Lokakuun jutustelut

Neuvolassa käyty ja vauva alkaa olla pikkuhiljaa valmis tulemaan, on asettunut oikeaan asentoon, mut ei vissii kuitenkaan viel kiinnittynyt ku sai kuulemma työnnettyä päästä :grin ja paikat pehmentyneet muttei auenneet. Fyysisesti alan olla jo valmis, kaikkien kipujen ja vaivojen kanssa mut henkisesti en :nailbiting: pelottaa että miten sit synnytykseen lähtö tapahtuu, kuka tulee esikoisen kanssa, pääseekö mies tuosta vaan lähtemään töistä.. Entäs synnytyksen jälkeen, jäänkö heti lasten kanssa yksin vai pitääkö mies isyyslomaa heti vai vasta myöhemmin.. Yritän olla ottamatta stressiä näistä, et luotan siihen et kyl ne sit jotenkin järjestyy mut pakko niitä on vähän etukäteen miettiä. Miten muiden miehet, pitääkö heti isyyslomaa vai myöhemmin ja mite se käytännössä tapahtuu, et pitääkö sitä jotenkin hakea vai? en oo perehtyny asiaa ni en tiiä mite se tapahtuu :grin ja mies ei tunnu tekevän asian etee mitää.. Vaik oon sanonu et vois kysellä töistä mut hää ei itekää oikee tiiä et mitä tekee..
 
Mun mies on opiskelija, niin ei tarvi paljon keneltäkään mitään kysellä. Mies on varmaan sit joulusta eteenpäin enemmän apuna.
 
Mun mies jää heti synnytyksestä isyysvapaalle. On jutellut asiasta jo töissä. Virallisestihan se haetaan sit kun vauva syntyy. Ja pitää luultavasti kolme viikkoa heti putkeen. Viimeksi tää aika kyllä tarvittiin, että toivuin jaloilleni ja kykenin istumaan ja pärjäämään vauvan kanssa. Meillä ei oikein muita tukijoukkoja ole. Toki toivon, että synnytyksestä toipuminen olisi vähän helpompaa tällä kertaa, mut pessimisti ei pety...
 
Periaatteessahan työnantajalla on oikeus tietää 2 kk ennen, mutta tosiaan Kelalta haetaan rahoja vasta synnyttyä/takautuvasti. :) meillä mies on kanssa jo ilmoittanut, että lapsi syntyy marraskuulla. On nyt viikon tai kaksi pois heti alusta, ellei sitten mun vointi vointi vaadi lisää :)

Mites niillä, joilla sikiö on jo kääntynyt oikein päin: miltä teillä tuntuu liikkeet? Tiedän kyllä, että liikkeistä ei voi päätellä tarjontaa, mutta olis silti kiva tietää :grin tuntuu myös et kaikki aina sanoo et joo ihan selkeesti on peppu tai pää tossa kylkiluiden alla, mutta mistä ne nyt muka erottaa. Meillä ainakaan neuvolassakaan oltu viimeksi täysin varmoja et kumpi kyseessä :D mulla tuntuu myös välillä kaksi isoa möykkyä ylhäällä silleen et toinen tuossa vatsasta vähän vasemmalle j toinen sit oikealla kylkikaaren alla, ehkä toinen on sit peppu ja toinen jalat..? Myös kohdunsuulle joku puskee/potkii/hakkaa, samoin lantion luihin..
 
Mulla on tuntunut jo monta viikkoa selkeesti vauvan jalka vasemmalla ja selkä oikealla, ja kasvukontrolli vahvisti tän tarjonta-arvailun. Tyyppi on siis sivuttain mut pää alaspäin sentään. Jännittää nyt vaan syntyykö taas avotarjonnassa...
 
Elokuussa oli poikittain (ultrassa) ja välissä liikkeet "hävisi" etten kunnolla niitä ees tuntenut. Nyt on pitkästi kuukauden toista ajan tuntunut selkeät potkut oikeassa kylkikaaressa (on niin voimakkaita ja isoliikkeisiä=siksi päättelin et jalat), sit välillä hentoinen kaivelu/tökkiminen tuntuu rakon/kohdunsuun seudulla jotka oon sit päätellyt olevan kädet. Ja nyt ku kokoa tulee lisää niin alan tunnistaa "pitkän selän" mun oikeassa kyljessä, välillä pyllyllä puskee oikeaa kylkikaarta, välissä potkii oikeaan kylkikaareen tai keskelle mahalaukkuun. Pää tuntuis nyt alkavan painaa lantion sisään, on paineen tunnetta ja sellanen outo raskas tuntemus sielä. Ja tänään sit just pyysin neuvolassa et kokeilis onko se todella pää joka alhaalla on, th katsoikin sit ihan ultralla että kyllä on. Muutoin terkkari ei tietysti ultraillut tai kommentoinut asentoa, mut ite halusinkin vain vahvistuksen tuolle pään paikalle... 25.10 synnytystapa-arvio+lääkäri, toivon ettei enään heitellä kuperkeikkaa tässä välissä :happy:
 
Ei mitään hajua asennosta. Vienot liikkeet tuntuu vähän joka puolella. Onneks to lääkäri, jos hän osais sanoa. Viimeks neuvolassa oli vähän arpomista.
 
Ensimmäinen äitiyslomapäivä! Kauhistuttaa kyllä ajatus siitä, että kuukauden päivät pitää (pitänee) olla tylsistyneenä ilman tekemistä kotona. :banghead: En ymmärrä, miten ne, jotka on jäänyt jo aikaisemmin saikulle/äitiyslomalle, on saanut aikansa kulumaan.. onhan tää kivaa kun saa aamulla nukkua päikkärit ja käydä salilla, mutta loppupäivä onkin sitten seinän tuijottelua :hilarious:
 
Mä oon saanut helposti ajan kulumaan, vaikka saikkua on ollut paljon jo ennen äitiyslomaa. Poikkeuksena jumituspäivät, kun mieli kaipais aktiviteettia mut kroppa ei jaksa mitään. Oon lukenut kirjoja, siivonnut ja raivannut kaappeja, pyykännyt ja tehnyt muita vauvavalmisteluja, joogannut, käynyt raskaana olevien & vauvojen kahvilassa, tutustunu muihin odottajiin, käynyt lenkillä ja metsässä, nukkunu pitkiä päikkäreitä, kattonu telkkaa, kokkaillut, kirppistellyt ja myös roikkunut somessa. :grin Sit on ollu neuvolaa, labraa, polikäyntiä, taloyhtiön hallituksen kokousta, hammaslääkäriä yms. aikataulutettua yllättävän paljon. Väsymys on vaihdellut tosi paljon: joinain päivinä vois vaan nukkua ja joinain jaksais vaikka mitä.
 
Sehän tässä just on, et ku on tottunut lomapäivinä tekeen monen tunnin metsälenkkejä ym., mutta nyt liitoskivut estää ne ihan täysin! 3 km on ihan maksimi, mitä pystyy kerralla käveleen.. Siivoamaan en varmasti ala ellei ole pakko, sehän se vasta tylsää puuhaa onkin :hilarious: joulukoristelut ja -valmistelut ajattelin tänään aloittaa, mutta ei niihinkään päivää kauempaa saa kulutettua :grin mielelläni leipoisin kaikkea hyvää, mutta kun tuo paino on muutenkin jo pilvissä :shy:

Torstaina olis vika neuvolalääkäri ja vihdoin selviää, joudutaanko tarkempaan synnytystapa-arvioon vai ei! 2 viikkoa jos vielä pysyis lapsi sisällä, että saadaan täysiaikaisuus kasaan, mutta sen jälkeen en kyllä himmaile tipan tippaa, olisin jo ihan valmis.. :grin
 
Joululehdet on kaivettu selailuun täälläkin. :grin Liitoskipupäivät on kyllä tylsiä, silloin on vaan telkkamaratonia ohjelmassa. Onneksi mulla ei toistaiseksi kivut oo jääneet pysyväksi, vaan nekin vaihtelee päivittäin. Paljon parempi olo on kyllä niinä päivinä kun käy edes vähän ulkoilmassa. Siivoaminen on munkin mielestä ankeaa, mut tykkään kyllä tonkia vanhoja tavaroita ja järjestellä. Tosin nyt pesänrakennusvietti on ollut kateissa jo jonkun aikaa ja kamat on hujan hajan.
 
Mä yhä odottelen sitä mystistä pesänrakennusvimmaa, ois kyl kiva jos yhtäkkiä tekisikin mieli siivota :hilarious:
 
Miulla kans käy välil aika pitkäks ku miel tekis lähtee vaik ulos mut liitoskivut sen verran kovat ettei kävelystä oikee tuu mitään, hyvä jos kaupassa pystyn viel käymää :grin seki kyl nykyää nii hidasta et kauppareissu mikä normaalisti kestää puol tuntii ni nyt menee ainaki tunti ku lyllerrän nii hitaasti :grin tänää aloitin pesemää pikkuhiljaa vauvan vaatteita valmiiks et jos sattuukin syntymää yhtäkkii ennen laskettua ni on vaatteet valmiina :)
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred
Onnea! :)
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred

Onnea ♥️ en itse malta odottaa että saisi oman tytön rinnalle ♥️
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred

Kurja juttu, että jouduitte kiireelliseen sektioon ennenaikaisena, mutta ihanaa että kaikki meni hyvin! :) onnea!
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred

Onnittelut!! Selviskö miksi kasvu oli pysähtynyt vai oliko oikeasti? Kyselen vaan kun meillä samasta syystä käynnistettiin viimeksi synnytys ja nytkin kasvua jouduttiin seuraamaan hetki.
 
Vika neuvolalääkäri takana. Olipas se tuskaisaa :bag: eipä oo ennen sisätutkimus sattunut noin paljon. Mutta kuulemma pitäisi mahtua pihalle alakautta. Pää oli alaspäin ja vaikka maha kasvaakin lähellä yläkäyrää, oli silti sitä mieltä, että ”eiköhän se mahdu”. Vähän jäi epävarma olo, mutta onneksi on kuitenkin raivotarjonnassa! Kohdunsuu oli vielä täysin kiinni ja napakka, kuten kuulemma kuuluukin vielä tässä vaiheessa (35+0) olla. :)

Mulla on jotenkin sellnen tunne, että tää kaveri tulee viihtymään sinne 42. viikolle asti mahassa... :hilarious: ehtiipä ainakin saamaan influenssarokotteet:grin
 
Se voi se h-hetki tulla hyvinkin yllättäen. Nimimerkillä eilen kontrolliin äitipolille aamulla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla klo 15.08 eilen :Heartbigred Tyttö tuli ja viikot oli 36+1. Oon perussairausten takia ollut äitipolin seurannassa ja viikko sit kasvua oli tullut huomattavasti vähemmän ku aiemmin ja napanuoravirtaukset kireät. Sit eilen oli tosiaan kontrolli, ultrassa ei kasvua ja ktg-käyrä oli vaisua ja olin siinä polilla seurannassa pari tuntia ja sit olinkin synnytyssalissa jatkuvalla käyrällä ja sektiovalmisteluja tehtiin. Eka siis seurantaa ja käyrä edelleen vaisua ja päättivät sit et parempi ottaa vauva pihalle. Nyt ollaan ihanassa vauvakuplassa ja vauva pärjää vierihoidossa, terhakka pimu:Heartbigred Pientä oireilua ennenaikaisuudesta esim sokerit pari kertaa matalana mut lisämaito+ suun limakalvoille glukoosia auttanut. On tää kyl ihanaa :Heartbigred

Onnea
 
Takaisin
Top