Lokakuun jutustelut

Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred

Onnea :) tänään just aattelin et kohta alkaa tulla ilmoituksia synnytyksistä ja mietin kukahan mahtaa olla ensimmäinen :smug:
 
Kiitos onnitteluista :Heartred:happy7 Ei ainakaan vielä selvinnyt miksi kasvu oli hidastunut/pysähtynyt, kai ne napanuoravirtaukset vaikuttanut. Istukasta ei vielä tietoa. Tänään kun asiaa kysyin lääkärintarkastuksessa niin sano vain että viikkoihin nähden oli hyvin painoa että ei huolta. Painoa oli 2563 g syntyessä kun painoarvio oli syntymäaamuna ultrassa 2428 g. Sitä sanoivat sillon kun 2 eri lääkäriä ultras ti et voi heittää. Ja sama edelliskerralla ku eri ultraaja aina osunut. Olihan se aikamoinen käänne ja ylläri miten kaikki meni mut oli kyl tää setti ihan 10/10 verrattuna edelliseen joka meni lopulta kans kiireelliseen sektioon. Siin oli 4 pv käynnistystä vähäisen lapsiveden takia ja lopulta kiireellinen sektio jossa spinaalipuudutus ei onnistunut ja mut nukutettiin vasta ku menin kipusokkiin. nyt mies sai olla mukana loppuun asti ja itsekin kuulin kun vauva syntyi ja oli tissillä jo leikkurissa kun mua kursittiin viel kasaan. Koko leikkurin tiimi oli myös tosi mahtava :HeartredIhana kokemus kaikinpuolin!
 
Kärsiikö muut unettomuudesta? Itellä ollu jo jonkin aikaa sitä, että herään aamuyöstä enkä saa enää kunnolla nukuttua. Sit aamulla oon tosi väsynyt ja välillä kiukkunenki, etenki jos tuo 3 v neiti kiukuttelee. Hää nukkuu viel mei kaa samas huonees ni herään ain jos tyttö pyörii tai ääntelee unissaa, oon tosi herkkä uninen. Onneks tyttö saa koht oman huoneen kun ostetaan talo et siin mielessä helpottaa mut sit on vauva mei kaa samas huonees ja tulee varmaa valvottuu sit sen takia :confused: onneks mies on nii ihana et hää nousee tytön kaa jos oon nukkunu huonosti mut oisha se hänenki hyvä saada välil nukuttuu pitkää
 
Mä oon alkanut heräillä viiden maissa ilman syytä valvomaan. Ei vaan nukuta, vaikka väsyttää. Yleensä saan vielä jossain kohtaa aamua unen päästä kiinni, nousen sit kasin aikaan miehen ja esikoisen kanssa ylös. Kai tää on jotain hormonien aiheuttamaa valmentautumista yösyöttöihin. Yönälkä on myös tehnyt paluun, pakko syödä kunnon iltapala aina.
 
Mä heräilen tunnin-parin välein läpi yön. Ei vaan kestä lonkka ja pakara sitä vasemmalla kyljellä nukkumista, niin herään siihen kipuun. Sit pakko olla hetki oikealla kyljellä ja välillä nousta liikutteleen paikkoja. Mä herään normaalistikin 5-5.30 joka aamu, enkä näe ongelmaa siinä et jos herää aikaisin eikä nukuta enää. Sit ei nukuta, sit nousen aamupalalle ja koiran kans aamulenkille/sohvalle nauttiikin hitaasta ja pitkästä aamupalasta. Varsinkin tälleen äitiyslomalla kun voi nukkua päikkärit :) toki mulla ei ole muita lapsia jaloissa pyörimässä niin helpottaa varmasti tilannetta. :D
 
Täällä. Monesti oon herännyt aamuyöllä vessakäynnille klo 3:30-5 ja sitten en enää saa unta tai sitten meen vaan sellaiseen horrokseen. Todella ärsyttävää ja väsyttävää.
 
täällä kans unet on kadoksissa =( En saa välttämättä yhtään unta toisina öinä ja toisina sitten nukun 0,5-4h pätkissä näiden kipuilevien käsien takia. Kävin lääkärissä ja joo, rannekanavaoireyhtymä ja sain rannetuet mutta ei ne juuri auta.. Kaameeta kipua :inpain: Kävin jo uudestaan lääkärissä kun hän sanoi että jos rannetuet eivät auta niin sitten laitetaan kortisonia. Mutta sanoikin sitten että eihän mulla ole mtn hätää kun pystyn vielä käsiä puristamaan ja saan peukalon pikkurilliin, et neiti on hyvä ja kärsii nyt loppuajan vain. Kysyin että oikeastikko mun pitää valvoa vielä ainakin kuukausi niin vastaus oli että "no sittenhän sinä vasta valvotkin kun vauva syntyy".. Aijaa!?! Olisi kiva saada nyt nukuttua ja kerättyä voimia.. Päivisin saan joskus nukuttua joka ihanasti kompensoi valvottuja öitä mutta olisihan se ihanaa päivisin puuhailla jtn muuta kuin nukkua..
 
Olipa kyl huonosti nukuttu yö taas takana ja mie lupasin herätä tytön kaa. Mies otti "muutaman" oluen eilen ja mie varotin sitä juomasta liikaa, ku se rupee kuorsaamaa kännissä.. No kuinkas kävikään, heräsin 2 aikaan vessaan ja mies tuli nukkumaa.. Vauva alotti sellasen mylläyksen et valvoin ainakin tunnin, sit ku sain just nukahdettua ni mies alottaa kuorsauksen eikä tönimisellä ollu mitään vaikutusta, käskin käymään myös kyljelleen ja kävihä hää mut hetken päästä oli taas selällää ja sama meno jatku.. Ja sit meni taas hetki et sain unen päästä kii ja sit ku nukahdin ni pitiki jo nousta neidin kaa.. Nyt oon kiukkune ja väsyny :mad: harkitsin jo yöllä siirtymistä toisee huoneeseen mut en jaksanu.. No huomenna on miun vuoro nukkua :grin saatan ottaa myös päikkärit tänää, harvoin tulee kyl otettua
 
Pikkusen alkaa jo tympiin tää raskaus, oisin jo ihan valmis synnyttään. Ihan kamala ajatus että vielä maksimissaan 6 viikkoa pitäs jaksaa tätä.
 
Pikkusen alkaa jo tympiin tää raskaus, oisin jo ihan valmis synnyttään. Ihan kamala ajatus että vielä maksimissaan 6 viikkoa pitäs jaksaa tätä.

Mä meen ihan viikko kerrallaan ajatuksissa, jos miettisin paljonko pahimmillaan sinne 42viikolle on niin huh.. Mutta sekin on yks syy pyytää käynnistystä jos ei vaan jaksa! Kaverilla käynnistettiin rv39 siitä syystä. Oli myös pelko että vauvasta tulee liian iso (ihan normikokoinen oli) mutta eiköhän niistä kaikista tossa ajassa tuu isoja :wideyed:
 
Sama täällä, oisin jo valmis synnyttämää kaikkien vaivojen takia mut toisaalta viel ei ois hyvä aika ku ollaa ostamassa taloa ni kauppojen teko tapahtuu vasta reilun viikon päästä :grin muutto valitettavasti kyl jää sinne ku vauva on syntyny, ellei tapahdu ihmettä ja päästäs muuttaa kuukauden sisällä :grin ei hirveesti oo viel tuntunu siltä et vauva haluis lähiaikoina ulos paitsi eilen, koko päivän supisteli (kivuttomia kylläkin mut toooosi epämukavia ku vatsa ihan kireenä koko ajan jos olin pysty asennossa) ja selkä oli ihmeen kipeä. Aatella et vajaan 3 viikon päästä on la, vaik saattaa pahimmassa tapauksessa mennä pari viikkoo yli :nailbiting: mut n. kuukauden päästä meitä on yksi enemmän :)
 
Mulla ei oo ollut edes kivuttomia supistuksia ainakaan kuukauteen tai pariin, ei edes kävellessä niin ku ennen. Mutta mieletön väsy ja huonovointisuus plus mahakipu tullut nyt parin päivän aikana. Selkälihakset kanssa ihan jumissa. Sikiön liikkeetkin ihan kamalia, tilanpuute ei tunnu häntä vaivaavan yhtään vaan samanlailla temmotaan ku ennenkin, mulla vaan tuplasti huonompi olo. Ihan hirvee paine kohdunsuulla kun lähden liikkeelle, ja myös toi kakara tuntuu iskevän ja puskevan sinne.. :banghead: mä niin vaan odotan, että sais nukkua tai edes maata hetken rentouttavasti eikä niin et joka paikkaan sattuu, eli mahallaan tai selälllään.
 
Jos ei ois esikoista hoidettqvana nii kyllä tää vielä meniski mutta stressaan nukkumisista ja syömisistä ja vähän kaikesta. Kun tuntuu ettei yhtään jaksa siivota esim. Ja selkään koskee kun tiskaa. Oon nyt siis 35+4. Esikoinen nukkuu edelleen rinnalla :rolleyes: joten hän on suurin syy miksi itsekin heräilen öisin. Pahoinvointi on mullakin hiukan palannu ja närästys taas ollut hiukan pahempi. Väsymys myös jotain omaa luokkaansa. Vaikka yön ois nukkunu suht ok vaikka kolmella herätyksellä niin heräämisestä kolmen tunnin päästä oisin jo ihan kypsä päikkäreille.
 
Luojan kiitos mulla esikoinen on jo niin "vanha" että hänen puolestaan voin nukkua milloin vain päivästäkin jos vain uni tulee. Kävin eilen synnytystapa-arvioinnissa ja marisemassa näistä käsistä, verenpaineet huitelee korkealla nukkumattomuuden takia. Eilen aamulla oli herätessä (sain nukuttua pari pientä pätkää, jippii ) paineet 147/97/77. Vauva oli 2770g, vähän pieni kuulemma viikkoihin (36+3), mutta enpä minäkään iso ole.. Muuten kaikki hyvin, hyvin kuulemma mahtuu alakautta syntymään luuston puolesta, kohdun suu sormelle auki, pituus vielä normaali ja vauvan pää tosi alhaalla. Ei meinannut saada ultrattuakaan päätä kunnolla kun oli tosiaan niin alhaalla. Sanoi että sinne sairaalaan saa jäädä nukkumaan unilääkkein valvotusti, tai voi mennä myöhemminkin jos kotona ei parasetamoli-kuurilla uni onnistu. Hän määräsi 3 * 1g/vrk parasetamolia mutta ei se ensimmäinen tabletti nyt ainakaan ole juurikaan auttanut. Täytyy pieni kuuri nyt kumminkin koittaa ottaa jos siitä olisi kuurina jeesiä. No, pian tämä on ohi, about pari vkoa jos syntyy samoihin aikoihin esikoisen kanssa!
 
Tsemppiä sinne! Täällä kanssa mennyt nytreilu viikon verran parin tunnin yöunilla, ei ilman mitään syytä. Puoliunessa pyörin ympäriämpäri koko yön ja sängystä nousen 4-6 kertaa yön aikana. Iltaisin on järkyttävät kivut tyypin liikkeistä johtuen. Hirvee vellonta joka ilta, ja kestää helposti parikin tuntia... huomenna 37+0, ja pakko kyllä neuvolassa todeta että minä en sitten sinne viikolle 42 tämän kanssa odota, eihän tätä voi kenenkään pää kestää.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja sain vihdoin lähetteen ultraan, joka on ens viikolla. Silloin 37+3 viikot. Mitä painoarvioita ootte muut saaneet noilla viikoilla?
 
Mistä syistä muuten saatte painoarvioita? Radi vai sf-mitta? Itelle ei siis oo sellasta edes tulossa, ellei nyt jotain kummallista ilmene.

onko muut jo pakannut sairaalakassin? Eikös niin että en mä täällä Suomessa mukaan tarvi kuin laturin, suklaata, hammasharjan, hiusharjan, hoitoaineen ja villasukat? :hilarious:
 
Mistä syistä muuten saatte painoarvioita? Radi vai sf-mitta? Itelle ei siis oo sellasta edes tulossa, ellei nyt jotain kummallista ilmene.

onko muut jo pakannut sairaalakassin? Eikös niin että en mä täällä Suomessa mukaan tarvi kuin laturin, suklaata, hammasharjan, hiusharjan, hoitoaineen ja villasukat? :hilarious:

En mäkään oo saanu painoarvioo, lääkäri nimenomaan sanoi ettei sellasta tee kun on niin veikkauksia. Käsikopelolla totes ettei iso eikä pieni.

En oo pakannut, pitäis varmaan mutta kun ei oo edelleenkään mitään tuntemuksia niin jotenkin en saa sitä tehtyä. Mulla on harras toive päästä naistenklinikalta siihen hotelliin, ja siellä pitäs olla itselle ja vauvalle omat vaatteet. Ne siis pakkaan just in case. Tosin olen realisti - ensisynnyttäjänä tuskin pääsen.
 
Takaisin
Top