Ultra-kuulumiset

Mä oon kans auto yms pahoinvoiva ja inhoan kaikkea naamaa/kaulaa peittävää. Mutta mulla kyllä toimi toi ilokaasu. Mut sitä pitää ottaa just niinku 'määrätään', muuten tulee huono olo. Eli vaan kun tuntee supistusten alkavan, ja lopettaa samantien kun loppuu. Ja hengittää oikein syvään.

Mä en voi autossa ym pahoin, mutta mulla kipu ja just monet hajut, väärin hengittäminen ym. tekee pahoivoivaksi :/. Ja hengityksen kannalta tuntuu lähtökohtaisesti hankalalta sen maskin kanssa puljata, lisäksi saattaa sit hengittää helposti myös liikaa (tai mä saatan). Keskittyisin mielellään rentoutukseen ja hengitykseen ilman mitään sählinkiä. Mutta pitää katsoa sitten ja kokeilla jos tuntuukin hyvältä idealta :).
 
Ilokaasussa on se hyvä puoli, että vaikutus on lyhytaikainen. Jos se ei sovikaan niin se on helppo jättää sitten pois :)
 
Mä oon käsittäny et se huono olo ilokaasusta kyl jää sit jonkin aikaa päälle? Mä kans epäilen sitä, ku helposti pahoinvoiva ja ei sopinu mun äitillekään sillo joskus vaan aiheutti sit rajua oksentelua :/
 
Mä oon käsittäny et se huono olo ilokaasusta kyl jää sit jonkin aikaa päälle? Mä kans epäilen sitä, ku helposti pahoinvoiva ja ei sopinu mun äitillekään sillo joskus vaan aiheutti sit rajua oksentelua :/

Hmmm, pitääpä tuosta vähän jutellakin ens viikolla kätilön kans äitipolilla. Mieluummin melkein kipu/muut lievityskeinot kun se pahoinvointi :/.
 
Ihan pelkkä synnytys itsessään voi aiheuttaa monille rajua oksentelua tietyssä avautumisvaiheessa. Moni myös liittää sen silloin siihen ilokaasuun jos sattuu samaan aikaan sitä ottamaan. Mutta on totta sekin että ilokaasukin voi sitä oksentelua aiheuttaa. Enemmänkin siitä tulee sellanen sumuinen olo varsinkin jos hengittää sitä liikaa.
 
Mun sisko ekassa synnytyksessään hengitti ilokaasua väärin ni tuli huono olo mut toisessa otti paremmin niin auttoi..
 
Joo tonki kuullu ja tiedän et kivut voi jo aiheuttaa oksentelua :sad001 mun tuurilla kuitenki hengittäisin väärin sitä! Kauhee yhtää oikee viel kunnol miettiny synnytystä vaik seki ihan kohta jo! Pitää alkaa kyl perehtyy enemmän! Mutta luulen että aika lailla ilman suuria suunnitelmia meen ja yritän vaa mennä hetki kerrallaan :) tavote lääkkeetön kivunlievitys, enkä oo lääke vastainen ainoostaan et kokisi mahdollisimman luonnollisen synnytyksen :)
 
Mulla oli vain ilokaasu apuna ja se tosiaan auttoi. Pidin sitä vain kädessä ja tarpeen mukaan sit. Mua se auttoi nimenomaan rytmittämään hengitystä ja sai jotain ”mekaanista” tekemistä siihen pahimpaan kipuun. Suosittelen kokeilemaan ohjeen mukaisesti ja vaikka pyytää kätilöä neuvomaan ekat kerrat, että milloin aloittaa ja lopettaa. Tosiaan sen vaikutus on hyvin lyhytaikainen. Mulla se ei auttanut kipuun, mutta sain tosiaan keskityttyä sen avulla.

Ja siis mistään en ole enää niin varma kuin siitä, että synnytystä ei voi käsikirjoittaa tai verrata muiden kokemuksiin. Sain siis oksitosiinia ja mulla se toimi ihan liian tehokkaasti. Kätilösanoi jälkikäteen, että ei ois pitänyt ja mua ois kuulunut seurata enemmän. Avautumisvaihe kesti vain melkein minuutilleen tunnin ja kaikki synnyttäneet voi varmaan veikkailla, että se oli äärimmäisen kivulias kokemus. Siis se supistus ei käytännössä lähtenyt pois lainkaan. Sekuntienkin tauko on tärkee tossa vaiheessa vaan kun ei ollut...
Ja sitä ei keretty siis seuraamaan ollenkaan ja kipuja ei uskottu. Vasta kun sanoin, että nyt on pakko ponnistaa niin epäuskoisen kätilö teki tarkastuksen. Noh, se otti samantein hyvän asennon ja sano, että se syntyykin NYT.

Ensi kerralla haluan ja osaan vaatia kontrolloidumpaa synnytystä
 
Aqua rakkuloista ei esikon aikaan ollut mitään apua mulla. Mä oon jotenki outo supistuksien kanssa kun synnytys supparitki tuntuu koviten selässä ja tuntuu kuin selkä katkeis :D
 
Mä oon nyt ehkä päässyt yli suurimmasta synnytyspelosta mikä mua vaivasi aiemmin. Oon ite käsitellyt asiaa ja neuvolassakin puhunut - pelkopolillekin ois voinut mennä, mutta en oikeen tiiä miten se ois voinut auttaa ja neuvolassa hoitaja sanoi, että täälläpäin on tullut joko hyviä kokemuksia tai huonoja riippuen pelkopolin työntekijästä. En ees haluis ottaa riskiä, että pelkopolin jälkeen mua pelottaisi vielä enemmän! Mut hyvä olo juuri näin, kun sain itse työstettyä ajatuksia, vaikka paljon vielä mietittääkin ja jännittää mitä tuleman pitää. :) Välillä jopa nyt innolla odotan synnytyksen alkamista, koska odotan niin kovasti sitä, että saan pikkuisen syliini! Nyt ollaan jo viikolla 37+ kaikenlisäksi eli eihän tässä ole enää pitkä aika odotusta jäljellä kuitenkaan. Toki saa vielä hetken tuolla masussa olla ja kehittyä mun puolesta, mutta jos viim parin viikon päästä syntyis nii ois aika ihanaa. :love017
 
Joo tonki kuullu ja tiedän et kivut voi jo aiheuttaa oksentelua :sad001 mun tuurilla kuitenki hengittäisin väärin sitä! Kauhee yhtää oikee viel kunnol miettiny synnytystä vaik seki ihan kohta jo! Pitää alkaa kyl perehtyy enemmän! Mutta luulen että aika lailla ilman suuria suunnitelmia meen ja yritän vaa mennä hetki kerrallaan :) tavote lääkkeetön kivunlievitys, enkä oo lääke vastainen ainoostaan et kokisi mahdollisimman luonnollisen synnytyksen :)

Kannattaa vierailla tällä sivulla: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3 Tuolla on tosi hyvä perustietopaketti synnytyksen kulusta ja kivulienityksetä ja kaikesta muustakin synnytykseen liittyvästä.
 
Tosin esim. kivunlievityksistä tarkemmin lukiessa tuntuu haittavaikutus listat olevan järhestään pidempiä kuin hyötyjen, mutta pitää muistaa huomioida että joka kohdassa lukee sana "saattaa" eli voi vaikuttaa negatiivisesti mainituilla tavoilla, mutta ei todellakaan ole kaikkien kohdalla niin. Viitaten siis tohon mun linkkaamaan sivustoon :)
 
Mulla oli ilokaasun kans yllättävä ongelma, ku se toimi ihan hyvin muuten, mutta mulle tuli siitä kohinasta huono olo, siis äänestä :D Ihana kätilö huomas ehottaa että no jos korvatulpat auttaa että pystyn käyttään sitä, ja niinhän sitte tehtiin! Tulpat korvissa oliki hyvä siinä supistella ja vetäytyä johonki synnytystiloihin ignooraten kaiken ympärillä tapahtuvan..

Tens-laitetta meinasin kans nyt kokkeilla, mutta oon unohtanu hommata sellaista jostain.. :D
 
Meillä sairaalassa on tens-laitteita ihan riittämiin, mutta varmaan ois ihan kätevä hommata sellainen kotiinkin, jos tuntuu siltä... Itse en kyllä aatellu hommata vaan lähden sit sairaalaan, kun kivut alkaa olla sitä luokkaa etten enää kestä. :D Sitten tns-laite kokeiluun, altaaseen, ilokaasua naamaan tms. Ja sit katellaan miten pärjäillään, et tarviiko jotain tujumpaa kivunlievitystä.
 
Mie oon varmaan poikkeus näissä kivunlievitysvaihtoehdoissa, kun voin kuvitella testaavani suunnilleen kaikkia muita kuin tns-laitetta. Testasin tensiä joku vuosi sitten selkäkivun hoidossa, ja sain siitä aivan järkyttävän migreenin pahoinvoinnin kera. Sama homma, kun testattiin jotain magneettihoitoa. Ilmeisesti sähköjutut eivät vain toimi minulla. Kamalan innoissani en kyllä ole pistoksistakaan, joten tarkoitus olisi mennä muilla keinoin niin pitkälle kuin mahdollista. Synnytyslauluakin olen harjoitellut omin nokkineni kaiken varalta... :singing::grin
 
Joo synnytyslaulu oli hyvä! Ölisin tehokkaasti koko 10 tuntia ja kätilötki kehu mun keskittymistä ja hengitystä sen avulla, eli koen että se autto ainaki keskittymään johonki muuhun ku kipuun.. jossain vaiheessa sitten sen vaihoin ilokaasuun, vaikia sinne naamariin laulaa ku pitäis hengittää sitä :D
 
Esikosta kokeilin ilokaasua, mutta sen vaikutus ei kauaa riittänyt vaan sitten sain epiduraalin. Alussa olinsydänkäyrillä ennen synnytyssaliin menoa ja silloin ainoa lohtu oli lämpöpussi. Tuota pussia pidin kyllä salissakin.
Ja miä kyllä voin ottaa kaikki nuijanukutuksesta lähtien :D
 
Mulla oli taas tänään lääkäri ja ulta Naistenklinikalla. Pikkuinen tuo meidän vauveli tuntuu olevan edelleen ja jää varmaan alle 3kg syntymäpaino. Tänään painoarvio oli 2557g. Ottiat myös ktg käyrää, kun vauva oli uninen ja vähäliikeinen. Ensi viikolla käyrälle ja 27. päivä lääkäri ja ultra. Sitten annetaan varmaan tuolle samalle viikolle käynnistysaika, jos ei ole vielä itsekseen lähtenyt syntymään.
 
Meillä nyt 34+1, vauvan painoarvio viime to 1890g, pieni kuin mikä, laskettuun aikaan ei päästetä kun radi ja toksemiavaara, eli syntyy varmaan reilusti alle 3-kiloisena. Jänskättää vähän kyllä, itsessään se käynnistyskin.
 
Takaisin
Top