Ihan ensimmäinen toukka ois toiveissaEi oo meillä toiveet mitenkään korkeallaOlikos sulla Viivi mones lapsi haaveissa?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ihan ensimmäinen toukka ois toiveissaEi oo meillä toiveet mitenkään korkeallaOlikos sulla Viivi mones lapsi haaveissa?

Ja joo ei oo... ei sais kyl tällasia kattoo viel tässä vaiheessa, mut minkäs itselleen voiEi oo meillä toiveet mitenkään korkeallaOlikos sulla Viivi mones lapsi haaveissa?

Mä oon ainaki kattonu joka kk lasketun ajanJa joo ei oo... ei sais kyl tällasia kattoo viel tässä vaiheessa, mut minkäs itselleen voi![]()

Tuli tosta sosiaalialasta mieleen, että itse työskentelen myöskin paljon ongelmanuorten kanssa. Monesti jaksaa ihmetyttää, että missä, milloin ja mitä on mennyt vikaan, että jotkut heistä ovat täysin ihmishirviöitä, jotka eivät kunnioita ketään eikä mitään.Surullista kyllä..
Mulla on vähän samankaltainen tarina kuin sulla Tiina, pääsin todistamaan sitä miten surkeasti monet opettajat kohtelevat erityisoppilaita ja totesin että itse voisin tehdä asiat toisin.Tuli tosta sosiaalialasta mieleen, että itse työskentelen myöskin paljon ongelmanuorten kanssa. Monesti jaksaa ihmetyttää, että missä, milloin ja mitä on mennyt vikaan, että jotkut heistä ovat täysin ihmishirviöitä, jotka eivät kunnioita ketään eikä mitään.Surullista kyllä..
Näin se varmaan pitkälti on. On se kyllä jotenkin keljua, että auton ajamiseen tarvitsee ajokortin, mutta lapsia saa tehdä kuka hyvänsä, tiiät varmaan mitä meinaanEiköhän se miten itseä on läheiset kohdelleet vauvasta alkaen ja millaisissa oloissa kasvaneet vaikuta aika paljon millainen ihmisestä itsestään tulee. Toki geenitkin vaikuttaa jonkin verran mutta.. surullista se kyllä mutta siinä mielessä on kyllä hyvin tärkeää, että vastassa on osaavia ja tunnetaitoisia ammattilaisia.

Remember: everyone in the classroom has a story that leads to misbehavior or defiance. Nine times out of ten, this story behind the misbehavior won’t make you angry. It will break your heart. - Annette Breaux
Onhan se äärimmäisen surullista, mutta kyllä se empatia alkaa karisemaan siinä vaiheessa kun teot alkaa jo olemaan anteeksiantamattomia. Se kenen/keiden ”syy” eräät asiat ovat, en ota kantaa, enkä siihen varmasti vastausta osaisikaan antaa. Mutta harvemminhan hyvän lapsuuden eläneet kovin suuriin vaikeuksiin joutuvat, mutta onhan niitäkin vanhempia, jotka tehnyt kaiken voitavansa ja toimineet ns. Oikein ja silti jossain menee vikaan. :bag:Oon tästä niin samaa mieltä! Jälkihuollossa, avohuollon sosiaalityöntekijänä ja nyt palvelutarpeen arvioinnissa sossuna lastensuojeluilmoituksia vastaanottamassa ja kiireellisiä toimenpiteitä suunnitellessa kohtaa ihan kamalia ihmiskohtaloita. Ja ajatelkaa miten paljon edeltävien sukupolvien kokemukset sodasta vaikuttaa siihen, miten meidät on kasvatettu ja miten me elämäämme eletään. Tätä asiaa oon pohtinut kuluneina kuukausina paljon, kun olen miettinyt äitini tapaa kasvattaa mua ja sitä, millaisen se on musta tehnyt. Ja kuinka paljon äidin toimintaan on vaikuttanut se, että hänen oma isänsä on menettänyt isän sodassa, joutunut sotalapseksi Ruotsiin ja alkanut hakata lapsiaan maatilan navetan takana. Tosi ylisukupolvisia juttuja, ja sellaisia mitä ei ole helppo muuttaa.
Näin se varmaan pitkälti on. On se kyllä jotenkin keljua, että auton ajamiseen tarvitsee ajokortin, mutta lapsia saa tehdä kuka hyvänsä, tiiät varmaan mitä meinaan![]()
Voisko oireettomuus siis olla oireOlispa oire :) Mulla plussakierto oli kaikkein oireettomin plussaan asti, siksi en oo turhan toiveikas...
mullakin on yleensä rinnat arat jo oviksen jälkeen nyt ei mitään, ja yks yö ravasi vessassa tuntu ettei rakko tyhjentyny kunnolla... mutta se tuskin on mitään keski sen yhen yön.. en vaan yhtään tiä missä meen kp22 Dpo jotain 5 tai 6 tai 7...Voisko oireettomuus siis olla oiremullakin on yleensä rinnat arat jo oviksen jälkeen nyt ei mitään, ja yks yö ravasi vessassa tuntu ettei rakko tyhjentyny kunnolla... mutta se tuskin on mitään keski sen yhen yön.. en vaan yhtään tiä missä meen kp22 Dpo jotain 5 tai 6 tai 7...
Tai sitten en vain kuulostellut itseäni niin paljon, koska olin melkein toivoni menettänyt... Oli mulla jälkikäteen ajatellen reilua vv, lämpöä, nippailuja vasemmalla (keltis) ja kovaa väsymystäkin. Mut ei mitään yökötyksiä tms.

Mulla ei ainakaan ollut mitään klassisia raskausoireita esikoisen alkuraskaudessa, ylipäätään uskoin oikeasti olevani raskaana vasta ensimmäisen ultran jälkeenVoisko oireettomuus siis olla oiremullakin on yleensä rinnat arat jo oviksen jälkeen nyt ei mitään, ja yks yö ravasi vessassa tuntu ettei rakko tyhjentyny kunnolla... mutta se tuskin on mitään keski sen yhen yön.. en vaan yhtään tiä missä meen kp22 Dpo jotain 5 tai 6 tai 7...
Oon tästä niin samaa mieltä! Jälkihuollossa, avohuollon sosiaalityöntekijänä ja nyt palvelutarpeen arvioinnissa sossuna lastensuojeluilmoituksia vastaanottamassa ja kiireellisiä toimenpiteitä suunnitellessa kohtaa ihan kamalia ihmiskohtaloita. Ja ajatelkaa miten paljon edeltävien sukupolvien kokemukset sodasta vaikuttaa siihen, miten meidät on kasvatettu ja miten me elämäämme eletään. Tätä asiaa oon pohtinut kuluneina kuukausina paljon, kun olen miettinyt äitini tapaa kasvattaa mua ja sitä, millaisen se on musta tehnyt. Ja kuinka paljon äidin toimintaan on vaikuttanut se, että hänen oma isänsä on menettänyt isän sodassa, joutunut sotalapseksi Ruotsiin ja alkanut hakata lapsiaan maatilan navetan takana. Tosi ylisukupolvisia juttuja, ja sellaisia mitä ei ole helppo muuttaa.
Onhan se äärimmäisen surullista, mutta kyllä se empatia alkaa karisemaan siinä vaiheessa kun teot alkaa jo olemaan anteeksiantamattomia. Se kenen/keiden ”syy” eräät asiat ovat, en ota kantaa, enkä siihen varmasti vastausta osaisikaan antaa. Mutta harvemminhan hyvän lapsuuden eläneet kovin suuriin vaikeuksiin joutuvat, mutta onhan niitäkin vanhempia, jotka tehnyt kaiken voitavansa ja toimineet ns. Oikein ja silti jossain menee vikaan. :bag:
Niin ei varmasti olekaan. Mutta loppuviimein niitä rangaistuksiakin on jaettava kun mikään muu ei enää auta.Eihän se syy aina ole vanhemmissa. Vaikkapa koulukiusaamisen jättää syviä henkisiä arpia, ja varmasti joka ikinen vanhempi haluaisi sen lopettaa, mutta eipä se aina niin yksinkertaisesti käy. Samaten vaikkapa oppimisvaikeudet, jos opettaja ei kiinnitä niihin riittävästi huomiota, voivat kumuloitua isommiksi käytösongelmiksi.
Mun oma näkemys on, että syillä ei ole väliä. Kun ihmisen kohtaa ihmisenä, saa aika varmasti paremmin vastakaikua kuin jos heti alkuun jo olettaa hänen olevan joku käytösongelmainen. Eihän se muutos silti tietenkään kädenkäänteessä käy, mutta en ole vielä itse kokenut tilannetta, missä empatia loppuisi. Ihminen lähes aina haluaa toimia oikein, kunhan vain saa siihen mahdollisuuden. Kun häntä opetetaan miten toimitaan oikein. Monelle näistä ongelmanuorista ei sitä kukaan ole opettanut, on vain jaettu mielivaltaisia rangaistuksia.
Tässä artikkeli nuorisovangeista. Eivät mitään yksioikoisia ongelmakimppuja hekään.
https://yle.fi/uutiset/3-11202461
Eihän se syy aina ole vanhemmissa. Vaikkapa koulukiusaamisen jättää syviä henkisiä arpia, ja varmasti joka ikinen vanhempi haluaisi sen lopettaa, mutta eipä se aina niin yksinkertaisesti käy. Samaten vaikkapa oppimisvaikeudet, jos opettaja ei kiinnitä niihin riittävästi huomiota, voivat kumuloitua isommiksi käytösongelmiksi.
Mun oma näkemys on, että syillä ei ole väliä. Kun ihmisen kohtaa ihmisenä, saa aika varmasti paremmin vastakaikua kuin jos heti alkuun jo olettaa hänen olevan joku käytösongelmainen. Eihän se muutos silti tietenkään kädenkäänteessä käy, mutta en ole vielä itse kokenut tilannetta, missä empatia loppuisi. Ihminen lähes aina haluaa toimia oikein, kunhan vain saa siihen mahdollisuuden. Kun häntä opetetaan miten toimitaan oikein. Monelle näistä ongelmanuorista ei sitä kukaan ole opettanut, on vain jaettu mielivaltaisia rangaistuksia.
Tässä artikkeli nuorisovangeista. Eivät mitään yksioikoisia ongelmakimppuja hekään.
https://yle.fi/uutiset/3-11202461

Ja nimenomaan myös se, että ihminen ei ole pelkästään geenien ja ympäristön muokkaama, vaan yksilöllä on myös oma tahtoVaikeuksia voi tulla ihan mistä lähtökohdista käsin tahansa, oli hyvä tai huono lapsuus. Ylisukupolvisuus on ihan todellista, niin kuin Tiina kerroit. Mä olen elänyt haastavan lapsuuden ja osittain myös siksi koen, että mun on todella vaikea hyväksyä tai selittää sellaisia käsittämättömiä tekoja, kuin väkivaltaa tai vaikkapa brutaalia päihteidenkäyttöä ja lasten heitteillejättöä. Mä voin aina ymmärtää niitä taustalla vaikuttavia tekijöitä ja syitä, mutta koska aihe on mulle itselleni kovin läheinen, on hyvin vaikea käsittää näiden "aikansa uhrien" muuttumattomia käytäntöjä. Se, että isä lyö, ei tee oikeutusta sille, että minä voin lyödä tai se, että äiti eli viinanhuuruisen lapsuuden, jossa oli monia ongelmia, ei oikeuta lasta tekemään samoin, vaikkakin kyseinen käytös altistaa sille, kun ei ole keinoja käsitellä ongelmia muilla tavoilla. Tästä huolimatta kaikilla on oma tarinansa ja vaikka taustalla olisi mitä, ei näitä ihmisiä pidä jättää kohtaamatta. Olen tätä paljon joutunut omien vanhempieni kohdalla miettimään, mitä voin antaa anteeksi ja, mitä en. Toisinaan on kai ihan tervettä vetää raja sille, mitä pystyy toiselta hyväksymään, jos ajatellaan asiaa ei-ammatilliselta kannalta. Se, että en hyväksy jotain käytöstä, ei tarkoita sitä, ettenkö olisi valmis auttamaan. Ihimisellä vain täytyy olla vahva halu muuttua ja tunnistaa ongelmansa, jotta positiivinen muutos tuohon sukupolvien jatkumoon saadaan käynnistetyksi.