Neuvolakuulumiset

Ei mullakaan ole mitään sitä vastaan, mutta en vaan pysty siihen. Mä oksennan todella helposti, jos joudun syömään/juomaan mitään epämiellyttävää tai ihan vaan vaikka hammaslääkärin kumihanskoista suussa. Neuvolassa asiaan sanottiin vain, että katsotaan sitä sitten, jos sille tulee tarvetta. Kyllä mä kaikkeni yritän, jos sille tarve tulee, joskaan en usko tulevan, mutta en mene sinne vapaaehtoisesti oksentamaan kyllä :grumpy:
Täällä siis kerran tehdään melko rutiinisti loppuraskaudessa ja alkuraskaudessa käydään vain, jos on sukurasite.
 
Tulossa on puolenvälin paikkeilla tuo rasitus bmi:n vuoksi. Tulosta siis ootellessa. En usko että isompia ongelmia tuottaa. Varmaan jossain vaiheessa se huono-olo iskee, mikä nyt hiukan tuon testin tyypillinen reaktio on. Pyydettävä sitten päästä pitkälleen niin yleensä sekin helpottaa.
 
Mulla kans tsekkas loppuraskaudessa et onko pää jo kiinnittyny ja paikat kypsyny, mutta viikkoja oli jo 37+ niin siinä voi olla aika huoletta vaikka käynnistyski :)

Juu mulle tehtiin myös ihan loppuviikoilla mutta ylläri oli enemmänkin se kuinka neuvolan terkkari puhui puuta heinää ja vielä mainitsi että muuten vaan eivät siellä lähde tutkimaan kun voi helpommin jo käynnistyä synnytys sen seurauksena.
Aina on toivottavaa, että lapsi saisi rauhassa olla kohdussa viimeisille viikoille asti vaikkei tuossa enää mitään hätää varmasti ois ollukkaan :)
 
Mulle kyllä tehtiin loppuraskaudessa useempikin gynekologinen tutkimus, hepatoosioireiden takia seurattiin erityisen tarkkaan vauvan vointia niin joutui useamman kerran tutkittavaksi. Ja tosiaan siinä vaiheessa olivat ihan tarkoituksellisen rajuja et olis lähteny syntymään ku käynnistykselle ei kuitenkaan ollu perusteita mut oma olo alko olee sen verta tukala ni vähän yrittivät luontoa auttaa. Ei ollu kyllä apua, vaikka alkoki supistella ni meni ohi kuitenki... Oon kyl varautunu et niis lääkärineuvoloissa tulee alatutkimukset myös, muistelen et viimekski tehtiin joka kerta. En kyl tykkää ollenkaan, varsinkaan jos on mieslääkäri.
 
Mä kävin kesällä sokerikontrollissa, esikoista odottaessa tuli radi ja se kontrolli on n vuosi synnytyksestä. Soitin tuloksista ja kaikki OK! Ekassa neuvolassa täti ihmetteli miksi on sanottu arvojen olevan hyvät kun ei ne raskaana olevalle ole. Eipähän kukaan vielä sokerirasitusta tehdessä tiennyt että olen raskaana. Jäin siis heti kiinni, ja täällä nyt mittailtu sokereita jo 8vkoa. Lääkitystä odotellessa, viimeksikin sain. Poli aika 4 vkon päästä, kasvainten seurantaa varten ja siellä kuulema kommentoivat sitten sokereitakin.
 
Muakin jotenkin ahdistaa jos on mieslääkäri joskus neuvolassa vastassa, onneksi ei ole vielä ollut. Tuntuu että synnytyksessä ihan sama kuka siellä ronkkii kun on muutakin ajateltavaa, mut muuten ei yhtään tunnu kivalta ajatukselta että mieslääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen. Vaikka kuinka ois nähnyt satoja pimppoja ja vaikka kuinka tekis vaan työtään. Jos vaan siis pystyn siihen mitenkään vaikuttaa, niin valitsen naislääkärin.
Mut synnytyksessä olikin sitten ihan sama, vaikka joku lääkäriopiskelija kävikin tutkimassa, mä olin varmaan ihan omissa maailmoissani silloin.
Muuten mulla ei ole mitään alatutkimuksia vastaan, on niihin tullut jo totuttua vuosien varrella ja varsinkin viime raskauden aikana. Ja jos raskauden aikana pari kertaa tutkitaan, niin en pidä niitä mitenkään turhina tutkimuksina, hyvä että tutkitaan että kaikki on kunnossa. :)
 
Muakin jotenkin ahdistaa jos on mieslääkäri joskus neuvolassa vastassa, onneksi ei ole vielä ollut. Tuntuu että synnytyksessä ihan sama kuka siellä ronkkii kun on muutakin ajateltavaa, mut muuten ei yhtään tunnu kivalta ajatukselta että mieslääkäri tekee gynekologisen tutkimuksen. Vaikka kuinka ois nähnyt satoja pimppoja ja vaikka kuinka tekis vaan työtään. Jos vaan siis pystyn siihen mitenkään vaikuttaa, niin valitsen naislääkärin.
Mut synnytyksessä olikin sitten ihan sama, vaikka joku lääkäriopiskelija kävikin tutkimassa, mä olin varmaan ihan omissa maailmoissani silloin.
Muuten mulla ei ole mitään alatutkimuksia vastaan, on niihin tullut jo totuttua vuosien varrella ja varsinkin viime raskauden aikana. Ja jos raskauden aikana pari kertaa tutkitaan, niin en pidä niitä mitenkään turhina tutkimuksina, hyvä että tutkitaan että kaikki on kunnossa. :)

Itsekään en kovin mielelläni miehen antaisi gynetutkimusta tehdä, mutta tokikaan siihen ei kaikissa tilanteissa voi vaikuttaa. Onneksi gynekologit on tähän mennessä olleet naisia. :)
 
Ei aina voi vaikuttaa, mut oon yleensä neuvolassa kysyny aikaa varatessa lääkärin nimen, ei ainakaan tule yllätyksenä jos oiskin mies. :) Viimeksi unohtu kysyä ja vähän jännitti mennä neuvolaan. Jotenkin vaan tosi epämukava olo olis, mutta en mä kieltäytyisi silti tutkimuksesta. Vauvan takia mitä vaan. :hilarious:
 
Mua vois ehkä jonkun verran häiritä, jonkun vasta valmistuneen mieslääkärin tutkittava olla. Muuten ei oo väliä onko mies vai nainen. Opiskellessa eri paikkakunnalla mulla oli miesgyne, millä kävin säännöllisesti vuosittain ja ihan huippu lääkäri, varmaan yks parhaista mikä ollu ikinä. Mulle se lääkärin ammattitaito tärkeempää, ku et onko mies vai nainen. Toki helpompi mennä ku tietää jo etukäteen onko mies- vai naislääkäri siellä vastassa :)
 
Mun vakigyne on mies, ja ihan loistava lääkäri! Ekalla kerralla kun menin niin sanoin suoraan että jäi edellisestä, ensimmäisestä, gynekäynnistä jäi pienoinen kammo kun oli niin epämukava tilanne, lähinnä siks että silloin se mies vähätteli kaikkea mun sanomista ja teilasi suoraan kaikki mun ajatukset... Niin tää sitten selitti mulle ensin tarkasti mitä tulee tekemään, ja samalla kun ronkki alapäätä niin kertoi miksi, miten ja mitä sieltä löytyy ja venytti vähän sitä mun aikaa jotta saatiin rauhassa hoitaa se homma ja sain kysellä tyhmiä ja vängätä vastaan. Ihan helmi. Jos nyt gynestä voi moista ilmaisua käyttää. :happy: Vähän tilanteesta teki oudon se että mies on mun vanha koululääkäri... Mutta sitten taas tavallaan helpotti kun oli kummiinkin entuudestaan tuttu, ja tiesin jo itekin että kuka siellä on vastassa. Plus että äiti suositteli häntä. :grin

Eli samoilla linjoilla että ammattitaito painaa vaakakupissa enemmän kuin sukupuoli. Mutta ehkä joo muakin vähän häiritsisi jos sinne alakertaan menisi ronkkimaan joku mua nuorempi ummikkolääkäri. :p
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Mää oon joskus vähän päälle parikymppisenä käyny miesgynellä, joka oli alle 30. Tumma ja ihan tajuttoman komea :D Oli aluksi vähän kääk olo, mutta hän oli kyllä tosi ammattitaitonen. Diagnosoi mulla pco:n, mikä oli iso helpotus, koska mua oli 17-vuotiaasta asti tutkittu eikä syytä menkkojen puuttumiselle ollu löytyny. Oikein hyvä kokemus siis. Muistan kuinka sillon odotusaulassa joku päälle 30vee nainen itki ihan silmittömästi, kun ois halunnu naisen gyneksi eikä sitä miestä... Hoitajat sit yritti rauhotella ja puhua ympäri.

Mulle on ihan sama kuka se gyne on, kunhan on ymmärtäväinen, ystävällinen ja ammattitaitonen. Samoin on ihan sama ultrataanko päältä vai alakautta. Mua on jo tähän raskautumiseen liittyen ultrattu neljä kertaa, nt-ultra edessä.
 
Luojan kiitos ei tehty alatutkimusta kun ei oo vuotoja/supistelua ollu! :D eikä siinä tietty mitään vaik ois tehtyki mut alotin käynnin sellasella hormoniväsymysitkulla et en ois ehkä kestäny jos tää nuori komea lääkäri ois käskeny housut pois ja viel se kätilöharjottelija mukana ronkkimassa, huhhui... Jotenki sitä sit loppuraskautta kohden ei enää ajattele tällasia (varsinkaan ku ei sen mahan takaa ees nää et kuka siellä ronklaa) kun se vauva on jotenki enemmän keskiössä..
 
Hitsin hitsin hitsit ! Mä oon unohtanu viedä sen alkuraskauden pissanäytteen.. muistin tänään ku huomasin ne putket :angelic:
Huomenna eka neuvolalääkäri ja ne näytteet ois siis voinu viedä 11.9 jälkeen.. mahtaa se ajatella et johan on huithapeli :nailbiting:
 
Hitsin hitsin hitsit ! Mä oon unohtanu viedä sen alkuraskauden pissanäytteen.. muistin tänään ku huomasin ne putket :angelic:
Huomenna eka neuvolalääkäri ja ne näytteet ois siis voinu viedä 11.9 jälkeen.. mahtaa se ajatella et johan on huithapeli :nailbiting:

Onko se neuvola aamulla? Ne vastaukset on mulla ainakin tullut tosi nopeasti että jos viet aamulla ja sanot että unohdit ja olis vähän kiireinen sit voi olla et kerkeet?
 
Onko se neuvola aamulla? Ne vastaukset on mulla ainakin tullut tosi nopeasti että jos viet aamulla ja sanot että unohdit ja olis vähän kiireinen sit voi olla et kerkeet?

Oli joo, en ois kerenny mitenkään. Mutta, onneksi sen ehtii viedä viikolle 16 asti, turhaan siis panikoin :grin
Sain neuvolasta myös huippu-uutisia: minulle aletaan suunnitella polikliinista synnytystä. Vitsit miten mahtavaa, jos vaan kaikki menee hyvin :rolleyes:
 
Meillä pissanäytteen "perustuloksen" saa samana päivänä, mutta jos viljelyyn menee niin sen tulokset menee seuraavaan, tai sitä seuraavaan päivään.

Täällä ois huomenna toinen neuvola, vähän semmonen jännityskutkutus, vaikka pikkukaverilla onkin kaikki hyvin. Tiistaina oli neuvolalääkäri, jossa myös ultrasi. Sukupuoltakin yritettiin katsoa, mutta kaveri oli niin hyvin vetäny napanuoran haaroväliin, että varmuus saadaan vasta rakenneultrassa. Mutta poikaa siis arveli, mutta ei todellakaan mitenkään varmaksi :dummy: Se kyllä täsmäisi tähän oireettomaan olotilaan mikä vallinnut koko raskauden :grin
Muuten oli kyllä varsin pikakäynti, verenpaineen mittaus ja ultraaminen. Ja verenpaineethan oli koholla, kiitos valkotakkipaineiden:grin onneksi kotona on mittari joka näyttää kyllä normaaleja arvoja.. Eli nou hätä, ei tarvita lääkitystä vaikka sillä varoitteli.
 
Mulla ylihuomenna toinen neuvola. Vähän jännittää miten siitä selvitään kun mulla on mun 5vee ja 1v2kk lapset mukana, toivottavasti hengissä aiheuttamatta mitään suurempaa pahennusta :D Samalla varataan aika lääkärineuvolaan noiden supistuksien takia, silloin todellakin pakko saada lapset jonnekkin hoitoon :)
 
Selvittiin kunnialla neuvolakäynnistä ja varattiin huomiselle neuvolalääkäri supistelujen takia. Oli aika jännä hetki meidän esikoiselle kuulla vauva sydänäänet :Heartred
 
Meillä pissanäytteen "perustuloksen" saa samana päivänä, mutta jos viljelyyn menee niin sen tulokset menee seuraavaan, tai sitä seuraavaan päivään.

Täällä ois huomenna toinen neuvola, vähän semmonen jännityskutkutus, vaikka pikkukaverilla onkin kaikki hyvin. Tiistaina oli neuvolalääkäri, jossa myös ultrasi. Sukupuoltakin yritettiin katsoa, mutta kaveri oli niin hyvin vetäny napanuoran haaroväliin, että varmuus saadaan vasta rakenneultrassa. Mutta poikaa siis arveli, mutta ei todellakaan mitenkään varmaksi :dummy: Se kyllä täsmäisi tähän oireettomaan olotilaan mikä vallinnut koko raskauden :grin
Muuten oli kyllä varsin pikakäynti, verenpaineen mittaus ja ultraaminen. Ja verenpaineethan oli koholla, kiitos valkotakkipaineiden:grin onneksi kotona on mittari joka näyttää kyllä normaaleja arvoja.. Eli nou hätä, ei tarvita lääkitystä vaikka sillä varoitteli.

Pyysitkö ultrausta vai kuuluuko teillä ultraus neuvolalääkärin käyntiin automaattisesti?
Mulla ens viikolla nlalääkäri ja haluaisin kovasti kurkistaa masuun vaikka tiedän ja uskon et kaikki hyvin,mutta uteliaisuuttani jos vaikka vahingos näkyis sukupuoliki :D
Mut oon miettiny kehtaanko pyytää ku ei mitää erityistä syytä oo.. :rolleyes:
 
Mites te muut joilla on useampia lapsia ja ovat kotihoidossa, hoidatte nää neuvola yms muut käynnit? Tuntuu että on mahdoton saada lapsia mihinkään keskellä päivää ja mies ei pysty töistä keskenpäivän lähtemään. Oon yrittänyt sit sopia näitä käyntejä esikoisen kerhon aikaan jolloin vaan toi reilu vuosikas mukana.,
 
Takaisin
Top