltynyt niin pahaksi, että taidan joutua ottamaan saikkua. Eipä tule sitten arvuuttelua, että onko mulla korona vai mikä. Tilanne on siitä ikävä, että aloitin just uudessa työssä. :meh:

Oma kantakin on tällä hetkellä, että en halua rokotetta ottaa, koska sitä ei ole tutkittu raskaana olevilla.
 
Nipanderi,
mulla samantyyppinen tilanne, paitsi että en ole vielä kertonut töissä. Olen sitä tässä pähkäillyt, ja varmaan kerron pian kun pahoinvointikin yltynyt niin pahaksi, että taidan joutua ottamaan saikkua. Eipä tule sitten arvuuttelua, että onko mulla korona vai mikä. Tilanne on siitä ikävä, että aloitin just uudessa työssä. :meh:

Oma kantakin on tällä hetkellä, että en halua rokotetta ottaa, koska sitä ei ole tutkittu raskaana olevilla.

En mäkään olis halunnut vielä kertoa, mutta oli aika hilkulla tää koronatyöskentely. Työpaikalla ovat kyllä tienneet meidän käyvän lapsettomuushoidoissa, koska olen joutunut käyttämään siihen työaikaani, niin ehkä aika luonnollinen oletus, että näin saattaisi jossain kohtaa käydä:hilarious:
 
Kyllä pelottaa korona, käytän maskia julkisissa ja kaupoissa, sekä ajoittain töissä. Rokotetta en ainakaan raskaanaollessa ottaisi.
Näillä näkymin saa puoliso tulla varhaisultraan ja neuvolaan, mutta tulee varmaan korkeintaan ultraan mukaan.
 
Meillä oli jo korona puolison kanssa joten enää ei niin ahdista mutta toki pidetään maskeja ja etäisyyttä ja pysytään lähinnä kotona. Rokote otetaan heti kun voidaan mutta ei raskaana ollessa
 
Jos en olisi raskaana, ottaisin rokotteen varmasti, koska mulla on töissä suurehko todennäköisyys saada korona.
Nyt raskaana ollessa odotan viranomaisten ohjeistusta. Jos tulee ohje että ei rokoteta, päätös on aika helppo. Jos rokotetta taas tarjotaan pitää punnita sen mahdollisten haittavaikutusten tai koronan aiheuttamien haittojen välillä... o_O

Sama täällä. Työskentelen lähihoitajana vanhusten parissa. Saas nähdä mihin tää homma etenee, en halua riskeerata vauvaa mutten myöskään asiakkaita ja entäs jos työnantaja määrää rokotteen kaikille?
 
Sama täällä. Työskentelen lähihoitajana vanhusten parissa. Saas nähdä mihin tää homma etenee, en halua riskeerata vauvaa mutten myöskään asiakkaita ja entäs jos työnantaja määrää rokotteen kaikille?
Luulis että työnantaja siinä kohtaa on velvoitettu löytämään sulle muuta työtä. Ja toisaalta eilen kyllä telkkarissa joku tärkeä henkilö (katsoin sivusilmällä) ilmoitti että rokote tulee olemaan kaikille vapaaehtoinen, hän sitä oikein painotti. Vauvan turvallisuus kaiken edelle :).
 
Koronarokotetta en ota.

nyt raskaana ollessa ahdistaa maski ihan hulluna. Alkaa oksettaa 5min käytön jälkeen ja viimeisimmät kertismaskit jotka ostin, haisee kummallisille ja kun on hajuaisti herkkänä niin tekee todella ällöä :hungover:
 
No nythän se selkis ettei raskaana oleville edes suositella koronarokotetta. Huh.

Mua kans töissä ahdistaa maskit ku puuskututtaa ja hengästyttää muutenkin. Onneks voin hengittää välillä ilman maskia et ei ihan 8 h yhtä kyytiä tartte olla mut silti ahdistaa.
 
Sama homma maskin kanssa, joudun töissä sitä pitämään ja nyt raskaana ollessa se tuntuu jotenkin tukalammalta kuin ennen. Olen nyt ottanut tavaksi, että vessassa käydessä otan maskin hetkeksi pois naamalta, toki puhtain käsin. Toisaalta maskissa on se hyvä puoli, että se blokkaa vähän vahvoja hajuja :grin
 
Minä olen sen verran onnekkaassa tilanteessa, että teen etätöitä. Kontakteja on siis mulla tosi vähän, miehellä sen sijaan paljon. Rokotetta en raskausaikana ota, ellei nyt ohjeistukset muutu jotenkin tosi ratkaisevasti.

Maskia käytän aina kaupassa ja muissa julkisissa paikoissa, mutta mullakin se pahentaa tätä alkuraskauden kuvotusta ja huimausta.
 
Meille tämä korona-aika on ollut lähinnä vain hyvä asia. Esikoinen syntyi maaliskuussa niin, että rajoitteet eivät vielä vaikuttaneet osastolla oloon, saatiin perhehuone. Nyt ollaan saatu olla kotona ihan rauhassa vauvakuplassa ja mies on saanut tehdä paljon etätöitä, niin yhteistä aikaa on enemmän kun lounastetaan yhdessä eikä työmatkoihin mene aikaa.

Nyt kun olen raskaana, niin hieman enemmän mietityttää, mutta käyn niin harvoin missään, että oikeastaan ei pelota.
 
Takaisin
Top