Joulukuun jorinat

Me herättiin tänään jäbän kanssa hyvissä ajoin ja katseltiin Joulupukin kuumaa linjaa sillä aikaa kun riisipuuro valmistui. Sitte käytiin pulkkamäessä ja tultiin kotiin syömään lohikeittoa. Nyt menivät isänsä kanssa päiväunille ja minä pääsen kohta hakemaan lahjoja piilostaan kuusen alle :smug:

Niin että mitäkö söin joulupöydästä :o öö porkkana- peruna- ja pataattilaatikkoa...kaikki kalat kylmiä (en kehdannut kysyä oliko vakuumista niin jätin syömättä. Luulen että appiukko ihmetteli muttei sanonut mitään. Onneksi anoppi hösläs muuta :D torttuja ja pipareita odotellessa...

Mä söin perunan, salaattia ja leipäjuustoa. Ei tehnyt mitään muuta mieli. Suklaaseen ei tehnyt mieli koskea, jälkkäriksi söin jouluhalon päältä kaksi ässä mixiä :D.

Nälkä alkaa olla.
Oispa sipsejä!

Mä oon tänään syöny riisipuuroa ja ruisleipää kinkulla. Ei tee mitään mieli. Kohta pitäis muka jouluruoka laittaa..

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :)
Meillä syöty liikaa jouluruokaa ja lahjat jo avattu, anoppilassa ollaan joten kohta lähdetään kotiin jotta jaksaa juhlia joulua huomenna uudestaan toisessa mummolassa ;)

Kastekukka, joo sama täällää. Kun yleensä vielä laittavat kalaa mun takia... No appiukko miettiköön nyt päänsä puhki...luotan ettei paljasta anopille. Illalla mies kertoi että esikoinen oli viime kerralla täällä ollessamme sanonut papalle että hän tuo teille vauvan ja pappa oli ollu että woot? :D Ja tää oli siis kiinnittymisen aikoihin. Muistan kun sattui lonkkiin patjamajoitus ja palelin kokoajan. Ja nyt oon täällä siis ihan kuumissani.
Mutta tuosta rooibos teestä vielä että olen nyt tässä raskaudessa käyttänyt sitä satunnaisesti kun en oikein ymmärrä että kielletään kaikki yrttiteet. Mum äiti ja sen kaverikin oli niin ihmeissään että mitä viimeraskaudessa kun mieluummin lipittelin "kofeiiniteetä" että eikö se nyt ole haitallisempaa. Ymmärrän kyllä ettei kaikkea voi vetää mutta rooibos ja kamonilla musta turvallisia.

Ja myt mietin olenki ihan turhaan välttänyt sitä vakuumipakattua lämminsavulohta? Mitä mieltä olette? Nyt kun uudelleen luin nuo ohjeet (eviran) niin ymmärsinkin että vain raa-at ja kylmäsavustetut tyhjiöpakatut. Ennen olen välttänyt myös vaakuumissa olevaa lämminsavulohta. Muttaa nyt kun järjellä ajattelee niin eihän siinä ole listeriaa joka voisi lisääntyä kun on kuumennettu ja sen jälkeen laitettu vakuumiin.

Paljastuinko siis ihan turhaan ja luultavasti oli kyllä tiskilrä ostettua? :)

Ja myt mietin olenki ihan turhaan välttänyt sitä vakuumipakattua lämminsavulohta? Mitä mieltä olette? Nyt kun uudelleen luin nuo ohjeet (eviran) niin ymmärsinkin että vain raa-at ja kylmäsavustetut tyhjiöpakatut. Ennen olen välttänyt myös vaakuumissa olevaa lämminsavulohta. Muttaa nyt kun järjellä ajattelee niin eihän siinä ole listeriaa joka voisi lisääntyä kun on kuumennettu ja sen jälkeen laitettu vakuumiin.

Totta kyllä että se on kuumennettu ja sitten pakattu. Mie en kyllä osaa vastata sulle juuta enkä jaata. Edellisessä raskaudessa mieki kyllä jätin tyhjiöpakatut kalat kauppaan. Jätin itseasiassa kyllä nekin fileet jotka meni myös uuniin kotona. En kyllä muista että oliko sillon semmonen ohjeistus vai mikä. Tosin aika harvoin kyllä ostan mitään vakuumikaloja muutenkaan.

Mä en syö mitään vakuumipakattua kalaa..

Me tehtiin lasten kans pipareita ja koska tehtiin ne maidottomina ja kananmunattomina, pystyin minäkin kaksi maistamaan. En tykkää pipareista, joten loput jäi lapsille. Tein myös itselle tofusta "kinkun", porkkanalaatikkoa ja sienisalaattia ja onneksi pystyin syömään ihan hyvin. Mä en juuri tykkää jouluruuista, joten teen normaalistikin vain niitä, joita pystyn syömään useamman päivän. Toki välipäiville oon miettinyt lähinnä pizzaa et sinne kun mennään näillä niin hyvin menee :grin

Tässä Eviralta vähän eri sanamuodolla, ja jo menee kaikki tyhjiöpakatut kalat tähän: "Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joilla on pitkä säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalastustuotteet, tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa."

Olettaisin, että puhutaan vakuumipakatusta lämminsavukalasta. Jos kalaa ei vakuumipakata enää savustamisen jälkeen niin silloin se ei montaa päivää säily ja on tuoreena ihan turvallinen. Jos taas puhutaan esim. Apetitin vakuumipakatusta lämminsavulohesta on riskit ihan erilaiset.

Takaisin