----45+++++ kuumeiset

Mä taas ajattelen, että se tärppääminen onnistuu sen takia ettei enää stressaa ja ahdistu asiasta. Ei niinkään sen takia, ettei usko onnistumiseensa, vaan nimenomaan stressin poistumisen takia. Kun luopuu toivosta, ei ole enää syytä stressata.
Alkuperäisessä kirjoituksessani puhuin vain uskomisesta, en stressistä. Joillekin uskominen tai uskomatta oleminen tuottaa stressiä, ei kaikille. Joiltakin stressiä voi vähentää se ajatus, että omalla toivolla ei ole merkitystä siinä, alkaako raskaus vai ei.

Älä sinäkään soimaa omaa kroppaasi, vaikka raskaus ei ole vielä alkanut :Heartred omaan ikäänsä ei voi vaikuttaa. Kroppasi toimii ikäisekseen hyvin, kun ovulaatio vielä on. Olette myös ahkerasti tarjonneet siemeniä oikea-aikaisesti ja muutenkin. Munasoluillasi on ikää, mutta vielä siellä voi joku priima majailla ja odottaa sopivaa hetkeä.

Meillähän yritysaika tuntui pitkältä, yli kaksi vuotta. Jälkeenpäin olen ollut ihan tyytyväinen, että ehdittiin pupuilla niinkin pitkään ahkerasti, lähes se joka toinen päivä. Lapsen synnyttyä tahti on ollut maltillinen. Olisi kurjaa, jos vastarakastuneena olisi heti tullut vauva-arki ja siihen lisättynä tämä minun loputon nukkumiseni. Olisi tehnyt mieli pupuilla koko ajan, mutta pitänyt valita nukkuuko vai pupuilee. Näin viisivuotishääpäivän kynnyksellä nykyinen maltillinen tahti mahdollistaa hyvät päivä- ja yöunet.
 
Minä taas olen sitä mieltä, että ihmisellä on luontainen tarve löytää syy-seuraus-suhteita sieltä missä niitä ei välttämättä ole. Eli jos vaikka lapsen saaminen on kiinni siitä, että sieltä löytyy juuri se ainoa terve kultamuna, niin sitten kun se tuuri käy, mietitään hirveästi mitä tehtiin eri tavalla kuin ennen, vaikka kyse oli puhtaasta tuurista.

Täysin sataprosenttisen varma olen siitä, että stressi ei ole mikään ehkäisykeino. Eikä myöskään se, toivooko raskautta tai uskooko tulevansa raskaaksi. Muuten ei sota-alueilla syntyisi yhtään lasta, eikä raiskauksen uhrit myöskään tulisi raskaaksi.

Tieto on minullekin tärkeää, koska jos kropassani on vika, johon voi lääketieteellä vaikuttaa, haluan sen korjattavan. Luonto tuppaa tekemään kaikkialle sinne tänne virheitä, ja onneksi ihmislaji on niin fiksu, että on keksinyt tapoja korjata tai kompensoida luonnon virheitä, ihan jokapäiväisessä elämässä -- moni käyttää silmälasejakin tajuamatta, että luonto vain on antanut kehnot silmät ja tieteen avulla sekin on kompensoitu. Ja tässä meidän tilanteessamme, jos vaikka ovulaatiota ei tapahdu ollenkaan, niin silloin ei tule raskaaksi, vaikka munasarjat olisivat täynnä kultamunia.
 
Moton ja Suskin kanssa samat ajatukset.

Minä koen, että mulla ei tässä kohtaa vaan ole varaa olla tikuttamatta. Ja stressaamiseen olen ottanut sellaisen kannan, että annan itselleni luvan stressata niin paljon kuin sillä hetkellä tuntuu. En halua lisästressiä siitä, että murehtisin etten saisi stressata, kun tiedän, etten sitävoi välttää. Toki stressiä voi pyrkiä jossain määrin hallitsemaan pitämällä itseään kokonaisvaltaisesti hyvänä, ”hellimällä” itseänsä, sekä omalla kohdallani myös huolehtimaan siitä, että aikataulut ym käytännön jutut ovat kunnossa.

Uskoisin, että jokainen joka käy kovia lapsettomuushoitoja läpi, tietää, että stressiä ei voi välttää. Se on väistämätöntä,esim. jos aikoo varmistaa aikataulujen sujumisen niin pitkälle kuin se on mahdollista, mikä lapsettomana, tässä iässä, koen pakolliseksi. Aika kun on pahin vihollinen. On laskettava päiviä ja kuukausia eteen päin. Mietittävä pyhät, työt, kulkemiset ym, sekä tehtävä varasuunnitelmat ja niitten varasuunnitelmat. Puhumattakaan sitten kaikesta muusta hoitojen ja lääkitysten aiheuttamasta stressistä.
 
No niin... Tuli äkillinen kutsu terassille. Mitä mä nyt sitten teen. Tänään dpo 12 kp25/26-27. En testannut. Ja vaikka en ole kova juomaan jos sinne asti vaivaudun haluaisin sen kolme siideriä mahdollisesti juoda. Ostanko nyt sit herkän ja testaan ip? Näkyisikö edes mitään? Jos ei vielä näy haittaako se edes?
 
No niin... Tuli äkillinen kutsu terassille. Mitä mä nyt sitten teen. Tänään dpo 12 kp25/26-27. En testannut. Ja vaikka en ole kova juomaan jos sinne asti vaivaudun haluaisin sen kolme siideriä mahdollisesti juoda. Ostanko nyt sit herkän ja testaan ip? Näkyisikö edes mitään? Jos ei vielä näy haittaako se edes?

Herkällä luulis näkyvän jo nyt. Onko sulla mitään oireita? Et vois olla tärpännyt?
 
Pidätä niin monta tuntia kuin mahdollista ja sitten digi. Jos se on nega, niin sitten ihan vapaasti terassille. Digi on yllättävän herkkä, eikä tulos jää epäselväksi.
 
No niin... Tuli äkillinen kutsu terassille. Mitä mä nyt sitten teen. Tänään dpo 12 kp25/26-27. En testannut. Ja vaikka en ole kova juomaan jos sinne asti vaivaudun haluaisin sen kolme siideriä mahdollisesti juoda. Ostanko nyt sit herkän ja testaan ip? Näkyisikö edes mitään? Jos ei vielä näy haittaako se edes?
Testiä kehiin ja sen mukaan elämään. Digi on lahjomaton.
 
Mun siskolla tänään rv 39+2. Olo on raskas, mutta hyvin kuulemma jakselee. Hän tosiaan raskautui monien vuosien yrittämisen jälkeen, kun hoidot oli lopetettu. Päättivät antaa olla ja meni kk, kun tuli raskaaksi. Hampaat irvessä yrittivät ensin.
Minähän myös jotain viisi vuotta tein esikoista edellisessä suhteessa. Sitten kun oli klinikalle sovittu ensiaika elokuulle, niin ihan puskista tulin kesällä raskaaksi. Maalisvauvaa silloinkin aloin odottamaan. Omalla pienellä paikkakunnalla oli jo perustutkimukset tehty. Esim. aukiolotutkimus, joka kai röörejä availee. Mutta tässä mun tapauksessa oli kyllä täysin kyse yrityksen lopettamisesta ja rentoudesta.
 
Ai niin, se vielä unohtui. Suurin osa lapsettomuushoitoihin päätyvistä pareista aloittaa ihan rennosti tyylillä vauva tulee jos on tullakseen eikä stressaa yhtään. Jos stressaamattomuus ja yrittämättömyys olisi ratkaisu, suurin osa hoidoissa olevista pareista ei olisi hoidoissa ollenkaan, koska heillä olisi tärpännyt jo kauan ennen kuin olisi lapsettomuus tullut edes mieleen.
 
Lisääntymisterveyden parantumiseen uskoisin minäkin noissa tapauksissa, ja vielä siihenkin, että lapsettomuushoidoissa on röörit avattu ja mahdollisesti saatu tyrkättyä hormonitoiminnan kiikulle lisää voimaa lääkkeiden avulla. Hoidoissakin on edelleen todella paljon tuurista kiinni, erityisesti jos ei tehdä alkiodiagnostiikkaa, ja tuuria taas voi kompensoida ainoastaan nostamalla toistojen (eli yritysten) määrää.
 
Takaisin
Top