Raskausdiabetes

Aamulla mitattu eka paastosokeri ja se oli suoraan 6,8. :shifty: Söin kyllä illalla karkkia ja pastaa, mutta eihän se terveellä paastosokeria nostaisi, kyllä se radi on taas kaverina tässäkin raskaudessa. Aion tsempata ruokavalion kanssa ja seurata sokereita sen verran mitä liuskat riittää, josko saisin jo ekalla neuvolakäynnillä lähetteen eteenpäin. Varmaan taas vähintään merformiini kehiin enemmin tai myöhemmin.

Mäkin karppasin ennen edellistä raskautta, mutten pystynyt noudattamaan enää kun pahoinvointi alkoi. Etenkin aamupalat oli ongelma, kun ei mikään rahka/jogurtti uponnut vaan piti saada leipää. Radidiagnoosi tuli onneksi vasta siinä vaiheessa kun pahin pahoinvointi oli jo helpottanut ja pystyin taas tekemään smoothieita yms. En tiedä mitä nyt pitäisi tehdä, kun pahoinvointi on vasta teroittelemassa kynsiään ja pitäisi jo nyt jättää nopeat hiilarit pois. :wideyed:
 
Mulla oli toisen lapsen raskaudessa raskausdiabetes, jota hoidettiin ruokavaliolla. Sokerit oli vauvalla matalat syntyessään, enkä saanut ensimmäisiin päiviin edes imettää, kun siinä olisi ollut liikaa hommaa pienelle saada ravintoa.

Eli sokerirasitukseen joudun jossain vaiheessa. Toivottavasti ei tulisi riesaksi tällä kertaa, mutta vähän epäilen että tulee kun ikääkin on enemmän, vaikka yritän nyt jo noudattaa sitä rd-ruokavaliota, jospa se ehkäisisi jotenkin koko jutun?
 
Mä olen näillä näkymin menossa rasitukseen jo tällä viikolla. :nailbiting: Kolmena aamuna putkeen korkeat sokerit ja mahdollinen lääkitys pitäisi ehkä aloittaa etuajassa. Katsotaan miten käy.
 
mangustimamma

Mitä arvot oli?

Mulla ei oo ollu perättäin vaan sillon tällön. Odottelen verikokeen tulosta jos glukoosiarvo hälyttäs siinäkin niin mulla on mustaa valkosella et mäki haluun jo nyt sokerirasitukseen ja sitten hoidon radiin! Nyt on nähty ruokavaliohoitoiset vauvat. Nimimerkillä 4,5kg.
 
mangustimamma

Mitä arvot oli?

Mulla ei oo ollu perättäin vaan sillon tällön. Odottelen verikokeen tulosta jos glukoosiarvo hälyttäs siinäkin niin mulla on mustaa valkosella et mäki haluun jo nyt sokerirasitukseen ja sitten hoidon radiin! Nyt on nähty ruokavaliohoitoiset vauvat. Nimimerkillä 4,5kg.

Nyt neljänä aamuna putkeen koholla, matalin 6,3 ja korkein 7,3. Edellisessä raskaudessa ei ikinä näin huonoja sokereita, vaan lääkitys aloitettiin kun paastosokeri oli 2-3 aamuna viikossa 5,5-6 välillä. :wideyed:
 
En sit muuten selviytynyt ilman sokerirasitusta. eli sinne taas pitää varata aika. Ja vihreellisesti mulle luvattiin aikaa varatessa jo verensokerimittari jne.. mut jos jotain positiivista pitää keksiä niin tällä kertaa sokerirasitus on 12-16 viikoilla mikä käy paljon paremmin kuin 10-12 viikot
 
Mä istun täällä sokerirasituksessa nyt. Hitto kun menee hitaasti aika... Aamun sokeri kotimittarilla taas ennätyskorkea 7,4, joten eiköhän rasituskin ole pielessä. Mikä ei siis ole huono juttu - kun kotimittaukset on kerran jatkuvasti pielessä, niin hyvä vaan että surkeat arvot näkyy jossain virallisessakin testissä niin otetaan tosissaan. :)
 
Mä istun täällä sokerirasituksessa nyt. Hitto kun menee hitaasti aika... Aamun sokeri kotimittarilla taas ennätyskorkea 7,4, joten eiköhän rasituskin ole pielessä. Mikä ei siis ole huono juttu - kun kotimittaukset on kerran jatkuvasti pielessä, niin hyvä vaan että surkeat arvot näkyy jossain virallisessakin testissä niin otetaan tosissaan. :)

Tsemppiä rasitukseen!
 
Mun paastosokeriarvo tavallisessa verikokeessa oli 6.1
Viitearvot on 4-6.1 että voihan helvetti. Tälle nyt sit mitään tehdä vielä.. koitan kyllä sitkeesti vaatia sitä sokerirasitusta jo nyt näille alkuviikoille, kun kotimittauksessa arvot on 6.4 tai 6.6 välillä eli ei lähellekkään normaalia jos sen pitäs olla max. 5.5
 
Mun paastosokeriarvo tavallisessa verikokeessa oli 6.1
Viitearvot on 4-6.1 että voihan helvetti. Tälle nyt sit mitään tehdä vielä.. koitan kyllä sitkeesti vaatia sitä sokerirasitusta jo nyt näille alkuviikoille, kun kotimittauksessa arvot on 6.4 tai 6.6 välillä eli ei lähellekkään normaalia jos sen pitäs olla max. 5.5

Joo sinuna pyytäisin. Laitoin tästä jo salaiselle puolelle, mutta epäilevät nyt että mulla olisi 2-tyypin diabetes eikä pelkkä radi.
 
Joo sinuna pyytäisin. Laitoin tästä jo salaiselle puolelle, mutta epäilevät nyt että mulla olisi 2-tyypin diabetes eikä pelkkä radi.

Okei.. voihan kökkö. Toivotaan että sikiöllä kaikki hyvin. Ja perässä ehkä tullaan. Hoitaja oli hyvinkin epäileväinen että jo tässä vaiheessa olisi radista kyse......
 
Tsemppiä kaikille raskaudiabeteksen kanssa painiskeleville. Itsellä on kummassakin aiemmassa raskaudessa ollut raskausdiabetes.

Noin vuosi sitten todettiin ykköstyypin diabetes ja tämä raskaus meneekin vähän tarkemmassa seurannassa ja insuliineja säädellessä.
 
Onpa mukava kuulla että täällä on muitakin ketoilijoita. Olen ollut ketogeenisella elokuusta alkaen. Pari kertaa joutunut työreissujen takia katkaisemaan mutta nyt raskaana olen vielä pystynyt toistaiseksi noudattamaan ketoa. Mutta aamut on tosiaan vaikeita kun en oikein keksi että mitä sitä voisi ottaa.

Eli teillä on keto koko ajan? Onko keho ihan ketoosissakin nyt? Itse olin siinä mielikuvassa kun googletin jne että raskausaikana keho ei sais ketoosissa olla?

mulla edellinen raskaus meni hyvin sokerien suhteen, painoa oli sillon vähän vähemmän, nyt saa jännityksellä odottaa.
 
Täällä paastosokerit vaan junnaa, vaikka olen lähes karppausruokavaliolla. En ole 1,5 vk mittailujen aikana saanut kertaakaan alle 5,5 paastoarvoa sen paremmin aamulla kuin ateriaa edeltävästikään. Suurin osa mittauksista on 6-7 välillä, pari kertaa tullut 5,8-5,9 ja kahdesti myös yli 7 arvoja. Nyt alkuviikosta pitäisi äitipolilta tulla yhteydenottoa jatkojen suhteen. Luultavasti aloitetaan metformiini.

Muistaako joku aiemmissa raskauksissa radista kärsinyt vielä ylimääräisiä kikkoja nimenomaan paastosokerin laskuun? Säännöllinen syöminen check, sokereiden ja muiden nopeiden hiilareiden lopetus check, paljon kasviksia check, tukeva proteiinipitoinen iltapala check. Millään näistä ei oikeastaan mitään vaikutusta.
 
Mulla oli ekassa raskaudessa ruokavaliohoitoinen radi. Olisin todella yllättynyt, jos tässä raskaudessa ei olisi. Yritän saada ruokavaliota jo tässä alkuvaiheessa parempaan suuntaan, mutta kyllä on hankalaa.

Mulla oli suunnitelmissa että ennen uutta raskautta pudottaisin painoa ja kehittäisin terveellisemmät elämäntavat, mutta päinvastaiseen suuntaan enemmänkin mennyt...
 
Minäkin tänne tulen. Ikä kuitenkin 32 v ja bmi huitelee 35 pintaan, eli riskitekijät kohdallaan :sorry: Tänään tsekkasin ekaa kertaa paastosokeri, joka oli 5,3.

Missäköhän vaiheessa tuo radi aikaisimmillaan tai viimeistään näkyy? Vai onko se niin, että milloin tahansa?
 
Minäkin tänne tulen. Ikä kuitenkin 32 v ja bmi huitelee 35 pintaan, eli riskitekijät kohdallaan :sorry: Tänään tsekkasin ekaa kertaa paastosokeri, joka oli 5,3.

Missäköhän vaiheessa tuo radi aikaisimmillaan tai viimeistään näkyy? Vai onko se niin, että milloin tahansa?

En tiedä milloin aikaisintaan, mutta yleensä se eka rasitus on kai n. 12 viikolla. Sitä aiemmin kai on ajatus, ettei yleensä ole radia, vaan jos sokerit on niin aikaisin pielessä niin niissä on ollut häikkää ennen raskauttakin? Tai näin ainakin mulle on nyt annettu ymmärtää. Milloin viimeistään näkyy en osaa sanoa. Mulla ei ekassa raskaudessa näkynyt rv 24 sokerirasituksessa, mutta jälkikäteen on sanottu että erittäin todennäköisesti kuitenkin oli radi. Eihän se sokerirasitus mikään 100% varma kuitenkaan ole. Joillakin 1 ja 2 h arvo ei nouse vaan kyse on ainoastaan korkeasta paastoarvosta, ja kotimittauksia tehneet varmaan tietää että harvemmin se paastoarvo on ihan joka ikinen päivä pielessä. Ihan hyvin se sokerirasitus voi sattua sellaiselle aamulle jolloin paastoarvo on sieltä paremmasta päästä - varsinkin kun osa vielä erikseen tsemppaa edellisen päivän syömisten kanssa.
 
Näkyy ihan missä vaiheessa tahansa. Joillain näkyy ihan alussa joillain vasta loppupuolella.
 
Juu takuulla on radi tässäkin raskaudessa. Viime raskaudessa oli insuliinitkin, ei epäilystäkään ettenkö saisi niitä nytkin.
 
Takaisin
Top