Lokakuu ja alkaa toinen kolmannes

Ja mulla alkaa vasta marraskuun alussa toinen kolmannes, ainakin kätilön mukaan :dead: vielä saa siis useamman viikon jännittää..
 
Huh, olipa sellanen päivä että nyt illalla miehelle avautuessa pääsi (varmaan ensimmäinen hormoni-)itku, ja pakko tulla nyt tännekin avautumaan.

Kaikki alkoi jo aamulla, kun menin neuvolan määräämiin verikokeisiin. Tarkoitus oli siis ottaa ne perus alkuraskauden kokeet, myös seulat. No, sitten kun kerroin labrahoitajalle viikkoja olevan 9+6, se oli kuulemma liian aikaisin "Down-seulalle". Vaikka neuvolasta sanottiin, että nimenomaan tällä viikolla olisi hyvä käydä ottamassa kaikki kokeet (varmistin vielä monta kertaa). Hoitaja totesi sitten kuitenkin, että otetaan sekin, "kyllä ne sitten sanoo, jos oli liian aikaisin, ja tuut sitten uudestaan". Tajusin vasta näytteen oton lopussa kysyä, että kuka sanoo ja milloin, niin hoitaja totesi, että sairaalassa kun menen ultraan. No sehän on mulla vasta rv 12+4, mikä on taas verikokeen kannalta liian myöhään. Eli ilmeisesti mun pitäis nyt soittaa neuvolaan, että mitäs tehdään... Mutta enpä taida jaksaa, kun en muutenkaan ollut ihan varma, haluanko tuota seulaa, ja Huslabin sivujen mukaan verikoe voitaisiinkin ottaa 9+0-11+6.

Kommellukset ei kuitenkaan loppuneet tähän, sillä kesken työpäivän pyörästäni irtosi lokasuoja enkä saanut sitä takaisin. Jouduin sitten pyöräilemään ympäri kaupunkia lokasuoja kädessäni.

Viimeisenä niittinä kävin Picnicissä syömässä, ja tajusin annoksen puolivälissä saaneeni luultavasti lihaa, vaikka tilasin tofua ja olen siis kasvissyöjä D: Ihmettelin vain alkuun, että onpa tämä "oriental" bbq:n makuista, ja jännä rakenne tähän tofuun on saatu paistettua, mutta en ajatellut asiaa sen enempää. Kunnes löysin aiempaa kiinteämpiä ja isompia "tofupaloja", ja tajusin niiden olevan vähän turhankin lihaisia. En kuitenkaan kehdannut enää mennä valittamaan, kun olin jo puolet syönyt, ja sitä paitsi lihan roskiin heittäminen olisi ollut vielä epäekologisempaa kuin sen syöminen. Nyt jälkikäteen kyllä järkyttää ja ällöttää, mutta onneksi ainakaan vielä ei ole tullut vatsavaivoja.

Onneksi huomenna on perjantai!
 
Mitä ihmettä! Mullekkin sanottiin verikokeesta että 9+0-11+6 välillä pitää mennä ja huomenna 10+1 ja menossa verikokeisiin. Eihän ne voi olla noin eri linjassa ohjeiden kanssa keskenään :wideyed: ihme hommaa! Mutta huomenna on perjantai, tsemppiä sinne :Heartbigred
 
Itse kävin verikokeessa seuloja varten 9+1 ja ihan ohjeistuksen mukaan mentiin. Voisiko olla, että tuo sinulta verikokeet ottanut hoitaja ei vain ollut ihan ajan tasalla..

Mulla alkoi klexanen pistely. Kävin vielä tänään yksityisellä tarkistittamassa napanuora/istukka-virtaukset, kun jäi vähän itselle sellainen kutina nt-ultran ja lääkärin jälkeen, etteivät ne ehkä olleet ihan kunnossa.

Tää lääkäri oli sitä mieltä, että virtauksissa näkyi selvä ”riskitaipumus” ja mun historia ja ikä huomioiden kannattaa tilanteeseen reagoida jo tässä vaiheessa. Enpä muistanutkaan, miten mukavasti Klexane kirvele...:wideyed:

Mutta ei haittaa, jos sillä voidaan edesauttaa elävän vauvan saamista tähän maailmaan! Saatiin jo vinkkiä sukupuolestakin... :Heartred
 
Itse kävin verikokeessa seuloja varten 9+1 ja ihan ohjeistuksen mukaan mentiin. Voisiko olla, että tuo sinulta verikokeet ottanut hoitaja ei vain ollut ihan ajan tasalla..

Mulla alkoi klexanen pistely. Kävin vielä tänään yksityisellä tarkistittamassa napanuora/istukka-virtaukset, kun jäi vähän itselle sellainen kutina nt-ultran ja lääkärin jälkeen, etteivät ne ehkä olleet ihan kunnossa.

Tää lääkäri oli sitä mieltä, että virtauksissa näkyi selvä ”riskitaipumus” ja mun historia ja ikä huomioiden kannattaa tilanteeseen reagoida jo tässä vaiheessa. Enpä muistanutkaan, miten mukavasti Klexane kirvele...:wideyed:

Mutta ei haittaa, jos sillä voidaan edesauttaa elävän vauvan saamista tähän maailmaan! Saatiin jo vinkkiä sukupuolestakin... :Heartred

Mä oon pistänyt klexanea viikolta 6 asti. Se kirvelee ja mulle tekee hirveät mustelmat ja ihonalaiset patit.
Ja niihin kohtiin ei saa pistää uudestaan. Soitin jo äippäpolille ja kysyin mihin kohta pistän kun patteja joka paikka täynnä.
Sanoivat että voin pistää myös navan yläpuolelle kunhan on rasvakudosta siihen mihin pistän.
Jalkaan saa myös pistää mutta itselläni se ei sujunut. Tuli vain iso patti eikä aine tuntunut menevän minnekään.
 
Meillä suositus mennä verikokeeseen 10+0-11+0, mutta myös 9+0-11+6 käy eli ihan oikeaan aikaan menit :Heartred
 
Meillä myös ohjeena verikokeisiin oli 10+0-11+0!
Lokakuun kunniaksi menossa syksyn ensimmäinen flunssa :meh:
Onneksi ei paha, mutta eipä se sairastaminen ikinä hupia ole!
 
Meillä myös ohjeena verikokeisiin oli 10+0-11+0!
Lokakuun kunniaksi menossa syksyn ensimmäinen flunssa :meh:
Onneksi ei paha, mutta eipä se sairastaminen ikinä hupia ole!

Miksiköhän eri puolella Suomea vaihtelee tuo verikokeiden ajankohta?

Meillä se oli 9+0 - 11+5.
Tuntuu ihan hölmöltä että joka paikassa eri ohjeistus. Kun samalla tavalla se riski lasketaan.
 
Meilläkin Helsingissä neuvolaterkka sanoi, että 10+0-11+0 pitää käydä labroissa mutta Raskauspolussa oli pidempi aika kyllä eli varmaan tuo 9+0-11+6. Kävin sitten 10+1 terkan ohjeen mukaan.

Samoin kun soitin Naistenklinikalle varatakseni rakenneultraa kun se ei onnistunut sähköisesti (olisi samalla perunut juuri varaamani nt-ultran :banghead:), niin sähköinen ohjelma oli ehdottanut ajankohdaksi defaultina 20+0 mutta puhelimen päässä sanottiin, että se on liian aikaisin ja otettiin sitten aika 20+2. Eikö rakenneultra ole mahdollista ottaa kuitenkin jo viikolla 19? Ihmeellistä hajontaa ohjeissa kyllä.
 
Tsemppiä Klexanen kanssa! Pistelin sitä vain 23 aamua tapaturman/jalkaleikkauksen jälkeen eikä ollut herkkua... Saati että puoli vuotta!:wideyed: Mutta mitäpä ei tekisi pienen ihmeen eteen :shy::Heartred

Täällä neuvolan täti varaa labran, taisin käydä 10+0.. Samaten nt-ultran yhteydessä ultraaja varaa rakenneultran ja se on tuossa 21+1. Seinäjoki haluaa 21+jotain viikolla ru:n..
 
Miksiköhän eri puolella Suomea vaihtelee tuo verikokeiden ajankohta?

Meillä se oli 9+0 - 11+5.
Tuntuu ihan hölmöltä että joka paikassa eri ohjeistus. Kun samalla tavalla se riski lasketaan.

On se kyllä ihan hölmöä kun kyseessä sama verikoe! Turhaa hämmennystä vaan
 
Samoin kun soitin Naistenklinikalle varatakseni rakenneultraa kun se ei onnistunut sähköisesti (olisi samalla perunut juuri varaamani nt-ultran :banghead:), niin sähköinen ohjelma oli ehdottanut ajankohdaksi defaultina 20+0 mutta puhelimen päässä sanottiin, että se on liian aikaisin ja otettiin sitten aika 20+2. Eikö rakenneultra ole mahdollista ottaa kuitenkin jo viikolla 19? Ihmeellistä hajontaa ohjeissa kyllä.
Mä olen pyrkinyt heti rv 19+jotain käymään rakenteessa. Siis yksityisellä. Ja ei ole edes Suomen kokenein 4D ultraaja sanonut, että se olisi jotenkin väärin. Tietty kunnalliset laitteissa saattaa olla jotain eroa.
 
Jes mulle tuli tänään farkkujen jatkopala. Tulossa on vielä säädettävällä vyötäröllä oleva ja myös sellainen, missä tulee mukana hakas kiinnityksellä olevat palat. Mun työhousuissa on hakaset ja aattelin tolla jatkopalalla pärjätä kun ei mun mahat ole olleet mitenkään isoja. Työjakun saatan joutua ostamaan isomman, mutta katsotaan. Aattelin pyrkiä lopettaan käytännön työn teon tai ainakin raskaimmat työt sinne rv 35 mennessä.

Mun vointi on tosiaan heikentynyt pahoinvoinnin osalta vaikka näillä viikoilla pitäis helpottaa. Ja rinnat kasvaa hurjaa vauhtia. Mulla on nyt jo käytössä samat liivit kuin ostin tytön kuoleman jälkeen. Parit mammaliivit myös kaivettuna, mutta haluan käyttää vielä normaaleja liivejä. Ne mammaliivit on kuitenkin pääosin aika tylsiä mun makuun. Siis nuo joustoliivit.

Ensi viikko on mulle fyysisesti todella raskas. Saa nähdä joudunko hankkimaan tukivyötä vaikka periaatteessa olen hieman tukivyön käyttöä vastaan. Tukivyötä parempi ratkaisu on selkätreeni. Mutta toisalta mun työasennot ei ole aina ergonomisia, minkä takia vyö voisi olla perusteltua. Tosin en tiedä edes onko täällä mitään elinkelpoista vielä. Niptin tulokset tulee ensi viikon alussa. Ainakin istukkahormonin määrä on ehkä vähän pienehkö viikkoihin nähden, mikä pelottaa. Ihan vahingoissa näin papp-an ja hcg:n määrät jo, kun raudanpuutteeseen liittyviä arvojani tutkin.
 
Meillä oli verikokeet 9+5 ja ultra 12+0 ja tulokset saatiin siitä viikon päästä eli varmasti noi ajankohdat olleet sopivia kun ei niistä kukaan erikseen mitään kommentoinut.
Lokakuu on alkanut reippaasti ja olo on todella alkanut helpottaa. Pahoinvointia ja väsymystä ei juurikaan enään ole ja on hyvin voinut tehdä pidempiä lenkkejä koirien kanssa ja nauttia syksyisestä säästä:Heartred!

Nyt odottelen että alkaisi vatsa vähän kasvamaan, tuntuu ettei vatsa tule vielä hetkeen kunnolla näkyviin kun on tätä vatsaa valmiiksi hieman edessä. Pääasia että huomaan itse eron siihen etten ole lihonut vain vähän kohonnut. :) On myös iltaisin tullut tunne vauvan ”kuplivista ja naputtelevista” liikkeistä kun olen itse mennyt nukkumaan, mutten ole ihan varma onko tosiaan kyse siitä.:grin
 
Kiitos kommenteista verikokeeseen liittyen, ne kyllä kevensivät mieltä :signs001 Onpa tosiaan kumma että on erilaisia suosituksia, ja siihen nähden ihmeen tiukasti labran hoitaja oli sitä mieltä että kävin siellä liian aikaisin :scratch
 
Mulle äitipolilta varasivat ru ajan 19+3.
Luin myös, että periaatteessa jo 13+ viikosta eteenpäin on ultralla katsottavissa kaikki samat asiat kuin ru. Varmasti laitteet ja ultraajan asiantuntemus vaikuttavat tässä.
 
Miksiköhän eri puolella Suomea vaihtelee tuo verikokeiden ajankohta?

Meillä se oli 9+0 - 11+5.
Tuntuu ihan hölmöltä että joka paikassa eri ohjeistus. Kun samalla tavalla se riski lasketaan.

Meillä suositellaan verikoetta (seula) tasan 10+0, koska jos ultrassa viikot heittäiskin niin silti oltaisiin sallituissa rajoissa. Eri asia toki jos viikot on varmistettu jo aiemmin.
 
Mä olen ymmärtänyt, että siksi olisi paras käydä 10+0 -10+6, että mahdollisimman todennäköisesti verinäyte osuisi oikeaan aikaikkunaan eli 9+0-11+0.

Mä näin myös vähän vahingossa mun hcg-b ja pappa arvot. Hcg ihan viikkojen mukainen, mutta pappa matalampi :nailbiting: Joo, ne ei yksinään kerro yhtään mitään ja ei saisi itse niitä lähteä tulkitsemaan, koska se on aika mahdotonta, mutta kyllä se silti laittoi jännittämään.

Nyt sain vielä dopplerin lainaan, viikko sitten sain sykkeet kuuluviin, mutta tänään ei varmaan 30min etsintäkään tuottanut tulosta... Nyt siis 10+6. Mulla on taaksepäin kalleellaan oleva kohtu, eli varmasti myös vaikeuttaa sykkeiden kuuntelua ja kaikenlaiset suoliäänet tulee herkemmin tielle, mutta kyllähän se huoli alkoi nostaa päätään. Nt-ultraan olisi vielä 1,5vkoa:oops:
 
Mulle äitipolilta varasivat ru ajan 19+3.
Luin myös, että periaatteessa jo 13+ viikosta eteenpäin on ultralla katsottavissa kaikki samat asiat kuin ru. Varmasti laitteet ja ultraajan asiantuntemus vaikuttavat tässä.

Mä sain Tayssin äitipolille ru ajan 19+6 21.11.
Onko teillä äippäpoli jossain omassa kunnassa vai joudutko matkaamaan johonkin kauas?
 
Takaisin
Top