Raskaus ja urheilu

Miten muilla urheilijoilla sujuu? Musta tuntuu että liikkuminen on ainoa mikä helpottaa jatkuvaa etovaa oloa ja olenkin varmaan liikkunut enemmän kuin yleensä tästä johtuen. Olen yrittänyt ottaa kuitenkin rauhassa, ettei ole mitään hirveitä himotreenejä tehnyt.
 
Mulle urheilu on todella iso osa elämää, oon reenaillut jo jokusen vuoden valmentajan ohjeilla salilla ja sit käyn tanssimassa vastapainoksi ja joskus ryhmäliikuntatunneilla Aion jatkaa niin pitkälle kun vointi antaa eli toivottavasti laitokselle asti Just luin juttua että kuinka tärkeää olis raskauden aikana että on vatsa ja selkälihakset kunnossa ja suositelvaa harjoittaa niitä jo raskautta yrittäessä Mutta mulla on tosiaan 12vuotta viime raskaudesta ja silloin en liikkunut näin paljoa,niin saas nähdä mitä tapahtuu ja miten jaksaa
 
Mä liikun yhtä paljon kun ennenkin raskautta, käyn iltalenkeillä, mikä helpottaa omalta osaltaan hieman jopa iltojen turvotusta. Uintia oon miettiny kans, voisin haluta ruveta käymään. Kävely on mun juttu ollu aina, saatan vaellella ympäriinsä ilman mitään tiettyä reittiä ja siinä sit tulee kyllä liikuttuakin :)
 
Mä ite käyn kiipeilemässä ja uimassa sekä harrastan koiran kanssa. Kiipeilyn varmaan joutuu jättämään sitten kun maha alkaa olla liian iso...
 
Itse olen ollut myös kova liikkumaan mutta alkuraskauden älytön väsymys on toistaiseksi laskenut omat liikuntamäärät melko minimiin, joka itseäni harmittaa. Täytyy vain kuunnella omaa kehoa ja antaa nyt levolle tilaa. Toivottavasti tämä jossain kohtaa helpottaa ja jaksaa taas liikkua viikollakin. Onneksi viikonloppuisin olen sentään päässyt pitkille lenkeille.
 
Mä kävin nyt ratsastamassa (siis käyn ihan valmennuksissa, joissa keskisyke 120-140 tunnin teemasta riippuen). Hyvin meni ainakin eilen vielä, tosin tunnin jälkeen tuli autossa kuvottava olo...
 
Stiffie, mihin asti ajattelit uskaltaa ratsastaa? Neuvolassa kehoittivat esikoisen kohdalla lopettamaan puolessa välissä odotusta, mutta en pystynyt niin pitkälle ratsastamaan, kun mahan hölskyminen alkoi tuntua ikävältä. Jospa ainakin sinne rv 16 asti, jos sinne asti päästään ja meno tuntuu hyvältä.
 
Mä huomasin lenkillä äsken ikävän vaivan.. pissahätä puolessa välissä lenkkiä! En tiiä millä vaipoilla tässä pitää kohta tehdä itelle jotain niin rakasta kun lenkkeily :sad001
 
Mä tykkään kovasti pyöräillä ja pyöräilin esikoista odottaessa puoleen väliin raskautta.

Deb, mä oon kanssa innokas kävelijä/lenkkeilijä ja huomannu ton saman vaivan. Pitää käydä pissalla ennen ja heti ku pääsee kotiin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Deb
Stiffie, mihin asti ajattelit uskaltaa ratsastaa? Neuvolassa kehoittivat esikoisen kohdalla lopettamaan puolessa välissä odotusta, mutta en pystynyt niin pitkälle ratsastamaan, kun mahan hölskyminen alkoi tuntua ikävältä. Jospa ainakin sinne rv 16 asti, jos sinne asti päästään ja meno tuntuu hyvältä.

Toivoisin että voisin jatkaa edes tämän ensimmäisen kolmanneksen ajan tällä kertaa. Esikoisesta taisin lopettaa heti plussattuani... En jotenkin uskaltanut, kun pelkäsin tippumista ja pian en olisi pystynytkään jatkuvalta pahoinvoinniltani.

Mutta fiiliksen ja voinnin mukaan ajattelin mennä. :)
 
Ihanaa kun täällä on tulevia äitejä ketkä ehtivät liikkumaan :) Kateellisena luen.

Esikoista odottaessa tuli treenattua kovasti salilla kun sellainen tausta oli. Tahti hidastui hiljalleen loppua kohti kun hengästyminen oli toki kovaa, ja mahan kasvaessa piti lopettaa liikkeet jotka toivat painetta vatsaonteloon. Varmaan pari viikkoa ennen synnytystä kävin viimeisellä ryhmäliikuntatunnilla. Vointini oli hyvä loppuun asti, jaksoin olla töissä äitiyslomaan asti ja muutenkin pystyin hyvin hoitamaan kaikki liikkumiset esim. kaupassa käynnit, ja pyöräilin töihin kunnes talvi tuli (la oli vuoden vaihteessa).

Toisessa raskaudessa en liikkunut, esikoinen vei liikaa aikaa. Samoin joku masennuksen tapainen vaivasi. Ei jaksanut liikkua. Puolessa välissä raskautta oli jo kovat kolotukset. Vaivoin selvisin loppuun asti. Liikunta siis kannattaa!!

Nyt kolmas kerta pelottaa. 3v poika ja 1v3kk tyttö joiden perässä pysyttävä. Töissäkin pitäisi käydä muutama kuukausi ennen äitiysloman alkua. Kaipaan sitä hyvää kuntoa mikä oli ekassa raskaudessa...
 
Mä oon käyny ihan normisti 3-5kertaa viikkoo salilla mitne nyt töiltä esikoiselta ja koululta kerkee :confused:
Töihin n.3km suunta kävelen viel siihen lisäks :grin

esikoisesta kävin salilla säännöllisne epäsäännällisesti viikolle 20 kunnes supistustne takii sain lepokäskyn ja sit aloin liikkuu taas oikein urakalla ku viikkoja oli 35, et oisin muka edistäny synnytyksen käynnistystä mut kakat se mitää auttanu :grin:grin
 
Käytättekö salilla kävijät raskausaikana jotain proteiinilisää? Mulla jäi purkki kaappiin, kun siinä on makeutusaineita. Mietin, että jotain kuitenkin voisin tarvita, kun ruoka ei oikein maistu, etenkään normaalit proteiininlähteet.
 
Käytättekö salilla kävijät raskausaikana jotain proteiinilisää? Mulla jäi purkki kaappiin, kun siinä on makeutusaineita. Mietin, että jotain kuitenkin voisin tarvita, kun ruoka ei oikein maistu, etenkään normaalit proteiininlähteet.

Mie en nyt kerkiä käymään salilla :hilarious: Mut ekassa raskaudessa kun kävin ni ainakii gainomax oli sellainen joka meni alas salin jälkeen. Jauheet oli :wtf: Kannattaa tutkia pakkausselosteita sielä proteiinihyllyllä. Nykysin on niin mahottoman paljon vaihtoehtoja jauheissa ja valmiissa juomissa että makeutusaineettomia melko yksinkertaisella sisällöllä löytyy paljon.
 
Tänään kävin salilla, vaikka ennen sitä pitikin ottaa tunnin päikkärit. PT oli laatinut mulle ohjelman koko raskauden ajaksi ja käytiin sitä tänään lävitse. Jäi tosi kiva fiilis, että nyt on joku ohjelma jota tehdä koko raskauden. Annan toki itselleni armoa nyt alussa, kun on ihan jäätävä väsymys ja pahoinvointiakin suurimman osan päivästä. Mutta treenaus vei ajatukset hetkeksi pois ikävistä raskausoireista :)
 
Ai niin. Mä käytän Tehon ja Rainbown proteiinijuomia, kun niissä on sokeria makeutusaineiden sijaan. Olen käyttänyt niitä jo ennen raskautta ja nyt käytän niitä myös torjumaan pahoinvointia, kun hörpin niitä aina pitkin päivää.
 
Tänään kävin salilla, vaikka ennen sitä pitikin ottaa tunnin päikkärit. PT oli laatinut mulle ohjelman koko raskauden ajaksi ja käytiin sitä tänään lävitse. Jäi tosi kiva fiilis, että nyt on joku ohjelma jota tehdä koko raskauden. Annan toki itselleni armoa nyt alussa, kun on ihan jäätävä väsymys ja pahoinvointiakin suurimman osan päivästä. Mutta treenaus vei ajatukset hetkeksi pois ikävistä raskausoireista :)

Mulla jäi liikunta turhan vähälle opiskelujen ja töiden ohessa. Nyt neuvolan terkan patistamana päädyin taas salille. Yllätyin, miten hyvältä se tuntui. Ja tarjoaa just muuta ajateltavaa, kuin huonon olon. Tosi kuulostellen olen nyt tehnyt alkuun. Ja tavallaan tuntuu hyvältä tehdä totuttua höllemmällä meiningillä. Miten sun PT oli huomioinut raskauden? Mulla on myös jo varattuna ohjelman teko, etten lipsahda liian pitkäksi aikaa vanhaan totuttuun kaavaan.
 
Miten sun PT oli huomioinut raskauden?.

Liikkeet oli sellaisia, että ei olla ollenkaan selällään (koska vatsan kasvettua selällään olo painaa valtimoa) ja että liikkeet voi tehdä isonkin vatsan kanssa. Pidemmät sarjat, pienemmät painot. Sitten puhuttiin kanssa lantionpohjanlihasten treenistä.
 
Pitäis salikortti hommata kun ei nyt vähään aikaan ole tullut käytyä uudelle paikkakunnalle muuton jälkeen.

Liikun paljon koirien kans. Päivittäiset lenkit, juoksu, hiihto ja potkukelkkailu :) Aktiiviset koirat niin saa hyvin pakotettua liikkeelle ja niin paljon parempi olo kun on raikkaassa ulkoilmassa. Ja nää ihanat aurinkoiset kelit :Heartred
 
Mä huomasin lenkillä äsken ikävän vaivan.. pissahätä puolessa välissä lenkkiä! En tiiä millä vaipoilla tässä pitää kohta tehdä itelle jotain niin rakasta kun lenkkeily :sad001

Sama ongelma, paitsi että mulla se hätä alkaa jo kun oon 50 metriä juossut. Ensin mietin, että eihän tästä tule mitään, mutta nyt kun mennään viikolla 13, oon todennut että ei se hätä siitä hirveästi mihinkään kasva ja oon oppinut sietämään. Siltikin juoksen enää maksimissään reilun tunnin lenkkejä, enempää rakko ei kestä. Tosi kohta on taas sellaiset kelit, että pääsee puskapissille välillä. :D

Vauhdikkaammilla ryhmäliikuntatunneilla samaa ongelmaa, mutta ne kestää onneksi vain sen tunnin kerrallaan. Sen verran iloa on kuitenkin juoksusta lähtenyt, että kerrat on vähentyneet kolmeen viikossa ja samoin kilsat tulleet ryminällä alas. Toivon kuitenkin, että pystyn juoksemaan mahdollisimman pitkään, sillä se on aina ollut itselle se henkireikä. Nyt olen alkanut käymään myös ryhmäliikuntatunneilla vaihdellen lihaskuntoa ja tanssillisia tunteja, samoin perus salitreeni päälle. Lisäksi tulee käveltyä paljon koiran kanssa ja ilman ja kohta saa kaivaa fillarinkin varastosta. Olo on energinen ja aivan ihanaa kun kevät tulee. :)
 
Takaisin
Top