Neuvolakuulumiset

Samaa mieltä olen, ihmettelin vaan että voiko tosiaan kieltäytyä kun en ollu koskaan vastaavaa kuullut.

Itse joudun 2 kertaa sokerirasitukseen kuten viime raskaudessakin, sukurasitteen takia. Eihän se herkkua oo mut kestettävissä onneks :shy:
 
Miksi te kieltäydytte sokerirasituksesta, jos näyttää siltä, että se kannattaa? Ei syynä ainakaan voi olla epämiellyttävä testi tms. tai että en halua. En aina ihan ymmärrä, vaikka asia ei toki muille kuulukaan.
 
Mulle ei ees pysty sokerirasitusta tekemään. Se jää aina kesken. Ekan arvon saa kyllä eli paastoarvon. Mulla kun kestää pahoinvointi melkein koko raskauden..

En tiedä haluaako ne mut tällä kertaa sinne pistää kokeilemaan.
 
Eilen tuli käytyä sokerirasituksessa ja kyllä, taas sieltä tuli se tuttu radi diagnoosi. Esikoista odottaessa yksi arvoista heitti 0, jotain ja tuli dg. Nyt oli paastoarvo ok, mutta kaksi seuraavaa ylittyivät :sad001 Voihan peeveli! No, onneksi verensokerin mittaaminen tuli tutuksi esikoisen kanssa ja nyt sitten tuttuun tapaan tulee mittailtua.
 
Mä kävin kanssa eilen sokerirasituksessa elämäni ekaa kertaa. Ei ollut niin paha kokemus kuin olin aatellu! Mut mä en oo saanu vielä mitään tuloksia.. Tuntuu et monet on saanut heti näkymään omassa kannassa tai jotain mut mä en..
 
Eilen tuli käytyä sokerirasituksessa ja kyllä, taas sieltä tuli se tuttu radi diagnoosi. Esikoista odottaessa yksi arvoista heitti 0, jotain ja tuli dg. Nyt oli paastoarvo ok, mutta kaksi seuraavaa ylittyivät :sad001 Voihan peeveli! No, onneksi verensokerin mittaaminen tuli tutuksi esikoisen kanssa ja nyt sitten tuttuun tapaan tulee mittailtua.

Mistä sä sait tietää sen tuloksen?
 
Minä olen kieltäytynyt sokerirasituksesta. Kuulun riskiryhmään(on sukurasite) vain, koska isoäidilläni oli vanhuusiän diabetes.. muilla suvuissa ei kellään ja olen normaalipainoinen. Esikoisesta menin siihen ja oksensin niiiiiin paljon siellä, sekä sen jälkeen, että se ei houkuta enää yhtään.. toisessa raskaudessa pääsin siihen saakka, että näin sen liemen edessäni ja oksensin. Kolmosesta en suostunut menemään ja samoin nyt olen ilmoittanut, etten aio mennä, ellei sille tule muuta tarvetta. :nailbiting:
 
Olen myöskin kieltäytynyt ensikoisen ja nyt myös tämän raskauden aikana sokerirasituksesta. Esikoinen oli 2985g kun syntyi 6 päivä yliaikaisena, joten ei ollut sokeri vauva. Neuvolassa sanottii että luultavasti ei tule tämäkään olemaa sokeri vauva. Minulla on niin kamala piikkikammo että minulta yritettiin ottaa useamman kerran 10 viikolla verikoetta, ennen kun se onnistui. Aion olla niinkin itsekäs etten mene kiduttamaan itseäni sokerirasituksen takia, vaan syön pääosin diapettes ruokavalion mukaan. Huomenna on neuvolalääkäri joka mittaa paastoarvon sormenpäästä minkä kestän. Olen myöskin kieltäytynyt gynekologisista tutkimuksista, koen että niitä tehdään ihan turhan takia. Jos raskaus etenee normaalisti, en näe järkeä jatkuvaan tonkimiseen. Olenkin varmaan kaikkien lääkäreiden ja neuvolahenkilökunnan hankala potilas. :thumright jokaisen odottajan pitäisi saada odottaarauhassa stressamatta kaikenmaailman asioista.
 
Olen myöskin kieltäytynyt ensikoisen ja nyt myös tämän raskauden aikana sokerirasituksesta. Esikoinen oli 2985g kun syntyi 6 päivä yliaikaisena, joten ei ollut sokeri vauva. Neuvolassa sanottii että luultavasti ei tule tämäkään olemaa sokeri vauva. Minulla on niin kamala piikkikammo että minulta yritettiin ottaa useamman kerran 10 viikolla verikoetta, ennen kun se onnistui. Aion olla niinkin itsekäs etten mene kiduttamaan itseäni sokerirasituksen takia, vaan syön pääosin diapettes ruokavalion mukaan. Huomenna on neuvolalääkäri joka mittaa paastoarvon sormenpäästä minkä kestän. Olen myöskin kieltäytynyt gynekologisista tutkimuksista, koen että niitä tehdään ihan turhan takia. Jos raskaus etenee normaalisti, en näe järkeä jatkuvaan tonkimiseen. Olenkin varmaan kaikkien lääkäreiden ja neuvolahenkilökunnan hankala potilas. :thumright jokaisen odottajan pitäisi saada odottaarauhassa stressamatta kaikenmaailman asioista.

Itse taas otan kaiken avun ja tutkimukset vastaan, jota Suomen neuvolajärjestelmä mahdollistaa. Koen, että on jo suhteellisen itsekästä hankkiutua raskaaksi ja olen vastuussa syntymättömästä vauvasta ja vähin mitä voin tehdä on osallistua tutkimuksiin, elää terveellisesti ja pitää sitä kautta vauvasta ja itsestäni huolta. Mikäli itse ei ole lääketieteen asiantuntija, en näe syytä jättää tutkimuksia väliin pelkästään piikkikammon tai epämukavuuden vuoksi. Mitä gynekologisiin tutkimuksiin tulee, niin antaa mennä vaan, sitä kautta homma on alkanut ja sitä kautta se useammin päättyy.
 
Pippa, samaa mieltä! Fb ssä oli kova keskustelu noista gynetutkimuksista. Mun mielestä se ei oo todellakaan turhaa! Kaikki ei välttämättä tajua onko vaikka jokin tulehdus tai ei mutta sielä se selviää. Vai onko parempi että tulehdus saa jyllätä ja tehä vahinkoa? Tai jos vaikka paikat on jo sattunu pehmenemään ja kohta käy huonosti. Mulla just todettiin radi, en ois uskonu että on koska oon normaalipainoinen eikä esikoisesta ollut. Tietääkseni suvussakaan ei oo diabetestä. Tosin mä en ehkä syö tarpeeks terveellisesti mutta nyt tiedän syyä ja ainakin vauvaa seuraillaan tarpeen mukaan :)
 
Eli tarkoittaako se sitä että et ole oikeutettu tekemään lapsia jos pelkäät kuollaksesipiikkejä tai että on gyne käynneistä jäänyt traumat?
 
Eli tarkoittaako se sitä että et ole oikeutettu tekemään lapsia jos pelkäät kuollaksesipiikkejä tai että on gyne käynneistä jäänyt traumat?

No ei tietenkään, enkä koe olevani oikeutettu myöskään oikeuttamaan muita. Tarkoitan, että usein löytyy keinoja esim. pelkoihin ym eikä sen vuoksi tarvitse jättää oleellisia tutkimuksia tekemättä. Se, että aikuinen ihminen ei kestä vaikka verikoetta on ehkä itselleni jo astetta vaikeampi ymmärtää. Itse elin läheltä ystävän todella rankkaa synnytyspelkoa, joten ymmärrän et asiat eivät ole mustavalkoisia.
 
Pippa, samaa mieltä! Fb ssä oli kova keskustelu noista gynetutkimuksista. Mun mielestä se ei oo todellakaan turhaa! Kaikki ei välttämättä tajua onko vaikka jokin tulehdus tai ei mutta sielä se selviää. Vai onko parempi että tulehdus saa jyllätä ja tehä vahinkoa? Tai jos vaikka paikat on jo sattunu pehmenemään ja kohta käy huonosti. Mulla just todettiin radi, en ois uskonu että on koska oon normaalipainoinen eikä esikoisesta ollut. Tietääkseni suvussakaan ei oo diabetestä. Tosin mä en ehkä syö tarpeeks terveellisesti mutta nyt tiedän syyä ja ainakin vauvaa seuraillaan tarpeen mukaan :)

Miksi sinut lähetettiin jo niin aikaisin sokerirasitukseen jos ei pitäis olla kovin paljon riskia radiin?
Minun mielipide tutkimuksista - itsellä ei ole pelkoja verikokeisiin ja muutenkin annan tutkia vaan kun ei voi aiheuttaa lapselle mitään pahaa, jos olis keskenmenon riskia sit todennäköisesti jättäisin väliin. Nykyisin onneksi melko kaikki tutkimukset ovat turvallisia :)
Samalla ymmärrän hyvin pelkojakin ja minusta se että nyt äiti ei antaa tutkia tarkoittaa että hän vaarantaa lapsen hyvinvointia. Varmaan löytyy toisiakin tapoja varmistaa että kaikki pysyis hyvin. Vaikka se että seuraa radin ruokasuosituksia ilman radin diagnoosia ja jos on jotakin epäilyttävä sit varmaan suostutais gynen tutkimuksiin myös. Ja niitä gyne tutkimuksia tehdään muutenkin harvoin raskauden aikana (mulle tuntuu, ainakin ennen 30 viikkoa, en osaa sanoa miten sen jälkeen olis) niin on tosi pieni todennäköisyys että sieltä löytyy joku tulehtus mitä ei ole itse huomanut...
 
Mulla oli tänään toinen neuvola, taas hurahti melkein toista tuntia kun menin pitkän kysymyslistan kanssa sinne ja käytiin läpi raskausdiabeteksen hoidon perusjuttuja - diagnoosi kun napsahti odotetusti sukurasitteen, ylipainon ja pcosin kombinaationa. Radissa ei ollut mitään erehdyksen vaaraa kun kaikki kolme arvoa oli koholla... :facepalm: onneksi kävin mittauttamassa! Muutoin oli hyvät verenpaineet ja hemoglobiini, jatkossa stiksaan pissan kotona ennen neuvolaa kun siellä ei ole invavessaa.

Tästä se taas lähtee. Pääsen perjantaina vielä ekstraultraankin kun ei saatu sydänääniä kuulumaan mun istuma-asennon ja kallistuneen kohdun vuoksi. Kiva moikata toukkaa jälleen kerran :)
 
Itsekään en ehkä kovin mielelläni gynen tutkimuksia halua raskauden aikana tehtävän perusteetta, mutta eipä niitä taidetakaan ilman perusteltua syytä tehdä (enkä kyllä välttämättä yleislääkärin antaisi kovin hevin tehdä vaan nimenomaan gynekologi pitäisi olla..). Tänään juurikin tutkimuksissa jouduin käymään alavatsakipuilujen vuoksi enkä missään nimessä niistä kieltäytynyt vaikkakin oli hyvin todennäköistä ettei nämä vaivat edes raskaudesta johdu, mutta kun ei muutakaan syytä ole löytynyt niin hyvä tsekata kaikki kuntoon.

Stressihän ei ole hyväksi myöskään vauvalle, joten pahasti pelkoista ei kannata pakottaa mun mielestä tilanteisiin mistä ei selviä, mutta tokikin olisi hyvä jos näihin apua neuvolastakin tarjottaisiin..?
 
Mulle tehtiin viime raskaudessa ihan yllärinä gynekologinen tutkimus ihan muuten vaan neuvolalääkärin toimesta. Vielä neuvolantäti aikaa varattaessa totesi että ihan peruskäynti vaan tulossa ettei edes alatutkimuksia tehdä kun ei ole syytäkään.
No, olin sitten aika puulla päähän lyöty kun lääkärin todetessa kaiken olevan loistavasti käski ottamaan alushousut pois ja asettumaan tutkittavaksi.. kaikki oli aivan kunnossa, lapsen pää taisi olla kiinnittynyt jo hänen mielestä.
Omituisinta tässä oli vielä se, että lääkäri koski sormellaan sikiön päätä jonka seurauksena sikiö rupesi liikkumaan tietenkin. Jäin jälkeenpäin vaan ihmettelemään että eikö jo pelkästään tuollainen voi pahimmillaan jopa käynnistää synnytyksen :shifty: kyse oli tosiaan siitä toisesta lääkärikäynnistä joka tehdään loppuraskaudessa.
 
Mulle tehtiin viime raskaudessa ihan yllärinä gynekologinen tutkimus ihan muuten vaan neuvolalääkärin toimesta. Vielä neuvolantäti aikaa varattaessa totesi että ihan peruskäynti vaan tulossa ettei edes alatutkimuksia tehdä kun ei ole syytäkään.
No, olin sitten aika puulla päähän lyöty kun lääkärin todetessa kaiken olevan loistavasti käski ottamaan alushousut pois ja asettumaan tutkittavaksi.. kaikki oli aivan kunnossa, lapsen pää taisi olla kiinnittynyt jo hänen mielestä.
Omituisinta tässä oli vielä se, että lääkäri koski sormellaan sikiön päätä jonka seurauksena sikiö rupesi liikkumaan tietenkin. Jäin jälkeenpäin vaan ihmettelemään että eikö jo pelkästään tuollainen voi pahimmillaan jopa käynnistää synnytyksen :shifty: kyse oli tosiaan siitä toisesta lääkärikäynnistä joka tehdään loppuraskaudessa.

Mulla kans tsekkas loppuraskaudessa et onko pää jo kiinnittyny ja paikat kypsyny, mutta viikkoja oli jo 37+ niin siinä voi olla aika huoletta vaikka käynnistyski :)
 
Mulle ehdotettiin suoraan sokerien mittailua kotona tuon sokerirasituksen sijaan. Kahdessa raskaudessa kokeilin siellä käydä mutta oksensin litkun joko heti taikka kesken kaiken, jolloin arvoja ei hyväksytä. Kärsin siis todella voimakkaasti raskauspahoinvoinnista. Tällä hetkellä pärjään jollain tavoin primperanin avulla ja silloin kun mikään ei pysy sisällä käyn naistenakuutilla nesteytyksessä. Mulla ei ole mitään sokerirasitusta vastaan ja aion siellä todellakin käydä jos mun vointi sen sallii!
 
Takaisin
Top