Nt-ultra!

Mä luulin että jos tohon ultraan menee, tarkoitus olisi juuri se niskaturvotuksen mittaaminen. Kiinnostaa sun lause sen takia, kun mä en myöskään välitä siitä niskaturvotuksesta, mutta pakko päästä varmistamaan että siellä on joku.

Madmasel. Mun syy miksi en välitä tietää on se että mun (jo nykyisin edesmenny) isoveli oli kehitysvammainen. Hieno ihminen ja eli elämisen arvoisen elämän vammaisuudestaan huolimatta. En halunnut saada turhia stressin aiheita siitä voiko olla jokin marginaalinen riski johonkin ongelmaan. Ne testit kun ei ole 100%. Toisekseen oma veljeni kehittyi ilman riskejä ja vammautui vasta synnytyksen jälkeen, joten elämästä ei kuitenkaan tiedä. Mulle noi tulokset toisi vaan stressiä niin luotan siihen että elämä tuo mitä on tuodakseen, jokainen lapsi on mulle yhtä rakas ja tärkeä vaikka olisikin joltain osin erityinen.

Mulla riittää jännitystä näiden vuotojen kanssa riittävästi..
 
Mun mielestä tuo ultra on niitä, jotka kunnan on pakko tarjota (toinen on rakenneultra). Sen sijaan yhdistelmäseulonta (verikoe+nisksturvotus) ovat vapaaehtoisia. Summa summarum; pääsee ultraan vaikkei turvotusta mitatakkaan (meilläkin kutsukirjeessa lukee, että jos osallistutte seuloihin niin saatte tiedot samalla käynnillä).
Ovathan ne lakisääteiset ultrat joka tapauksessa seulontatutkimuksia. Tarkastetaan, että sikiön aivot ja muut elimet näyttävät oikein kehittyneiltä ja sijaitsevat oikeassa paikassa. Sillä tavalla seulotaan pahimmat kehityshäiriöt.

Sinänsä en ymmärrä, miksi kukaan ei haluaisi kuulla tietoa siitä, onko lapsella synnynnäisiä sairauksia, vaikkapa juuri Downin syndroomaa. Jos lapsen sairauden tietää ennen synnytystä, voi jo etukäteen hakea tietoa ja verkostoitua muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien kanssa, ja on paljon valmiimpi elämään rakkaan lapsensa kanssa.
 
On tottakai seulontoja.. ja kyllä mäkin haluan tietää onko sisuskalut paikallaan, mutta ylimääräiset seulat jättäny suosiolla muille. Nää on näitä jokaisen omia päätöksiä, joihi vaikuttaa niin monet seikat. :) Eikä sillä, hienoo et lääketiede pystyy tutkimaan sikiöstä jo monia juttuja etukäteen, noi seulonnat ei vaa oo mua varten. :)
 
Noi seulonnathan ei tosiaan oo ihan täysin luotettavia. Kaverin siskon vauvan niskaturvotus oli nt-ultrassa mittava ja koko raskauden ajan puhuttiin että tulee vaikeasti vammainen/down-lapsi, kunnes nainen synnytti ja täysin terve lapsi synty. Ei yhtään mitään mihkään kehitysvammaisuuteen viittaavaa.
 
Niin ja meillä taas ei ollut minkäänlaisia viitteitä down lapseen,ja sellainen sieltä kuitenkin tuli :D
 
Ovathan ne lakisääteiset ultrat joka tapauksessa seulontatutkimuksia. Tarkastetaan, että sikiön aivot ja muut elimet näyttävät oikein kehittyneiltä ja sijaitsevat oikeassa paikassa. Sillä tavalla seulotaan pahimmat kehityshäiriöt.
Ensimmäinen ultra kulkee nimellä varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus, jonka tehtävänä on selvittää sikiöiden määrä, ovatko elossa ja kasvavatko oikeassa paikkaa ja raskauden kesto. Tämä on lakisääteinen. Tämän lisäksi kunnan on tarjottava kromosomipoikkeavuuksien seulonta (niskaturvotus +verikoe). Koska nämä kaksi pakollista mitä kunnan on tarjottava, osuvat samoille raskausviikoille, niin ne yhdistetty. Tämän takia voi ottaa vain ultran ilman verikokeita ja niskaturvotuksen mittausta. Tätä yritin selittää :) Tämän lisäksi vielä se rakenneultra.

Ja mitä tuohon tarkkuuteen tulee, niin luulen että nykyinen jatkotutkimus nt-turvotuksissa eli NIPT, on tulevaisuuden tarjottava seulontatutkimus. Kunhan analytiikkaa saadaan Suomessa lisättyä ja sitä kautta hinta tippuu, niin uskon tuossa olevan tulevaisuuden tarjottava tutkimus.
 
Madmasel. Mun syy miksi en välitä tietää on se että mun (jo nykyisin edesmenny) isoveli oli kehitysvammainen. Hieno ihminen ja eli elämisen arvoisen elämän vammaisuudestaan huolimatta. En halunnut saada turhia stressin aiheita siitä voiko olla jokin marginaalinen riski johonkin ongelmaan. Ne testit kun ei ole 100%. Toisekseen oma veljeni kehittyi ilman riskejä ja vammautui vasta synnytyksen jälkeen, joten elämästä ei kuitenkaan tiedä. Mulle noi tulokset toisi vaan stressiä niin luotan siihen että elämä tuo mitä on tuodakseen, jokainen lapsi on mulle yhtä rakas ja tärkeä vaikka olisikin joltain osin erityinen.

Mulla riittää jännitystä näiden vuotojen kanssa riittävästi..

:Heartred
 
Tietääkö joku, mitä ne veriseulojen luvut on, mulla se toinen oli jotain 76 tai 79 ja sitten oli se joku PAPPA mikälie 1600. En löydä mistään googlettelemallakaan mitään viitearvoja noille. Neuvolantäti sanoi, että niissä ei ollut mitään ihmeellistä, mutta miten noi nyt sitte tulkitaan.... Itse NT-ultra mulla on ylihuomenna.

SItten kilpirauhasarvot, osaako joku sanoa, että mitä pitäs tehä kun neuvola ei sanonut mitään, vaikka TSH oli 0,25 (alle viiterajojen?) ja T4 oli 15, joka taas ylärajoilla. Mitään ei kommentoitu siihen, et pitäskö tässä ottaa työterveyslääkäriin yhteys, jotta selviää noi? Lääkeannostusta lisäsin neuvolan ohjeesta alussa, sitä ennen arvot olivat 0,52 ja 16,72. Minä en osaa tuosta pääsellä mitään. Osaako joku, esim Lulu?
 
Ollaan tosiaan Lulun lemppariaiheiden ympärillä! :joyful:

Onko sulla vajaatoiminta ja thyroxin? T4V laskee raskauden edetessä, mutta sulla ei oo mitään hätää kun arvot on mun makuun ihan hyvät. Tuosta T4Vn laskusta ei mun neuvolalääkäri tiennyt mitään, mutta esimerkiksi tykslabin ohjekirjasta voi katsoa jokaisen kolmanneksen viitealueet http://webohjekirja.mylabservices.fi/TYKS/index.php?test=4832 . TSH on sulla tosiaan matalahko mutta en itse näe siinä ongelmaa jos olet oireeton kilpparin suhteen. Voi hyvin olla, että annosnosto oli sulle riittävä tähän, olihan sulla alunperinkin 0,5. Luulen, että yksi syy miksi oot raskautunut, on hyvin hoidossa oleva kilpirauhassairaus. Summa summarum; mun makuun hyvät mutta jos yhtään mietityttää, niin kannattaa kysyä ammattilaisen mielipidettä tohon TSH-arvoon.

Sitten taas nuo sikiöseula-arvot. Pakko myöntää, että siinä vasta hepreaa onkin. Millä viikoilla sulla otettiin kokeet?Ensinnäkin, eikö vaan että sulla on hoidoilla alkuun saanut raskaus? Tietojeni mukaan hoidoilla voi olla vaikutus arvoihin, muistaakseni tuo papp-a arvoon varsinkin. Tätä ei varmaan missään virallisissa papereissa lue. Normaalista ilmiöstä siis kyse, eli ei tarttee säikähtää. Varsinaisia viitearvoja ei noille oikein ole, siis taulukkomuodossa. Tässä kuitenkin kuvaajat arvojenkäyttäytymisestä. Esimerkiksi Downin kohdalla mentäisiin matalla papp-a arvolla ja korkealla hcgb:llä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20180108-135253.png
    Screenshot_20180108-135253.png
    73.3 KB · Katsottu: 80
Ollaan tosiaan Lulun lemppariaiheiden ympärillä! :joyful:

Onko sulla vajaatoiminta ja thyroxin? T4V laskee raskauden edetessä, mutta sulla ei oo mitään hätää kun arvot on mun makuun ihan hyvät. Tuosta T4Vn laskusta ei mun neuvolalääkäri tiennyt mitään, mutta esimerkiksi tykslabin ohjekirjasta voi katsoa jokaisen kolmanneksen viitealueet http://webohjekirja.mylabservices.fi/TYKS/index.php?test=4832 . TSH on sulla tosiaan matalahko mutta en itse näe siinä ongelmaa jos olet oireeton kilpparin suhteen. Voi hyvin olla, että annosnosto oli sulle riittävä tähän, olihan sulla alunperinkin 0,5. Luulen, että yksi syy miksi oot raskautunut, on hyvin hoidossa oleva kilpirauhassairaus. Summa summarum; mun makuun hyvät mutta jos yhtään mietityttää, niin kannattaa kysyä ammattilaisen mielipidettä tohon TSH-arvoon.

Sitten taas nuo sikiöseula-arvot. Pakko myöntää, että siinä vasta hepreaa onkin. Millä viikoilla sulla otettiin kokeet?Ensinnäkin, eikö vaan että sulla on hoidoilla alkuun saanut raskaus? Tietojeni mukaan hoidoilla voi olla vaikutus arvoihin, muistaakseni tuo papp-a arvoon varsinkin. Tätä ei varmaan missään virallisissa papereissa lue. Normaalista ilmiöstä siis kyse, eli ei tarttee säikähtää. Varsinaisia viitearvoja ei noille oikein ole, siis taulukkomuodossa. Tässä kuitenkin kuvaajat arvojenkäyttäytymisestä. Esimerkiksi Downin kohdalla mentäisiin matalla papp-a arvolla ja korkealla hcgb:llä.

Joo on vajaatoiminta, ollut lääkitys joitain vuosia, ja joo alkoi hoidolla. Mun mielestä oli viikkoja 10+4 kun noi otettiin. Tai 10+5.
Kiva, että laitoit nuo käyräkäppyrät. Saapa nähdä, minkä tuloksen tietsikka saa, kun niskaturvotus on mitattu.

Kiitti paljon vastauksesta. On tosi kumma tuo tsh:n alhainen pitoisuus. Yks kaveri sanoi et pitäis T3 mitata kans. Mut tiiä sit... Ehkä paan lääkärille viestiä et mitäääää. Kuitenkaan ei ole mikään endokrinologi kyseessä, et en tiä kuin hyvin hän on näistä perillä.
 
Mä kävin noissa verikokeissa rv 9+5. Ja papp-a oli 431(491) ja hcgb 124(242), netistä ku yritin tutkailla niin ei juuta tai jaata oikeen saanu selville. Mielestäni hcgb korkeahko ja pappa matalahko. Suluissa esikoisen arvot samalta raskausviikolta, ja terve tyttö syntyi. Kyllähän nuo silti aina mietityttää, ja viikko pitäisi nt-ultraan vielä odotella o_O
 
Kiva, että laitoit nuo käyräkäppyrät. Saapa nähdä, minkä tuloksen tietsikka saa, kun niskaturvotus on mitattu.
Siinä ois muuten sellainen laskukaava jonka haluaisin nähdä! Mulla on ihan sellainen olo, että korkealla iällä on suurempi merkitys kuin niskaturvotuksen määrällä. Samoin yksittäisellä arvon heitolla on iso paino. Vääriä positiivisiahan tällä seulonnalla tulee paljon (onneks!), mutta ois kiva nähdä lukuja vääristä negatiivisista - niitä en ole montaa kuullut.
 
Siinä ois muuten sellainen laskukaava jonka haluaisin nähdä! Mulla on ihan sellainen olo, että korkealla iällä on suurempi merkitys kuin niskaturvotuksen määrällä. Samoin yksittäisellä arvon heitolla on iso paino.

No, mähän olen jo 36, että mielenkiinnolla odotellaan. Käppyröistä olin katsovinani, että PAPP-A -arvo olisi jokseenkin korkea, mutta jos ei korkea pappa haittaa, niin anti olla vaan. Parempi näin päin. Ja joo tosiaan, kiinnostaisi, että miten se tietokone nyt sitten niitä mahtaa arvioida, luulisi, että jos on neljä lukua, joiden perusteella lasketaan, ei kaava olisi kovin vaikea, mutta tiedä näistä nyt sitten...
 
Kävin viime keskiviikkona raskausviikoilla 13+5. Kaikki kunnossa. Kovasti liikkuvainen tapaus, kuten sisaruksensakin. Mä oon myös 36, mutta mies on viis vuotta nuorempi. Kuvia sai mukaan, ni pysty tuleville sisaruksille näyttämään, että heille on tulossa pikkusisarus.
 
Eikös se ole niin et se niskaturvotus tulos ja verikokeen arvot ratkaisee yhdessä tuloksen
 
No, mähän olen jo 36, että mielenkiinnolla odotellaan. Käppyröistä olin katsovinani, että PAPP-A -arvo olisi jokseenkin korkea, mutta jos ei korkea pappa haittaa, niin anti olla vaan. Parempi näin päin. Ja joo tosiaan, kiinnostaisi, että miten se tietokone nyt sitten niitä mahtaa arvioida, luulisi, että jos on neljä lukua, joiden perusteella lasketaan, ei kaava olisi kovin vaikea, mutta tiedä näistä nyt sitten...

niitä on useampia kriteereitä, mistä lasketaan, omalla ultrakäynnillä se kätilö luetteli niitä, mutten hataralla päälläni muista muuta kuin noiden tavallisten lisäks tupakoinnin ja alkoholinkäytön mitkä se varmasti sano..
 
Ainakin äidin paino, sen lisäksi nuo verikoearvot on myös toisessa yksikössä..
 
Njaa. No en tupakoi ja alkoholilapun tuloksena sain numeron 1 (käyttö ennen raskautta) ja paino normaali et ei kai siel mikään järkkyiso riskinumero voi olla. Kärsimättömyys on ikävä pahe. Yks täysi pv enää ultraan ja olo on kuin tulisilla hiilillä. En oo mikään odottajaihminen, missään merkityksessä, näköjään. Kaikkimullehetinyt. :P
 
Takaisin
Top