Synnytys

Oon ollut yllättynyt siitä ettei ole (ainakaan vielä) kertaakaan tullut sellaista oloa että synnytys pelottaisi. Toki kun kyseessä on esikoinen niin ei tiedä oikeesti sitä kipua tai ylipäätään tuntemuksia mitä sillä synnytyksen hetkellä tulee olemaan. Olen ajatellut että haluan vain ilokaasun, mutta sekin voi muuttua toki siinä kohtaa kun supistukset tulevat :D jokatapauksessa on kuitenkin ihan luottavainen olo ja paras tuki tulee olemaan vierellä ja varmasti yhtä ihmeissään kaikesta niin uskon että me selvitään :cat:
 
Kertokaahan tyhmälle,kun esikosta odotan niin en tiedä, että jos epiduraalin ottaa niin mistä sitä tietää millon ponnistaa kun ei tunne mitään..? Siis kun sehän halvaannuttaa koko kropan puolesta selästä alaspäin..? Ja nyt aiemmin synnyttäneet varmaan naureskelee,mutta kun olen tätä miettinyt:wideyed::shy::joyful:
 
Kruuna, epiduraalipuudutteen vaikutuksen alaisena tuntee kyllä paineen, ainoastaan kivun vie pois. Sama juttu suunnitellussa sektiossa mikä tehdään epiduraali/spinaalipuudutteella, tunnet kyllä muttet sitä itse kipua.. :) tai no kai tämäkin on jollain tapaa yksilöllistä, toiset puutuu paremmin kuin toiset ja riippuu tietysti kuinka paljon puudutetta sinuun laitetaan.
 
Muokattu viimeksi:
Ku mulle tehtiin kiireellinen sektio en tuntenut yhtään mitään.. siel sanottiin et jotain painetta varmaankin tunnen, mutta en mitään.. en sit tiä doupataanko siihen enemmän. Ainaki kaikenlaisia mömmöjä jouduin syömään/sain suoneen tms..
 
Tuskin sillä on vaikutusta onko kiireellinen vai suunniteltu ainakaan loogisesti ajateltuna kun kyseessä on täysin samanlainen operaatio :D ne samat mömmöt ja aineet saa suunnitellussakin.. niinkuin aiemmin totesin, se on varmaan yksilöllistä tunteeko mitään vai ei ja puudutteen määrä vaikuttaa kuinka tunnoton loppupeleissä on. Ja milloin puudute on laitettu. Alateitse synnyttäessä joillain käy niin ettei puudute enään toimi kunnolla kun ponnistusvaihe alkaa. Niin ja mainittakoon ettei alatiesynnyttäjille sitä puudutetta laiteta samaa määrää kuin sektiossa, eli sun keho ei "halvaannu", synnyttäminenhän olisi siinävaiheessa mahdotonta kun et pysty edes varvastasi heiluttamaan :D

Kyllä mä ainakin sektiossa tunsin kun vatsaa venyteltiin, paineltiin ja runnottiin eli kaiken "fyysisen". Ihon leikkaaminen, ompelut on niin hentoja toimenpiteitä ettei ihmekään kun ei tunnu. Vähän kuin hammaslääkärissä, kyllä sä siinä vaiheessa tunnet kun hammasta vedetään tai ruuvataan ja painetaan poralla mutta sitä kipua ei saisi tuntea.
 
Kertokaahan tyhmälle,kun esikosta odotan niin en tiedä, että jos epiduraalin ottaa niin mistä sitä tietää millon ponnistaa kun ei tunne mitään..? Siis kun sehän halvaannuttaa koko kropan puolesta selästä alaspäin..? Ja nyt aiemmin synnyttäneet varmaan naureskelee,mutta kun olen tätä miettinyt:wideyed::shy::joyful:

Ei se epiduraali halvaannuta. Jonkun aikaa laiton jälkeen joutuu makoilemaan, ettei pökrää, jos verenpaine laskee tai ettei kompastu, jos jalat vähän puutuu. Mä sain epiduraalin + 2 lisäannosta ja itse kävelin vessaan, nousin seisomaan ym niiden välissä.
Supistukset yleensä tuntuu kivuttomana paineena epiduraalin kanssa. Multa lähti kyllä kokonaan supistustuntemus laiton/lisäannoksen jälkeen, mutta se palasi aina 1,5-2h päästä. Epiduraalia/lisäannosta ei laiteta enää, jos epäillään, että ponnistusvaihe on lähellä. Liian "myöhään" laitettu epiduraali voi haitata ponnistusta.

Sektiota varten laitettava spinaali vahvoilla aineilla vie tunnon pois rinnoista alaspäin ja yleensä "halvaannuttaa" jalat pariksi tunniksi.
 
Kertokaahan tyhmälle,kun esikosta odotan niin en tiedä, että jos epiduraalin ottaa niin mistä sitä tietää millon ponnistaa kun ei tunne mitään..? Siis kun sehän halvaannuttaa koko kropan puolesta selästä alaspäin..? Ja nyt aiemmin synnyttäneet varmaan naureskelee,mutta kun olen tätä miettinyt:wideyed::shy::joyful:

Kai se epiduraali yleensä pyritään ajoittamaan avautumisvaiheeseen. Käsittääkseni sitä ei edes saa, jos näyttää siltä, että kohta aletaan ponnistaa. Mulla ainakin vaikutti n. 6cm eteenpäin, ja ponnistusvaiheeseen mentäessä tunsin taas supistuksetkin ihan tavalla.
 
Kai se epiduraali yleensä pyritään ajoittamaan avautumisvaiheeseen. Käsittääkseni sitä ei edes saa, jos näyttää siltä, että kohta aletaan ponnistaa. Mulla ainakin vaikutti n. 6cm eteenpäin, ja ponnistusvaiheeseen mentäessä tunsin taas supistuksetkin ihan tavalla.

Tuossa ylempänä varmaan tarkoitti, että sitä lisäannosta ei anneta jos se ponnistusvaihe on ihan kohta käsillä.
 
Kiitoksia,on menny täällä käsitteet sekaisin. Kun luulin, että epiduraali on sellainen "halvaannuttava". Olen kerran ollut leikkuu pöydällä sairaalassa ja selkärankaan pistettiin piikki joka vei pistoskohdasta alaspäin tunnon pois,olen tähän päivään asti luullut että se on epiduraali,ja miettinyt kuinka sitä voi lähes halvaantuneena synnyttää jos tämän pistoksen saa :shy:
 
Epiduraalin vaikutuksen voimakkuus on yksilöllistä. Tosilla se vie aivan kaikki tuntemukset pois, toisilla pelkän kivun tunteen. Ja kyllähän se annoksen suuruuskin vaikuttaa. Ja epiduraaliakin voidaan käyttää leikkauksessa. Nimitys tulee siitä mihin tilaan se lääke/puudutusaine laitetaan, epiduraali- tai spinaalitilaan, eli paikka on vähän eri. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00402 tossa linkissä on kuva näistä kohdista :wink Spinaali siis laitetaan suoraan selkäydinkanavaan ja epiduraali siihen viereen.
 
Epiduraali ja spinaalipuudutteiden ero on laittokohdassa, puudutusaine on samaa molemmissa. Tavallisimmin (suunnitelluissa) sektioissa käytetään molempia mutta tässäkin on lääkärikohtaisia eroja. Spinaalipuudute on todella nopeavaikutteinen ja vaikutusaika pari kolme tuntia, mutta sen voi laittaa vain kerran. epiduraalipuudutetta voidaan lisätä eli selkään jätetään letku minkä avulla puudutetta pystyy lisäämään kesken synnytyksen/leikkauksen. Jos alatiesynnytys muuttuu kiireelliseksi sektioksi niin yleensä mennään sillä epiduraalilla mikäli sen on jo saanut/se on asennettu selkään mutta jos ei niin käytetään spinaalia.

Edit. Bettie kerkesikin jo ennen mua :grin
 
Muokattu viimeksi:
Hyi mua jotenkin ällöttää ja pelottaa nämä selkään laitettavat pistokset. Tavallaan haluaisin kyllä jos vievät kipua pois mutta ihan kauhee pelko että liikahtaisin jotenkin ja sit halvaantuisin tai lääkärit pistäiskin sen väärin. Mulla ei ole kovin suuri luotto lääkäreihin :D
 
Hyi mua jotenkin ällöttää ja pelottaa nämä selkään laitettavat pistokset. Tavallaan haluaisin kyllä jos vievät kipua pois mutta ihan kauhee pelko että liikahtaisin jotenkin ja sit halvaantuisin tai lääkärit pistäiskin sen väärin. Mulla ei ole kovin suuri luotto lääkäreihin :D

Mua kans etoo noi selkään laitettavat pistokset. Menin siis ite pelkällä ilokaasulla, kunnes päädyttiin kiireelliseen sektioon ja sillon ei kysellä mitä mömmöjä laitetaan ja minne. Lähinnä kaikkea kaikkialle :wink
 
Hyi mua jotenkin ällöttää ja pelottaa nämä selkään laitettavat pistokset. Tavallaan haluaisin kyllä jos vievät kipua pois mutta ihan kauhee pelko että liikahtaisin jotenkin ja sit halvaantuisin tai lääkärit pistäiskin sen väärin. Mulla ei ole kovin suuri luotto lääkäreihin :D


Onhan näitä lukuisia tarinoita kuinka epiduraalialaittaessa se on mennyt väärään kohtaan ja se on viennyt kivun vain toiselta puolelta kroppaa. Mutta ikinä en ole kuullut että joku halvaantuisi!
 
Se on kyllä lohdullista että halvaantumisia ei tapahdu. En tiedä miksi mulla tämä pelko. Kai sitä jotenkin ajattelee että jos selkää käsitellään niin isot riskit. Ja aikaisemmin oli myös se ajatus että ei voi liikkua ja ei tunne koko alakroppaa. Onneksi on tämä foorumi joka selventää asioita. :)
 
Ku mulle tehtiin kiireellinen sektio en tuntenut yhtään mitään.. siel sanottiin et jotain painetta varmaankin tunnen, mutta en mitään.. en sit tiä doupataanko siihen enemmän. Ainaki kaikenlaisia mömmöjä jouduin syömään/sain suoneen tms..

En mäkään oo mitään tuntenut kun se laitettu. 2 sektiota takana :) Tokalla kerralla ehkä pientä painetta.
 
Hyi mua jotenkin ällöttää ja pelottaa nämä selkään laitettavat pistokset. Tavallaan haluaisin kyllä jos vievät kipua pois mutta ihan kauhee pelko että liikahtaisin jotenkin ja sit halvaantuisin tai lääkärit pistäiskin sen väärin. Mulla ei ole kovin suuri luotto lääkäreihin :D

Siis äärimmäisen harvinaisessa tapauksessa (oliko 1-2 vuodessa Suomessa?) saatetaan vahingoittaa hermoja ja esim kävelykyky saattaa mennä. Tämmöiset vauriot on kuitenkin palautuvia, ajan kanssa.
En nyt mene vannomaan, mut muistelisin näin
 
En lähtis vetää mitään skenaarioita, sillä samantien vois alkaa pelkäämään koko synnytystä. Sillä siihen kuolee myös äitejä ihan Suomessakin. Harvoin, mutta kaikki on mahdollista, joten
 
En mäkään oo mitään tuntenut kun se laitettu. 2 sektiota takana :) Tokalla kerralla ehkä pientä painetta.
Onko sulla noi sektiot olleet hätä/kiireellisiä vai suunniteltuja? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksesi jos haluat kertoa? :)
 
Minä taas tunsin kun aine alkoi leviimään pitkin kroppaa ja se oli kyllä aika härskin tuntuista! Kyllä sitä kovasti ennen synnytystä ehtii miettimään ja pelkäämään tiettyjä tilanteita mutta kyllä se vaan on niin että sillonkun on tilanne päällä eli synnytys käynnissä (pätee molempiin synnytystapoihin) kaikki tapahtuu jotenkin niin nopeasti ettei siinä vaiheessa ole oikein aikaa miettiä ja pelätä tulevaa :)
 
Takaisin
Top