Oireet?

No mä en niitä kätilöitä mieti :D mutta ton viestin jälkee päätinki heti kertoo miehelle täst keskustelusta ja sen vastaus. "Voi rakas se on ihan luonnollista!" Noni arvasin kyl ei mitään hätää ei tarvi enää stressaa :)
 
Ja mieluummin vääntää n normikakat siihen pöydälle, kun paineella sen peräruiskeen jälkeen :D Ja tosiaan, ne kätilöt on aikavarmasti nähnyt kaikenlaista. Toki miestä on tällaisesta hyvä etukäteen varoittaa, mutta jos ne kakan näkemisestä pyörtyy, niin ehkä niiden paikka ei silloin ole muutenkaan siellä jalkopäässä... Miehen mielestä hurjimman näköistä oli, kun eppari varuiksi puudutettiin ja sitten ponnistaessa veri suihkusi.
 
Mulle kans mies totes vaan aiheeseen että”se on kuule ihan luonnollista ja ymmärrettävää. Ei sitä kannata edes miettiä ja tuskin ajattelet siinä kohtaa kun vauvaa puserrat pihalle”
Toivon silti että tyhjenis suoli ennen h-hetkeä :happy:
 
Musta tossa ei niinkään häpeä oo se haitta, vaan pelkään että jos ei ota sitä tyhjennysruisketta niin sattuu ponnistaessa vielä enemmän. Maha sen verran kovalla, että en luota luonnolliseen tyhjäykseen :/.
 
Musta tossa ei niinkään häpeä oo se haitta, vaan pelkään että jos ei ota sitä tyhjennysruisketta niin sattuu ponnistaessa vielä enemmän. Maha sen verran kovalla, että en luota luonnolliseen tyhjäykseen :/.

Mä oon koko raskausajan melkeen joutunut syömään tota jauhepussi pregoriania että mun maha toimii, mutta sillä oon saanut pehmeneen normaalitasolle. Pari kertaa oon muka yrittäny sen lopettaa, kun en ole raskinut ostaa ja heti huomannut ummetuksen tulevan takaisin. Suositukset siis sille. Joka pv yksi pussi aamumehun kanssa ja maha toimii. Ei tosin välttämättä ihan välitön ole vaikutus.

Mä en olekaan tätä kakkajuttua mietiskellyt synnytykseen liittyen. Uskon että supistukset saattas jo aika hyvin tyjentää kotona vatsaa, mutta saa nähdä. Miestäkin toki vois vähän varotella, kun ei sillä taida olla käsitystä mietä siellä saattaa tapahtua :D
 
Musta tossa ei niinkään häpeä oo se haitta, vaan pelkään että jos ei ota sitä tyhjennysruisketta niin sattuu ponnistaessa vielä enemmän. Maha sen verran kovalla, että en luota luonnolliseen tyhjäykseen :/.

Vauva työntää peräsuolen väkisin tyhjäksi, litistää sen pois itsensä tieltä, joten se ei itsessää hidasta eikä vaikeuta ponnistusvaihetta. Rakko onkin toinen juttu. Mä kävin kolmannesta saliin siirtyessä pissalla, mutta rakko ei tyhjentynykään kunnolla. Taisin kerran myös istahtaa sille "metallipöntölle" (hieno nimi unohtu) mutta silti ei rakko tyhjentyny riittävästi. Rakko meni ns. lukkoon ja veikkaan että se jopa hieman hidasti muutenkin lyhyttä ponnistusvaihetta. Myös kohdun painaminen syntymisen jälkeen sattui ihan julmetusti juuri täyden rakon takia. Kätilö vaan sitten totes jälkikäteen että rakko on täys ja kehotti pissalle. Vasta vessassa huomasin että se todellakin oli täynnä, ei siis ollut minkäänlaista pissahädän tunnetta. Ekoissa synnytyksissä onnistuin sen hyvin tyhjentää niin ei ollu niin kivulista esim. toi kohdun painelu jota tehdään salissa ja sit myöhemmin vielä osastollakin.
 
Esikkoa synnyttämään menin aamusta, kotona oli oksentanut ja ennen saliin menoa kävin pissalla kätilön kehotuksesta. Peräruiskeesta ei edes puhuttu, mutta ei kyllä missään kohtaa kerrottu jos vaikka se kakka olisi siihen pöydälle tullutkin. En siis tiedä, eiköhän ne ois sen aika vähin äänin kuitenkin siivonnut, eikä mitää haloota siitä nostanut.

Mulla on kyllä koko raskausajan vatsa toiminut aika säännöllisesti ja ilman mitään kovetuksia. Mutta niinhän sitä sanotaan, että vatsan yllättävä löysyys loppuajasta voi enteillä synnytyksen lähestymistä, kroppa itsestään tyhjentää kyllä itsensä.
 
Minä en edes huomannu kakanneeni, jälkikäteen ku kysyin niin mies sano että joo tuli se kakkaki, ja se vaan siivottiin siitä pois ihan rutiininomaisesti. :) Ihan luonnollista ja tosiaan arkipäivää heille, synnytysvalmennuksessaki kätilö sano että äläkää siitä ressatko, normihommia!
 
Huomasin tänä aamuna jotain kummallista peilin edessä. Mulla on molemmissa reisissä järkyttävän kokoiset maksa?läiskät. Näyttää siltä kuin oisin istunut johonkin kuumalle ja polttanut koko persaukseni. Ilmeisesti joku raskaudesta johtuva ihomuunnos kyseessä. Toivottavasti tasaantuu synnytyksen jälkeen.
 
Mulla on kainaloiden pigmentti kans tummunu. Onks muilla? Hyväku mul o jo vitiligo poistanu sielt pigmenttii eli on valkoset läiskät ja sit ympäriltä melkee mustaa!
 
Mulla ei oo muita ihon värin muutoksia tullu (tai en oo ainakaan huomannut) kuin toisen nännin ympärillä on tumma reuna ja toisessa vähän.
Uutena oireena on tullut hikikohtaukset!
Kahtena viime yönä heränny siihen että on ihan kauheen kuuma ja vaikka peiton heivaa pois ni ei auta, huolimatta siitä että makkarissa on varmaan vaan 18astetta. Muutenkin vaikka asunnossa olis vaan 20astetta (oon aina palellu alle 24asteessa) niin saattaa olla ihan kamalan kuuma ja naama hikoilee. Semmonen levoton kuuma, vähän ku olis kipee mut sit kuitenkin kehon lämpö on täysin normaali.
Sit saattaa taas ihan yhtäkkiä tulla tosi kylmä. Vähän ku olis vaihdevuodet menossa ;O
 
Mulla tisseissä on värimuutoksia, tuo nännin ympärillä oleva tummempi väri on levinnyt laajemmalle.

Ja tuo kuumuus!! Hitto kun mies lämmittää takkaa ja leivinuunia ja sit miä pyörin sängyssä tissit hiestä märkinä. Sen 22 asteen yli ei saa mennä, ja makkarissa ois hyvä se 20. Yleensä minä olen ollut se vilukissa, ja mies pyörinyt kämpässä pelkissä kalsareissa.
 
Hep, täällä myös entinen palelija, nykyinen hikoilija! :rolleyes: Tai siis kuuma melko lailla koko ajan, ja yöt pahimpia, ei o hetkeen peittoa tarvinnut, vaikken kovin hyvin osaa nukkua ilman.

Ja sama juttu noiden värimuutosten kanssa kuin Sirpaleina ja Joulukuu 14/17 kirjoitti, tisseissä lähinnä. Ja lisäks luomia on tullut aivan älyttömästi lisää! Niitäkin just tisseihin/kaulaan, muualla en niin oo huomannut.

Viimesen reilun viikon ajan on oirelistaan saanu lisätä turvotuksen pahenemisen käsissä ja jaloissa... Kaikki kengät puristaa ja kädet puutuu ja särkee, etenkin öisin. Noh, vähällähän tässä on näinkin pitkälle (35+1) päästy :)
 
Mulla oli reiluun puolenväliin asti oudon kylmä koko ajan ja oon normaalisti aina kuumissani. Mutta nyt on kyllä lämpötila noussut. En hikoile mutta lämmin on niinku 'ennenkin'.

Mulle on iskeny outo oire. Neuvolatätiki ihmetteli, mutta totes että vauva luultavasti painaa jotain hermoa tms.. eli en jaksa/pysty seisoa. Leivänvoitelunki ajaksi joudun istumaan. Alkaa huippaan/kuumottaa selässä oudosti.
 
Mulla oli reiluun puolenväliin asti oudon kylmä koko ajan ja oon normaalisti aina kuumissani. Mutta nyt on kyllä lämpötila noussut. En hikoile mutta lämmin on niinku 'ennenkin'.

Mulle on iskeny outo oire. Neuvolatätiki ihmetteli, mutta totes että vauva luultavasti painaa jotain hermoa tms.. eli en jaksa/pysty seisoa. Leivänvoitelunki ajaksi joudun istumaan. Alkaa huippaan/kuumottaa selässä oudosti.

Sun selkälihakset on todennäkösesti äärimmäisen jumissa ja kovalla rasituksella eikä korsetti enää jaksa pitää sua kasassa. Samalla vatsa painaa eteenpäin ja jos on vähänkään turvotusta siihen lisäksi niin kyllä tekee pahaa seistä. Mulla siis sama ongema ollu nyt tässä ja edellisessä raskaudessa. Mulla yleensä syömisen jälkee pahenee entisestään se ja iskee armoton tuskanhiki. Ja samallahan siellä jää helposti joku hermokin jumiin. Mulla on auttanut välillä se että pyöristää selkää, joku tuki olis varmaa kans mikä helpottais. Jos on kantoliina niin sitä vois koittaa sitoa selkää ja vatsaa tukemaan. Mä kokeilin kerran mut ainakin sen ohjeen kanssa meni hermot ja tyhmänä luovutin. Youtubesta löytyy montakin erilaista versiota liinalla tukemiseen.
 
Sun selkälihakset on todennäkösesti äärimmäisen jumissa ja kovalla rasituksella eikä korsetti enää jaksa pitää sua kasassa. Samalla vatsa painaa eteenpäin ja jos on vähänkään turvotusta siihen lisäksi niin kyllä tekee pahaa seistä. Mulla siis sama ongema ollu nyt tässä ja edellisessä raskaudessa. Mulla yleensä syömisen jälkee pahenee entisestään se ja iskee armoton tuskanhiki. Ja samallahan siellä jää helposti joku hermokin jumiin. Mulla on auttanut välillä se että pyöristää selkää, joku tuki olis varmaa kans mikä helpottais. Jos on kantoliina niin sitä vois koittaa sitoa selkää ja vatsaa tukemaan. Mä kokeilin kerran mut ainakin sen ohjeen kanssa meni hermot ja tyhmänä luovutin. Youtubesta löytyy montakin erilaista versiota liinalla tukemiseen.

Turvotusta ei oo ollenkaan, eikä löydy kantoliinaa....
Edellisessä raskaudessa ei ollu mitään vaivoja, siksi kaikki mitä nyt on tuntuu ni oudolle ku on ni kaikenlaista...
 
Turvotusta ei oo ollenkaan, eikä löydy kantoliinaa....
Edellisessä raskaudessa ei ollu mitään vaivoja, siksi kaikki mitä nyt on tuntuu ni oudolle ku on ni kaikenlaista...

Siis tarkotin mahan turvotusta tässä tapauksessa :) Ei mullakaan kahdessa ekassa ollu tätä selkävaivaa, silloin selkä oli vaan kipeä lannerangasta.
 
mullaki on tuo että ei pysty paikallaan seisomaan, ja oli edellisessäki raskaudessa. Ei mulla mun mielestä oo ainakaan selkä mitenkään jumissa vaan hyvin toimii, oon aatellu että jotenki paikallaan seistessä ei veri kierrä kunnolla vatsan seudulla niin siittä tulis paha olo. Kävellä kyllä pystyy kilometrikaupalla :)

Vinkkivitosena tähän väliin, iso lämmitetty kauratyyny nukkumaanmennessä alaselälle/lonkille, ihan parasta :D mullon semmonen joka yltää lonkalta lonkalle tai koko selän pituudelta selkää vasten. helppo ommella ittekki ja linnuille tarkotettua kauraa saa nyt joka kaupasta :P
 
Mä oon 2edellisessä raskaudessa kärsinyt selkäkivuista todella pahoin. Nyt tässä kun ne kivut totaalisesti iski menin työterveyteen ja vihdoin oli lääkäri joka löysi häntäluun kohdasta sen jänteen mikä siellä kipuilee pahoin. Kortisonipiikin tuikkas siihen ja puudutetta. Viikko kivut poissa :)
 
Takaisin
Top