Tammikuiset 2019

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa kaikille.

Vuosiin en oo enää harrastanut keskustelupalstoja ja nytkin ajattelin että jätän väliin mutta enpä taidakkaan malttaa kun on niin jännät paikat :)
Olen pian 34-vuotias esikoisen odottaja Espoosta. Laskettu aika meillä 1.1 eli nyt taidetaan mennä viikolla 9. Eka neuvola takana. Pohdin vielä ultraa yksityisellä. Saako siitä mitään irti? Neuvolan täti oli sitä mieltä että rahan haaskausta
Olo on jotenkin tosi epätodellinen koko ajan sillä mä olin ihan varma etten ikinä saa puhuttua miestä ympäri tän lapsiasian suhteen ja olin jo ottanut sellaisen asenteen ettei musta koskaan tule äitiä. Lisäksi pelottaa koko ajan että tyyppi ei pysykään kyydissä ja reagoin tosi herkästi kaikkiin muutoksiin. Esim että tissit ei oo yhtä kipeet kuin eilen tai yöllä ei tarvinnut käydä kertaakaan pissalla tms. Lisäksi ahdistaa suuresti usein seksin jälkeen esiintyvä pienen pieni vaaleanpunainen valkovuoto. Terveydenhoitajan mukaan kuitenkin todnäk täysin harmitonta ja melko yleistäkin.
Väsymyksen määrä on ollut yllättävää ja pahoinvointi sellaista läpi päivän kestävää ällötystä, vähän kuin oksennustaudin jälkimainingeissa kun juuri mitään ei tekis mieli mutta nälkä kuitenkin on. Ummetus vaivaa myös. Miten te hoidatte tätä ongelmaa jos sellaista ilmenee?

Aurinkoista huomenta:)
Millon te kerrotte muille lapsille?

Kerrottiin jo tosi alkuvaiheessa, kun oltiin koko perhe ”kuumeiltu” uutta vauvaa jo jonkin aikaa. 4 kpl (12,7,5 ja 3v) hoivaviettistä isosiskoa tulee pienelle [emoji7]

Tuo 2,5 v päällä kiipeilevä esikoinen saa kyllä vielä stressin kohoamaan, tänään illallakin oikein jalalla ponkaisi alamahan päältä :sad001 täytyy alkaa vähän varomaan vaikka kai se vauva aika suojassa on.
Mulla on ihan sama että stressaa tuo parivuotias joskus kun ei tiedä mihin jalka osuu. Jankutan vaan että varo äitin mahaa.

Me ei oo kertomalla kerrottu esikoiselle tulevasta sisaruksesta, mutta hänen kuullen kyllä puhutaan asiasta ja oli neuvolassakin mukana. En tiedä oikein mitä ymmärtää. Oon kysynyt oisko vauva kiva, niin sanoo ei vauvoja.

Todella odotan myös masun kasvua! :rolleyes: tää turvonnut röllö on kamala!
Mulla oli todella iso (suoraan eteenpäin kasvava) vauvamaha esikoisesta. Se teki kyllä tehtävänsä pienen kotina, mutta jätti myös tuota niin ihanaa löysää nahkaa jäljelle. Toki päällä hieman niitä liikakilojakin :facepalm:

Mulla rinnat vähän vain turvonneet. En usko, että kovasti kasvavat odotusaikana. Ei muutenkaan yhtään mitään tuntemuksia niissä :D
Sama oli esikoista odottaessa. Vasta sitten pari päivää synnytyksen jälkeen heräsin megarintojen kanssa. Tuli parit arvet kyllä, kun niin yhtäkkiä turposi monta kuppikokoa :hilarious:

Heippa kaikille.

Vuosiin en oo enää harrastanut keskustelupalstoja ja nytkin ajattelin että jätän väliin mutta enpä taidakkaan malttaa kun on niin jännät paikat :)
Olen pian 34-vuotias esikoisen odottaja Espoosta. Laskettu aika meillä 1.1 eli nyt taidetaan mennä viikolla 9. Eka neuvola takana. Pohdin vielä ultraa yksityisellä. Saako siitä mitään irti? Neuvolan täti oli sitä mieltä että rahan haaskausta
Olo on jotenkin tosi epätodellinen koko ajan sillä mä olin ihan varma etten ikinä saa puhuttua miestä ympäri tän lapsiasian suhteen ja olin jo ottanut sellaisen asenteen ettei musta koskaan tule äitiä. Lisäksi pelottaa koko ajan että tyyppi ei pysykään kyydissä ja reagoin tosi herkästi kaikkiin muutoksiin. Esim että tissit ei oo yhtä kipeet kuin eilen tai yöllä ei tarvinnut käydä kertaakaan pissalla tms. Lisäksi ahdistaa suuresti usein seksin jälkeen esiintyvä pienen pieni vaaleanpunainen valkovuoto. Terveydenhoitajan mukaan kuitenkin todnäk täysin harmitonta ja melko yleistäkin.
Väsymyksen määrä on ollut yllättävää ja pahoinvointi sellaista läpi päivän kestävää ällötystä, vähän kuin oksennustaudin jälkimainingeissa kun juuri mitään ei tekis mieli mutta nälkä kuitenkin on. Ummetus vaivaa myös. Miten te hoidatte tätä ongelmaa jos sellaista ilmenee?
:welcome
Tervetuloa mukaan,ensinnäkin.se neuvolan täti,(nousi kommentista karvat pystyyn:meh:) perhe-artea on täällä moni suositellu (miituu:joyful:) jos hiukankin on sellanen olo,et pitäiskö,niin mene. Varhaisultra käydään useimmiten nimenomaan oman mielenrauhan takia,toimii:happy:
Se ummetus,mulla on synnärikassissa aina suklaarusinoita,sitä ummetusta en halua e.ää kokea:sour: mut juo oaljon,varmista kuidut+neste,luumut,taatelit,rusinat..nää perinteiset ja tarvittaessa apteekista apua:wink
Kaikkea hyvää sun odotukseen ja pysy mukana,vertaistuki on korvaamatonta:smug:

Heippa kaikille.

Tervetuloa ja onnea raskaudesta! :)
Mulle taas neuvolatäti suositteli ar-ultraa, kun tiesi että hermoilin ihan hulluna.
Itse siis halusin mahdollisimman pian tietää onko raskaus varmasti kohdussa ja että pienen sydän sykkii. (Ja tiedän toki, ettei se takaa sitä etteikö kesken voisi silti mennä)
Mutta tämä on ihan makuasia. Toisia ei häiritse odottaa sinne np-ultraan asti :)

Ei kannata stressata liikaa raskausoireista. Ne voi vaihdella päivittäin paljonkin. (Tiedän.. helpommin sanottu kuin tehty).
Ja tuo pieni vuoto seksin jälkeen on melko yleistä. Voi johtua vaikka kohdunnapukan ärsyyntymisestä tai limakalvojen kuivuudesta.

Itse olen sairaslomalla pahoinvoinnista. Olen kokeillut nyt pahoinvointirannekkeet, B6-vitamiinia myös neuvolasta suositeltiin. Itse en ole ihan kamalasti kokenut siitä apua.
Ja tuo ummetus! Tuttu vaiva.
Sen kanssa täytyy vain koittaa elää.. tärkeä tarkoitus silläkin, kun ehtii kaikki ravintoaineet imeytyä. Jos menee mahdottomaksi, niin sitten toki vaivaan apteekista lääkettä.

Tsemppiä kovasti tähän alkutaipaleeseen! :)

Tänne oli tullut niin paljon ihania kirjoituksia, että olisin voinut valita tosi monet kenelle vastaan. Vastaan nyt siis vaan yleisesti.

Mekin ollaan lähdössä kesällä lomalle Italiaan miehen kans. Heinäkuun viimeinen viikko seikkaillaan Pohjois Italiassa ja reissu on paljon odotettu. Se on meidän ensimmäinen kahdenkeskinen kunnon lomareissu sitten hääloman, joka oli kymmenen vuotta sitten. Että oli jo aikakin.. lapset 9v 7v ja 4v jäävät isovanhemmille.

Mullakin turvottaa mahaa kovasti. En oo koskaan pystynyt salaamaan raskautta 12 viikolle asti, koska maha on tuolloin jo melkoinen pallo. Oikeasti . Uskon, että se johtuu osittain siitä, että olen pienikokoinen.

Mulla ei oo ummetusta vaan ripulia. silti turvottaa. Tänään makasin selälläni sängyllä aamulla ja oli tuntevinani just häpyluun yläpuolella kovemman kohdan.... Voisko kohtu jo tuntua....?!

Minulla on ensimmäinen neuvola vasta viikolla 9+4. Me ei käydä varhaisultrassa ni otettiin nuin myöhälle se, jos vaikka sydänäänet jo kuuluis... ❤️

Muuten tämä alkuraskaus on mennyt hyvin, mutta selkärankareuman oireet lävähti silmille hormonitoiminnan muutoksesta samantien. Nyt oonkin sitten yrittänyt taiteilla kipulääkkeiden kans, kun panadoli ei auta. Pitää yrittää ens viikolla päästä reumalääkärin juttusille. Mulla reuman oireet on hermokipua, joka on kyllä viheliäinen yöllä.

Kaarnikka ja papu 5+3

Me oltais varmaan kerrottu aikasemmin lapsille mut tiedän et ku halutaan pitää salassa ainakin np-ultraan asti ni tolle 4v:lle ei ainakaan voi kertoo ku siit tietäs sit koko maailma.

Tänne oli tullut niin paljon ihania kirjoituksia, että olisin voinut valita tosi monet kenelle vastaan. Vastaan nyt siis vaan yleisesti.

Mekin ollaan lähdössä kesällä lomalle Italiaan miehen kans. Heinäkuun viimeinen viikko seikkaillaan Pohjois Italiassa ja reissu on paljon odotettu. Se on meidän ensimmäinen kahdenkeskinen kunnon lomareissu sitten hääloman, joka oli kymmenen vuotta sitten. Että oli jo aikakin.. lapset 9v 7v ja 4v jäävät isovanhemmille.

Mullakin turvottaa mahaa kovasti. En oo koskaan pystynyt salaamaan raskautta 12 viikolle asti, koska maha on tuolloin jo melkoinen pallo. Oikeasti . Uskon, että se johtuu osittain siitä, että olen pienikokoinen.

Mulla ei oo ummetusta vaan ripulia. silti turvottaa. Tänään makasin selälläni sängyllä aamulla ja oli tuntevinani just häpyluun yläpuolella kovemman kohdan.... Voisko kohtu jo tuntua....?!

Minulla on ensimmäinen neuvola vasta viikolla 9+4. Me ei käydä varhaisultrassa ni otettiin nuin myöhälle se, jos vaikka sydänäänet jo kuuluis... ❤️

Muuten tämä alkuraskaus on mennyt hyvin, mutta selkärankareuman oireet lävähti silmille hormonitoiminnan muutoksesta samantien. Nyt oonkin sitten yrittänyt taiteilla kipulääkkeiden kans, kun panadoli ei auta. Pitää yrittää ens viikolla päästä reumalääkärin juttusille. Mulla reuman oireet on hermokipua, joka on kyllä viheliäinen yöllä.

Kaarnikka ja papu 5+3
Me päädyttiin viime viikolla reumalääkärin kanssa siihen,että keskeytetään biologinen lääkitys ja katsellaan,mihin tilanne kehittyy. Tuo Cimzia,joka mulla oli plussaan saakka käytössä on sellanen,jota nykytietämyksen mukaan vois käyttää loppuun asti. Toki oishan siinä sitten ne vauvan rokotevaroajat sun muut. Toivon,että pärjään pelkällä kipulääkkeellä; sain luvan muuten ottaa tarvittaessa myös Burana 600, lyhyinä kuureina. Kannattaa pyytää aika lääkärille; luulen,että sen saat nopsaa,kun olet raskaana. Tsemppiä :oops:

Heippa kaikille.

Onnea odotukseen :happy:
Mä kävin ar-ultrassa perjantaina, mulle se oli ihan itsestään selvyys, että haluan sinne. Oma mielenterveys melkein vaati sen :wideyed: Minulla ikää 39v enkä ole ikinä ennen ollut raskaana (ainakaan tietoisesti), en jotenkaan voinut uskoa, että pikkuinen on siellä ja oikeassa paikassa.
Nyt on helpottunut olo kun kaikki oli hyvin :) Ainahan voi silti tulla keskenmeno, mutta sille ei voi sitten mitään. Aika pieni raha tuo minun mielestä on sille, ettei tarvi panikoida ihan koko ajan :happy: (varsinkin Helsingissä, täällä idemmässä joutui maksamaan 130€)

Mä kävin ar-ultrassa perjantaina, mulle se oli ihan itsestään selvyys, että haluan sinne. Oma mielenterveys melkein vaati sen :wideyed: Minulla ikää 39v enkä ole ikinä ennen ollut raskaana (ainakaan tietoisesti), en jotenkaan voinut uskoa, että pikkuinen on siellä ja oikeassa paikassa.
Nyt on helpottunut olo kun kaikki oli hyvin :) Ainahan voi silti tulla keskenmeno, mutta sille ei voi sitten mitään. Aika pieni raha tuo minun mielestä on sille, ettei tarvi panikoida ihan koko ajan :happy: (varsinkin Helsingissä, täällä idemmässä joutui maksamaan 130€)
Me maksettiin 164€ Turun seudulla :woot: olihan se hintava, mutta mielenrauhan takia mitä tahansa.

Tervetuloa uusille!

Mites ne muuten laskeekaan viikot neuvolassa, oliko 28pv kierron mukaan? Mulla olisi silloin 6+2, mutta oman keskimääräisen 30pv kierron mukaan 6+0.

Toi Perhe-Arte on niin halpa, että melkein epäilyttää... Täällä kun muuten joutuu maksamaan yli 200e, mikä taas on ihan riistoa. Mä vielä mietin jaksanko odottaa maanantaille 3.6., silloin viikot olisi jotain 7+1-2. Mulla on viikonloppuna juhlia kahdenkin kaveriporukan kanssa, enkä haluaisi vielä kertoa mutta jään kyllä kiinni juomattomuudesta... Jos joku kysyy, niin olisi helpompi kertoa jos tietää että ultrassa oli kaikki hyvin. Mielenrauhaahan sieltä saa! Tai sitten voi käydä toisinkin, mulla oli ennen esikoista ultra, jossa alkio vastasi viikkoa pienempää (7+5 olisi pitänyt olla ja olikin 6+4, syke oli ja muutenkin kaikki ihan ok), mutta keskenhän se sitten meni varmaan alle viikko siitä ultrasta. Joskus 11+ vasta tuli ulos, joten oli kyllä aika ikävä kokemus. Sen takiahan terkkarit saattaa olla nihkeinä ultran suhteen, kun raskaus menee miten menee katsottiin sinne tai ei. Samoin jos synnärille soittelee huolestuneena alkuraskaudessa, niin ei ne sinne ota kun ei ole tilaa katsoa jokaista huolestunutta alkuraskauden tyyppiä. Ärsyttävää ja usein vähän töykeääkin, mutta ymmärrettävää.

Mulla on kahden ekan lapsen raskaudessa ollut lähtö Thaimaahan melkein heti plussan jälkeen, ja oli kyllä aika huono ajankohta kun sai jännittää keskenmenoa (yksi sellainen oli alla), oli huonoa oloa ja väsymystä (toisaalta sitä olisi ehkä muutenkin Aasian reissulla), pitkät lennot ja veritulppariski yms. Eniten harmitti se, etten päässyt sukeltamaan. Molemmilla kerroilla meni kyllä hyvin, mutta en tieten tahtoen enää niin tekisi. Sen sijaan np-ultrasta jonnekin rv 30 asti mulla oli oikein hyvä olo ja olisin jaksanut reissata esim. Euroopassa vaikka kuinka! Meillekin on todennäköisesti tulossa joku kesälomareissu, mutta ei olla vielä varattu.

Muokattu viimeksi:
Heipsan :)

Mahtuisko uus (yllätys) odottaja mukaan? Oon (jo ;) ) 37- vuotias ja ennestään meillä on 05/05 syntyneet kaksoset :) Olemme eläneet kuvitelmissa, että meille ei lapsia enää tulisi (kaksoset hoidoilla alkunsa saaneet), mutta kuinkas ollakaan, raskaustestit (juu, useat ;) ) näyttäneet positiivistä ja alkuraskauden ultrassakin jo käyty... Laskettu aika olisi 12.01.2019. Oireina on jäätävä tisskikipu, jatkuva etova olo ja lähes jatkuva pinnan kireys... Kaksosista ei ollut mitään oireita.. Ei kerrassaan niin mitään...

Ihan oli nyt pakko liittyä tähän keskusteluun, salaa olen lukenut palstaa jo jonkin aikaa, kun oli keskustelua Perhe- Arten ar- ultrasta. Me käytiin myös siellä ja vain positiivista sanottavaa. Hinta lienee siksi niin halpa, kun uä:n teki kätilö.. Toimistomaksuineen maksettavaa jäi siis 79 e :)

Fiilikset minulla tästä raskaudesta on sekavat jos ihan rehellisesti sanon... Mies on onnesta ymmyrkäisenä, itse en osaa oikein sanoin kuvailla miltä tuntuu... Miljoona asiaa pyörii mielessä... Esikoislapset on jo niin isoja, ja niiden kanssa pääsee jo niin helpolla :P Nyt kaikki alkaa alusta... Hieman myös jännittää heidän reaktio kun kuulevat tulokkaasta.. Ehkäpä NT- ultran jälkeen sitten.. Vuoden vaihteessa vaihdoin myös työpaikkaa, irtisanouduin vakitoimesta ja siirryin määräaikaiseksi ja nyt kaipailen entiseen takaisin :D Onko ne ne hormoonit?? :)

Terkkusin Möhöm81 7+1

Me maksettiin 164€ Turun seudulla :woot: olihan se hintava, mutta mielenrauhan takia mitä tahansa.

Mulla se lääkäri laittoi syyksi mahakivut, niin sain edes Kela-korvauksen pois siitä :rolleyes: muuten olisi ollut 190€ :confused: Olisin kyllä maksanut senkin, menee se raha monesti turhempaankin!!

Perhe-arte oli halvempi,vink,vink

Perhe-arte oli halvempi,vink,vink

Totta, mutta matkat olisi maksanut mulle jo tuon erotuksen :shifty: enkä olisi jaksanut etsiä parkkipaikkaa sieltä ja viettää puolta päivää autossa :shy:
Sellaisille toki unelma paikka käydä ketkä asuvat siellä pääkaupunkiseudulla :)

Kannustan silti alkuraskauden ultraan jos se vähänkin mielessä pyörii,vaikka terkkarit sanois mitäo_O onnex nykyisin on mahdollisuus itse vaikuttaa ainakin isommilla paikkakunnilla:wink
Rakastamani piha hommat kutsuu,mut ku vääsyyyytttääääää....maha on outo:confused: ja nyt ei vaan jaksais....:yuck:

Tervetuloa uusille!

Mites ne muuten laskeekaan viikot neuvolassa, oliko 28pv kierron mukaan? Mulla olisi silloin 6+2, mutta oman keskimääräisen 30pv kierron mukaan 6+0.

Toi Perhe-Arte on niin halpa, että melkein epäilyttää... Täällä kun muuten joutuu maksamaan yli 200e, mikä taas on ihan riistoa. Mä vielä mietin jaksanko odottaa maanantaille 3.6., silloin viikot olisi jotain 7+1-2. Mulla on viikonloppuna juhlia kahdenkin kaveriporukan kanssa, enkä haluaisi vielä kertoa mutta jään kyllä kiinni juomattomuudesta... Jos joku kysyy, niin olisi helpompi kertoa jos tietää että ultrassa oli kaikki hyvin. Mielenrauhaahan sieltä saa! Tai sitten voi käydä toisinkin, mulla oli ennen esikoista ultra, jossa alkio vastasi viikkoa pienempää (7+5 olisi pitänyt olla ja olikin 6+4, syke oli ja muutenkin kaikki ihan ok), mutta keskenhän se sitten meni varmaan alle viikko siitä ultrasta. Joskus 11+ vasta tuli ulos, joten oli kyllä aika ikävä kokemus. Sen takiahan terkkarit saattaa olla nihkeinä ultran suhteen, kun raskaus menee miten menee katsottiin sinne tai ei. Samoin jos synnärille soittelee huolestuneena alkuraskaudessa, niin ei ne sinne ota kun ei ole tilaa katsoa jokaista huolestunutta alkuraskauden tyyppiä. Ärsyttävää ja usein vähän töykeääkin, mutta ymmärrettävää.

Mulla on kahden ekan lapsen raskaudessa ollut lähtö Thaimaahan melkein heti plussan jälkeen, ja oli kyllä aika huono ajankohta kun sai jännittää keskenmenoa (yksi sellainen oli alla), oli huonoa oloa ja väsymystä (toisaalta sitä olisi ehkä muutenkin Aasian reissulla), pitkät lennot ja veritulppariski yms. Eniten harmitti se, etten päässyt sukeltamaan. Molemmilla kerroilla meni kyllä hyvin, mutta en tieten tahtoen enää niin tekisi. Sen sijaan np-ultrasta jonnekin rv 30 asti mulla oli oikein hyvä olo ja olisin jaksanut reissata esim. Euroopassa vaikka kuinka! Meillekin on todennäköisesti tulossa joku kesälomareissu, mutta ei olla vielä varattu.

Tämä olisi just se kauhuskenaario mitä pelkään. Että ensin varhaisultrassa kaikki ok ja saan mielenrauhan ja sitten meneekin vielä kesken :sad010

Mulla on ollut myös keskeytynyt keskenmeno rv9+0. Eli jos alkuraskauden ultraan olisin mennyt, niin elävä se silloin olisi vielä ollut. Siksi nykyään huokaisen vasta nt-ultrassa ja sinne meno jännittää enemmän kuin mikään.

Mutta kyllähän se tilastollisesti taisi olla niin, että rv7 eteenpäin ultrassa näkynyt syke pienentää merkittävästi keskenmenon riskiä. Eli yleisesti ottaen se kyllä varmasti helpottaa oloa ja luo varmuutta, sekä todellisuuden tuntua ylipäätään raskaudelle.

Takaisin