Läheisille kertominen

Agnés

Sukkela juttelija
Elokuiset 2021
Miten kerroitte raskaudesta kumppanille, entä vauvan sisaruksille? Miten muu lähipiiri reagoi uutisiin?

Mun mies sai tietää asiasta eilisiltana myöhään, kun tulin töistä ja hän olikin vielä hereillä. Oon tehnyt nyt siis kolme iltavuoroa ja mies käy virka-aikaan töissä, joten ei olla kunnolla nähty sen jälkeen kun ma-aamuna sain itse varmuuden. (Siis kyllä, te foorumilaiset saitte tietää jo mooonta päivää ennen miestä :laughing002)

Reaktio ei ollut kummoinen, tollanen jöröjukka kun on. Paineli suunnilleen saman tien röökille ja sieltä tullessaan kysyi milloin se syntyy :laughing002 Sanoin la:n ja se rupes vaan laskemaan montako viikkoa saa kesällä vapaata kun ensin pitää kesälomat ja sit perään isyysloman :laughing001

No, ehkä tänään illalla tulee vielä syvällisempää analyysia.
Tän lisäksi pari ystävää tietää, kun kyselin niiltä viesteillä mielipidettä haamutesteistä ja maanantaina sitten päivitin että digi näytti plussan.:happy093

Pojalle kerromme varmaankin vasta nt-ultran jälkeen, läheisimmät ystävät saattaa saada piankin tietää, esim. nyt viikonloppuna näemme yhtä ystäväpariskuntaa ja tämä nainen arvaa takuuvarmasti heti, kun en juo alkoholia. Myös siskoni sekä miehen sisko varmaan pian kyselevät, kun tietävät yrityksestä. En aio valehdella :)
 
Kerroin heti miehelle koska hän toivoo lasta varmaan vielä enemmän kuin minä. Kerroin myös parille kaverille jotka osaa olla liikaa innostumatta ennen kuin eka kolmannes on ohi ja joiden tiedän reagoivan toimimallani tavalla jos kesken menee. Perheelle kerron vasta ekan ultran jälkeen
 
Saatan olla vähemmistö, kun yritän olla kertomatta kenellekään ennen varhaisultraa.
Edes mies ei vielä tiedä.. Meinaan kyllä möläyttää asian välillä. Eikä se niin vakavaa ole.

Minusta olisi hienoa kertoa asia miehelle jouluaattona.Katsotaan kuinka käy. Pahoinvointi paljastaa minut kyllä mahdollisesti aikaisemmin.
 
Miehelle kerroin eilen, kun digi näytti raskautta. En kyllä onnistuisi salaamaan mieheltä, enkä haluakaan. Varhaisultran jälkeen voisi varmaan kertoa lapsille, jos kaikki on Ok. Muulle vasta jos NT-ultrassa aaa hyviä uutisia.
 
Joo, kyllä saattaa käydä hankalaksi olla kertomatta jos oireilu lisääntyy. Mies on vaan aikamoinen hölösuu, että tietäisi varmasti koko kylä jos sais jo nyt tietää. Siksi haluan nähdä jotain eloa ensin.
Olemme molemmat odottaneet tätä pitkään.
 
Miehelle kerroin heti haamusta, samoin kahdelle kaverille. Piti saada tulkinta-apua että onko kaksi viivaa vai onko mun silmät vaan ihan ristissä :D Samoin mun äiti tietää. :) esikoisesta kerrottiin vasta joskus NT-ultran jälkeen. Nyt kerrottiin heti, koska päätin että mitäs sitten jos tulee km, miksi sitäkään pitäisi salailla. :)
 
Meillä mies haluaisi pitää asian vielä salassa, no mä paljastin sen et pari ystävää tietää jo ja väistämättä meidän siskot ja pari läheisintä kohta tietää. Sanoin sitten että nää on ne ihmiset joille kertoisin keskenmenostakin, joten mitä väliä. Ei nyt ihan kaikille kerrota kuitenkaan vielä.

Töissä saatan joutua kertomaan sitten, jos mulle osuu yks tupakoiva asiakas, kun sinne mä en suostu menemään kun hän tupakoi sillon ku häntä huvittaa. Alan tekemään vuoden alusta arkiaamuja, myös joulukuussa mulla on jokunen aamuvuoro, niin silloin tää asiakas saattaa osua mulle.
 
Mun tekis mieli kertoa heti kaikille :laughing002 Mut vielä ei tiedä kuin äiti ja yks ystävä. Sisaruksille ja muille jotka hoidoista tietää kerron varmaan varhaisultran jälkeen, esikoiselle ja kaikille muille sit nt-ultran jälkeen. Miten te aiotte kertoa? Mä oon miettinyt että esikoinen olisi ihanaa yllättää jollain kivalla tavalla, jotenkin että konkretisoituisi myös hänelle, mut en tiedä miten. Hän on tosiaan jo koululainen ja on jo pitkään toivonut kovasti pikkusiskoa tai -veljeä.:Heartred
 
Miehelle olen ajatellut paketoida ekan ultrakuvan ja kirjoittaa siihen tekstin esim. "nähdään elokuussa" :)
En jätä kertomatta siksi että peittelisin mahdollista keskenmenoa. Siitäkin kyllä saisivat kaikki tietää.. :)
Minusta olisi hauskaa yllättää isovanhemmat pidemmillä viikoilla ja sisarukset myös jotenkin erikoisella tavalla... Jään seuraamaan tuleeko tänne hyviä ideoita
 
Tuulenviemää toi ultrakuva on kyllä hyvä idea! Mä ajattelin et olis hauska järjestää juhlat joissa kertoa, mut se tuntuu toisaalta ehkä vähän liian suurieleiseltä ja tässä koronatilanteessa tietty mahdoton toteuttaa.
 
Mä olen kertonut vasta miehelle. Hänen kansaan tätä jo arvuuteltiinkin aiemmin erinäisten oireiden takia.

Muutama läheinen ystävä on, joille ajattelin kertoa nyt jo aika pian. He ovat niin läheisiä, että heiltä lähtisin tukea hakemaan, jos raskaus keskeytyykin ennen aikojaan. Muuten odotamme töiden ja isovanhempien suhteen varmastikin vähintään siihen nt-ultraan.
 
Mun mies tiesi tuloksesta ennen mua :biggrin
Me ollaan jo niin monta vuotta tätä odotettu ja tikuteltu ovulaatioita ja mahdollisia raskauksia, että aamupissatestaaminen on tosi rutiinia. IVF-hoidoissa joutuu testailemaan aika uskonnollisesti ovulaatiotakin alkiosiirtojen mahdollistamiseksi.
Mulla oli niin vähän oireita tästä aslkionsiirrosta, että en uskonut tämän onnistuneen. Olin jo tehnyt henkistä työtä seuraavaan IVF-kierrokseen ja kattelin kalenterista jo sopivia päivä ja mietin lääkkeiden ostokattoa ennen vuoden vaihdetta...

Mies söi siis viime La aamupalaa keittiön pöydän ääressä. Minä tein testin veskissä, mutta toin sen suoraan siihen pöydälle odottamaan kehittymistä ja menin takaisin vessaan pesemään keräyskippoa. Kun tulin takaisin, niin mies tokasi "nyt tulee mielenkiintoista" :grin Siinä epäuskoisena tuijottelin tikkua.

Meidän äideille kerrottiin sunnuntaina selkeämmän testin jälkeen, koska he on eläneet tätä polkua jo pitkään meidän kanssa. Sekä kerroin veljelleni samasta syystä.
Muille varmaan kerrotaan vasta nt-ultran jälkeen.
 
Mun yks ennen läheinen kaveri kävi tänään vierailulla, oon hänelle joskus aiemmin kertonut vauvahaaveista niin nyt kun hän kysyi suoraan niin mä sit kerroin vaikka olin etukäteen ajatellut että en kerro. :confused004 Tuntui kyllä tosi kivalta mutta samalla hirveän pelottavalta puhua tästä asiasta, ja tuli tunne että onko tää edes totta vai oonko mä kuvitellut kaiken.
 
Olen jo aika monelle kertonut :bag::p mutta lisään että tosi alussa ollaan jne.. mutta tätä on odotettu niin kauan :Heartpink olen iloinen että edes plussasin :love7
 
Miten aiotte selvitä joulusta? Itsellä taustalla yksi kkm tältä vuodelta. Raskaus on vielä niin varhaisessa vaiheessa jouluna, etten haluaisi siitä appivanhemmilleni kertoa. Viinin ja kalojen välttely joulupöydässä saattaa kyllä paljastaa asian...
Sinänsä raskaus on iloinen asia, mutta en haluaisi että siitä nostettaisiin kauheaa haloota jouluna, kun on vielä vähän surua keskeytyneestä keskenmenosta (josta sukulaiset eivät tiedä).
 
Mä olin miehelle näyttänyt testit, joissa oli pienet haamut, mutta miehen mielestä semmoinen ei voinut olla positiivinen. Kun tein digin, joka oli plussa kävin ostamassa bodyn ja I love dad -sukat. Miehellä on pian synttärit ja annoin nämä sille etukäteen synttärilahjaksi digitaalisen raskaustestin kanssa. Mies oli ihan puulla päähän lyöty :hilarious:

Keskenmenneen raskauden aikaan ehdin jo omalle äidille tilata sellaisen grandma teepaidan, jota en kuitenkaan ehtikyt antaa. Aion jouluna sillä äitini sitten yllättää.

Siskoille laitoin vain raskaustestistä kuvan ja ei nekään mun haamuja uskonut ennen kuin sain digiin raskaana :laughing002
 
Miten aiotte selvitä joulusta? Itsellä taustalla yksi kkm tältä vuodelta. Raskaus on vielä niin varhaisessa vaiheessa jouluna, etten haluaisi siitä appivanhemmilleni kertoa. Viinin ja kalojen välttely joulupöydässä saattaa kyllä paljastaa asian...
Sinänsä raskaus on iloinen asia, mutta en haluaisi että siitä nostettaisiin kauheaa haloota jouluna, kun on vielä vähän surua keskeytyneestä keskenmenosta (josta sukulaiset eivät tiedä).
Ihmiset loppujen lopuksi kiinnittää tosi vähän huomiota toisten juomisiin tai syömisiin, jos niistä ei itse tee numeroa. Näin ainakin itse haluaisin uskoa. Ajattelin ottaa sen lasin viiniä jouluna, kun en yleensäkään siitä kieltäydy, mutta jätän sen juomatta ja annan miehen juoda sen loppuun. Esikoista odottaessa oli ystävän häät just sen jälkeen, kun olin tehnyt testin enkä halunnut vielä kertoa, niin mies joi silloin mulle kaadetun viinin ja vain laittoi oman jo juodun lasinsa mun paikalle.
Kalapuoli ja juustot mua harmittaa kyllä tuossa joulussa ihan vietävästi, kun rakastan kylmäsavustettua lohta ja juustoja...
 
Me ollaan sellasessa tilanteessa, että moni sukulainen on riskiryhmää ja ei haluta tuoda pääkaupunkiseudulta sitä ihmisille. Tämä on siis oikea syy, mutta tää raskaus käy myös syystä :grin Eipähän tarvii kieltäytyä mistään, kun ei ole paikalla. Pandemia on hyvä syy. Ollaan joulu nyt ihan keskenään. Nähdään pari lähellä olevaa sukulaista ulkona ja vaihdetaan lahjat ennen aattoa, siinäpä se.
Helpottaa toisaalta.
Viime jouluna oli pakko kertoa anopille, että saatan olla raskaana (en ollut, mutta piinapäivät) kun mun herkkua on kaikki kielletyt ruoat... sekä viinistä en ole ikinä kieltäytynyt, niin ei olis mennyt läpi. Anoppi vähän muutti menuta, että mäkin pystyin syömään jotain, mikä oli kyllä kiva.
 
Ihmiset loppujen lopuksi kiinnittää tosi vähän huomiota toisten juomisiin tai syömisiin, jos niistä ei itse tee numeroa. Näin ainakin itse haluaisin uskoa. Ajattelin ottaa sen lasin viiniä jouluna, kun en yleensäkään siitä kieltäydy, mutta jätän sen juomatta ja annan miehen juoda sen loppuun. Esikoista odottaessa oli ystävän häät just sen jälkeen, kun olin tehnyt testin enkä halunnut vielä kertoa, niin mies joi silloin mulle kaadetun viinin ja vain laittoi oman jo juodun lasinsa mun paikalle.
Kalapuoli ja juustot mua harmittaa kyllä tuossa joulussa ihan vietävästi, kun rakastan kylmäsavustettua lohta ja juustoja...

Joo, mä olin viime raskaudessa kaverin tupareissa ja siellä oli siis ~ 20 kaveria jotka taatusti suunnilleen kaikki tietävät että mä en "huvikseen" oo juomatta alkoholia. Join siellä neljä alkoholitonta olutta, ja kukaan ei tajunnut mitään, katsoivat et siinä mä juon muiden mukana. Olin varautunut siihen että joku tulee kysymään miksi mä juon holitonta, ja olisin sitten paljastanut asian. Mut kukaan ei huomannut.
Ei ihmiset yleensä kyttää mitä sä syöt tai et.
 
Takaisin
Top