Minä olen ottanut kaksi- tai kolminkertaisiakin annoksia foolihappoa alkuraskaudessa ihan muutamastakin syystä. En välttämättä ole syönyt ihan hirveän monipuolisesti, monipuolinen syöminen ei todellakaan ole vahvuuteni. Raskauden ensimmäisellä puoliskolla oksensin 16 viikkoa joka päivä, yleensä usemman kerran päivässä, joten korvasin huonoa syömistä vitamiineilla. En myöskään muista syödä vitamiineja joka päivä, joten ei tuosta keskimäärin varmaan tullut yhtään enempää kuin se yksinkertainen annos päivää kohden. Ja sitten olen ylipainoinen ja vatsavaivojakin on aika usein, ollut vuosien ajan enemmän tai vähemmän jatkuvasti sen jälkeen kun sappi leikattiin, joten voi hyvin jotain imeytymisongelmiakin olla.
Rakenneultrassa erikseen kätilöltä kysyin, että miltä hermostoputki näyttää, kun en ole muistanut foolihappoa joka päivä ottaa. Kätilö tarkisti selkärangan ja ylähuulikin oli ehjä. Sen enempää ei ultrassa näy. Ja aivan varmasti vihaan itseäni lopun ikääni, jos tällä lapsella on mitään hermostoputken sulkeutumishäiriötä.
Tottahan se on, että suurin osa noista hermostoputken sulkeutumishäiriöistä voisi estää riittävällä foolihapolla, ja siksi sitä kannattaa ottaa ainakin se minimimäärä. Jos johonkin erityisryhmään kuuluu, niin enemmänkin.
Se, mitä noissa ohjeissa ei mainita, on se, että foolihappo pitäisi aloittaa jo 3 kuukautta ennen raskauden alkua, koska punasolut elävät 3 kk, joten kropassa täysi vaikutus tulee vasta 3 kk päästä foolihapon aloituksesta. Siksi esim. Briteissä foolihappolisää suositellaan kaikille hedelmällisessä iässä oleville naisille, koska jos foolihapon aloittaa vasta kun raskaus ilmoittelee itsestään, on ensimmäinen kolmannes jo melkein puolessa välissä, ja foolihapon vaikutus pitäisi olla siinä vaiheessa jo päällä.
Niin, ja suurin osa varhaisista keskenmenoista johtuu viallisista kromosomeista, meillä nelikymppisillä lähes kaikki.