Raskausdiabetes

marin4

Oman äänensä löytänyt
Tänne keskustelua raskausdiabeteksesta.

Onko ollut ja missä vaiheessa havaittiin? Ruokavalio vai insuliini?

Mulla oli aijemmissa raskauksissa, vaikkei ollut mitään riskitekijöitä, mutta tuli silti. Esikoisesta jäin joskus loppuajalla kiinni ja kuopuksesta ensimmäisessä sokerirasituksessa. Ruokavaliolla hoitui.

Millonkas se eka sokerirasitus tehäänkään?
 
Eka rasitus tehdään muistaakseni viikoilla 12-14.. ite koitan välttyä siltä koska mulla on ennen ekaa raskausta jo todettu insuliini resistenssi. Eli hälyttää joka tapauksessa oli raskaana tai ei.. nyt vihdoinkin kirjasivat asian oikein tuonne mun tietoihin ja saan tiistaina vs mittarin. Koen vaan jotenkin turhaksi tuhlata 3h labrassa kun mulla hälyyttää joka tapauksessa se testi..
 
Mulla on sokerimittari kotona ja aloin jo piruuttani mittailee. Muuten on ollu oikeen hyvät arvot mut aamun paastoarvoissa taas häikkää. Mä en tajua. Mulla ilmeisesti sitten on normaalistikkin kokoajan niin ja jään vaan raskaana ollessa aina kiinni. Tosin esikoista odottaessa myös aterian jälkeiset arvot oli viturallaan ja neuvolassa siitä kiinni jäinkin kun sokeria eritty pissaan.
Oon hyvinkin hoikka eikä sukurasitetta ole. Nuo paastoarvotkin on sitä luokkaa et niille ei tehdä vielä mitään, mut selvästi koholla on ja normaalisti sitä kutsutaan esidiabetekseksi ja raskaanaollessa raskausdiabetekseksi.
 
Eka rasitus tehdään muistaakseni viikoilla 12-14.. ite koitan välttyä siltä koska mulla on ennen ekaa raskausta jo todettu insuliini resistenssi. Eli hälyttää joka tapauksessa oli raskaana tai ei.. nyt vihdoinkin kirjasivat asian oikein tuonne mun tietoihin ja saan tiistaina vs mittarin. Koen vaan jotenkin turhaksi tuhlata 3h labrassa kun mulla hälyyttää joka tapauksessa se testi..

Mikä sulla siinä siis hälyttää tai mitkä arvot?
 
Taas yksi asia mitä stressaan, lista on loputon:woot: Mulla on ikää melkein 40 ja ylipainoa löytyy eli riskitekijät kunnossa:eek:
 
Mikä sulla siinä siis hälyttää tai mitkä arvot?

Mulla siis hälyyttää insuliini resistenssin vuoksi aina 1 ja 2h arvot. AINA. Ja siis ilman raskauttakin hälyyttää testissä. Hoitona vhh/keto ruokavalio tai metformiini joka herkistää insuliinille
 
Taas yksi asia mitä stressaan, lista on loputon:woot: Mulla on ikää melkein 40 ja ylipainoa löytyy eli riskitekijät kunnossa:eek:


Raskausdiabetes yleensä kehittyy vasta loppuvaiheilla, eikä aiheuta hirveitä riskejä muutenkaan. Tietenkin sitä täytyy hoitaa hyvin. Vauva voi olla vähän suurempi vaan... Mutta sitähän seurataan todella hyvin.
 
Mä en haluaisi rasitukseen. Viimeksi oli tablettihoitoinen radi, ja ekassa raskaudessa normaalista sokerirasituksesta huolimatta iso vauva jolla sokerit matalat - eli jälkikäteen arvioiden kuulemma todennäköisesti diagnosoimaton radi silloinkin. Eli vaikka rasitus olisi normaali, niin mun mielestä mun pitäisi ainakin harvakseltaan mittailla sokereita myös kotona.
 
Mulla siis hälyyttää insuliini resistenssin vuoksi aina 1 ja 2h arvot. AINA. Ja siis ilman raskauttakin hälyyttää testissä. Hoitona vhh/keto ruokavalio tai metformiini joka herkistää insuliinille
Fuji, millä tavalla sinulla on tuo insuliiniresistenssi todettu? Minä olen kanssa keto ruokavaliolla, kun mikää muu ei tunnu minua pitävän kuosissa.
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa diabetesdisgnoosi ja se oli vaan paastoarvon takia, joka oli 5.4. Imeytymisarvot oli ihan kunnossa. Mittailin raskauden aikana sokereita ja kaikki oli ok. Vauvakin oli syntyessään pieni 2890g ja ei ollut sokereissa häikkää.

Minä olen jojoillut oman painoni kanssa 65-85 kilon välillä koko aikuisiän ja varmasti tuolla hankkinut insuliiniresistenssin. Lisäksi sukursite 2tyypin diabetekseen on kova.

Sinäänsä minua ei haittaa se sokerirasitus, mutta ärsyttää, kun on vaikea pitää keto-diettiä, kun on aamuisin niin hitsin paha olo. Tekis aamulla mieli syödä enshätään vaikka banaania, eikä kananmunaa ja pekonia.
 
Mulla otettiin muistaakseni paasto, 1 h ja 2h ja sit vielä insuliini. Ennen ensimmäistä raskautta siis. Insuliini oli korkea ja 1h ja 2h arvot liian korkeat. Sillä todettiin insuliini resistenssi. Mulla on siis tässä pidemmän aikaa ollut lähes 40kg ylipainoa ja sukurasite on myös diabetekseen (äidillä oli/on tyyppi 2 ruokavaliohoidolla).

Joo mulla kans on ruokavalio mennyt ihan myttyyn kun joutuu syömään nyt sitä mitä pystyy syömään.. sit kun olo paranee niin takaisin enemmän vhh/keto suuntaan.
 
Onpa mukava kuulla että täällä on muitakin ketoilijoita. Olen ollut ketogeenisella elokuusta alkaen. Pari kertaa joutunut työreissujen takia katkaisemaan mutta nyt raskaana olen vielä pystynyt toistaiseksi noudattamaan ketoa. Mutta aamut on tosiaan vaikeita kun en oikein keksi että mitä sitä voisi ottaa.
 
Mulla on tommosia rostenin siemennäkkileipiä. Sopii keto ruokavalioon ja yhdessä palassa on 5g/HH siihen kylkeen vaikka sit kananmuna niin pitää kylläisenä pitkään. Tosin nyt en oo ite pystynyt syömään niitä.
 
Onpa mukava kuulla että täällä on muitakin ketoilijoita. Olen ollut ketogeenisella elokuusta alkaen. Pari kertaa joutunut työreissujen takia katkaisemaan mutta nyt raskaana olen vielä pystynyt toistaiseksi noudattamaan ketoa. Mutta aamut on tosiaan vaikeita kun en oikein keksi että mitä sitä voisi ottaa.

Tänä aamuna söin tomaattia enshätään, kun tuntui, että ihan kohta lentää laatta. Se kyllä heti auttoi, kun sai mahaan jotain :grin
Sitten paistelin munat ja söin tomaatin ja kurkun kanssa.
Nyt lautasella salaattia, raejuustoa, paistettua broiskun jauhelihaa ja oliiviöljyä.
 
Mulla on tommosia rostenin siemennäkkileipiä. Sopii keto ruokavalioon ja yhdessä palassa on 5g/HH siihen kylkeen vaikka sit kananmuna niin pitää kylläisenä pitkään. Tosin nyt en oo ite pystynyt syömään niitä.

Minä olen tehnyt usein keto paahtoleipää ja juustosämpylöitä. Pitäs tehdä niitä, niin vois aamulla heti otta voileipää.
 
Mie oon huono leipomaan mitään. Mut kurkku on ollu hyvä aamuisin.. tosin nyt tuo pahoinvointi on siirtynyt lähemmäs keskipäivää ja jatkuu pitkälle iltapäivään asti. Enkä pysty kokoajan ns napostelemaan jotain..
 
Täytyypä testata toi siemennäkkileipä. Olen tosi allerginen manteleille ja pähkinöille, joten mulla on haasteita tossa leipomispuolessa.
 
Meillä tuli tavallaan isännän pyynnöstä vhh ruokavaliota. Kyllästyttiin molemmat vehnään ja muuhun mättöön niin ollaan pari vkoa menty osittain vhh:lla. Oon joskus vuosia sitten noudattanut sitä mutta jäi jostain syystä,nyt on ollut helpompi noudattaa ku isäntä mukana touhussa.
 
Täytyypä testata toi siemennäkkileipä. Olen tosi allerginen manteleille ja pähkinöille, joten mulla on haasteita tossa leipomispuolessa.
Tuossa on helppo keto-paahtoleivän ohje

7 kananmunaa
1 tl laadukasta suolaa
2 dl vettä
90g eli 1 dl sulatettua voita
3 dl Pofiber
3 rkl Psyllium
1 tl Ksantaani
1 rkl leivinjauhetta

Sekoita kulhossa kananmunat ja suola käsivispilällä, mutta ei tarvitse vatkata. Lisää vesi ja sekoita. Sulata voi ja anna sen hetki jäähtyä. Sekoita kananmunaseokseen voi ja sekoita käsivispilällä hyvin sekaisin. Mittaa kuiva-aineet toiseen kulhoon. Yhdistä kuiva-aineet kananmunaseoksen joukkoon samalla nopeasti käsivispilällä sekoittaen. Sekoita vauhdikkaasti sen verran, että kaikki menee sekaisin, älä enempää. Ole nopea. Taikina rupeaa heti turpoamaan ja nousemaan. Kaada taikina heti silikoniseen leipävuokaan tai voideltuun vuokaan. Älä sekoita enää sen jälkeen, kun taikina nousee. Anna taikinan seistä vuoassa muutama minuutti ennen uuniin laittoa.
Voit paistaa leivän silikonisessa leipävuoassa, jolloin sitä ei tarvitse voidella. Voit paistaa leivän myös muussa leipävuoassa. Voitele tällöin vuoka voilla etukäteen. Kaada leipätaikina vuokaan. Halutessasi voit tasoittaa taikinan pintaa kostutetuin käsin.

Paista uunin alatasolla 175 asteessa 45 minuuttia. Tästä leivästä tuli meillä 25 viipaletta.

Makrot koko leipä:
Kcal 1227
Rasva 108g
HH 13,7g
Proteiini 53
Kuituja 64g

Makrot 1 viipale (jos leivästä 25 viipaletta):
Kcal 50
Rasva 4,4g
HH 0,6g
Proteiini 2,2g
Kuituja 3g

Vinkki

Tähän leipään ei tule mantelijauhetta, joten tämä soveltuu tällaisenaan myös manteli-ja pähkinäallergisille. Tähän leipään ei tule myöskään muuta maitotuotetta kuin voi ja sen voi halutessaan korvata kirkastetulla voilla eli gheellä. Tämä resepti maistuu lämpimänä voin kanssa erinomaiselta. Rapean pinnan saa leipään leivänpaahtimessa paahtamalla.
 
Tuossa on helppo keto-paahtoleivän ohje

7 kananmunaa
1 tl laadukasta suolaa
2 dl vettä
90g eli 1 dl sulatettua voita
3 dl Pofiber
3 rkl Psyllium
1 tl Ksantaani
1 rkl leivinjauhetta

Sekoita kulhossa kananmunat ja suola käsivispilällä, mutta ei tarvitse vatkata. Lisää vesi ja sekoita. Sulata voi ja anna sen hetki jäähtyä. Sekoita kananmunaseokseen voi ja sekoita käsivispilällä hyvin sekaisin. Mittaa kuiva-aineet toiseen kulhoon. Yhdistä kuiva-aineet kananmunaseoksen joukkoon samalla nopeasti käsivispilällä sekoittaen. Sekoita vauhdikkaasti sen verran, että kaikki menee sekaisin, älä enempää. Ole nopea. Taikina rupeaa heti turpoamaan ja nousemaan. Kaada taikina heti silikoniseen leipävuokaan tai voideltuun vuokaan. Älä sekoita enää sen jälkeen, kun taikina nousee. Anna taikinan seistä vuoassa muutama minuutti ennen uuniin laittoa.
Voit paistaa leivän silikonisessa leipävuoassa, jolloin sitä ei tarvitse voidella. Voit paistaa leivän myös muussa leipävuoassa. Voitele tällöin vuoka voilla etukäteen. Kaada leipätaikina vuokaan. Halutessasi voit tasoittaa taikinan pintaa kostutetuin käsin.

Paista uunin alatasolla 175 asteessa 45 minuuttia. Tästä leivästä tuli meillä 25 viipaletta.

Makrot koko leipä:
Kcal 1227
Rasva 108g
HH 13,7g
Proteiini 53
Kuituja 64g

Makrot 1 viipale (jos leivästä 25 viipaletta):
Kcal 50
Rasva 4,4g
HH 0,6g
Proteiini 2,2g
Kuituja 3g

Vinkki

Tähän leipään ei tule mantelijauhetta, joten tämä soveltuu tällaisenaan myös manteli-ja pähkinäallergisille. Tähän leipään ei tule myöskään muuta maitotuotetta kuin voi ja sen voi halutessaan korvata kirkastetulla voilla eli gheellä. Tämä resepti maistuu lämpimänä voin kanssa erinomaiselta. Rapean pinnan saa leipään leivänpaahtimessa paahtamalla.

Aivan huikeaa, kiitos!!! :love7:hello2
 
Takaisin
Top