Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Vaunut/rattaat/yhdistelmävaunut on kanssa yksi hankinta, joka tällälailla ensikertalaisena tuntuu ihan hirvittävän vaikealta. Minua varten on aikaan ollut kotimaiset, siniset Ora-merkkiset vaunut. Ilokseni huomasin, että merkki on yhä olemassa, ja vaunuissa olisi vähän värejäkin mistä valita, minttu ja keltainen ainakin. Niin värittömiä eli mustia ovat usein. Mutta tässä vaiheessa siis pelkkä nostalgia ajaa minua juuri tuon vaunumerkin puoleen. Minkäänlaista järkevää käytännön ajatusta ei ole :)

Muutenkin itsellä vähän sellainen retro-olo nyt, haluaisin hankkia vauvalle tavaroita, joita itseäkin varten on ollut. Etsinnässä esimerkiksi ihan sellainen todella perinteinen, kotimainen puinen syöttötuoli. Niistä oman vauva-ajan vaunuista ei enää ole käyttöön, vaikka tallessa toki olivat :happy:
Meillä on ollut kahdet oran rattaat, eikä kyl mitään huonoa sanottavaa niistä ole. Toki eivät ole pienimmästä päästä, mut renkaat saa helposti irti..
 
Vielä ei ole tullut hankittua mitään. Vaunut on esikoiselta vielä jäljellä ja tuplarattaita ei varmaankaan enää hankita kun ikäeroa tulee jo 3,5 v vaikka edelleen kyllä tykkää istua rattaissa pidemmillä matkoilla. Potkupyörällä menee nyt koiran lenkitykset yms mutta jos ollaan jossain asioilla niin istuu mielellään rattaissa. Jotain seisoma lautaa/satula istuinta oon miettinyt. Rattaat Brio smilet, ja niihin ei kai kauheen moni malli käy yhteen? No on tässä vielä aikaa miettiä. Turvakaukalokin pitäisi ostaa. Tykättiin kun viimeksi oli brion kaukalo joka kävi rattaisiin kiinni, nyt ei enää valmisteta ja britaxin vastaava ei käy brion vaunuun..
 
Täällä ei oo mitään tallella esikoisen (7v) vauva ajasta. Tuntui turhalta säilyttää vuosikausia kaikkea tavaraa kun kellari, yms muutenkin täynnä. Nyt oon pikkuhiljaa ostanut vaatteita (mustavalkoisia, harmaita yms) ja esim uudestaan päällystetyn äitiyspakkauksen makuupussin kun en tuota äitiyspakkausta aijo ottaa mutta makuupussin halusin, ja nyt on mieleisellä kuosillakin. Vaunuja oon katsellut, pinnasängyn ostan jostain torista tms lähempänä. Pikkuhiljaa hyvä tulee. :happy: varmaan enemmän tulee ostettua jos sukupuoli selviää parin viikon päästä.
 
Vaatteita ja sitterin sain ilmaiseksi. Vaatteita onkin löytynyt niin hyvin unisexina ja käytettyinä joka koossa, ettei ihan hirveästi jää uutena ostettavaa, jos jää ollenkaan.
Meillä on tallessa ainakin vaunut, pinnasänky, mobile, syöttötuoli, hoitopöytä, hoitolaukku, tuttipulloja, harsoja, makuupusseja, lakanoita, leluja... Et jos sitten jossain vaiheessa hommaan sen turvakaukalon ja vaippoja, en paljon muuta kai. No se harmittaa, että rintapumpusta olen luopunut, että ehkä joutuu taas ostamaan uuden. Harmittaa myös täysin uudenveroisesta kantorepusta luopuminen mutta löysin noin eurolla ihan kelpo sellaisen tilalle. Mitään keinuvia sittereitä ja leikkimattoja en taida tällä kertaa haalia. Muutenkaan en viitsi sijoittaa satasia muuhun kuin kaukaloon.
 
Itellä just tärkeintä vaunuissa on isot pyörät että pääsee kävellenkin liikkumaan maastossa ku maastossa silleen ettei tartte jokaista kiveä ja töyssyä vasten tapella vaan liikkuminen on sulavaa. :happy: esikoisella oli phil & teds navigator rattaat sit taaperosta eteenpäin ja ne oli kyllä super hyvät ja liikkuminen oli aina helppoa, ilmeisesti tohon saatavilla viellä koppakin. Haluisin kuitenkin ilmakumi renkaat, kääntyvät, säädettävän työntöaisan, yhdistelmävaunut joissa ratasosa ei oo tehty pelkästään vuoden ikäisille vaan vähän pidempi jalkanenkin lapsi pystyy istumaan mukavasti. Että kyllä tässä on katsomista vaunut on kyllä semmoset tärkeät mulle kun tulee aina lapsen kanssa liikuttua kävellen et on sit hyvät sen koko ajan kun niitä tarvitsee. Helvetin kalliitahan noi on mutta ei maha minkään, kyllä ne ittensä maksaa takasin, taisin myydä vielä aika hyvään hintaan pois noi navigatorit. Mua vaan ärsyttää maksaa siitä kovasta kopasta nii paljon kun se on niin vähän aikaa käytössä :smiley-angry017
 
Viimeisin hankinta on muumi-aiheinen body :happy: .

Onko teillä suositella mitään hyvää sitteriä?

Esikoisen oma laitettiin eteenpäin jo aikoja sitten. En muista merkkiä, mutta kätevä oli. Poika viihtyi siinä hyvin ja sai kivasti jalkoja heiluttelemalla keikuteltua itseään.
 
Viimeisin hankinta on muumi-aiheinen body :happy: .

Onko teillä suositella mitään hyvää sitteriä?

Esikoisen oma laitettiin eteenpäin jo aikoja sitten. En muista merkkiä, mutta kätevä oli. Poika viihtyi siinä hyvin ja sai kivasti jalkoja heiluttelemalla keikuteltua itseään.
Meil on koliikkikeinu, jota käytetty siis sitterinä . Se on kyl ollu kätevä :)
 
Meil on koliikkikeinu, jota käytetty siis sitterinä . Se on kyl ollu kätevä :)

Kiitos vinkistä. Netistä löytyikin mukavasti erilaisia koliikkikeinuja, joten täytyy pistää korvan taakse, kun lähdemme sitteriostoksille.
 
Muokattu viimeksi:
Ääni tolle potkupyöräilylle jos on kuitenkin jo semi iso sisarus ettei silleen välttist tarvitsis rattaita. Sillä tykkää hirveen monet lapset vetää ja pääsee niin nopsaa ja lujaa helposti.
 
Mä ajattelin kans ottaa osittain ainakin potkupyörän käyttöön esikoiselle. Meil on tuplat ja niihi kyllä seisomalauta. Mitä voi sit varuiksi kantaa mukana, jos ei aina jaksakaan potkutella koko matkaa. Nyt tällä hetkellä ainakin nauttii potkuttelusta tosi kovin. Sitä en tiedä miten talvella sujuu jos on lunta. Tai miten se seisomalauta menee lumessa...
 
Viimeisin hankita on kaksi keltaista bodya, toinen pienempi kietasumallinen ja toinen isompi tavallinen pitkähihainen body.

Mä ajattelin että jos tämän kerran pärjäisi ilman sitteriä. :rolleyes: vauva oppii liikkumaan paremmin ja nopeemmin, mitä enemmän pitää kovalla alustalla. Sitteriin kun on niin helppo vaan laittaa. Siinähän ei suositella edes soseita syöttämään, kun on niin makuu asennossa.
 
Viimeisin hankinta on muumi-aiheinen body :happy: .

Onko teillä suositella mitään hyvää sitteriä?

Esikoisen oma laitettiin eteenpäin jo aikoja sitten. En muista merkkiä, mutta kätevä oli. Poika viihtyi siinä hyvin ja sai kivasti jalkoja heiluttelemalla keikuteltua itseään.
Meillä oli aiemmin paljon käytössä baby Björnin sitteri.. Se heiluu hyvin vauvan liikkeiden myötä.. Mekin kerettiin se jo myydä pois...
 
Mä ajattelin että jos tämän kerran pärjäisi ilman sitteriä. :rolleyes: vauva oppii liikkumaan paremmin ja nopeemmin, mitä enemmän pitää kovalla alustalla. Sitteriin kun on niin helppo vaan laittaa. Siinähän ei suositella edes soseita syöttämään, kun on niin makuu asennossa.

Meillä paljon käytetty sitteriä ekoina kuukausina, toki joskus pidettiiin lattiallakin viltin päällä. Muistan esikoisen aikaan, kun mun äiti mainitsi ettei opi liikkumaan kun on niin paljon sitteris. No poika kääntyi selältä vatsalleen 3kk ikäisenä, 4kk ryömi, 5kk konttas ja 6kk ikäisenä nousi seisomaan tukea vasten. Eli mun mielestä lähti liikkumaan hyvin vaikka sitterissä istuskelikin aikalailla :p toki jos ei anna koskaan mahdollisuutta olla muualla kuin sitterissä niin aika mahdotonta se liikkumaan oppiminen onkin :rolleyes:
Toinen lapsi oli vähemmän sitterissä, kun ei siinä viihtynyt, oppi liikkumaan vähän myöhemmin, mutta ero ei tainnut olla kuukauttakaan. En usko että kumpikaan olisi oppinut aiemmin tai paremmin liikkumaan jos meillä ei olisi ollut sitteriä :)
 
Me ollaan käytetty sitä keinua(tokan kohalla) pääasiassa sillon jos on esim pitänyt tehdä ruokaa ja esikoinen on leikkinyt vapaasti lattialla. Keinussa on pienempi mahdollisuus tulla tallotuksi ku leikkimatolla :D
Ja niinä hetkinä ku ois vaan halunnut olla sylissä/liikkeessä, mut on pitänyt tehdä esikoisen kanss joku juttu (pukea, suihku yms).
Onhan myös nukahtanut siihen Kainuun monet kerrat :)

Ekan kohdalla oli tavallinen sitteri, ja tuli käytettyä todella harvoin ! Mut se johtu siitä et pystyä jättää lattialle ja pitää sylissä, kun oli vaan se yks lapsi.
 
Meillä paljon käytetty sitteriä ekoina kuukausina, toki joskus pidettiiin lattiallakin viltin päällä. Muistan esikoisen aikaan, kun mun äiti mainitsi ettei opi liikkumaan kun on niin paljon sitteris. No poika kääntyi selältä vatsalleen 3kk ikäisenä, 4kk ryömi, 5kk konttas ja 6kk ikäisenä nousi seisomaan tukea vasten. Eli mun mielestä lähti liikkumaan hyvin vaikka sitterissä istuskelikin aikalailla :p toki jos ei anna koskaan mahdollisuutta olla muualla kuin sitterissä niin aika mahdotonta se liikkumaan oppiminen onkin :rolleyes:
Toinen lapsi oli vähemmän sitterissä, kun ei siinä viihtynyt, oppi liikkumaan vähän myöhemmin, mutta ero ei tainnut olla kuukauttakaan. En usko että kumpikaan olisi oppinut aiemmin tai paremmin liikkumaan jos meillä ei olisi ollut sitteriä :)

Mun ei ollut siis tarkoitus moittia ketään muita sitterin käytöstä. Oonhan itekkin käyttänyt sitteriä neljällä lapsella aiemmin. :) Toi liikkumisen oppiminen pohjautuu omiin kokemuksiin. Meillä oli koira yhden lapsen vauva aikana ja silloin pidin paljon enemmän sitterissä juuri sen takia ettei jää koiran jalkoihin, jos mulla oli sillä hetkellä jotain muuta tekemistä. Vaikka voihan se johtua jostain muustakin, että hän juuri oppi hitaammin liikkumaan kuin muut sisaruksensa. :confused005 mutta ajattelen sitterin olleen suurin syy siihen.

Nyt tälläkerralla haluan lisäksi kyseenalaistaa monien vauvatarvikkeiden tarpeellisuuden, koska haluan vähentää kaikkea turhaa kulutusta. Ilmastonmuutos on tähän yhtenä syynä.

Ajattelin jättää tälläkertaa leikkimatonkin hommaamatta. Nyt saa riittää mun vanha äitini tekemä vauvapeitto lattialla ja isosisarukset varmasti viihdyttävät mielellään helistintä heiluttaen, jos mulla on sillähetkellä jotain muuta hommaa. :)
 
Muutama vaate vähän isommassa koossa ja menin sitten jo ostamaan turvakaukalon, vaikka ajattelin odottaa :grin Yksi tuttipaketti lähti matkaan myös. Edullisesti ja helpolla olen päässyt tällä kertaa, aina hyvissä ajoin liikkeellä.
 
En malta odottaa Black Fridaytä, kuukausi pitäisi vielä jaksaa! Toivon bongaavani puuttuvia hankintoja.
 
Me suunniteltiin jos tulis joku hyvä kaukalo BF tarjoukseen, ni ostetaan sillon:)
 
Takaisin
Top