Kesä tulee! Onko kuivaksi opettelijoita?

Meillä lähes 2 vuotiaan pojan kanssa ollaan siinä tilanteessa, että pissat tulee pääasiassa hienosti pottaan, jos hänellä ei ole ollenkaan housuja. Housut ja ihan pelkät kalsaritkin jalassa unohtaa mennä potalle. Kehotetaan toki häntä käymään potalla useasti. Ideoita miten edetä? Ihan joka paikkaan ei viitsi housuitta mennä :wink
 
Meillä lähes 2 vuotiaan pojan kanssa ollaan siinä tilanteessa, että pissat tulee pääasiassa hienosti pottaan, jos hänellä ei ole ollenkaan housuja. Housut ja ihan pelkät kalsaritkin jalassa unohtaa mennä potalle. Kehotetaan toki häntä käymään potalla useasti. Ideoita miten edetä? Ihan joka paikkaan ei viitsi housuitta mennä :wink
Kun nyt kesällä saa olla mahdollisimman paljon ilman housuja, niin uskon, että jo elokuussa hiljalleen oppii, että housut jalassakin voi pyytää potalle. Vai onko kyse siitä, ettei osaa itse laskea housuja?
 
Meillä lähes 2 vuotiaan pojan kanssa ollaan siinä tilanteessa, että pissat tulee pääasiassa hienosti pottaan, jos hänellä ei ole ollenkaan housuja. Housut ja ihan pelkät kalsaritkin jalassa unohtaa mennä potalle. Kehotetaan toki häntä käymään potalla useasti. Ideoita miten edetä? Ihan joka paikkaan ei viitsi housuitta mennä :wink

Meillä oli ihan sama aluksi. Lapsi huomasi nopeasti, että housut kastuu eikä ole kiva olla. Meidän lapsi siis muistaa nykyään mennä pissalle viimeistään, kun t-lusikallinen on housuissa. Vaipan kanssa taas ei suju, silloin hän ei sano muuta kuin kakkahädän. Sen hän oppi ja muisti heti. Eli pyrin aina pitämään pikkareita, vaikka vahinkoja tulisi. Housuja ei osaa laskea eikä pukea itse.

Ulkona oppiminen ei suju niin hyvin kuin sisällä, en tiedä, eikö malta kesken leikkien sanoa hätää vai mikä. Vaikka kysyn usein onko hätä, sanoo aina ei ei, sitten kohta sanoo pissa tuli housuun. Juuri sen verran pissii housuun, että ne pitää vaihtaa, päällishousut ei kastu. Myöskin kun pissatan häntä puskaan, sanoo usein ei tuu mitään, kuitenkin kohta housussa. Ei oo vissiin tottunut pissatus asentoon tai se jotenkin jännittää kun pidetään kiinni, että tuntuu ettei pissa tulekaan.
 
Ei poika tosiaan itse osaa housuja laskea eikä tuo ilmi, että olisi tarve potalle päästä. Jatkamme harjoituksia ja ollaan tyytyväisiä, että homma on lähtenyt käyntiin. :happy:
 
Meillä on sama, että kun kysyy onko hätä niin ei ole, mutta muutaman minuutin päästä on housussa eli maassa/lattialla. Ei taida vielä hallita pidättämistä, kun virta on alkanut - kaikki tulee samantien.
Jostain se vaan on lähettävä liikkeelle. Kakat tulee onneks 98% pottaan. Sen hädän tunnistaa tai säännöllisen potatuksen ansiota.
 
Meillä vähän junnaa paikoillaan kuivaksi opettelu. Poika ei edelleenkään suostu tekemään pottaan yhtään mitään. Saattaa kyllä istua siinä hyvän tovin, mutta menee tekemään hädän muualle. Ennen kuin tämä kauhea hyttysinvaasio alkoi, oltiin paljonkin pihalla, missä saattoi lirauttaa tyytyväisenä pensasaitaan. Oli sitten vääntänyt kerran komean tortunkin heinikkoon ja esitteli sitä meille. Kehuin että onpa iso käpy, kunnes tajusin, mikä se oli. :puke_r

Meillä on ensi viikon muuton takia niin hirveä kaaos, etten edes löydä pottaa silloin kun sille olisi akuutti tarve. Muutenkin voimat alkaa olla vähissä ja jaksan tehdä vain pakollisen.
Harmi kun omasta pihasta ei nyt ole hyötyä, kohta sitä ei enää ole ja asutaan ihan kaupungin keskustassa. Ei sinne voi oikein lähteä seikkailemaan ilman vaippaa. o_O
 
Meillä vähän junnaa paikoillaan kuivaksi opettelu. Poika ei edelleenkään suostu tekemään pottaan yhtään mitään. Saattaa kyllä istua siinä hyvän tovin, mutta menee tekemään hädän muualle. Ennen kuin tämä kauhea hyttysinvaasio alkoi, oltiin paljonkin pihalla, missä saattoi lirauttaa tyytyväisenä pensasaitaan. Oli sitten vääntänyt kerran komean tortunkin heinikkoon ja esitteli sitä meille. Kehuin että onpa iso käpy, kunnes tajusin, mikä se oli. :puke_r

Meillä on ensi viikon muuton takia niin hirveä kaaos, etten edes löydä pottaa silloin kun sille olisi akuutti tarve. Muutenkin voimat alkaa olla vähissä ja jaksan tehdä vain pakollisen.
Harmi kun omasta pihasta ei nyt ole hyötyä, kohta sitä ei enää ole ja asutaan ihan kaupungin keskustassa. Ei sinne voi oikein lähteä seikkailemaan ilman vaippaa. o_O
Muutto on hyvä syy ottaa lapsen hoidossa helpoimman kautta. Jatkatte harjoituksia sitten myöhemmin. Keskustassa on ainakin vähemmän hyttysiä!
 
Vinkkejä kuivaksi opetteluun lapsen kanssa joka ei osaa puhua? Poika on nyt 2v10kk ja musta olisi jo korkea aika oppia kuivaksi, mutta tuntuu että viime aikoina on tullut vain takapakkia. Tällä hetkellä ei suostu menemään potalle lainkaan, eikä myöskään tule sanomaan että kakka on tullut, jonka osasi ennen. Voiko tässä oikeasti ottaa vain radikaalisti vaipat pois ja katsoa kuin käy? Itsellä tosi epävarma olo sen suhteen, kun ei tosiaan pojalla ole keinoa sanoa että on hätä.
 
Vinkkejä kuivaksi opetteluun lapsen kanssa joka ei osaa puhua? Poika on nyt 2v10kk ja musta olisi jo korkea aika oppia kuivaksi, mutta tuntuu että viime aikoina on tullut vain takapakkia. Tällä hetkellä ei suostu menemään potalle lainkaan, eikä myöskään tule sanomaan että kakka on tullut, jonka osasi ennen. Voiko tässä oikeasti ottaa vain radikaalisti vaipat pois ja katsoa kuin käy? Itsellä tosi epävarma olo sen suhteen, kun ei tosiaan pojalla ole keinoa sanoa että on hätä.
Miten lapsi muuten kommunikoi? Onko viittomia tai kuvia käytössä?
Meillä lapsi juoksee potalle, ei siis välttämättä sano mitään. Olen myös opettanut puhumatonta lasta, joka itse keksi viittoman pissahädälle. Parhaiten toimii sellainen keino, joka on lähellä muuta kommunikointityyliä.

Olisiko helpointa lähteä kokeilemaan lyhyitä aikoja nakuilua pihalla, jos teillä on siihen sopiva paikka? Ei olisi niin väliä, mihin se pissa lentää. Kehua sitten kovasti, kun pissasuihku alkaa. Myöhemmin kun pissasuihkuriemuja on ihasteltu, niin voi kokeilla tähdätä esimerkiksi kukkaan tai kivelle jne. Siitä myöhemmin sisätiloissa sitten pottaan.
Jos tämä ulkoilumahdollisuus on olemassa, niin riemukkaita onnistumispissoja tulee useammin, jos saa lapsen jollain keinolla (meillä houkutteleva juomapullo) juomaan tavallista enemmän, myös puutarhamansikoiden syöminen auttaa.
 
Miten lapsi muuten kommunikoi? Onko viittomia tai kuvia käytössä?
Meillä lapsi juoksee potalle, ei siis välttämättä sano mitään. Olen myös opettanut puhumatonta lasta, joka itse keksi viittoman pissahädälle. Parhaiten toimii sellainen keino, joka on lähellä muuta kommunikointityyliä.

Olisiko helpointa lähteä kokeilemaan lyhyitä aikoja nakuilua pihalla, jos teillä on siihen sopiva paikka? Ei olisi niin väliä, mihin se pissa lentää. Kehua sitten kovasti, kun pissasuihku alkaa. Myöhemmin kun pissasuihkuriemuja on ihasteltu, niin voi kokeilla tähdätä esimerkiksi kukkaan tai kivelle jne. Siitä myöhemmin sisätiloissa sitten pottaan.
Jos tämä ulkoilumahdollisuus on olemassa, niin riemukkaita onnistumispissoja tulee useammin, jos saa lapsen jollain keinolla (meillä houkutteleva juomapullo) juomaan tavallista enemmän, myös puutarhamansikoiden syöminen auttaa.

Viittomia on yritetty ottaa käyttöön, mutta tällä hetkellä kiukkuaa niitäkin. Ei suostu itse näyttämään, ja jos jompi kumpi vanhemmista viittoo niin pudistaa vain päätään. Vessa-asioihin liittyen ei kommunikoi oikein mitenkään. Jossain vaiheessa keväällä oli tosiaan se, että tuli sanomaan kakka, mutta nyt sekin on jäänyt, eikä häntä enää liiemmin tunnu haittaavan vaikka vaipassa kakkaa olisikin. Samaten jos vaippa on ollut huonosti ja sitä myöten housut kastuneet (pippelileikit on kova juttu...), ei tämä herra välitä siitä pätkääkään.

Oma piha meillä kyllä on, ehkä se sitten täytyy vaan alkaa nakuilla.
 
Täällä jonkinlainen läpimurto tuli just nakuilun kautta. Näytin tytölle, miten kyykkypissataan. Sitä ja potalle haluaa mennä erityisesti ilman housuja ja ilman pissahätääkin.
Nyt menee 1-2 vaippaa päivässä, kun on hoidossa ollut, enkä siellä ole vaatinut olla ilman. Hyvällä mallilla siis. Tää käännähti edistyksen puolelle :)
Toivotaan, että elokuussa kun palaa hoitoon, niin vaippoja ei pääsääntöisesti tarvitsisi päivällä.
 
Katjusha, nopeasti teillä on edetty! Tosi hienoa!

Minua jännittää, miten lapsella päiväkodissa vessahommat sujuvat. On siis ollut kuiva viime kesästä lähtien, mutta ei itse laske housuja eikä nosta edes ylös. Tarvitsee myös sihtiapua seisomapissoihin, potalle saattaa joskus peruuttaa itse, kerran on istunut pöntöllä ilman apua. Onneksi nyt on vielä kuukausi aikaa, niin voi harjoitella, mutta omatoimisuustaidot ovat kyllä niitä, joita ei edes halua oppia.
 
Joo, heti kun pääsin kehumaan, niin taas tuli päivä, ettei oikein sujunut :) Onhan tämä niin häilyvää. Mua jännittää, että miten me päästään pääkaupungin rientoihin sadepäivien ratoksi, kun ei muista ilmoittaa hädästä, ja ilman vaippaa emme voi olla. Että valuuko hyvä opettelu kuin vesi hanhen selästä.
Oman päiväkodin suhteen oon ollut tyytyväinen. Siellä on minusta hyvin huolehdittu, ja ilmeisesti ei ole just monta muuta opettelevaa samassa ryhmässä, joten voisin kuvitella, että henkilökunnalla on aikaa. Ei meilläkään tyttö kovin omatoiminen ole, helposti sanoo, ettei osaa. Että kannustusta, kannustusta...
 
Katjusha, onko teillä harkkahousuja käytössä? Meillä auttoi ainakin äidin hermoiluun se, että oli kauppareissussa harkkahousut. Visioissani pissa valui ostoskärrystä valtavana norona loiskuen lattialle. Koskaan niin ei oikeasti käynyt, mutta omaa mieltä lohdutti se, että ainakin harkkahousut olisivat imeneet osan pissasta. Meillä on yhä autossa tai rattaissa tai käsilaukussa vaihtohousut vahingon varalta. Ei niitä pissan vuoksi ole tarvittu, mutta eilenkin hoplopissa kaatoi vedet syliinsä ja kerran loiskautin kahvit meidän molempien päälle.
 
Yölento, varmaan pitäis harkita. Olen pöyristynyt uusien harkkahousujen hinnoista, eli käytettynä netistä pitäisi löytää.
Tämä on tätä, kun on yks lapsi, ettei mistään tarvikkeista haluaisi täyttä hintaa maksaa. Eikun tori.fihin etsimään :)
 
Katjusha, meillä oli Myllymuksujen ja Hahtuvahullun harkkahousut ja jotkut kolmannet suomalaiset bokserimalliset, joiden merkkiä en muista. Ei niitä kovin monia tarvittu onneksi. Meillä ei seuraavaa käyttäjää ole tulossa. Niistä bokserimallisista sai imun pois ja voi käyttää myöhemmin alushousuina. Nyt ne ovat mökillä ja me kaupungissa, joten en voi tarkistaa, minkä merkkiset oli. Hinta kaikilla oli 10-20e/kpl. Varmaan saa kaupaksi sitten kun ei enää tarvitse itse.
 
Yälento, oletko kokeillut kestovaippaa kevyellä imulla harkkahousuna?
Meillä poika hoikistui niin paljon siinä vaiheessa, kun oltiin opettelemassa, että kestovaipat jäivät vyötäröstä löysiksi. Myllymuksujen sivusta avattavia harkkahousuja olin käyttänyt myös kestovaipan sijasta ja se sopi vielä myöhemminkin. Ne vaan eivät muistuta housuja niin kuin esimerkiksi Hahtuvahullun harkkahousut.
 
Mietin just niitä Myllymuksuja, että se varmaan menis paremman puutteessa. Uskoisin, että kestovaipan koko käy edelleen. Täytyy kokeilla :).
 
Takaisin
Top