Joulukuun jorinat

Olettaisin, että puhutaan vakuumipakatusta lämminsavukalasta. Jos kalaa ei vakuumipakata enää savustamisen jälkeen niin silloin se ei montaa päivää säily ja on tuoreena ihan turvallinen. Jos taas puhutaan esim. Apetitin vakuumipakatusta lämminsavulohesta on riskit ihan erilaiset.

Jep, tuore eri asia. Mutta kun puhuttiin vakuumista.

Kattelin tuota Eviran listaa, niin mun kohalla ei teetä tiukkaa noudattaa.

Kahvin juontia pitää vähentää, mut onneksi tykkään maustetuista teistä ja niiden kans ei tarvi ees kahvileipää, niin seki on plussaa :D Ainut on sushi, joka on mun herkkua, niin se vähä sapettaa :D

Mut siis, eihän se vakuumi itsessään tee mitään kypsennetylle kalalle eli lämminsavulle. Vaan se listeria on siinä kalassa itsessään, jos on ollakseen ja vakuumipakkaus on omiaan edistämään tätä.

No ei siin, mua ei hetkauta kun voin olla ilmankin, en sillä sano.

Ristikontaminaatio voi tulla, jos tehtaassa pakataan sekä raakaa että kypsää kalaa. Raa'an kalan listeria voi päästä tarttumaan kypsennettyyn ja muhia sitten siellä vakuumissa. Mutta noin muuten kypsennetyssä kalassa ei listeriaa ole eikä vakuumi sitä listeriaa aiheuta.

Toi sushi on kans.. Ruotsissa sitä suositellaan, kun kala on terveellistä. Että mitä missäkin, ei tässä voi kuin parhaansa tehdä.

Heippa! Täällä selvitty joulupöydistä paljastumatta, kun ei haluta vielä kertoa raskaudesta. Graavilohta teki tosi paljon mieli, mutta ensi jouluna sitten ja tyydyin rosolliin sekä laatikoihin. Yltynyt kuvottava olo kyllä rajoittaa joulun herkuttelua ja eniten olen tainnut syödä hapankorppua. Kahvia en saa enää juuri ollenkaan alas, ehkä ihan hyväkin. Ajattelin, että tekis tiukkaa vähentää, kun tottunut juomaan monta kuppia, mutta nyt ällöttää koko juoma. Muuten ei juuri oireita ole. Vaikka vielä toki voi käydä monella tavalla, niin kyllä ajatukset karkailee ensi jouluun, kun mietin, että sitten meillä pieni nyytti ilona. Hyvää joulupäivän iltaa kaikille!

Täällä loppuvuosi ollut raskas oman vanhemman kuoltua josta puoli viikkoa myöhemmin tuli kiire naistenklinikalle verivuodosta. Yksi keskenmeno takana. Luukulla yrittivät käännyttää pois sanoen että voivat varata ajan ensi kuulle mutta itkuanelin päästä ultraan keskenmenoepäilyn takia kun koin tärkeäksi päästä ultraan ettei joulu mene täysin menetysten vatvomiseksi. Lopulta päivystyksen hoitaja suostui että pääsen samana päivänä ultraan mutta odotettava 6h kiireen vuoksi. Se ei haitannut ja miehen kanssa käytävällä odoteltiinkin vuoroa useita tunteja. Lopulta päästyä ultraan lääkäri kertoi että sinä päivänä tehtiin vuoden synnytysennätystä mikä pitänyt synnärin kiireisenä. Ultra pelotti kovasti ja itketti mutta itku vaihtui helpotukseksi kun näkyi vahva syke ja kone tarjosi sekä rv.6+4 että rv.6+5 joten LA 11.8 tai 12.8 mikä tarkentuu varmaan vielä tulevassa ultrassa. Iloista joulunaikaa ja odotusta kaikille!

Surkein joulu ikinä. Onneksi sain viettää tärkeimpien kanssa: vanhempani, sisko ja siskon tytär, omat lapset ja veljen perhe. Eilen mies jätti. Se ei halua lasta ja sen lapset kuulemma kärsii meidän suhteesta. Vanhempi lapsi ei ottanut uutista hyvin sisaruksesta.. mun äitini on nyt jatkossa mun tukena, kävi miten kävi. Lähtee pe ultraan mukaan ja ensi kuussa neuvolaankin..

Voi Elea, onpa ikäviä uutisia, olen tosi pahoillani puolestasi ❤ Ihana, että äitisi on kuitenkin tukenasi. Paljon voimia sinne!

Ja Mitimasalle osanotto vanhemman kuoleman johdosta sekä samalla onnea ihanista ultrauutisista ❤

Miten lapsi voi päättää isänsä suhteista ja elämästä noin vahvasti? Kuulostaa siltä, ettei lapsen mustasukkaisuus isästään ole aivan terveillä kantimilla (eikö ole saanut huomiota riittävästi vai?) ja mielestäni ei ole hyvä näyttää myöskään lapselle, että hänellä on valta määrätä nyt ja ilmeisesti myös jatkossa isänsä parisuhteista.

Todella harmillista Elea sinun kannaltasi :-(

Hiljanen, toi lapsi on määrännyt jo pitkään.. eikä kumpikaan vanhempi tee mitään. Sillä on myös häiriökäyttäytymistä, mutta siihen ei puututa. Oon sanonut asiasta, mut saanut vaan huudot niskaani. Sille oli kova paikka vanhempiensa ero 2012 ja pikkuveljen syntymä 2013 ja vanhempien uusi ero 2014. Ne mukamas suojelee lasta, vaikka tolla hallaa tekevät. Onneksi ei ole minun ongelmani enää, mutta en halua sen lasten olevan lähellä omiani. Poikani pelkää tätä poikaa, eilen viimeksi heitteli tavaroilla mun poikaa. Ja kun se on vielä niin isokokoinen (pituutta yli 140cm ja painoo yli 55kg), niin mun lapsi (n.124cm ja 23kg) jää kakkoseks ja jotain voi sattua.

Voi taivas Elea! Kuulostaa ikävältä ja monessa suhteessa kamalalta ja vinksahtaneelta tilanteelta. Tulevat kyllä vanhemmat olemaan suurissa ongelmissa pojan kanssa tulevaisuudessa. Ihana kuulla että sinulla on kuitenkin tukiverkostoa ympärilläsi!

Ihan kamala juttu Elea! Voitko heitellä sen miehen perään muutaman sinkkosen jos vaikka tulisi järkiinsä...
Ja onneksi sulla on äiti tukena! Oletteko pitkään olleet yhdessä?

Ok! Meillä on siis kanssa ylläriraskaus ja mies sulattelee asiaa edelleen. Tsemppiä sulle! Toivotaan että sun mies tulee vielä järkiinsä ja tulee takaisin, jos ei tule, niin parempi ilman! <3

En mä häntä takas huoli. Valintansa on tehnyt. Edellinen perhe on koko ajan mennyt meidän ohi. Anopista ja apesta lähtien. Ei edes jouluaattona meidän kotiin voinut tulla käymään, vaikka se olisi mulle ollut tärkeää. Poikansa ei halunnut.. että näin. En nyt ainakaan alkuun mihinkään papereihin isää mainitse, kun ei se lasta halunnut. Olen hänet kuulemma huijannut hankkimaan lapsen.. siihen kyllä tarvitaan kaksi.

Oma tyttäreni sanoi äsken tapaninsaunassa, että kyllä me pärjätään keskenään ja onhan vauvalla sitten kaksi apuriakin, he. <3

Ihania lapsia sulla! Ja kyllä, sen tekemiseen tarvitaan kaksi! Miehet on kyllä välillä niin perseestä. Huoh!

Takaisin