Neuvola

Mulla menee taas järki neuvolatädin kanssa. Tosi rasittava. Onneks siel ei omien asioiden takia tarttee käydä ku varmaan kerran enää.

Onko muilla ollut jotain voimavarakyselyä? Sellasta missä kysellään että tajutaanko, että ajankäyttö muuttuu vauvan myötä ja oman ajan käyttö vähenee. Miks ihmeessä sellanen pitää täyttää kun on jo kolmas lapsi tulossa. Ehkä me just just tiedetään, että ajan käyttö saattaa muuttua :banghead:

Sitten vielä alko esikoisen 4v neuvolassa valittaan siitä kun se on niin vilkas. No kai nyt jos joutuu vieraaseen paikkaan ja heti on puol tuntia vieraan ihmisen kanssa tekemässä jotain tehtäviä.. ei siis suostunut piirtämään edes ympyrää vaan veti ihan lekkeriksi. Sanoinkin sille tädille että voiko edes vaatia tollasta kun reagoi vieraisiin ja uusiin tilanteisiin sillä, että alkaa sähläämään. Kysyi sitten, että kuinka paljon meidäm arki kuormittuu kun on ylivilkas lapsi. Sanoin ettei yhtään, koska ei ole kotona sellainen. Eikä kyllä missääk tutussa paikassa. Sitten sanoi, että vesirokkorokotus on nykyään rokotusohjelmassa ja laitetaanko nyt heti. Ei vaivautunut sitten kertomaan ettei ole pakollinen rokotus:angry4:angry5:angry5 Ihmettelin sitä, että onko sekin jo otettava ni sanoi että on tullut rokotusohjelmaan tän kuun alussa. En olis ikinä ottanu sitä jos olisin tiennyt ettei olekkaan "pakollisena"

Sitten oli lääkäriaika samassa 4v tarkastuksessa. Oli kirjottannu suositukseksi "toimiva perhe"-kurssia, koska meillä on raisttunut arki ja vaikeuksia saada lapsi rauhoittumaan. Lääkäri sanoi, että ruutuaikaa pitää vähentää ja lapsilla pitää olla fyysistä tekemistä. Ihmettelin jo suu auki sen juttuja, koska multa ei ole kukaan kysynyt katsooko muksut telkkaa yai kuinka paljon ollaan ulkona. Sanoin sille ji aika vihasesti, että enkö ole jo sanonut ettei meidän arjessa ole mitääm ongelmia eikä olla millään lailla rasittuneita yhdenkään lapsen takia enkä todellakaan aio käydä missään kurssilla.

Saa nähdä mitä nuoremman 2v neuvolassa sanotaan :angry5 vihaan neuvolassa käyntiä.
 
Tumelo tsemppiä. Kuulostaa kyl sellaselta neuvolalta että meilläkin menis sukset pahan kerran siellä ristiin.
 
Kuulostaapa nihkeeltä neuvolatädiltä. Meillä ei oo ollu mitään voimavarakyselyä, ainakaan vielä. Varmaan joka kerta on kysytty "miten luulette vauvan tulon muuttavan elämäänne?" Mutta meillä kun on eka vauva tulossa, niin kysymys on ihan ymmärrettävä ja jotkut varmaan hyötyy tollasesta pohtimisesta.

Kävin tänään YTHS:llä, kun alko runsas ja jännärakenteinen valkovuoto pikkuhiljaa hämmentään. (YTHS:lle eikä neuvolaan, koska neuvolaan nyt matkaa noin 400 km) Siellä se terveydenhoitaja melkeen säikähti sitä valkovuodon määrää ja passitti heti gynelle. Loppujen lopuksi gynekologi sano että kaikki näyttää normaalilta ja rauhotteli terveydenhoitajaa :hilarious: Se sano moneen kertaan runsaan vuodon johtuvan progesteronista. Katottiin ainakin kohdunsuun tilanne, varmaan myös kohdunkaulan. Ei ollu kovin puhelias gynekologi. Terveydenhoitaja halus vielä varuiks pari näytettä (hiiva ja streptokokki) ja nyt vaan odotellaan tuloksia. Kontrollinkin ne halus parin viikon päähän.
Gyne halus tarkistaa, että "sikiö on vielä hengissä" nii pääsin näkemään nopeasti pikkuisen! :love7 Siellä nukkui kaikessa rauhassa.
 
Niinhän se on, ei kaikkien kanssa vaan kemiat kohtaa.
Mikään rokotehan ei periaatteessa ole "pakollinen". Kyllä mä ainakin aion ottaa sen vesirokkorokotteen lapselle, kun kerta nyt mahdollisuus on se ottaa.
Voimavarakeskustelut kuuluu neuvolasuosituksiin..toki maalaisjärjen käyttö mielestäni sallittua. Enkä usko että niitä kaikki terkkarit vielä nykyäänkään käy läpi kaikkien kanssa.
 
En jotenkin kestä sellaista "tuputtamista" oli aihe mikä vaan.. tähän asti on joka kerta ollut mukava neuvolatäti, mutta tää sijainen on jotenkin niuho..

Sanoi mulle sen neuvolakäynnin lopuks, että ei tää lapsi osaa käyttää saksia eikä piirtää eikä osaa hyppiä tai seistä yhellä jalalla ja ei vissiin tule toimeen kenenkään muun lapsen kanssa. On ihan käsittämätöntä, että sen puolen tunnin aikana tehään päätelmiä mitkä ei välttämättä pidä paikkaansa millään lailla.. ei meinannut ollenkaan uskoa kun sanoin, että osaa kyllä piirtää ja leikkaa ja heittää vaikka voltin sulle, mutta menee esittämiseks jos joutuu vieraan ihmisen kanssa olemaan. Ja joo johtuu siitä, että aika paljon ollaan kotona ja vieraiden ihmisten tapaaminen ei ihan kauheen yleistä ole. Mut ei kait lapselta voi vaatia mitään jos ei totu johonkin. Jos käytäis joka viikko vaikka ravintolassa syömässä ni silloin lapsi oppii siihen mitä siltä siellä vaaditaan. Jos ei käydä ni eihän se sitä tiedä etukäteen et mitä siel oikeesti tapahtuu..

Jotenkin ei vaan ole yhtään kannustava tms vaan enemmän tuomitseva joka asiasta.. ei kauheasti mieltä ylennä kun lapsesta keksitään vikoja.
 
Tumelo: hirveetä jos neuvolakäynnistä jää päällimmäisenä mieleen ja olo, että meidän lapsi ei osaa mitään. Kyllä aina pitäis olla aihetta myös kehumiselle ja rohkaisevalle puheelle. Jotenkin epäammattimaiselle kyllä kuulostaa tuo :facepalm:
 
Se voimavara kysely tulee kyllä kaikille :) raskaus aikana ja vielä toinen vauva-aikana :)

Mutta johan oli neuvolakäynti !
 
Mä laittaisin kyllä tollasrsta jo palautetta ylemmälle taholle. Vois joku käydä kehityskeskustelun sen neukun kanssa. Sehän voi olla ettei johdu lapsesta mitenkään vaan tätsyn oma oleminen/päivä huono.
 
Täälläkin annettiin voimavarakysely toisella neuvolakäynnillä. Ja siitä juteltiin kolmannella käynnillä. Tosi vähän on muuten neuvoloita ollukaan kun rupesin katsomaan kalenterista. Keskiviikkona on neljäs käynti. ei tietty siis tarvetta pahemmin oo ollu ja puhelimen päästä on saanut oman neuvolatädin kiinni aina.
 
Onko kenelläkään muulla sellaista oloa et aina, kun pitäisi mennä neuvolaan niin ei vois vähempää kiinnostaa? Mulla siis on todella mukava neuholahoitaja, mutta mutta - en tykkää neuvoloista.
Oon muutenkin ollut kauheen negatiivinen koko raskauden ajan, ei jaksais enää.
 
Onko kenelläkään muulla sellaista oloa et aina, kun pitäisi mennä neuvolaan niin ei vois vähempää kiinnostaa? Mulla siis on todella mukava neuholahoitaja, mutta mutta - en tykkää neuvoloista.
Oon muutenkin ollut kauheen negatiivinen koko raskauden ajan, ei jaksais enää.
Mulla varsinkin alussa oli semmonen olo, enkä kyllä vieläkään riemusta kiljuen sinne mene. Nyt kuitenkin jo vähän enemmän kiinnostaa ja tuntuu että enemmän saa irtikin käynneistä.
 
Mulla varsinkin alussa oli semmonen olo, enkä kyllä vieläkään riemusta kiljuen sinne mene. Nyt kuitenkin jo vähän enemmän kiinnostaa ja tuntuu että enemmän saa irtikin käynneistä.
Hehe, kieltämättä en ole tavannut ketään ketä sinne kovin fiilareissa menisi :D tuli vaan mieleen, kun mulla on huomenna neuvola. Mutta aloin just miettimään et johtuukohan se siitä, kun tällä kertaa mun pitää mennä sinne yksin. Ollaan siis miehen kanssa oltu siel aina yhdessä, paitsi huomenna.
 
Mulla oli toi sama tunne esikoisen aikaan. Silloin käynnit oli niiin turhia. Kuuntelin vaan aina neuvolatädin lasten harrastuksista... Mitään vastauksia en kysymyksiini saanut ja muutenkin tuntui, ettei se ees kuunnellut mun juttuja, kun vaan höpisi niitä omiaan. Tällä kertaa on ihana "täti" ja käynnit sujuu hienosti.
 
Pakko kyllä sanoa että miä oon innoissani joka käynnistä :D ylipäätään kaikesta mikä liittyy tähän pieneen ja neuvolakäynnit on varsinkin niitä. Toki myös minun ja miehen hyvinvointiin liittyviä. Meillä tosi sympaattinen neukkistäti eikä oo mitään kauheita saarnoja pitänyt, mitä nyt joissain asioissa hieman ehdoton, mutta huomaa että on järkevä ja pitkään työtään tehnyt.
Ja miä nyt oon aina innoissani kaikesta uudesta ja kun tää on eka muksu niin täähän on jännittävintä mitä mulle on ikinä tapahtunut kaikenkaikkiaan :D
En sitten tiedä paljonko neukkistädin asenteisiin ja muihin vaikuttaa tää meidän "korkea"ikä ja kun on kerrottu että ollaan yhteensä seurattu siskojen 8raskautta ja lapsenkasvatusta vierestä :)
 
Mulla alun neuvolakäyntejä taisi aika voimakkaasti varjostaa se tätä ennen kesken mennyt raskaus, jonka kanssa en tukea neuvolasta saanut. Ja alkupään käynneistä tuli aina huono mieli ja tunne että älä innostu mistään kesken menee kuitenkin. Kaikkiin ongelmiini sain silloin neuvolatädiltä vastauksen unohda koko juttu. Nyt kun ollaan pidemmällä niin tuntuu että neuvolatätikin ottaa tosissaan ja saan sitä apua mitä tarvin :)
 
Neuvolassa käyty ja huh kun olikin rankkaa pyöräillä, maha tuli eteen. Kamalia ylämäkiä, piti koittaa mennä rauhallisemmin. Kiva olla hikisenä neuvolassa xD no ei voinu mittää. Vauvalla kaikki hyvin, kasvaa nätisti. Edelleen mennään hitusen keskikäyrän alapuolella, tasaseen tahtiin. Sf-mitta oli nyt 24cm (viikot 27+4).
Seuraava aika onkin taas kuukauden kuluttua.
 
En jotenkin kestä sellaista "tuputtamista" oli aihe mikä vaan.. tähän asti on joka kerta ollut mukava neuvolatäti, mutta tää sijainen on jotenkin niuho..

Sanoi mulle sen neuvolakäynnin lopuks, että ei tää lapsi osaa käyttää saksia eikä piirtää eikä osaa hyppiä tai seistä yhellä jalalla ja ei vissiin tule toimeen kenenkään muun lapsen kanssa. On ihan käsittämätöntä, että sen puolen tunnin aikana tehään päätelmiä mitkä ei välttämättä pidä paikkaansa millään lailla.. ei meinannut ollenkaan uskoa kun sanoin, että osaa kyllä piirtää ja leikkaa ja heittää vaikka voltin sulle, mutta menee esittämiseks jos joutuu vieraan ihmisen kanssa olemaan. Ja joo johtuu siitä, että aika paljon ollaan kotona ja vieraiden ihmisten tapaaminen ei ihan kauheen yleistä ole. Mut ei kait lapselta voi vaatia mitään jos ei totu johonkin. Jos käytäis joka viikko vaikka ravintolassa syömässä ni silloin lapsi oppii siihen mitä siltä siellä vaaditaan. Jos ei käydä ni eihän se sitä tiedä etukäteen et mitä siel oikeesti tapahtuu..

Jotenkin ei vaan ole yhtään kannustava tms vaan enemmän tuomitseva joka asiasta.. ei kauheasti mieltä ylennä kun lapsesta keksitään vikoja.

Joskus vaan tipahtaa kohdalle näitä kajahtaneita sijaisia. Tainnut nukkua psykologian opinnoissa. :D
Näitä spagetiksi vetäviä muksuja näkee ihan joka paikassa ja tuskin on näitäkään diagnosoitu vaikeiksi ja ylivilkkaiksi lapsiksi.
Se on psykologin tms. ammattilaisen tehtävä, jos kotonakin meno on aivan mahdotonta ja oikeasti pitää olla huolissaan.
Niin on meilläkin tehty muutama ylimääräinen neuvolareissu, kun muksut ei ole suostuneet tekemään mitään tai on tehty vain osa ja mielenkiinto on lapsosella loppunut siihen. Ja ammattitaitoinen nlatäti toteaa silloin, että tehään loput sitten ensi kerralla ilman lapsen leimaamista.
Ja, kuten joku totesi niin rokotteethan ovat periaatteessa "vapaaehtoisia". Meillä luultavasti jätetään vesirokkorokote väliin, kun neidin 1 vee neuvolassa rokotteita tulee taas muutenkin.
Kyllähän neuvolatädit ovat aina tuputtamassa kaikkia rokotteita.
 
Takaisin
Top