Liikunta raskausaikana

mindiS

Kommentoinnin ninja
Joulukuunmammat 2015
Heipparallaa!

Ennen plussaa tarkoituksena oli aloittaa kotona kuntopiirit ja ottaa netistä ohjeita kesäloman jälkeen. Noh, sitten tuli ihana yllätys ja kaksi punaista viivaa. Nyt sitten on niin etova olo ja jäätävä väsymys ettei enää töiden ja normiarjen jälkeen kykene urheilemaan. Pohdin myös mistä lähtee liikkeelle, kun kunto on nolla?

Lantionpohjalihaksia pitää ainakin alkaa tekemään, mutta mites saisi keskivartalon lihaksia treenattua, että paremmin kestäis kroppakin raskauden?

Kohtalon tovereita? Vertaistukea? Vinkkejä?:happy093.
 
Ilmeisesti suosituksia on puoleen ja toiseen. Kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Alkuvaiheessa kävely/sauvakävelykin on jo erinomaista liikuntaa. Monilla taitaa alkuraskaudessa liikunta jäädä vähemmälle väsymyksen ja muiden oireiden takia, mutta olen kuullut että monella se helpottaa ekan kolmannaksen jälkeen, jolloin liikuntakin on palannut/tullut arkeen mukaan.

Kannattaa valita liikkeitä joissa keskivartalo joutuu olemaan aktiivinen muun liikkeen mukana sen sijaan että kohdistaisi harjoitteen pelkästään vatsalihaksiin. Esimerkiksi kyykky kehonpainolla ja maastaveto kahvakuulalla ovat liikkeitä joissa on pidettävä keskivartalo vahvana, mutta paine ei kohdistu suoraan vatsalihaksiin. Myös sivutaivutukset ovat hyviä. Sen sijaan vatsarutistukset kannattanee jättää aika pian treeniohjelmasta pois. Muutenkin selällään tehtävät liikkeet rv 16 jälkeen suositellaan jätettäväksi pois.

Omaa kehoa kuunnellen, eikä kannata kantaa syyllisyyttä jos ei pääsekään liikkumaan niin kuin olisi halunnut, voi myös panostaa muihin elämäntapoihin. Jos olet aloittelija niin kannattaa pitää treeni sellaisena että pystyt puhumaan treenin aikana kovasti puuskuttamatta. :) Itse ajattelin tehdä kävelylenkkejä kunhan tästä flunssasta pääsen ja jatkaa saliharjoittelua kevyillä painoilla jos oma jaksaminen sen sallii.
 
Mä käym kävelylenkeillä ja pyöräilen. Tässä raskaudessa ulkoilma ja tollanen kevyt liikunta helpottaa pahoinvointia. :)
Tosiaan noi suorien vatsalihasten kanssa pitää olla tarkkana koska raskaudessa ne lähtee erkautumaan ja jos niitä liikaa treenaa niin ne ei välttämättä palaudu nätisti takaisin. Kammattaa varmaan myös katsella esim äitiysjoogaa sitten kun raskaus on vähän pidemmällä. Itsellä jooga on ollut loistava juttu raskaana ja vauva-aikana. Saa kehoon venyvyyttä, lihasta ja rentoutumista. Ja ne liikkeet on siellä suunnattu just odottajille ja liikkeet on semmosia että ei haittaa vaikla olis aloittelija. :)
 
Mä fillaroin työmatkat 8km suuntaansa ja toivottavasti pystyisi mahdollisimman pitkään polkemaan. Nyt on huomannut että uupumuksen takia on vauhti hidastunut aika lailla, mutta silti hyvä että tulee väsyneimpinäkin päivinä edes tämä.

Me siis asutaan täällä Alppien kupeessa ja ollaan käyty melkein joka viikonloppu vaeltamassa. Viime viikonloppuna oli muutto ja tänä viikonloppuna alkaa Suomen loma, mutta olis kiva jos tätä vois jatkaa. Välttää vaan ehkä jyrkempiä nousuja ja valitsee vähän lyhyempiä reittejä.

Mun ystävä on pilatesohjaaja, ja sovittiin yksityistunnista tai parista kun olen Suomessa, niin saan pienen ohjelman, joka sopii raskauden aikana vahvistamaan lihaksia. Raskausjoogaagin olen harkinnut, sellainen kurssi alkaisi syyskuun alussa lähellä meidän kotia.

Ikää on jo 37 joten entistä tärkeämpää pitää kunnosta huolta raskauden aikana. Menis vaan tää väsymys vähän ohi, kun nyt ei töiden jälkeen ole pakollisten päälle oikein mitään irronnut.
 
Mä harrastan Crossfitia ja tottunut käymään salilla noin 5-6krt viikossa jo monta vuotta. Ei hajua mitä tapahtuu mun treeneille nyt, mutta tässä pahassa olossa en ole sitä paljoa jaksanut vielä miettiä. Luulen että salille jossain vaiheessa vielä pääsen, mutta ohjelmaa täytyy muuttaa melko rajusti. Jättää pois kaikenlaiset köysikiipeilyt, käsilläseisonnat ja telineiden päällä rimpuilut,koska niissä putoamisriski. Meidän salilla on kyllä jonkin verran ollut raskaana ihmisiä ja treenanneet aika viimeiseen asti oman olon mukaan. Luulen että se mitä on tehnyt jo monta vuotta, pystyy jatkamaan raskauden aikanakin, mutta jos ei liikunta-taustaa muuten ole, niin suositus varmasti aloittaa kevyesti kävelyä,uintia, pyöräilyä jne. Lihaskuntoa hyvä pitää yllä mahdollimman monipuolisesti oman jaksamisen mukaan ja omalla kehonpainolla tehtävät kiertoharjoitukset myös erittäin hyviä. Itse ajattelin ottaa jossain vaiheessa raskausfyssarin ohjeistuksen oman treenini tueksi.
 
Mulla on tavoitteellinen juoksuohjelma meneillään, missä lenkit juostaan eri sykerajoja noudattaen.. Nyt tuo on mennyt ihan reisille, koska mun sykkeet nousee ihan taivaisiin kevyestäkin hölkästä.. Arvasin raskauden nuista epätavallisen korkeista sykkeistä :) Muuten kyllä ajattelin tehdä kaikkea salilla niinkuin ennenkin, jos joku tuntuu pahalta niin sit vältän sitä :)
 
Itse olen kilpaurheilutaustainen (kestävyysurheilu), mutta viime syksynä lopetin kilpailemisen, sillä lääkärit epäilivät kovan rasituksen olevan (osa)syynä hormonitoiminnanongelmiin ja haasteisiin saada raskaus alulle. Jatkoin liikkumista edelleen päivittäin, mutta kevyillä tehoilla ja puhtaasti vaan ulkoilun ja liikunnan ilosta.
Jouluna tuli tosiaan tärppi joka meni kesken helmikuun lopulla. Silloinkin raskausaikana liikuin päivittäin, huomasin että ulkoliikunta vei huonoa oloa pois. Juoksu ei silloin sopinut, tärähdykset tuntuivat todella ikävältä alavatsassa.
Edelliset pari viikkoa olin todellisella aktiivilomalla, liikuntaa useampi tunti päivittäin. Ihmettelin tosiaan viime viikolla heikotusta (pistin helteen piikkiin), mutta epäilykset alkoivat heräämään kun rasvaisen ruoan himo kävi niin kovaksi... Eilen ja tänään ollut enemmän etova olo ja ärsyttävä alavatsakipu eikä ole huvittanut liikahtaa kotoa mihinkään.
Uskon ja toivon että tulen liikkumaan läpi raskauden aktiivisesti, mutta epäilen että juoksu ei tälläkään kertaa tunnu hyvältä, samantyylistä alavatsajomotusta on nytkin. Maastopyöräilystä luovun korkean kaatumisriskin takia. Maantiepyöräily, uinti, sauvakävely, hiihto talvella, sisäpyöräily talvella, kuntosali varmaankin pysyvät lajivalikoimassa mahdollisimman pitkään.
 
Muokattu viimeksi:
Itse olen kilpaurheilutaustainen (kestävyysurheilu), mutta viime syksynä lopetin kilpailemisen, sillä lääkärit epäilivät kovan rasituksen olevan (osa)syynä hormonitoiminnanongelmiin ja haasteisiin saada raskaus alulle. Jatkoin liikkumista edelleen päivittäin, mutta kevyillä tehoilla ja puhtaasti vaan ulkoilun ja liikunnan ilosta.
Jouluna tuli tosiaan tärppi joka meni kesken helmikuun lopulla. Silloinkin raskausaikana liikuin päivittäin, huomasin että ulkoliikunta vei huonoa oloa pois. Juoksu ei silloin sopinut, tärähdykset tuntuivat todella ikävältä alavatsassa.
Edelliset pari viikkoa olin todellisella aktiivilomalla, liikuntaa useampi tunti päivittäin. Ihmettelin tosiaan viime viikolla heikotusta (pistin helteen piikkiin), mutta epäilykset alkoivat heräämään kun rasvaisen ruoan himo kävi niin kovaksi... Eilen ja tänään ollut enemmän etova olo ja ärsyttävä alavatsakipu eikä ole huvittanut liikahtaa kotoa mihinkään.
Uskon ja toivon että tulen liikkumaan läpi raskauden aktiivisesti, mutta epäilen että juoksu ei tälläkään kertaa tunnu hyvältä, samantyylistä alavatsajomotusta on nytkin. Maastopyöräilystä luovun korkean kaatumisriskin takia. Maantiepyöräily, uinti, sauvakävely, hiihto talvella, sisäpyöräily talvella, kuntosali varmaankin pysyvät lajivalikoimassa mahdollisimman pitkään.

Uinti on aivan ihanaa siinä keskiraskauden lopulla ja vikalla kolmanneksella. Se raskaaksi, kömpelöksi ja valtavaksi muuttunut keho tuntuu vedessä ihanan keveältä ja painottomalta ^_^ :Heartred Toki kun nousee altaasta niin tuntuu ihan rantautuneelta valaalta :p Mutta siellä vedeasä on ihan mahtava olo :happy:
 
Hitsi, oon ilmoittautunu eräälle joogakurssille, joka alkaa elokuun loppupuolella ja maksanut sen jo. Huomasin just, että samaan aikaan alkais myös raskausajan joogakurssi, mikä nyt tietty kiinnostais, ei vaan uskalla vielä kysellä saisko kurssia vaihtaa :rolleyes:
 
Mä käym kävelylenkeillä ja pyöräilen. Tässä raskaudessa ulkoilma ja tollanen kevyt liikunta helpottaa pahoinvointia. :)
Tosiaan noi suorien vatsalihasten kanssa pitää olla tarkkana koska raskaudessa ne lähtee erkautumaan ja jos niitä liikaa treenaa niin ne ei välttämättä palaudu nätisti takaisin. Kammattaa varmaan myös katsella esim äitiysjoogaa sitten kun raskaus on vähän pidemmällä. Itsellä jooga on ollut loistava juttu raskaana ja vauva-aikana. Saa kehoon venyvyyttä, lihasta ja rentoutumista. Ja ne liikkeet on siellä suunnattu just odottajille ja liikkeet on semmosia että ei haittaa vaikla olis aloittelija. :)

Mä oon joogan aloitusta harkinnut jo ennen raskautta, tuntuisi olevan itselleni sopiva, kun en ole minkään rääkkiliikunnan ystävä.
Mamma jooga olisi ihana, toivottavasti sellaista lähistöllä järjestetään :happy:
Oon itsekkin huomannut että pyöräily ja kävely raikkaassa ilmassa on oiva apu pahoinvointiin, vaikka lähteminen voi alkuun olla vaikeaa niin Ai että on sitten hyvä olo jälkeenpäin :)
Odotan niin syksyn ihania kuulaita päiviä, silloin liikkuminen luonnossa on mahtavaa! :love017
 
Odotan niin syksyn ihania kuulaita päiviä, silloin liikkuminen luonnossa on mahtavaa! :love017

Totta!

Kävin eilen uimahallilla, kävellessä sinne hengästytti, pyörrytti, oksetti ja mietin että tuleekohan uimisesta yhtään mitään, mutta uidessa ei mitään huonoa oloa kun piti vauhdin todella kevyenä.
 
Uinti on aivan ihanaa siinä keskiraskauden lopulla ja vikalla kolmanneksella. Se raskaaksi, kömpelöksi ja valtavaksi muuttunut keho tuntuu vedessä ihanan keveältä ja painottomalta ^_^ :Heartred Toki kun nousee altaasta niin tuntuu ihan rantautuneelta valaalta :p Mutta siellä vedeasä on ihan mahtava olo :happy:

:grin:happy:
Screenshot_20190731-211215.jpg
 
Heippa! Mites teidän liikunnat ovat sujuneet?
Minulla alkoi 9.rv ja olen aktiivisesti käynyt salilla noin kolmen vuoden ajan. Juoksu (talvella hiihto) kuuluu sinne kestävyyspuolen liikuntoihin. Juoksun olen joutunut jättämään pari viikkoa sitten pois, ei tunnut hyvältä ja rintoihinkin sattuu urkkarintsikoista huolimatta. Salilla menee ala- ja yläkroppaosasto vielä ihan ok, tosin mitää maksimisuoritteita en enää edes yritä hakea. Tällä viikolla jouduin jättämään monet keskivartaloon kohdistuvat laiteliikkeet pois (esim torson kierto, jota olen treenannut 45-50kg painoilla 4 x12 per sivu). Jotenkin haluaisin tuota ryhtiä ja voimaa keskivartalossa hyvänä pitää, mutta nuo jumppaohjeet mitä esimerkiksi netissä on, tuntuvat sopivan vasta sinne raskauden loppupuolelle ja tuntuvat jotenkin turhauttavan helpoilta tässä vaiheessa (nosta lantiota 3x12, nosta sivulankusta lantiota 3x12 jne..). Kohtalotovereita salitreenien kanssa?
 
Heippa! Mites teidän liikunnat ovat sujuneet?
Minulla alkoi 9.rv ja olen aktiivisesti käynyt salilla noin kolmen vuoden ajan. Juoksu (talvella hiihto) kuuluu sinne kestävyyspuolen liikuntoihin. Juoksun olen joutunut jättämään pari viikkoa sitten pois, ei tunnut hyvältä ja rintoihinkin sattuu urkkarintsikoista huolimatta. Salilla menee ala- ja yläkroppaosasto vielä ihan ok, tosin mitää maksimisuoritteita en enää edes yritä hakea. Tällä viikolla jouduin jättämään monet keskivartaloon kohdistuvat laiteliikkeet pois (esim torson kierto, jota olen treenannut 45-50kg painoilla 4 x12 per sivu). Jotenkin haluaisin tuota ryhtiä ja voimaa keskivartalossa hyvänä pitää, mutta nuo jumppaohjeet mitä esimerkiksi netissä on, tuntuvat sopivan vasta sinne raskauden loppupuolelle ja tuntuvat jotenkin turhauttavan helpoilta tässä vaiheessa (nosta lantiota 3x12, nosta sivulankusta lantiota 3x12 jne..). Kohtalotovereita salitreenien kanssa?

Täällä ei suju, ei riitä energiat treenaamiseen.. Jaksan aamupäivällä 1-1,5 tuntia touhuta putkeen jotakin ja sitten väsähdän vaikka ei olisi raskastakaan. Tällä hetkellä tuo aika ja energia menee asiakkaiden ohjaamiseen salilla ja kotona muuton valmisteluun. Illat sitten muissa töissä.

Miten olisi sivutaivutus kahvakuulalla yhdeksi keskivartaloliikkeeksi. Huomioi myös että monessa liikkeessä tulisi itsessään keskivartalon olla aktiivinen, joten huomaamattaan saa corea pidettyä kunnossa vaikka sinne ei keskitetysti tekisikään :)
 
Mun liikunta on jäänyt lähinnä lasten perässä juoksuksi ja esikon haen päiväkodista kävellen. Neuvolassa ja kaupassa käyn myös kävellen että kyllä noita hyötyliikuntakilometrejä kertyy ihan kivasti. Puhtia ei vaan riitä mihinkään "ylimääräiseen".
 
Takaisin
Top