----45+++++ kuumeiset

Koita tähti nyt itse edes hieman muistaa mitä kirjoitat. Sulla oli kymmenen solua, joista yksi tyhjä. Ja lääkäri oikein sitten taas hämmästelee, ettei ollut tyhjiä. Että mikä se totuus taas tässäkin on? Muuntuva, kuten aina.
 
mille sinusta kuulostaisi jos ulkopuolisena lukisit:
”Olen 46v, yksi lapsi, 16.inssi negatiivinen, yksi IVF epäonnistunut missä ei saatu kuin yksi huono alkio, ja mitään kokeita/muutoksia ei edes harkita vaan jarketaan samalla kaavalla. Lääkärit ei näe mitään vikaa”
Näin äkkiä kuulostaa aika puoskaroinnille. Vai mitä? Vaikka totuus olisi toinen mutta näistä jutuista saa sen kuvan, halusit tai et.

Ja juu. Mullaki lukee vikassa nlakortissa G8P3. Silti lapsi eikä edes raskaus ei enää putkahda puskista. Vaikka olen vasta 43. Kukaan lääkäri ei koskaam ole sanonu että asiat on ok koska olen ollut kuitenki raskaana. Tilanteet voi tässä iässä muuttua puolessa vuodessa. Edelleenkin ultra ei kerro kaikkee.

mut ugh olen puhunu. Peukut jatkoon! Kaikkea hyvää, en puutu sun hoitoihin enää :smiley-angelic003

Sharmander :) Jospa tämä muutetaan siihen muotoon, kuin olen asian kertonut

" 46-vuotias, yksi 3-vuotias (Dextralta), toista lasta yritetty ja 16 inssiä tehty, joita edelleen jatketaan, koska mahdollisuudet raskaudelle ovat olemassa. Yksi IVF tehty ja saatu supermäärä täysiä munasoluja, mutta lääkitystä hiottava uusinta hoitoa varten, kokeita ei tarvita kierron toimivuuden ansioista, korkeasta iästä huolimatta ".....

Miltäs nyt kuullostaa..:rolleyes: Näin olen asiat ilmaissut:laughing002 Tuppaan oleen ehkä liiankin optimistinen.....
 
Koita tähti nyt itse edes hieman muistaa mitä kirjoitat. Sulla oli kymmenen solua, joista yksi tyhjä. Ja lääkäri oikein sitten taas hämmästelee, ettei ollut tyhjiä. Että mikä se totuus taas tässäkin on? Muuntuva, kuten aina.

Vastavirran akka :) Tyhjillä tarkoitin, että solut olisivat olleet tyhjiä...eivät olleet! Joo yksi tyhjä. Jokatapauksessa lääkäri hämmästeli, että munasolut eivät olleet tyhjiä, koska olettivat, että suurin osa saaduista soluista olisivat tyhjiä, iän vuoksi.

Että kyllä lääkäri hämmästeli. Sen asian saa varmaan ihan sanoa:laughing002 (?)
Itsekin sitten hämmästelin, kun ei ollut mitään ennakko aavistusta, että mikä tulos saadaan.
 
Mä olen kovasti miettinyt tuota ikänaisten ovuoimattomuutta. Siis onko niin ettei lainkaan ovuloi vai että on tyhjää?

Ovuloimatyoman kierron oire siis joko liian lyhyt kierto tai sit julmetun pitkä? Mikä on tuollaisen "tyhjän" kierron oire sit?

Oliko Motolla tyhjiä?
 
Mitä amh mittaa? Tyhjiä vai soluja vai jotain muuta?

Peppipupu :) En uskalla vastata tähän, koska en tiedä.

Tiedän vain, että minulta ei ole koskaan mitattu AMH:ta, koska sitä on pidetty (minulle) turhana. Tähän on todettu, että ultrassa näkyvillä pienten follien määrällä on merkitys, ja koska niitä mulla on ollut ikään suhteutettuna keskimääräistä enemmän, niin ei ole ollut tarvetta tuttkia AMH arvoa.
 
Mitä amh mittaa? Tyhjiä vai soluja vai jotain muuta?
Amh antaa suuntaa munasolureservistä. Eli esim mulla se on ollut jo joitain vuosia alhainen, siinä 0,3 kieppeillä. Tämä korreloi myös siihen että munasajat on vaisun näköiset ja antraalifollien määrä on vähäinen. Ultralla ei voida nähdä onko kypsyvässä munarakkulassa solua vai ei. Munarakkula näkyy kasvaessaan mutta sisältöä ei voida nähdä. Antraalifollikkeleissa ei oo munasolua vaan ne on niitä mistä edellisen kierron lopussa valikoituu satsi seuraavaan kiertoon ja kun yksi saavuttaa 10mm koon siitä tulee johtofolli ja muut lopettaa (yleensä) kasvunsa ja johtofolli sitten kasvaa ovulaatioon asti. Toki joskus niitä tulee kaksi kolmekin johtofollia heillä kellä tähän monesti perinnöllinen taipumus.
 
Mä olen kovasti miettinyt tuota ikänaisten ovuoimattomuutta. Siis onko niin ettei lainkaan ovuloi vai että on tyhjää?

Ovuloimatyoman kierron oire siis joko liian lyhyt kierto tai sit julmetun pitkä? Mikä on tuollaisen "tyhjän" kierron oire sit?

Oliko Motolla tyhjiä?
Mä luulin aina että ovuloimaton kierto olisi pitkä. Näin lähes aina keskusteluissa toitotetaan. Lapsettomuuspolin dosentti mulle valaisi että kierto voi olla myös lyhyt tai ihan normaalin mittainen.
niinku täälläkin on monesti todetu ovulaatiota ei voida päätellä tikuista eikä menkkojen alkamisesta. Verikoe varmistaa onko keltarauhanen muodostunu ja tuplakoe kertoo onko keltarauhaspitoisuus tarpeeksi korkea eli rauhanen toimiva. Nykyisin monet klinikat mittauttaa yhä useammin tämän arvon jopa lääkkellisessä alkionsiirrossa koska optimaalinen pitoisuus on ratkaiseva kiinnittymisen kannalta. Silloin kun itsekin hoidoissa olin (viimeisin 2015) ei tätä pidetty tärkeänä. Nyt ystävä oli siirrossa pari kk sitten ja se mitattiin ehdottomasti.
 
Ultralla ei voida nähdä onko kypsyvässä munarakkulassa solua vai ei. Munarakkula näkyy kasvaessaan mutta sisältöä ei voida nähdä. Antraalifollikkeleissa ei oo munasolua vaan ne on niitä mistä edellisen kierron lopussa valikoituu satsi seuraavaan kiertoon ja kun yksi saavuttaa 10mm koon siitä tulee johtofolli ja muut lopettaa (yleensä) kasvunsa ja johtofolli sitten kasvaa ovulaatioon asti. Toki joskus niitä tulee kaksi kolmekin johtofollia heillä kellä tähän monesti perinnöllinen taipumus.

AMH arvo ei kai kerro, että ovatko munasolut tyhjiä, vai ei?:rolleyes:

Ultralla saadaan riittävä yleiskäsitys munasolureservistä, ettei aina ei ole tarve mitata amh arvoa.
 
KENELLE AMH-MITTAUS ON TARPEEN?
Käytännössä AMH on useimmiten hyvä mitata ainakin ennen IVF-hoitoa, sillä se auttaa määrittämään sopivan hormonilääkitysannoksen stimulaatioon sekä ennustaa hoidosta saatavien munasolujen määrää. Monesti mittaus tehdään jo lapsettomuustutkimusten alkuvaiheessa. Voidaan ajatella, että AMH antaa myös ajallista perspektiiviä sen suhteen, kuinka kauan raskautta voi yrittää luonnollisesti tai miten pitkään tehdä kevyempiä hoitoja ennen IVF-hoitoon siirtymistä

Lähde: Dekstra
 
AMH arvo ei kai kerro, että ovatko munasolut tyhjiä, vai ei?

Ultralla saadaan riittävä yleiskäsitys munasolureservistä, ettei aina ei ole tarve mitata amh arvoa.
Ei kerro. Kannnattaa lukaista jostain selvitys miten munarakkula ja munasolu kuukausittain kehittyy. Munarakkulat on niitä ultrassa näkyviä, ei munasolut.
amh antaa myös osviittaa siihen miten munasarjat reagoi IVF stimulaatioon.
 
Niin, siis silloin AMH:ta ei kannata mitata, jos jo tiedetään olevan vikaa. Esim. jos tiedetään, että on PCOS, niin sitten AMH-arvo ei kerro mitään munasolureservistä. Mutta Tähdellä ei omien juttujensa mukaan ole tästäkään kyse.
 
Niin, siis silloin AMH:ta ei kannata mitata, jos jo tiedetään olevan vikaa. Esim. jos tiedetään, että on PCOS, niin sitten AMH-arvo ei kerro mitään munasolureservistä. Mutta Tähdellä ei omien juttujensa mukaan ole tästäkään kyse.
Kyllä. PCOS nostaa amh arvoa korkealle vaikka solureservi itsessään olisi surkea.
 
täälläkin on monesti todetu ovulaatiota ei voida päätellä tikuista eikä menkkojen alkamisesta. Verikoe varmistaa onko keltarauhanen muodostunu ja tuplakoe kertoo onko keltarauhaspitoisuus tarpeeksi korkea eli rauhanen toimiva. Nykyisin monet klinikat mittauttaa yhä useammin tämän arvon jopa lääkkellisessä alkionsiirrossa koska optimaalinen pitoisuus on ratkaiseva kiinnittymisen kannalta. Silloin kun itsekin hoidoissa olin (viimeisin 2015) ei tätä pidetty tärkeänä. Nyt ystävä oli siirrossa pari kk sitten ja se mitattiin ehdottomasti.

Sharmander :) Ovulaatioista huolimatta, yriryskierrot voivat olla täysin turhia, mikäli munasoluissa on paljon tyhjiä soluja.

Ja esim. korkealla 45+++ iällä munasolujen laatu on jo niin heikentynyt, että harva solun sisältävä munasolu on täysin hedelmöittymiskykyinen.

Eli vain laadunparantaminen voi auttaa tässä, ei se, että ovuulaatioiden tapahtumista varmistetaan/ seurataan verikokein joka kuukausi.

Nyt vaan poppakonstit käyttöön leidit!!:cheers:smiley-angelic003:smiley-angelic003:smiley-angelic003

Ubiqinonia on minulle suositeltu Dextralta:grin Tämä aine voi oikeasti auttaa.
 
Takaisin
Top