Himot ja ällötykset

Ainakaan Ruokaviraston ohjeissa eivät kananmunat ja majoneesi ole kiellettyjen listalla https://www.ruokavirasto.fi/turvallisenkaytonohjeet En tiedä miksi kananmunissa muutenkaan olisi listeriavaara. Listeria on toki maaperäbakteeri, mutta ei läpäise kananmunan kuorta. Salmonellavaara estää ulkomailla raa'an kananmunan ja sitä kautta majoneesin nauttimisen, mutta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa salmonellan esiintyvyys on todella pieni kanoissa ja niiden munissa. Ravintoloissa olisin kyllä varovainen, jos ei tiedä mistä raaka-aineet ovat peräisin.
 
Minäkin luin että suurin osa kaupan majoneeseista on tehty pastoröidusta kananmunasta. Ja suomalaisissa kananmunissa ei salmonellavaaraa ois, jonka takia siis tarvitsisi vältellä.
Itsekin olen vältellyt ei sillä.
Mutta tätä joku oli kysynut HUSista kätilöltä ja lääkäriltä ja he totesivat ettei ole syytä miksei majoneesia voisi syödä.
Eipä noissa neuvolan lappusissakaan kielletä?
 
Minä myös olen majoneesia syönyt. Jostain luinkin, että Suomessa saatavilla olevat majoneesit on ihan turvallisia, mutta ulkomailla pitäisi tutustua tuoteselosteeseen huolella ennen kuin suuhun laittaa. :) Olen myös salmiakkia syönyt vähän. En nyt mitään isoa karkkipussia ole ostanut, mutta olen ymmärtänyt että pari karkkia silloin tällöin on ihan OK. Muuten olen kyllä ruokavaliota karsinut ja ei ole ollut helppoa. En voi sietää kypsää lihaa, en edes kalan kohdalla, ja tartarit onkin suurinta herkkuani. Onneksi kasvisruoka on myös herkullista! :grin
 
Piimä on kyllä mahtava keksintö. En nyt tiedä onko se niin himo, mutta kuinka se jääkylmä piimä helpottaakaan pahoinvointia! Aamulla meni litra tuosta noin vaan :grin

Majoneesia en oo vältellyt, kun ei missään kieltolistalla sitä ollut :)
Semi ällötykseksi on tullut kaikki normaali lämmin ruoka. Ainut mikä tällä hetkellä menee ilman, että aiheuttaa mitään ennakko ällötystä on uudet perunat ja kermaviilikastike. Mut sitten jos pitää miettiä jotain lihaa niin eka reaktio kaikkeen on yäk :wtf::rolleyes:
 
Aivan järkyttävä himo mertwurstiin, salamiin ja ilmakuivattuun kinkkuun. Aiemmissa raskauksissa niitä on saanut syödä ja nyt ei saakaan. Ja toki alussa vedin niitä kaksin käsin, kun en tiennyt ettei saisi :D
 
Kummasti juu meetvursti himottaa kun ei saa syödä. Mua oikein ärsytti kun mies osti paketin kotiin ja veti leivänpäällä. :hilarious: Hänkään ei muistanut.
Ois syönyt tosiaan poissa mun silmistä. :facepalm:
 
Suolainen maistuisi ja niinpä myös metwursti. Ärsyttää kun miehellä on sitä aina jääkaapissa, mutta en ole itse uskaltanut syödä. Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, ettei turhan tarkka tarvitse olla - eipä näin tiukkoja rajoituksia ollut ennenkään, ja harvoin mitään ikävää silti sattui. Toinen kestohimosuosikki olisi kylmäsavulohi. Jos saisi, niin söisin sitä varmaan joka päivä.

Lakua en kestä edes ajatella. Esikoista odottaessa lakua piti saada joka viikko karkkipäivänä (ei tuolloin vielä ollut kielletty), eikä sen syönnistä mitään kuitenkaan seurannut.
 
Mulla kans kylmäsavulohi tekee tiukkaa. Tosin söin yks viikonloppu voileipäkakkua lohella, kun en halunnut paljastua. Ai että oli hyvää. Mun isä savustaa itse, ja oon syöny joskus sitäkin...
 
Mä olen syönyt meetwurstia ja välillä vähän salmiakkia. Älkää kivittäkö! Kohtuudella tietenkin ja kotimaista laatutavaraa :D Mutta vaikka ikää on kertynyt niin jotenkin ihan samalla tyylillä suhtaudun ohjeistuksiin kuin esikoisen aikana. Enkä ole näköjään sisäistänyt että niitä on muutettu ;D
Äsken kaupassa tuli ihan puun takaa himo verilettuihin. En niitä kuitenkaan ostanut, tyydyin maksamakkaraan. Sitäkin siis pieniä määriä harvoin. Pari maksamakkaranäkkäriä pelasti tämän päivän lounaan, joka ei maistunut.
Mä myös tilasin plussaa edeltävänä iltana satsin sushia ja join niiden kanssa lasin ihanaa kylmää valkkaria - myönnän että aavistin sen olevan viimeinen ateria lajiaan hetkeen... Tietenkin vauvan hyvinvointi on tärkein ja jos mua komennetaan neuvolasta niin tottelen - ja varmaan niin käykin sokerirasituksen jälkeen. Toisaalta paino ei ole noussut yhtään ja jotenkin ekat 11 vk oli niin kaamea kuvotus, että olin iloinen kaikesta joka meni jotenkin alas...
Tulipa selostus. Tässä samalla havahdun jotenkin siihen miten esikoista odottaessa googlasin miltei kaiken ja ahmin tietoa, nyt jotenkin raskaus kulkee tässä ”elämän mukana”. Ehkä vaikuttaa sekin, että neuvolan eka käynti oli etänä ja tuntui ihan absurdilta :D
 
Aika vähän on ollut himoja tai ällötyksiä tässä raskaudessa. Myös pahoinvointia ollut vielä vähemmän mitä aiemmissa raskauksista. Luulen että johtuu etätöistä, on saanut nukkua pitempään ja syödä just sitä mitä haluaa ja milloin haluaa niin ei ole esim päässyt nälkä liian kovaksi eikä ole tarvinnut haistella ruokaloiden hajuja. Aiemmissa raskauksissa himoitsin alkuun mm pillimehua, jäätelöä, croissanttia ja hesen kanahampparia ja pirtelöä. Nyt on lähinnä tehnyt mieli leipää juustolla ja suolakurkulla, erityisesti näkkäriä. Ja ylipäätään juustot on maistuneet tosi hyviltä, leipäjuusto, mozzarella ja kotijuusto erityisesti! Olen pystynyt myös välttelemään kiellettyjen listaa hyvin, kerran sain meetwurstileivän golfkentällä vaikka tilasin kinkulla. Lakuja olen syönyt hyvin kohtuudella muutamaan otteeseen muiden karkkien joukossa, en pelkkää lakua mutta lakritsirakeet ja suklaa-lakritsipallot on suosikkeja.
 
Tuo juustojen himo on tullut mullekin tutuksi. Kaikki ruuat mihin saa pääraaka-aineeksi juustoa on ihan parhaita. Liittyisikö siihen että niissä on paljon rasvaa ja proteiinia?
 
Haluisin syödä kaikkea, mitä normaalistikin himoitsen. Valitettavasti vain melkein kaikki omat herkut ovat kieltolistalla; raaka liha, pehmeät juustot (kaikki jännittävät juustot yleensäkin joita rakastan), raaka kala, raa’at kananmunat, damn.

Viinin himo on onneksi pikkuhiljaa katoamassa, aloin jo olla vähän huolissani onko mulla vakavampikin rakkaussuhde alkoholiin, kuin kuvittelin :biggrin
 
Ainakaan Ruokaviraston ohjeissa eivät kananmunat ja majoneesi ole kiellettyjen listalla https://www.ruokavirasto.fi/turvallisenkaytonohjeet En tiedä miksi kananmunissa muutenkaan olisi listeriavaara. Listeria on toki maaperäbakteeri, mutta ei läpäise kananmunan kuorta. Salmonellavaara estää ulkomailla raa'an kananmunan ja sitä kautta majoneesin nauttimisen, mutta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa salmonellan esiintyvyys on todella pieni kanoissa ja niiden munissa. Ravintoloissa olisin kyllä varovainen, jos ei tiedä mistä raaka-aineet ovat peräisin.


Raakoja kananmunia jotkin neuvolat kehottavat välttämään toksoplasmariskin vuoksi, ei käsittääkseni listerian tai salmonellan. Tosin tuo riski lienee pieni, kun ruokavirasto ei ole tehnyt virallista linjausta asian suhteen.
Mulla oli kuluneella viikolla ”hauska” episodi hampparin majoneesin suhteen, kun selviteltiin, että onko se ravintolan majoneesi kaupan valmista (pastöroitua ja turvallista) vai itse tehtyä; tuli siinä vähän kielimuuriakin vastaan ja yksi sivullinen hampurilaisuhri joutui roskiin.
 
Pahinta on, ettei suositella syötävän salmiakkia. Tein siis alussa jo päätöksen, etten syö sitä yhtään, koska on vaikea ottaa vain vähän ja toisaalta, miksi riskeeraisin. Mutta voi juma, kun tämä karkinhimo yllättää, mikä tuska! En ole koskaan tykännyt hedelmäkarkeista, suklaa on ihan ok, mutta se ei ole lähelläkään salmiakkia. Tämä on ainakin tähän saakka ollut kaikkein vaikeinta koko raskaudessa, salmiakinhimo. En malta odottaa päivää, että saan lapsen syliin ja salmiakkia suuhun!:arghh:
 
Mulla sama lakun kanssa!! Vieläpä tuoreita lakuja.. oi oi. Ja lakujäätelöä kaipaan myös. :arghh:
 
Takaisin
Top