----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niimpä. Ja ylipäätään luodaan odotukset että jos et imetä ja sormiruokaile ja laita lapselle luomuruokaa ja hoida kotona 247 kolmee vuotta niin oot paska vanhempi. Musta se on surullista. Mut monessa FB ryhmässäkin syyllistetään vanhempien valintoja hetkellisten johtopäätösten jälkeen. Jos ostoskorissa on pinaattilettuja ja pepsimaxia niin vanhempi pilaa lapsensa tulevaisuuden ja sitä kauhistellaan ja puidaan keskustelussa. Kukaan ei ehkä tiedä että siellä voi kotona olla vaikka keuhkokuumeinen lapsi tai monivammainen erityislapsi ja vanhemman jaksaminen loppui just sillä kohtaa ja päätti helpottaa arkea lämmittämällä ne pinaattiletut ja viemällä puolisolle illaksi pepsimax pullon.
Niin totta. Teet niin tai näin, niin aina jotain nykertää. Onneksi ikä tuo itselle armollisuutta ja ymmärrystä tehdä juuri, kuten omalle perheelle on parasta.

Niin totta. Teet niin tai näin, niin aina jotain nykertää. Onneksi ikä tuo itselle armollisuutta ja ymmärrystä tehdä juuri, kuten omalle perheelle on parasta.
Just näin. Se tässä iässä on hyvä puoli ettei enää stressaa kenenkään ulkopuolisen mielipiteistä noin yleisesti ottaen Kukaan ei kuitenkaan kokonaisuutta tiedä eikä näe.

Juuri tätä piti tulla sanomaan. Eilisessä neuvolan perhevalmennuksessa oli puhetta ympäristön luomista paineista, ja kerroin olevani tavallaan onnellinen siitä että olen ns. geriatrinen ensiodottaja. Oma itsetuntemus ja -tunto ihmisenä ja tulevana vanhempana on ihan toista luokkaa kuin 20-25 vuotta sitten. (Mahdolliset ensimmäisten kuukausien hormonipöllyharhat on varmasti sitten oma lukunsa) :p

Niimpä. Ja ylipäätään luodaan odotukset että jos et imetä ja sormiruokaile ja laita lapselle luomuruokaa ja hoida kotona 247 kolmee vuotta niin oot paska vanhempi. Musta se on surullista. Mut monessa FB ryhmässäkin syyllistetään vanhempien valintoja hetkellisten johtopäätösten jälkeen. Jos ostoskorissa on pinaattilettuja ja pepsimaxia niin vanhempi pilaa lapsensa tulevaisuuden ja sitä kauhistellaan ja puidaan keskustelussa. Kukaan ei ehkä tiedä että siellä voi kotona olla vaikka keuhkokuumeinen lapsi tai monivammainen erityislapsi ja vanhemman jaksaminen loppui just sillä kohtaa ja päätti helpottaa arkea lämmittämällä ne pinaattiletut ja viemällä puolisolle illaksi pepsimax pullon.
Kyllä siihen pinaattilettujen ostamiseen riittää sekin syy, että ihan vain haluaa ostaa valmisruokaa, koska ei nyt jaksa paistaa itse lättyjä tai tehdä mitään ruokaa. Ihan hyvä äiti on silti.

Limsaa pidän lähinnä myrkkynä, jota kenenkään ei pitäisi vapaaehtoisesti suuhunsa laittaa, mutta tiedän olevani varsin yksin tämän mielipiteen kanssa. Ja ostan minäkin jouluksi pullollisen cokista, koska meidän joulupukki tykkää siitä.

Kyllä siihen pinaattilettujen ostamiseen riittää sekin syy, että ihan vain haluaa ostaa valmisruokaa, koska ei nyt jaksa paistaa itse lättyjä tai tehdä mitään ruokaa. Ihan hyvä äiti on silti.

Limsaa pidän lähinnä myrkkynä, jota kenenkään ei pitäisi vapaaehtoisesti suuhunsa laittaa, mutta tiedän olevani varsin yksin tämän mielipiteen kanssa. Ja ostan minäkin jouluksi pullollisen cokista, koska meidän joulupukki tykkää siitä.
Juu kyllä. Just näin. Mut noin esimerkkinä. Kyl mä aikakin ostan lettuja, ne on hyviä!!

Hahaa...täällä toinen limsan vieruksuja!

Mua ei haittaa jos muut ostavat, mutta itse en osta edes jouluksi.:gen045
Mies ostaa senkin edestä....mutta mulle se on ihan fine! Itse en juo... enkä kyllä taaperollekaan anna. Joskus on hän maistanut kulauksen, mutta ei tykkää:joyful:
Tullee äitinsä:happy:

Tähti, kuinka paljon teän lapsi katsoo YouTubea tai YouTubeKidsiä?

Meillä joskus keskimmäinen katseli Youtubesta paljon leluvideoita ja lasten videoita joissa lauletaan, pääsääntöisesti englanniksi, mutta myös ranskaksi, venäjäksi, romaniaksi, saksaksi. Ja tadaa, muksuni 3v lauloi täydellisellä englannilla ja venäjän kielellä sormileikkilauluja ja sanoi sanoja eri kielellä.

Ja mitä tulee leluihin, katsoin paljon sivusta mitä videoita lapseni katsoo ja parhaimpia oli hänellä Hot Wheels autot. Ja kun tuli joulu taikka synttärit ja lapseni toivoi pikkuautoja oli täsmällisen tarkkaa että pikkuautot olivat Hot Wheels autoja, eikä esim Mattelin autoja. Kun mummo tiesi pikkuautokaudesta ja toi Sikun pienoismalliautoja, ei poika koskenutkaan niihin. Videoissa esitellään täsmälleen kaikki mitä lelulaatikon sisällä on, myös käyttöohjekirjat jos sellainen on sisällä. Ja pesulappu ym näytetään myös ja oikein painotetaan että "This is a Hot Wheels car and here you can see a Hot Wheels logo, and this is what it looks like". Aikuiset ihmiset tuottavat lelufirmojen mainosvideoita Youtubeen ja kun lapset leikkivät niillä ja avaavat paketteja niin pieni taapero koukuttuu hetkessä. Mukaan kiva musiikki ja iloiset värit - lapsi on jo myyty.

Hän pyytää sinulta Vainua. Ostat Vainun. Ja lapsi tutkii täsmälleen onko se sama kuin videossa. Ei ollut joten lapsi suuttuu. Ja mitä sinä teet? Selität meille kuinka lapsesi on laatutietoinen mutta 3v ei edes ymmärrä sanaa laatu tai kopio. Se on nähnyt sen Youtubesta.

Kukaan ei opi itsestään mitään, kaikki asiat on opittua. Jokainen on tabula rasa, ja kaikki sisältö elämään opitaan.

Älykkyys on varmasti osittain periytyvää mutta kaiken voi oppia jos vain haluaa. Laskemaan tai kieliä. Toki neurologiset sairaudet voi estää oppimisen jollain tasolla mutta mitä tahansa voi oppia jos vain on motivaatio siihen.

Meillä lapsen lempipikkuauto on Sikun bussi. Kirppikseltä ostettu, maksoi 50 senttiä. Se otetaan monesti kainaloon nukkumaan mennessä. Paljon hienompi kuin yksikään Hot Wheels. :grin

sikubus.jpg

Suski75, oon niin samaa mieltä, Sikun autot on superhienoja. Esikoisella oli Sikun haitaribussi ja se nukkui myös sen kans :)

Piti vielä sanoa oppimisesta. Oma keskimmäinen, tämä Youtubea vahtaava lapseni lopetti videot aika piakkoin koska en jaksanut niitä rallatuksia kuunnella. Niin tämä lapsi opetteli itse lukemaan 4v. Hän pelasi Minecraftia pleikkarilla ja kirjoitteli siinä kylttejä. Ensin "WC" ja "HSBRGR" tai "Yle".

Mentiin sitten K-Rautaan ja poika luki "Rauta". Kysyin mistä tietää että siinä lukee niin ja poika kohautti olkapäitään. Kotona maitopurkista tavutti "Luo-mu mai-to ras-va-ton". Ja niin oli uskotttava että osasi. Kohta luki eskarilaisen veljensä eskarikirjaa täysillä ja samalla oppi kirjoittamaan.

Kyllä lapset oppii, matkimalla. Ei kukaan osaa ranskaa jos ei ole sitä jostain kuullut, believe me.

Tähti, kuinka paljon teän lapsi katsoo YouTubea tai YouTubeKidsiä?

Meillä joskus keskimmäinen katseli Youtubesta paljon leluvideoita ja lasten videoita joissa lauletaan, pääsääntöisesti englanniksi, mutta myös ranskaksi, venäjäksi, romaniaksi, saksaksi. Ja tadaa, muksuni 3v lauloi täydellisellä englannilla ja venäjän kielellä sormileikkilauluja ja sanoi sanoja eri kielellä.

Ja mitä tulee leluihin, katsoin paljon sivusta mitä videoita lapseni katsoo ja parhaimpia oli hänellä Hot Wheels autot. Ja kun tuli joulu taikka synttärit ja lapseni toivoi pikkuautoja oli täsmällisen tarkkaa että pikkuautot olivat Hot Wheels autoja, eikä esim Mattelin autoja. Kun mummo tiesi pikkuautokaudesta ja toi Sikun pienoismalliautoja, ei poika koskenutkaan niihin. Videoissa esitellään täsmälleen kaikki mitä lelulaatikon sisällä on, myös käyttöohjekirjat jos sellainen on sisällä. Ja pesulappu ym näytetään myös ja oikein painotetaan että "This is a Hot Wheels car and here you can see a Hot Wheels logo, and this is what it looks like". Aikuiset ihmiset tuottavat lelufirmojen mainosvideoita Youtubeen ja kun lapset leikkivät niillä ja avaavat paketteja niin pieni taapero koukuttuu hetkessä. Mukaan kiva musiikki ja iloiset värit - lapsi on jo myyty.

Hän pyytää sinulta Vainua. Ostat Vainun. Ja lapsi tutkii täsmälleen onko se sama kuin videossa. Ei ollut joten lapsi suuttuu. Ja mitä sinä teet? Selität meille kuinka lapsesi on laatutietoinen mutta 3v ei edes ymmärrä sanaa laatu tai kopio. Se on nähnyt sen Youtubesta.

Kukaan ei opi itsestään mitään, kaikki asiat on opittua. Jokainen on tabula rasa, ja kaikki sisältö elämään opitaan.

Älykkyys on varmasti osittain periytyvää mutta kaiken voi oppia jos vain haluaa. Laskemaan tai kieliä. Toki neurologiset sairaudet voi estää oppimisen jollain tasolla mutta mitä tahansa voi oppia jos vain on motivaatio siihen.

Twisted :) Kyllä tuo jonkin verran katsoo, mutta ei paljon katsele. Lyhyessä ajassa imee tietty itseensä paljon.

Taapero on kyllä niin tarkka, että jos video/ mikä vaan lastenohjelma on hänestä huono, niin heti pois! Ei katsele mitään, mikä ei täytä hänen vaatimuksiaan:laughing002 Tämä tuli esille jo 1-vuotiaana.

Lapsi on ollut aina ahkera kirjojen lukija...meillä on läjäpäin kirjoja ja aloitettiin niiden katselu varmaan jo parin kuukauden ikäisestä saakka. Nyt hän osaa melkein jo tavata...pian sitten jo lukeekin itse:laughing002

Taapero on kyllä niin tarkka, että jos video/ mikä vaan lastenohjelma on hänestä huono, niin heti pois! Ei katsele mitään, mikä ei täytä hänen vaatimuksiaan:laughing002 Tämä tuli esille jo 1-vuotiaana.

(Onko sellaisia taaperoita jotka suostuisivat leikkimään tai katsomaan jotain, joka ei miellytä heitä? Ei ole tullut vastaan :wideyed:)

Minä ainakin yritän kasvattaa ikävää nirsoilua lapsestani pois. Jos ei kelpaa niin saa olla ilman. Maailma ei pyöri hänen ympärillään. Nirsoilijoista ei tykkää kukaan, paitsi korkeintaan heidän vanhempansa.

Minä ainakin yritän kasvattaa ikävää nirsoilua lapsestani pois. Jos ei kelpaa niin saa olla ilman. Maailma ei pyöri hänen ympärillään. Nirsoilijoista ei tykkää kukaan, paitsi korkeintaan heidän vanhempansa.
Ai että, veit sanat suustani:grin!
Pikkulasten nirsoilu ottaa kyllä itsellä pahasti hanttiin - täällä pääsee äkkiä tyhjille kun alkaa se "en tykkää, haluun sitä ja tätä". Ei aikuisenakaan auta alkaa vinkua työpaikan ruokatarjonnasta tai kuulakärkikynien väristä, tietokoneen merkistä puhumattakaan :grin. Ilman on ihan hyvä, alkaa kummasti maistua se väärän värinenkin.
Mulla nitkahtaa myös se lasten joidenkin kaverien nirsoilu, kerron kyllä ihan suoraan ettei ole täällä tapana tuollainen - saa mennä kotiinsa jos kuvittelee olevansa kuningas myös toisen maalla:king. Ja näiden selkkausten jälkeen on järjestäen kasvanut kunnioitus ja molemmin puolinen luottamus. Joskus täytyy olla kus*pää että voi olla taas kivaa kaikilla.

Ai että, veit sanat suustani:grin!
Pikkulasten nirsoilu ottaa kyllä itsellä pahasti hanttiin - täällä pääsee äkkiä tyhjille kun alkaa se "en tykkää, haluun sitä ja tätä". Ei aikuisenakaan auta alkaa vinkua työpaikan ruokatarjonnasta tai kuulakärkikynien väristä, tietokoneen merkistä puhumattakaan :grin. Ilman on ihan hyvä, alkaa kummasti maistua se väärän värinenkin.
Mulla nitkahtaa myös se lasten joidenkin kaverien nirsoilu, kerron kyllä ihan suoraan ettei ole täällä tapana tuollainen - saa mennä kotiinsa jos kuvittelee olevansa kuningas myös toisen maalla:king. Ja näiden selkkausten jälkeen on järjestäen kasvanut kunnioitus ja molemmin puolinen luottamus. Joskus täytyy olla kus*pää että voi olla taas kivaa kaikilla.

Juu, stoppi vaan. Kokeilevat taaperot kepillä jäätä, meillä tuo ainokainen on varsin taitava siinä....mutta uskoo sitten helposti. Koskaan ei itke, eikä kiukuttele vastaan....on fiksu :)

Nyt uhmaikäisenä osoittaa mieltään kyllä enemmän, kuin ennen.

Ruokapöydässä ei tosin nirsoile ja on kohtelias. Meillä ei lennä lautaset lattialle, kuten on muiden lapsissa on tätä nähty, ettei halua maistaa, tai ei kelpaa....

Tuli muuten myös näistä kiusaamisaiheista mieleen keskimmäisen tyttäreni tilanne. Hän on isokokoinen, eikä välitä tippaakaan vaatteista, merkeistä tms "hömpötyksistä". Me ei matkusteta espanjaan lomille, ajeta uusilla jopoilla(paitsi se yksi joka perheessä sen kokee tärkeäksi:p) tai harrasteta hienoja harrastuksia hienoissa varusteissa. superälykäs tyttö ja huikean empaattinen persoona. no, siinä onkin ollut jo monta aihetta olla kiusattu. ensimmäiset vuodet koulussa oli tuskaa, sittemmin on kasvanut näkemään omat hyvät puolensa, ja irrottautumaan syrjijiensä(omat luokka"kaverit") ikeestä. Mä näen että siitä shaissesta voi koitua kuitenkin hyvääkin, itsevarmuus ja selkeä oman tien kulkeminen ei ole ollenkaan huono asia. Siinä missä toiset kisailee toistensa kopioimisessa ollakseen sisällä piireissä, voi tämä olla reilusti oma itsensä ja nauttia vailla painetta miellyttää muita. Mä niin toivon että tämä kantaa pitkälle aikuisuuteen.
Mä itse taistelin lapsena ollessani iso ja erilainen irti kiusaamisesta ryhtymällä kovaksi ja pelottavaksi. Tytär ei onneksi seurannut tätä esimerkkiä:smiley-angelic001-ei siinäkään lähtenyt kopioimaan toisen mallia. Pahin kiusaaja oli alkuun tyttö joka sai kaiken ja kysyi aina esim vaatteiden hintaa. Ja tämä oli hänelle tarkoituksella opetettu, ettei tulisi kiusatuksi es huonompien vaatteiden takia (äitinsä kanssa keskustellut aiheesta- hän siis pelkäsi tyttärensä tulevan kiusatuksi, ja pyrki tavaralla tekemään kaikkensa ettei niin kävisi-en tiedä onko tulos ollut sitä mitä toivoio_O). Elämä vaan on välillä persiistä, kaipa tässä kaikki parhaansa yrittää?

Mulla tuli tänään semmonen jännä olo. Semmonen fiilis että vielä mä joskus olen raskaana. Ei semmonen epätoivonen vaan semmonen luottavainen. Tokikaan raskaus ei lasta takaa mut tuli silti. Voihan se olla että tämä ajatus kumpuaa vanhastaan ja isku on vielä kovempi muutaman vuoden päästä. Mut jotenki nousi hymy huulille tuolla kävellessä. Saapahan nähdä.
No enivei. Nyt ei tapahdu mitään, saahan nähdä milon menkat koskaan alkaa

Nonii onhan paljon keskustelua ollut täällä :happy: Itse olen sitä mieltä, että kyllä se lapsen suvaitsevaisuus lähtee perheestä ja kotikasvatuksesta. Olen työskennellyt ongelmanuorten parissa ja silloin totesin, että usein ne nuoret ovat ongelmanuoria, joiden vanhemmat ovat uraputkessa ja lapset/nuoret aikalailla oman onnensa nojassa. Lapsilla oli kaikkea, mutta se esimerkki ja vanhemman aito läsnäolo tuntui puuttuvan. Toinen ryhmä oli sitten jo päihde tai mielenterveysongelmista kärsivien lapset. Mutta silti sama juttu esimerkki ja terveet arvot puuttuivat. Tämä toki vaan omaan kokemukseen perustuvaa, ei mihinkään tieteelliseen tutkimukseen.

Nonii onhan paljon keskustelua ollut täällä :happy: Itse olen sitä mieltä, että kyllä se lapsen suvaitsevaisuus lähtee perheestä ja kotikasvatuksesta. Olen työskennellyt ongelmanuorten parissa ja silloin totesin, että usein ne nuoret ovat ongelmanuoria, joiden vanhemmat ovat uraputkessa ja lapset/nuoret aikalailla oman onnensa nojassa. Lapsilla oli kaikkea, mutta se esimerkki ja vanhemman aito läsnäolo tuntui puuttuvan. Toinen ryhmä oli sitten jo päihde tai mielenterveysongelmista kärsivien lapset. Mutta silti sama juttu esimerkki ja terveet arvot puuttuivat. Tämä toki vaan omaan kokemukseen perustuvaa, ei mihinkään tieteelliseen tutkimukseen.
Sama kokemus vaikkakin pienellä otannalla. Ne ongelmalapset (karrikoiden sanottuna) ei oo aina mistään päihdeperheistä. Pahoinvointi heijastuu hyvin pitkälti myös sieltä ettei vanhemmilla ole aikaa, lapset paljon ”yksin” kotona tai sitten aikaa annetaan vain kuskaamalla harrastuksesta toiseen hampaat irvessä.

Sitten tähän vauvantekoasiaan :smug:

Olin siis tänään munatorvien aukiolotutkimuksessa ja uä:ssä. Munatorvet olivat avoinna ja kaikki näytti olevan kunnossa. Vasemmalla puolella munanjohdin jotenkin oli vähän erikoisen kiemura, mutta auki sekin.
Oikealla oli hyvän kokoinen johtofollikkeli, eli ovulaatio on odotettavissa vkl tai alkuviikon aikana :grin ja miehellähän oli siis omat hommat kunnossa :couchpotato:
Nyt sitten vaan ovista tikuttelemaan ja peitto heilumaan.
Nyt tämä vuosi yritetään omin avuin, ja jos ei tärppää, niin sitten alkuvuodesta aloitetaan inseminaatiot. Letroille ei ole tarvetta vissiin, kun näytti folli niin hyvältä :hello2 vissiin sitten se hormoniverikoe silloin dpo7.

Nyt vaan toivotaan kovasti sitä ovisplussaa ja tietysti sitten sitä isoa plussaa tähän kiertoon. Nyt on siis menossa kp9 ja Flo:n mukaan ovikseen 3 päivää, eli elämme taas jänniä aikoja :nailbiting:

Takaisin