Lokakuun jutustelut

Miullekaa ei oo annettu painoarvioo, sf-mitta on keskikäyrällä. Neuvolasta kehoitti pakkaamaan sairaalakassin mut en oo saanu aikaseks vielä :grin enpä mie tarvii mukaa ku alusvaatteet, hygieniatarvikkeet, laturit puhelimelle ja tabletille ja jotain suklaata tms herkkua :grin meinasin olla sairaalavaatteissa vaik ois mahdollista käyttää myös omia. Nii ja vauvalle varaan kotiutumisvaatteet. Aatella et viimeistään kuukauden päästä meitä on yksi enemmän mut toivon todella ettei mee nii pitkälle, pitää pikkuhiljaa ruveta vauhdittamaan tuloa jos näyttää siltä ettei muuten ymmärrä tulla :grin vauva on kuitenkin jo kiinnittynyt :)
 
Meillä mies saa kyl hoitaa kotiutumisvaatteet vauvalle. :) mullakaan ei mitään tuntemuksia, mutta neuvolassa lohduteltiin et ei niitä usein tulekaan, toiset kärsii kuukauden ennakoivista supistuksista ja toisilla ensimmäiset tuntemukset on synnytyksen supistukset tai lapsiveden meno. Mulla ei oo edes valkovuotoa, mitä monet kertoo olevan ihan valtoimenaan ja verisenä. :hilarious:

Mäkin aattelin ekana hotellia, mutta taidan kyllä haluta jäädä osastolle, jotta saan kaiken mahdollisen tuen varsinkin imetyksen kanssa näin ensisynnyttäjänä ja imetysahdistujana :)

Painoa oli tullut reilusti kilo viikossa nyt neuvolassa, mutta turvotus edelleen ihan nolla ja verenpaineet priimaa. Sf-mitta menee nätisti yläkäyrän ja keskikäyrän välillä, nyt 37+0 oli 34. Ei osannut neuvolatäti siis olla huolissaan vaikka paino onkin kauheassa nousussa, mutta kehotti välttämään sokereita ettei kerryttä lapsi liikaa painoa :)
 
no siis mä olin synnytystapa-arvioinnissa sairaalassa jossa ultrattiin. Lääkäri ensin meinasi käsikopelolla vatsan päältä että n. 2800g vauva painaa mutta tuo 2770g tuli sitten ultran jälkeen mittausten tuloksena! Aika hyvin meni lääkärin veikkaus!
 
voisin niin jo lähteä synnyttämään, josko pikkuhiljaa tää turvotuskin laskisi jolloinka (tovottavasti ainakin) tää rannekanava-ahtauma helpottaisi ja kädet normalisoituisi.. Vasenta kättä en edes enään tunne normaalisti, eilen tein jotain kotona ja huomasin sitten jossain vaiheessa että aijjaa, vasemman käden etusormesta tulee verta. Kynsinauhan päällä oli kunnon vekki, enkä sitä huomannut kun en oikein tunne mtn jotenka en tajunnut sinne tulleen haavan. Myöskin sen käden keskisormen ja nimettömän kynnet on kasvaneet ihan hassusti sellaiseksi alaspäin taipuvaksi laataksi mitä eivät todellakaan ole olleet ennen. Närästyskin on aikamoista mutta ei mtn verrattuna näihin käsijuttuihin ja närästykseen voi saada apua joka saattaa jopa auttaa. Yksi kaverini juuri kertoi että ei kyllä loppuraskaudesta nukkunut juurikin närästyksen takia, et aika kökkö sekin voi olla =( Itsellä olen huomannut että rasvaiset ruoat närästää kyllä enemmän ja esim ruisleipä mitä olen syönyt tyyliin koko ikäni. Vaalea leipä ei niinkään ala närästämään, outoa! Banaani sitten taas närästää. Ja jos lähtee liikkumaan syönnin päälle, varmasti närästää. Eilen otin pienen palasen rennietä ja auttoi! Myöskin vichyn juominen auttaa hetkeksi.
Sairaalakassi on suurinpiirtein pakattuna täälläkin, itselle oli jo mukanakin tuolla synnytystapa-arvioinnissa kun verenpaineet oli niin ylhäällä. Pissa onneksi oli puhdas niin sai ihan itse päättää jääkö sinne nukkumaan vai tuleeko kotiin- tulin kotiin.
En tiedä että miksi mua ei stressaa vaikka meillä ei ole vielä hoitopöytää (hoitoalusta on ja kyllä siihen alle sopiva tukeva iso pöytäkin mutta ei oikeaa hoitopöytää). Vaunutkin on vuokratalon vintillä eikä olla saatu vuokralaisen kanssa molemmille sopivaa aikataulua että olisin mennyt niitä katsomaan- että missä kunnossa ovat vai pitääkö hommata uudet.. Pinnasänkyäkään ei ole mutta vanha iiiiiihana kehto löytyi yhdestä piharakennuksesta yllättäen täältä nurkista- sen meinasin aluksi ottaa käyttöön. Lisäksi tämän talon vintillä on ainakin 3 ehjää keinutuolia joista yhden meinaan raijjaa olohuoneeseen ja yöllä ainakin imettää siinä. Jotenkin olen niiiiin väsynyt etten jaksa stressata tuollaisista asioista- kumminkin satavarmasti pärjätään näinkin ja jos ei muutaa niin aina voi poiketa vaikka ikeaan ja sitten löytyy pinnasänky ja hoitopöytä. Vaunuja olen käytettynä silmäillytkin jos omat eivät ole kunnossa- niitä tuntuu olevan markkinoilla aika kattava skaala.
Aina kun tänne marraskuisiin tulee kurkkaamaan niin innolla odottaa josko on syntyneitä lisää ilmaantunut, pian saadaan väsätä jo syntyneiden lista!
 
En muista onko tääl ollu aiemmin puhetta mut ootteko miettineet tulevaa synnytystä ja mahdollista kivunlievitystä? Mitä haluatte/ette halua? Esikoista synnyttäessä kun kysyttiin mitä haluan niin tokaisin että kaiken mahdollisen, en ollu yhtään perehtyny niihin kivunlievityksiin :grin no sain ilokaasun, mitä en osannu hengittää kun ei neuvottu, sekä kohdunkaulan puudutteen mikä auttoi hyvin supistuksiin mutta ponnistuskipu jäi. Silloin aattelin et seuraavassa haluan epiduraalin mut nyt oon sitä mieltä etten sitä halua, kun en halua pitkittää synnytystä jos supistukset vaik loppuiskin ja siinä ei kuulemma tunne ponnistustarvetta. Että luultavasti mennään samoilla kuin esikoisen synnytyksessä ellei kivut mee nii pahoiksi ja kestää pitkään että välttämättä haluan jotain vahvempaa :grin
 
Mä taas oon kuullut epiduraalista, että nykyään on paljon harvemmassa se, ettei tunne ponnistuksen tarvetta. Jotenkin kehittynyt sen käyttö :) mutta ite aion ottaa kaikkea mitä tarjotaan, paitsi ilokaasua. Tiedän jo valmiiksi, ettei mulla kestäis pää sitä. :hilarious: Toivelistassakkn mulla lukee, että haluan et aina ehdotetaan sitä, minkä kätilö näkee hyväksi. Luotan kätilöiden ammattitaitoon ja en näe lääkkeiden käyttöä mitenkään heikkoutena tms. :)
 
En muista onko tääl ollu aiemmin puhetta mut ootteko miettineet tulevaa synnytystä ja mahdollista kivunlievitystä? Mitä haluatte/ette halua? Esikoista synnyttäessä kun kysyttiin mitä haluan niin tokaisin että kaiken mahdollisen, en ollu yhtään perehtyny niihin kivunlievityksiin :grin no sain ilokaasun, mitä en osannu hengittää kun ei neuvottu, sekä kohdunkaulan puudutteen mikä auttoi hyvin supistuksiin mutta ponnistuskipu jäi. Silloin aattelin et seuraavassa haluan epiduraalin mut nyt oon sitä mieltä etten sitä halua, kun en halua pitkittää synnytystä jos supistukset vaik loppuiskin ja siinä ei kuulemma tunne ponnistustarvetta. Että luultavasti mennään samoilla kuin esikoisen synnytyksessä ellei kivut mee nii pahoiksi ja kestää pitkään että välttämättä haluan jotain vahvempaa :grin

Mä pelkäsin epiduraalissa just tota mutta kun mulla meni synnytyssuunnitelmat niin uusiks ni päätin ottaa sen ihan verenpaineidenkin kannalta. Tunsin kyl supistukset siinä ja tosiaan tunti laitosta alko ponnistuttaa, se rentoutti mun kropan niin hyvin että aukes hetkessä.
 
Hyvä tietää jos ne onki kehittyneet :) taidetaa synnytyksen antaa mennä vähän omalla painollaan etten liikaa mieti valmiiks ku voi olla ettei se mene läheskään sillee miten olen ajatellut, luotan kätilöihin ja siihen et hyö osaa suositella mitä kivunlievitystä kannattaa missäkin vaiheessa ottaa :grin nyt mitä pidemmälle raskaus menee ni sitä enemmän alkaa jännittää et miten se lähtö tulee tapahtumaan ku se voi tapahtua milloin vain.. Ja et meneekö tämä synnytys samalla tavalla kuin edellinen vai onko ihan päinvastainen. Toivon vaan että tämäkin olisi muutamassa tunnissa ohi, kuitenkin niin että ehditään sairaalaan, matkaa on noin 30 km:grin
 
Mua jännittää et kuinka paljon alkaa jännittään sit jos jotain alkaa tapahtuun! Mies tulee ainakin oleen varmasti aivan tärinöissä heti, varsinkin jos käynnistyy vesien menolla. :grin Ei varmaan malta odotella kotona montaa tuntia vaan varmaan ois lähdössä samantien sairaalaan :hilarious: mua ahdistaa aivan suunnattomasti ajatus siitä, että menee lasketun ajan yli. Oon aivan varma et menee sinne 42 viikolle, mietin et kehtaisiko sitä kysyä neuvolassa et voiko sitä käynnistää aikasemmin jos niikseen tulee. Vieläkään ei oo ollut supistuksia tms ollenkaan, ainoastaan menkkamaisia kipuja pari kertaa ja päivittäin kohdunsuun vihlontaa. Sais jo alkaa supisteleen niin ois fiilis et ees jotain tapahtuu, vaikka eihän sekään mitään kerro :hilarious:
 
Mua jännittää et kuinka paljon alkaa jännittään sit jos jotain alkaa tapahtuun! Mies tulee ainakin oleen varmasti aivan tärinöissä heti, varsinkin jos käynnistyy vesien menolla. :grin Ei varmaan malta odotella kotona montaa tuntia vaan varmaan ois lähdössä samantien sairaalaan :hilarious: mua ahdistaa aivan suunnattomasti ajatus siitä, että menee lasketun ajan yli. Oon aivan varma et menee sinne 42 viikolle, mietin et kehtaisiko sitä kysyä neuvolassa et voiko sitä käynnistää aikasemmin jos niikseen tulee. Vieläkään ei oo ollut supistuksia tms ollenkaan, ainoastaan menkkamaisia kipuja pari kertaa ja päivittäin kohdunsuun vihlontaa. Sais jo alkaa supisteleen niin ois fiilis et ees jotain tapahtuu, vaikka eihän sekään mitään kerro :hilarious:

Mä valmistuin siihen esikoisen aikaan et syntyy 2 viikkoo lasketun ajan jälkeen. Olikin aika yllätys kun syntyi jo 39+4.

Nyt kyllä antaisin nää supistukset mielelläni pois, kun supistaa kipeesti, mut mitään ei tapahdu :hungover:
 
Mulla oli tänään painoarvioultra radin ja korkean sf-mitan takia. Painoarvioksi saatiin 3003g viikot 37+3. Noin puoli kiloa tulee kuulemma vielä, jos syntyy laskettuna aikana. Minkälaisia painoarvioita muut on saanu 37+ viikolla?
 
Mulla oli tänään painoarvioultra radin ja korkean sf-mitan takia. Painoarvioksi saatiin 3003g viikot 37+3. Noin puoli kiloa tulee kuulemma vielä, jos syntyy laskettuna aikana. Minkälaisia painoarvioita muut on saanu 37+ viikolla?
37+2, 3kg
 
Mie sain just tänään 36+1 3095g ja sf-mitta keski ja alakäyrän välissä. Vaikea uskoa, että olisi jo noin iso tässä vaiheessa. Kuinkakohan tarkkoja noi ultrassa tehdyt arviot on... o_O
 
Mie sain just tänään 36+1 3095g ja sf-mitta keski ja alakäyrän välissä. Vaikea uskoa, että olisi jo noin iso tässä vaiheessa. Kuinkakohan tarkkoja noi ultrassa tehdyt arviot on... o_O

Kyllä ne ainakin puoli kiloa voi helposti heittää.
 
Mulla ultralla painoarvio viikolla 38 oli 2990g. Mennään kuulemma ihan käyrillä. Pieni pää sillä oli vartaloo nöhden, mutta tosin itsellä on tosin pieni pää jota on myös tutkittu silloin kuin synnyin. Selvisi että mun äidillä on pään koko 10 vuotiaiden alemmalla käyrällä. Lääkäri sanoikin että on geneettistä. Jännä nähdä mites sitten kun synty.
 
Tästä ei nyt mitään arvioita tehty mutta esikoinen synty 37+1 ja paino 3180g.
 
Saispa itekin jonkun painoarvion. :arghh:hirvittää tää, että vaikka syö normaalisti ja liikkuu paljon, silti painoa tulee lisää reilusti yli kilo viikossa, en uskalla kohta enää syödä ollenkaan :sour: ei siinä mitään, jos tulis selkeästi mulle itelle, mutta pelottaa et kertyy tolle lapselle tuolla. Sf-mittakin kun on yli keskikäyrän..
 
Mun mielestä toi sf mitta (on joo varmasti tosi hyvä seurantatapa kasvulle koska onhan sitä tehty ilmeisesti pitkään jo?) mutta. Mulla sf mitta ollut koko ajan ipanassa (=sähköinen äitiyskortti) ja meillä käytössä olevassa potilasjärjestelmässä keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Jollain viikolla 34 se nousi ipanan mukaan edelleen samaa keski- ja yläkäyrän väliä (lähellä yläkäyrää) ja tuon potilasjärjestelmän mukaan hyppäsi yläkäyrälle/ehkä jopa hiukan ylikin. Aloin siis pelkäämään ylisuurta vauvaa (radi todettiin paastoarvon takia mutta riittänyt ruokavaliohoito) koska sf mitta suureni/oli koko ajan yläkäyrän tuntumassa :confused:

Pointtina tässä kuitenkin et elokuun 28+5 ja nyt 37+2 saman synnärilääkärin tekemät ultra ja painoarviot kertoo vauvan olevan tavanomaista hiukan pienempi. :eek:

En tiiä miks sf mitta iso ja ultran mukaan kumminkin pieni ja kumpi on lopulta totuus.. Ylipainoa tai hirmuisia painon nousuja raskausaikana ei mulla ole, vähän kylläkin.. :confused005 Myös sf mitan mittaaja ollut ihan joka kerta sama ihminen. Ensimmäinen sf heinäkuulla oli keskikäyrällä (mitattiin 23+0/24+1).

:scratch:scratch:scratch
 
Mulle ainakin sanottiin kun sf-mitta pomppas, että johtuu ehkä siitä että vauva ei oo laskeutunut. Olin pitkään keskikäyrän alapuolella, sit pomppas reilusti keskikäyrän yläpuolelle. Minäkin stressaan sitä että vauva on iso, kun mitään arvioita ei oo tehty. En siis ihan osta tota selitystä. Pomppaus lisäksi tapahtui just silloin kun töissä oli tosi kiire ja söin miten sattuu. En tiiä miten helposti ei-radi-vauvat ottaa sokerista kasvuspurttia..
 
Takaisin
Top