Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla kanssa on joka raskaudessa tullu mahaan karvoja, mut on niin vaaleita et oon antanu vaan olla. Samoin on tullu tisseihin ja rintavakoon enemmänkin karvoja. Mut ne on aina myös lähteny hiuskadon yhteydessä pois.
 
Itse huomasin hilpeydekseni, että mahaan on kasvanut karvoja aiemmin jo tunsin silitellessä että navasta ylöspäin nousee ihan uutena vana, mutta eilen illalla sattumalta valoa vasten huomasin, että navan allahan alkaa olee jo melkoinen talviturkki. Sinne ei hirveän hyvin enää näe, joten sohin sheiverillä ristiin, rastiin, ylös ja alas, eikä ainakaan kädelle tunnu enää. Mutta jännä oire, ei mulla niitä siellä ollut vielä 16 viikkoa sitten...

Täällä kanssa aika komea talviturkki. Pysyy masu lämpimänä :laughing021. Mulla on tosiaan maha ihan täynnä vaaleaa haituvaa, mitä ei todellakaan ollut ennen raskautta.
 
Mulla kanssa on joka raskaudessa tullu mahaan karvoja, mut on niin vaaleita et oon antanu vaan olla. Samoin on tullu tisseihin ja rintavakoon enemmänkin karvoja. Mut ne on aina myös lähteny hiuskadon yhteydessä pois.

Mullaki kävi näin esikoista oottaessa ja eiköhän sama talviturkki ole taas tulossa :D
 
Oliski valkeaa karvaa vaan mullapa on mustaa!! Ja tukkaa tippuu päästä kns.

Mulla ei juuri ole hiuksia raskauden aikana lähteny, mutta 3kk synnytyksestä iskee sellanen 3kk kestävä hiuskato. Se on aivan kamalaa. Pariiki otteeseen oon itkeny, et pitääkö nää kaikki ajaa vaan pois, ni alkais uutta kasvamaan tilalle. Raskaudessa mulla on ollu ihanan tuuheat hiukset yleensä, paitsi nyt nää ei oo kovin tuuheet, mutta hiuksia onki lähteny enemmän ku normaalisti. Syytän matalia rautoja siitä. Mut tohon raskauden jälkeisee katoo ei oikein mikään auta. Johtuu ihan hormoonimuutoksista yms.
 
Mulla ollu kovana maha koko aamun olisko suoistuksia ja miks nyt niit alkais tulee täs vaihees?
 
Mulla ollu kovana maha koko aamun olisko suoistuksia ja miks nyt niit alkais tulee täs vaihees?
Mikä viikko sulla on? Kyllä niitä supistuksia voi tulla jo tässä vaiheessa. Jos eivät ole kivuliaita se on ihan normaalia, käsittääkseni.
 
Mulla ollu kovana maha koko aamun olisko suoistuksia ja miks nyt niit alkais tulee täs vaihees?

Normaalia on, jos ei ole kivuliaita ja kivut kovenevia joka supistuksella. Kohtu harjottelee käytännössä läpi raskauden synnytykseen valmistautumista. Toiset huomaa supistelun herkemmin kuin toiset. Ja kaikilla ei supistele niin herkästi kuin taas toisilla voi olla todella supistusherkkä kohtu. Jos epäilyttää niin kannattaa soitella neuvolaan ja ne voi tarvittaessa varata lääkärille aikaa kohdunsuun tilanteen tarkastukseen. Voi olla myös hyvä tutkia mahdolliset tulehdustekijät pois.

Mulla itellä on supistusherkkä kohtu, mut kertaakaan ei ole ollut ennenaikasen synnytyksen riskiä ja kaikki syntyny 41+ viikoilla. Kaikista supistelut alkanu jo todella varhain, esikosta supisti aivan alusta asti, muista rv 8-12 alkaen.
 
Mikä viikko sulla on? Kyllä niitä supistuksia voi tulla jo tässä vaiheessa. Jos eivät ole kivuliaita se on ihan normaalia, käsittääkseni.
Nyt menossa 16+2 ja mah vaan kivikova ei oikeestaan satu minnekkään..
 
Normaalia on, jos ei ole kivuliaita ja kivut kovenevia joka supistuksella. Kohtu harjottelee käytännössä läpi raskauden synnytykseen valmistautumista. Toiset huomaa supistelun herkemmin kuin toiset. Ja kaikilla ei supistele niin herkästi kuin taas toisilla voi olla todella supistusherkkä kohtu. Jos epäilyttää niin kannattaa soitella neuvolaan ja ne voi tarvittaessa varata lääkärille aikaa kohdunsuun tilanteen tarkastukseen. Voi olla myös hyvä tutkia mahdolliset tulehdustekijät pois.

Mulla itellä on supistusherkkä kohtu, mut kertaakaan ei ole ollut ennenaikasen synnytyksen riskiä ja kaikki syntyny 41+ viikoilla. Kaikista supistelut alkanu jo todella varhain, esikosta supisti aivan alusta asti, muista rv 8-12 alkaen.

Bettie, miltä supistukset tuntuvat? Mulla ollut läpi raskauden menkkamaisia kipuja, joita lääkärikin tutkinut useaan otteeseen. Sain myös keltarauhashormonikuurin, joka tuntui alkuun auttavan, mutta nyt kuurin lopussa taas enemmän samoja tuntemuksia mahassa. Mietin, että onko ne juuri supistuksia. Olen ollut kovin varovainen liikkumisen suhteen, jos kipuja ollut ja lepäillyt paljon, plus fyysinen rasitus on ollut jo muutaman viikon kieltolistalla.
 
Nyt on tullut jäätävä nälkä, voisin syödä koko ajan ja hirveitä määriä. Ja paino nousee selkeesti kohisten, onkohan vauvalla joku kasvukausi menossa ku tuntuu tarviivan nyt energiaa. Vähän painonnousu kauhistuttaa :angelic:
 
Nyt on tullut jäätävä nälkä, voisin syödä koko ajan ja hirveitä määriä. Ja paino nousee selkeesti kohisten, onkohan vauvalla joku kasvukausi menossa ku tuntuu tarviivan nyt energiaa. Vähän painonnousu kauhistuttaa :angelic:

Sama. Aiemmin oli vähän huolta jo kun paino pyrki tippumaan jopa, mut ei vaan ollu enempää nälkä. Nyt muutamana päivänä huomannu, että nyt vetää. Huomaa kyllä kun illalla on mahanahka kireällä.
 
Soitin neuvolaan ja sanoi ettei ole huolta,jos ei tule aaltomaisina tai tunnu menkkamaisina.. mullakin alussa tippui paino 2 kg nyt saanut 600g takaisin ja koko aika voisin syödä! Silti ei paino nouse:/
 
Onko täällä jollain todella pahoja liitoskipuja? Mulla tää nivuskipu ei sitten ota laantuakseen, pahenee vaan. Kyljellään kun makaan ja nostan jalkaa, tai muuten liikutan, niin tuntuu että meinaa lähteä joku jänne nivusista paikoiltaan tai jotain.
Myös jokaisella kävelyaskeleella koskee alaselkään ihan sikana...

Jotenki iha uskomatonta että tää raihnanen olo on tullu jo nyt, jotenki ajatteli et sit ku paino vähä enempi nousee niin sit... onhan se kilon noussut haha
 
Bettie, miltä supistukset tuntuvat? Mulla ollut läpi raskauden menkkamaisia kipuja, joita lääkärikin tutkinut useaan otteeseen. Sain myös keltarauhashormonikuurin, joka tuntui alkuun auttavan, mutta nyt kuurin lopussa taas enemmän samoja tuntemuksia mahassa. Mietin, että onko ne juuri supistuksia. Olen ollut kovin varovainen liikkumisen suhteen, jos kipuja ollut ja lepäillyt paljon, plus fyysinen rasitus on ollut jo muutaman viikon kieltolistalla.

Ne voi just tuntua tollasena menkkamaisena jomotuksena, tai poltteena nivusissa, reisillä tai selässä. Aaltoilevaa kipua. Kohtu tuntuu kovalta samalla. Mutta menkkamaisena kipuna voi myös tuntua lantionpohjan kramppi/kireys, joten olisi tärkeää saada lantionpohjaa rentoutumaan. Jos mahdollista, niin kannattaa esim. kirjastosta katsella bailamaman kirjat synnyttäneille ja raskausaikaan. Tossa ekassa on ainakin noita rentoutusohjeita ja uskon et on niin myös tossa toisessakin. Toi toka ois mulla hankintalistalla. Tai sitten kannattaa hakeutua äitiysfysioterapeutille, joka antaa ohjeet rentouttamiseenkin. Samalla voi saada vinkkiä liitoskipujen hoitoon ja synnytykseen valmistautumiseen.
 
Tuntuuko muilla vielä semmosta ns paineen tunnetta alavatsalla, ihan häpyluun yläpuolella? Minulla tuntuu usein varsinkin aamuisin, sit menee parissa tunnissa ohi. Kuin siellä olisi ilmapallo mikä paisuu, tai silleen heiluu kun kävelee. Oon tosi huono selittää mut jospa joku sais kiinni :hilarious:
 
Tuntuuko muilla vielä semmosta ns paineen tunnetta alavatsalla, ihan häpyluun yläpuolella? Minulla tuntuu usein varsinkin aamuisin, sit menee parissa tunnissa ohi. Kuin siellä olisi ilmapallo mikä paisuu, tai silleen heiluu kun kävelee. Oon tosi huono selittää mut jospa joku sais kiinni :hilarious:

Mulla on kanssa välillä tuollaista hassua painon tunnetta, joka kyllä menee ohi. Maha voi olla tosia pinkeän oloinen, mutta päivän aikana helpottaa :rolleyes: Maha alkanut kasvaa siihen malliin, että alkaa tosissaan tuntua.
 
Mutta menkkamaisena kipuna voi myös tuntua lantionpohjan kramppi/kireys, joten olisi tärkeää saada lantionpohjaa rentoutumaan. Jos mahdollista, niin kannattaa esim. kirjastosta katsella bailamaman kirjat synnyttäneille ja raskausaikaan. Tossa ekassa on ainakin noita rentoutusohjeita ja uskon et on niin myös tossa toisessakin. Toi toka ois mulla hankintalistalla. Tai sitten kannattaa hakeutua äitiysfysioterapeutille, joka antaa ohjeet rentouttamiseenkin. Samalla voi saada vinkkiä liitoskipujen hoitoon ja synnytykseen valmistautumiseen.

Hmmm, voiskohan se olla sitten lantionpohjan kireyttä. En oo mielestäni havainnut, että kohtu olisi kovan tuntuinen. Täytyykin tutustua noihin kirjoihin ja kysellä mahdollisuudesta päästä fyssarille. Olipa hyödyllisiä neuvoja, kiitos :)
 
Takaisin
Top