Varhaisultra

Maya Mehiläinen

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä kokemuksia aiemmissa raskauksissa varhaisultrista? Rauhoittiko levotonta mieltä? Onko suosituksia hyvistä tai edullisista paikoista? Onko ihan turhaa rahankäyttöä, jos saman rahan voisi investoida vaikka vauvahankintoihin?

Mulla ensimmäinen raskaus, ja olen yllättynyt tästä epäuskosta - vaikea ajatella, että siellä oikeasti kasvaisi joku, turvassa. Mietin myös, että jos olisi keskeytynyt keskenmeno tms, niin olisiko kuitenkin parempi löytää se varhaisultrassa, eikä odottaa sinne 12vkon paikkeille.
 
Käytiin ekasta raskaudesta, vähän liian aikaisin ja sykettä ei ihan näkynyt, sitten siitä viikon päästä uudelleen ja syke löytyi. Oli tosi hyvä, kun tuli varmistus asiaan. Olin ihan oireeton, eikä yhtään tuntunut, että olisin raskaana. Itsekin yllätyin silloin epäuskosta.

Tokasta raskaudesta ei käyty, jotenkin se aikakin meni alussa niin nopsaan pienen taaperon kanssa, että se jäi.

Nyt kolmas raskaus ja tekisi mieli mennä tarkistamaan. Yhä epäilys kaikesta, tuulimunasta, keskenmenosta... Vaikka tälläisia en ole koskaan kokenutkaan ja kaksi onnistunutta raskautta takana, silti sama epävarma olo, että onko kaikki kunnossa. Olisi aika kauhea kuulla vasta 12 viikolla, että on mennyt vaikka kesken jo alussa...
 
Mulla meni raskaus viimeksi kesken 7+3, joka todettiin sikiöseulonnassa 11+3. Itse en mene varhaisultraan, ei se kuitenkaan mielestäni takaa mitään.

Mikä ihmeellisintä, mulla alkoi oireet hyvin voimakkaana samoilla viikoilla kun meni kesken. Voimakas pahoinvointi, rintojen kipu ja väsymys. Kesti aina lääkkeelliseen tyhjennykseen saakka. Ei se oireiden voimakkuuskaan siis mitään takaa.
 
Se on totta että takuuta ei sieltä saa sinänsä millekkään mutta ainakin tietää että on oikeassa paikassa ja siten edellytykset hyvät.

Ite kävin esikoisesta ja jälkeenpäin olin onnellinen että kävin. Ultra oli rauhallinen ihana hetki jossa saatiin nähdä pikkuinen ja ehdittiin siitä nauttia. Julkisen puolen ultrat on seuluntoja niissä ei tällaiseen ole oikein aikaa ja lähtökohta on puhtaasti tutkimuksellinen. Fiilis niistä oli hyvin eri.

Tokassakin käytiin ja olen siitä onnellinen myös sillä sain jo hyvissä ajoin tietää että menee kesken. Sain heti yhden kontaktin siihen liittyen ja myöhemmin useamman lisää. Paljon ymmärrystä ja sympatiaa ammattilaisilta. :)

Eka lääkärikeskus Aava (150 e luokkaa)
-lääkäri mutta kun kaikki hyvin niin kätilö ois riittänyt
Tokalla Perhe-Arte (n 65 e)
- kätilö, mutta kun kaikki ei ollut hyvin niin ei voinut tehdä lähetteitä
 
Taidan tälläkin kertaa odotella nt-ultraan saakka. Olen KatMan kanssa samoilla linjoilla, että kun ei se ultraus kuitenkaan takaa mitään. Keskenmenoriski kuitenkin on vielä korkeampi aikaisemmilla viikoilla. Ultra kertoo vain sen hetken tilanteen. Jos on joku lääketieteellinen syy, niin silloin tietysti alkuraskauden ultra on aiheellinen. Mutta silloin sen saa kyllä varmasti neuvolan kautta julkiselta. Meillä päin ei myöskään ole edullisempia vaihtoehtoja, vaan taitaa hinta kivuta sinne 150-200 niin käyttäisin rahan mieluummin sitten tarpeellisiin hankintoihin vauvalle.
 
Mä kävin varhaisultrassa molemmissa jotka jatku niin pitkälle. Onneks kävin, koska oli tuulimunia. Pahimmillaan ois todettu vasta nt ultrassa. Ois menny yli kuukaus "hukkaan".
 
Oon aikasemmissa raskauksissa käyny varhaisultrissa, meillä pääsee neuvolan kautta onneks ja niin tälläkin kertaa. Maaliskuun alussa olis eka ultra. :nailbiting: Jos ei neuvolan kautta pääsis niin sit menisin omakustanteisesti. Se on totta että se varhaisultra ei takaa mitään ja siinä saa vain sen hetken tiedot, mutta kyllä se rauhottaa mieltä jos kaikki on niin kuin pitää. Mulla todettiin joulukuussa kkm, ja varhaisultra oli rv 7+5. Olis ollu ihan hirveetä odottaa nt-ultraan asti ja siellä vasta olis saanu kuulla ikävät uutiset.

Ja oireita ei kannata kytätä liikaa. :) Mulla aikasemmat kaks onnistunutta raskautta oli todella vähäoireisia alkuraskaudessa, ei ollu oikeastaan mitään oireita. Ja tossa keskeytyneessä keskenmenossa mulla oli selkeitä oireita jo ennen plussaa ja oireet jatkui tyhjennykseen saakka vaikka raskaus oli menny kesken melkein kaks viikkoa aiemmin.
 
Minulla oli kohdunulkoinen -14. Siksi jokaisesta seuraavasta lapsesta pitää mennä aina varhaisultraan. Saan sen ihan sairaalan kautta gynellä.
 
Varasin varhaisultran viikon 7 loppuun oman mielenrauhan takia (Kävin viimeeksikin kaikki oli hyvin ja keskemeno tuli silti). En malta odottaa viikolle 12, jos onkin tuulimuna tmv. Kuukausi on kuitenkin pitkä aika.

En voi käsittää miksi varhaisultraa ei tässä maassa saa ilmaiseksi joka kunnassa. Monta kuukautta pitää arvuutella ja kärvistellä raskausoireiden kanssa (mahdollisesti turhaan), jos ei ole rahaa ultraan..
 
Aion mennä varhaisultraan. Pyydän sitä kunnalliselta, mutta jos en saa niin menen yksityiselle. Edellisessä raskaudessa kävin kaksi kertaa, sitä edeltäneissä en käynyt ollenkaan. Nyt syksyllä todettiin kkm ja lääkkeellinen tyhjennys tehtiin 11+0, muutoin olisin joutunut odottamaan nt-ultraa lokakuun loppuun asti (kun laskettua aikaa muutettiin ekan varhaisultran jälkeen, vaikka oli siis siinä vaiheessa jäänyt jo 2 viikkoa kehityksestä jälkeen ja kehitys lakkasi kokonaan heti tuon ekan ultran jälkeen).

Ajattelen samalla tavalla, että jos jokin on pielessä niin mieluummin tiedän sen kuukautta etukäteen. Pieni hinta omasta mielenrauhasta, jos kaikki onkin kunnossa.
 
Mulla tänään tasan kuukaus ekaan ultraan... Liian pitkä aika. :joyful: Ei pidä laskee päiviä ja miettiä liikaa, muuten aika kuluu niin hitaasti.
 
Mun pitää kyllä kans vaikka huomenna soittaa ja pyytää. Millä viikolla olet tuolloin?
 
Huomenta!

Mä tonne plussatesti-ketjuun jo kirjoitinkin, että saadaan alkuraskauden seuranta poliklinikan kautta. Ensimmäinen ultra ensi viikolla 6+1, sitten todennäköisesti toisen kerran ultrataan n.8-9 viikolla ja sit vasta mennään siihen nt-ultraan. Ja jos tulee jotakin kummallista, niin sinne pääsee ylimääräiseenkin tsekkaukseen.

Mulle tieto noista ultrauksista ja seurannan mahdollisuudesta antaa mielenrauhaa, viimeksi nimittäin kannoin kokonaisen kuukauden elotonta sikiötä kohdussani. Eihän se mitään takaa, tuossa keskeytyneessäkin raskaudessa käytiin ar-ultrassa ja sydän nähtiin, mutta silti meni kesken. Oireet lakkasi vasta lääkkeellisen ja imutyhjennyksen jälkeen. Hassua tuossa raskaudessa oli, että mulle tuli parin päivän oireeton jakso just 8.viikolla kun meni kesken ja muistan miehelle puhuneeni, että tekis mieli mennä tarkistamaan, onko kaikki hyvin. Vaisto sanoi, että kaikki ei oo kunnossa, mutta mies meinas mun olevan vainoharhainen ja kun oireet sit jatkui, niin ei menty. Kun nt-ultassa sit todettiin sikiö keskeytyneeksi just 8.viikolla, arvakkaa harmittiko, etten uskonut omaa vaistoa...
 
Mä olen alkanut pyöritellä päässäni varhaisultraan menoa. Oon ajatellut että turha sinne on mennä, kun ei se mitään sano, että kaikki on hyvin enää edes ultraa seuraavana päivänä. Mutta luettuani tätä keskustelua, olen alkanut ajatella toisinpäin: jos asiat eivät ole hyvin, haluaisinko sen tietää heti?

Olen aika pihi :grin ja en tykkää tehdä asioista vaikeita, ts. koitan aina selvitä mahdollisimman vähällä koska mulla on aina kiire. Joten jään vielä pohtimaan, ehkä ekaan neuvolaan asti mietin ja teen päätöksen siellä juttelun perusteella.
 
Mä meinasin ensin, että varaan ajan. Sitten aloin miettimään, et miks menisin, kun edellisetkin kkm:t on tullut myöhemmin. Turhaan innostuisi, jos nyt kuulisi sykkeen... Maanantaina soittelen neuvolaan ekaa aikaa. Pitää samalla kysyä, et millaset käytännöt tällä paikkakunnalla on ultran suhteen. Sinne np-ultraan asti en kuitenkaan pysty odottamaan... Se on liian pitkä aika.
 
Käyn. Pas-raskaus. Jos ei ole kaikki hyvin niin samalla suunnitellaan miten jatketaan.
 
Takaisin
Top